Jump to content

Dine beste tips for rådyrjakt alene, uten hund?


Pea

Recommended Posts

Hei folkens! Jeg er helt fersk som jeger, og ha altså mulighet til å være med på rådyrjakt sammen med mer erfarne jegere (og hund). Men, jeg har rådyrterreng rett utenfor døren, og pga fleksibel jobb kjenner jeg det rykke i jaktstøvelen nå som rådyrjakta har startet. Jeg vil gjerne ta noen turer ute alene også, tidlig på morgenen f.eks, og lurer derfor på deres beste tips til alenejakt på rådyr? Smygjakt i håp om å treffe på noen som står med bredsida til uten å støkke? Lokking (på denne tiden og utover- i det hele tatt noe poeng? I så fall, hva slags lokking)? Rett og slett sette meg til og håpe noen vandrer forbi?

Link to comment
Share on other sites

Takk for tips! Det er vel noe sånt jeg har sett for meg også :) Jeg har brukt mye tid i den skogen, og vet i alle fall ut fra spor hvor det pleier å traske rådyr forbi. Er det et poeng å komme seg ut så tidlig som mulig (mens det er mørkt?), eller spiller ikke det noen rolle? Må bare unnskylde hvis jeg har veldig teite spørsmål ;)

Link to comment
Share on other sites

Tja, beste tipset fra meg måtte være at du må ut i terrenget noen ganger før du antar at avtrekkern skal dras..

Finn spor, gjerne et kryssningspunkt ved bekkefar, kantsoner i skog/åker/kratt/eng. Dette er beitesteder og hvilesteder, ergo finfine poster. Se også etter småtrær som har fått barken flekka av 30- 50cm opp fra bakken, da har bukken vært å merka området sitt. Liggegroper, hekseringer og tråkk er lett synlig hvis du glaner litt i bakken mens du går. fine poster det å.. Eller rundt gamle eiketrær og hasselkratt, godsaker for bambi dette..

Vanskelig å si akkurat hvor du skal stå eller lete uten å ha sett plassen din. Men tenk som bambi, trygge plasser med skjul og mat. Og synes at bambi ofte kan spores opp hvis du bare følger ferskeste spora, går sjelden så ille langt. Den må også ha to av tre sanser i bruk for å ta deg som fare. Altså syn+hørsel, lukt+syn osv.. Sakte fart og bruk øya..

Lykke til med artig jakt.

Link to comment
Share on other sites

Beste tipsetne jeg kan gi deg er:

 

1-Alltid bevege deg i motvind

2-Bevege deg så stille at du ikke hører deg selv gå

3-bevege deg så sakte at du rekker å studere en hver detalj rundt deg, det er om å gjøre å oppdage de før de oppdager deg.

 

Når du har gjort feil mange nok ganger med punkt 2 og 3 innser du at du ikke kan gå stille nok ei heller sakte nok med det er jo det som er gøy.

 

Når være er på det verste les(mye vind og mye regn) er den på det beste for smyg jakt lyden som naturen rund deg lager hjelper å kamuflere dine egne lyder.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

De overnevnte tipsene er notert. Pluss at jeg fant denne videoen som viser godt hvordan man vommer et rådyr.:

 

 

Videre: nå er det jo nesten 0 grader om natta her i Oslo-området. Tenker at nå er det jo fint å la et dyr henge ute mtp fluer osv, men det skal vel ikke krype så mye under 0 før man må gjøre noe alternativt?

 

Skal ha fluetett nett rundt.

Link to comment
Share on other sites

Skulle du være så heldig at det regner har du i hvert fall en stor fordel. Da bråker det såpass mye i skogen at om du knekker en kvist og bråker litt så hører de deg ikke allikevel. Derfor liker jeg best når det regner, men det er jo ting som ikke er så lett å styre.

 

Det med vindretning er litt kjipt, men for den som vil så finnes det midler som visstnok kamuflerer lukten av rovdyr (deg).

Ellers kan man la være og spise kjøtt noen uker før jakta, men det er vel for den ekstreme.

Link to comment
Share on other sites

Ja.. Dette med regn blir det dårlig med i helga. Stor sol hele rekka...

 

Planen er å dra ut i terrenget og jakte i morgen ettermiddag. Når det kryper mot kveld så slås teltet opp, og så camper jeg til neste morgen. Ut før det blir lyst og traske. Bruke morgendagen litt på å speide litt fra bil før jeg trår innover til fots.

