Jump to content

Fordeler/ulemper med halvauto rifle


kask

Recommended Posts

Kom en godt voksen kar med en Longtrac i 30-06 på Løvenskiold i dag, han trengte å skyte litt fra benk.

 

Lurte på om han burde bytte pipe snart, børsa hadde gått 3000 skudd. Den forrige Browningen hadde han brukt opp, kjøpt i USA for mange år siden til halv pris av hva den ville kostet i Norge. Han skøt først, jeg fikk prøve etterpå. Vi ble vel enig om at et pipebytte var unødvendig, samlet pent under tommen med 45cm pipe og Zeiss med prikk uten kors.

 

Tror jammen jeg må ha en selv.

Link to comment
Share on other sites

Knota mye første gangene eg tok ut sluttstykket på min Mini14,men med litt øvelse fant eg fort ut hvilken vinkel det gikk ut fra låskassa enklest.

 

Nå er det ei stund sia eg har fått brukt den rifla,så ved neste demontering må eg nok sikkert lære dette på nytt igjen :wink:

Link to comment
Share on other sites

Smal sak med en browning i allefall, av med forskjeftet og ut med sluttstykket. På en mini14 er det vesentlig lettere.

 

Andre konstruksjoner kan jeg ikke svare for.

 

Nå, det detter ikke akkurat ut om man tar av forskjefte da. Ihvertfall ikke på Short/Longtrack utgavene. Avtrekker/hammer mekanisme fjernes enkelt ved å trykke ut to pinner.

Sluttstykket kreves at forskjefte, støtstengene, sluttstykke lås og hendelen på sluttstykke fjernes får man kan lirke sluttstykke ut

Link to comment
Share on other sites

Hvordan løser dere problematikken rundt fjerning( enkelt) av vital del på de halvautomatene som er godkjent på jakt?

 

Har reist litt utaskjærs med Browning bar. Dytter ut to låse pinner som holder avtrekker unit og reiser med det avskilt fra våpen. Ingen problemer hos Polsk politi i alle fall.

Link to comment
Share on other sites

Poenget er hvis man skal følge norsk lov er ikke avtrekkermekanismen en vital del :wink:

 

Og slik jeg vurderer det er både Mini 14 og Browningen usedvanlig klønete å få ut vital del av under jakt /transport situasjon.

 

Som vital del regnes:

 

Rifle - Sluttstykke, låskasse og pipe for rifler

Dobbeltløpet hagle - Forskjeftet, pipe eller kolbe med avtrekkermekanisme

Enkeltløpet hagle - Pipe eller kolbe med avtrekkermekanisme

Kombinasjonsvåpen - Forskjeftet, pipe eller kolbe med avtrekkermekanisme

Link to comment
Share on other sites

Poenget er hvis man skal følge norsk lov er ikke avtrekkermekanismen en vital del :wink:
Vel, nå har ikke JEG hevdet noe annet, så den får noen andre svare for.

Og slik jeg vurderer det er både Mini 14 og Browningen usedvanlig klønete å få ut vital del av under jakt /transport situasjon.

 

Nettopp, DIN subjektive vurdering, jeg vurderer det vesentlig anderledes, for meg utgjør det ikke noe problem, jeg er kanskje ikke så klønete? :wink:

Link to comment
Share on other sites

Føler for å spytte inn mitt når det gjelder vital del. Da halvauto rifle ikke har fått sine vitale deler presisert i våpenforskriften er det naturlig å sjekke ut hva det skrives om de andre våpentypene. For selv om det er sluttstykke/pipe/låsekasse er sluttstykke og sleide likestilt i kapittelet om halvautomatisk pistol, ergo er det logisk å tro at for våpen med glidestykke er dette en vital del.

 

Konklusjonen min er at MINI 14 har sleide/glidestykke, altså kan den defineres som vital del og det er intet behov for å plukke ut sluttstykket. Men når sleiden er av kan man vippe ut sluttstykket på under 20sekunder så hvorfor ikke bare gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Jeg er enig med Julf, definisjonen av vital del er helt klart basert på praktiske hensyn. Kravet er at man ikke skal forlate et fungerende våpen, om man fjerner sluttstykke eller sleide spiller liten rolle. Strengt tatt kan det være mulig å avfyre en mini uten sleiden, men det samme gjelder vel også for hagler uten forstokk?

Link to comment
Share on other sites

Vepr er (nevnte jeg dette tidligere, mon tro?) relativt lett å få ut sluttstykket på. Av med et deksel og trekk ut.

 

Men vil man kunne påstå at sluttstykkehodet i en slik konstruksjon (tror det er tilsvarende løsningen til Blaser, rent funksjonsmessig) vil være vital del? I så fall er det jo bare en klump på størrelse med en tommel som må være med i lommen når man forlater våpenet...

Link to comment
Share on other sites

Ja, i konstruksjoner med 2-delt sluttstykke må det nødvendigvis være delen som låser som er regnet som vital del. Det vil ikke alltid være en enkelt eller praktisk del, feks kan en lure på hva som er låsestykke på en rullelås, der er det minst 4 deler som jobber sammen. På andre konstruksjoner kan det være helt anderledes. Prinsippet som ligger til grunn er hvilken del som vanligvis gjør våpenet inaktivt for en gitt våpentype, og da burde både avtrekkshus og bærer være godt nok. Men en bokstavelig tolkning (merkelig hvordan forvaltningen fritt kan velge slikt) vil bety sluttstykkehodet eller tilsvarende.

Link to comment
Share on other sites

Kan nevne mitt "problem" med halvauto.

Har kun en 22lr i halvauto, og den er finspist på ammo. Dårlig presisjon med hissige 22 skudd. Går veldig fint med enkelte typer subsonic ammo.

Problemet er at på vinteren blir subsonicen for svak. (har ikke prøvd med hissigere ammo da den går i øst og vest) Børsa fryser og nekter å lade. Så på jakt etter vinter rypa har jeg en enkeltskudds "rett trekker" som av og til kaster ut en hylse. Noen ganger lader den, og da kaster den ut en ladd patron i snøen når jeg tar nytt ladegrep :(

Har prøvd med tørrpussa våpen, med masse forskjellig olje, olje+rødsprit mix osv. Samme resultat. Blir det skikkelig kaldt, nekter den å gå på halvauto.

 

Sikkert ikke et problem med større kaliber, men med en finspist 22, kan kulde bli et stort problem.

Link to comment
Share on other sites

Prøv med litt hissigere saker som du kjøler godt ned. Eventuelt å gå med magasinet på kropp til du skal skyte (knotete, men verdt et forsøk). Da finner du kanskje ut om problemet er ammunisjonen eller smøringen.

 

Disse "Biathlon"-skuddene kan jo også være verdt et forsøk.

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange interessante sysnspunkter. Det ser ut til at smaken er som baken :winke1:

 

Imdilertid lurer jeg også på hvorvidt det er mulig å bytte løp på Sauer 303?

Heller mest mot tradisjonell rifle, mest fordi nesten alle velger det og det må jo være en grunn til det?!?

 

Når det gjelder bruk så blir det litt "allround." Jeg kommer ikke til å være ekstremt aktiv på skytebanen så superpresisjon er ikke superviktig så lenge det er nøyaktig nok til jakt og en og annen tur på bane.

 

Uansett takk for alle innspill så langt :)

 

Om det går å bytte løp på en 303 i et annet caliber er jeg usikker på, jeg ser ikke problemet med det, men jeg ser at løp og bolthodet har samme nummer og et annet på kassa, at et 303 løp i samme caliber som du har fra før vil passe tror jeg nok men det kan være forskjeld fra

caliber til caliber vet ikke ennå :?: Løpet tas ut på samme måte som 202 bare med to løpsskruer og et verktøy som tvinger kassa litt fra verandre

Videre ser jeg ikke behovet for caliber skifte i 303 da den blir levert stort sett i medium caliber med unntak av 300WM og 338 Norma mag.

Velg et caliber du synes er et passe allround caliber for deg, det går fint å skyte rådyr med 9,3x62 eks

Presisjonen er som en Sauer skal ha (fantastisk)

Avtrekket på 303 er i en klasse for seg selv, ikke vært borti noe som er i nærheten nesten som 202.

Puss av 303n var knotete til å begynne med syntes jeg inntil jeg fant min metode og det rette utstyret for dette så går dette like kjapt og enkelt

som en boltrifle, og for å ha sakt det så er jeg sykt nøye :lol:

Videre så er Sauer 303 den klart peneste halvautoen på markedet, sammen med oppspenner som jeg synes kommer mer til rette på en halvauto enn en boltrifle og et fantastisk avtrekk var valget soleklart for meg, og det var bra for en som er Sauer fantast fra før :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Alt dette koker ned til personlig preferanse.

 

Det er i hvert fall et objektivt område der halvautoen er bedre enn bolt og det er sikkerhet.

 

Om noe går galt i det ei boltrifle avfyres (is i løpet, defekt patron, dobbeltladning, murphys inntreden el. alt mulig annet rart) så kan skytteren få sluttstykket rett i fjeset og det er ikke et pent syn - potensielt dødelig, det har vi jo sett noen ganger!

 

Det vil ikke en halvauto gjøre!! Den har ikke noe sluttstykke som stikker ut bakover, den vil derimot slenge "dritten" nedover og til siden i stedet for bakover - mye tryggere for skytteren.

 

Ut over det vil jeg påstå at det er hipp som happ og smaken er som baken.

 

Til trådstarter: Godt valg av rifle, som du ser er ikke dette helt enkelt :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...