 

Gleder meg enormt! :)

Link to comment
Share on other sites

Vi diskuterte det så vidt i en annen tråd her. Men altså; jeg har kjøpt kort hos statsskog, og det er ingen som har sagt noe om dette. Står heller ikke noe i kortet om det. Så da er det vel ikke noe problem? Kan ikke forutsette at at folk skal finne ut av slikt selv vel?

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Det er som Fredrik sier for dumt, å stenge rådyrjakta han har betalt for, pga. en "uskreven regel", om vi skulle følge alle uskrevne regler som folk mener på, så kunne vi ikke jakte med hund, ikke uten hund, ikke skyte fugl i lufta, ikke skyte fogl på bakken, ikke skyte dyr for hund, goddamn hva som helst hor folk som sine egne private uskrevne regler.

Noen steder tror de verden går under om en skyter et rådyr i elgdrevet, andre steder er det en kjærkommen bonus.

 

At man ikke jakter småvilt i elgjakta er dog tilogmed en skreven regel mange steder. Noe jeg ville brukt til å påpeke at det er lov der regelen er uskreven... (men sjekket først)

 

Det går helt fint å jakte småvilt i samme terreng som elg om det har litt størrelse, og en snakker med hverandre. Eller om en vet hvor de andre er hen, jeg jakta faktisk rådyr midt i tjukke elgjakta for en drøy time siden.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Pakker sekken og drar på jakt i morgen jeg! :)

 

Snakket med jff for området nå. De kunne ikke hjelpe meg. De ante ikke hvem som jaktet i det området, så da må jeg nesten bare reise opp å se hva jeg finner ut.

 

Klart, treffer jeg på et lag skal de selvfølgelig få påvist hvor jeg skal bevege meg, de kan vise hvor de har poster, så kan vi ha det hyggelig alle mann! :)

 

 

Sent from my iPhone

Link to comment
Share on other sites

Folk er forskjellige.. Men sett på en annen side.. Ville du likt om noen banka løs på fuglen 50 meter fra bambiposten din i det du har storbukken i trådkorset? Jeg jakter ikke elg, så det bryr meg ikke. Men jeg vet at noen av elg gutta hadde gitt meg i flate lag om jeg bevege meg i utmarka her.. Er Vestfold.. Senest i dag har jeg ringt rundt og avtalt hvor og når jeg kan jakte i jordekantene i morgen. Alt for at peddyslate skal få banka løs på det som måtte fløtte på seg i elva her.. Ender og bever.. Men ja, jeg ville absolutt tatt dette litt seriøst da jeg ikke stoler på at noe som har med staten ågjøre er på stell.. Kall meg pessimist, men ta for gudskyld på deg alt du har av neonfarger og lanterner he he..

Link to comment
Share on other sites

Ville du likt om noen banka løs på fuglen 50 meter fra bambiposten din i det du har storbukken i trådkorset

Det er nå fri ferdsel i utmark, det var en som gav seg til å kaste pinner som hunden hans skulle hente 200m fra rådyrposten min i ettermiddag, og bra nøyaktig just der rådyra pleier å komme akkurat på den tida.

Irriterende som faen, men det er nå sånn det er, og ingenting å gjøre med.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mange tar dette som en selvfølge. En uskreven regel om man vil. Iallefall er det slik der jeg jakter rådyr.

Nei det er nok ikke mange. Og noen uskreven regel er det i hvert fall ikke. At din avtale om jaktrett innebærer en slik klausul er noe annet. Da har du ikke lov til å jakte under elgjakta.

Link to comment
Share on other sites

Hmm, vi skal visst forsette å være lett uenige mr m67.. Her er elgjakta hellig, og dypt dyrket. Hvis du som småviltjeger kunne tenke deg å kjøpe jaktkort i grunneierlaget her neste kommende tiår, ja da ville je absolutt holdt meg unna utmarka disse dager. Men som sagt jeg har ringt rundt og prata med jaktlaga her og fått freepass til å ta elvene i bruk. Dette fordi jeg har lang fartstid her i bygda, og spør høflig.. Har jo lova peddyslate bever og and denne helga.. Kan ikke presisere nok at jeg synes TS skal ta seg bryet med en ekstra runde for å finne ut hva som EVT er i terrenget. For andres og egen trivsel og sikkerhet. Vil ikke tenke på hva en stakkars utenbygdssmåviltjeger ville erfart om han sto steilt på lover og regler midt i skauen her oppe. Godt mulig at det blide Sørlandet har andre tradisjoner, men ingen her plukker en elgjeger på nesa når han har sine 14dager hardcore stålos innimellom granleggene.

Link to comment
Share on other sites

vi skal visst forsette å være lett uenige mr m67.. Her er elgjakta hellig, og dypt dyrket. Hvis du som småviltjeger kunne tenke deg å kjøpe jaktkort i grunneierlaget her neste kommende tiår, ja da ville je absolutt holdt meg unna utmarka disse dager. Men som sagt jeg har ringt rundt og prata med jaktlaga her og fått freepass til å ta elvene i bruk. Dette fordi jeg har lang fartstid her i bygda, og spør høflig..

Vet ikke om vi er så uenige, jeg vet godt at elgjakta er hellig mange steder. Selv elgjegerene selv får ikke lov av jaktleder og grunneiere å jakte småvilt i elgjakta - det bare ER sånn. Andre steder leier grunneier ut småvlit og elgjakt samtidig - da skal du være tøff i kjeften som elgjeger om du skal jage småviltjegerene... en annen ting er at de faktisk setter dyr i bevegelse, ferdsel i skogen under elgjakta er egentlig et gode.

Uansett, hvorfor finne seg i det når en ikke må? Jeg vet man kødder ikke med grunneierene, og det er alltid bedre å snakke med folk enn å trå dem på tærne - uansett om de har noe å fare med eller ikke. Men å legge seg flat for ubegrunnede, uskrevne regler, ikke min stil.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn til å motsi deg m67, men jeg velger å være lydhør i dette distriktet. Kommer som sagt langt lenger med dette. Er du heldig, så kanskje peddyslate har med et beverskinn du kan låne som varmepute på banen neste gang. Det hadde vært umulig om jeg ikke fulgte reglene, uskrevne eller ikke.. Nå skal det være sagt at jeg er kjent her for å stand my ground når det kommer til hæling, så jeg ser hva du sier..

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er småkupert terreng liker jeg å komme meg litt opp i høyden og bruke kikkerten. Ofte oppdaget rådyr som enten "soler" seg i pent vær, eller som småbeiter. Så er det å stille innpå. I åpen skog er det å bevege seg rolig med hyppige og lange speidepauser.

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Når det blir jaktet både småvilt og elg samtidig blir gjerne elgjegerne og de som har småviltjakt enige om og jakte på forskjellige steder i terenget slik at de ikke går hverandre i næringa. Det løser de fleste problemer. Det er i hvert fall min erfaring. Men så har jeg ikke samme erfaring som M67 :wink:

Link to comment
Share on other sites

Guest graahund

Vel det er ikke forbudt og bruke hue da ! Hører du los eller ser elghunder i din umiddel nærhet, eller elgjegere er det bare og flytte seg litt. Hvis det ikke foregår elgjakt i området blir det også bedre og jakte småvilt. Det blir jo stillere i skogen også.

Link to comment
Share on other sites

Vil bare nevne at jeg ble forbauset over hvor mye støy rådyra tåler så lenge sola har gått ned. Var på "smyg"jakt i går, så en bukk på 250 meter og vi listet oss inn til et greit skjulested 170 meter unna. Deretter var det å prøve å snike seg innpå, men skal ærlig innrømme at jeg kjente meg som en elefant i en bjellebutikk, klarte å tråkke på det som var av tørre kvister og hektet meg i flere tornebusker som ritsjet godt i kamoen. På dette tidspunktet var vi 120 meter unna og jeg var sikker på at bukken ville være borte når jeg kikket over busken. Så feil kan jeg ta, bukken sto der men jeg hadde fortsatt ikke godt nok skytegrunnlag så vi fortsatte videre gjennom buskas frem til en bekk 80 meter unna. Etter mye kåling, hvisking og knaking i buskaset sto bukken der fortsatt. Bekken plasket jeg uti men den ble fort over metern dyp så jeg lusket meg tilbake og innså at det var blitt for mørkt til å skyte. Og søren meg sto bukken utpå jordet fortsatt. Det som endte opp med å støkke den bort var en større bukk 100 meter unna som heller ikke brydde seg.

 

Moralen: Støy blir ikke så viktig med god kamuflasjedress!

Link to comment
Share on other sites

Når det blir jaktet både småvilt og elg samtidig blir gjerne elgjegerne og de som har småviltjakt enige om og jakte på forskjellige steder i terenget slik at de ikke går hverandre i næringa. Det løser de fleste problemer. Det er i hvert fall min M

Men Gråhund da, det er jo akkurat det jeg mener. Jeg skriver til og med akkurat det samme som du:

og det er alltid bedre å snakke med folk enn å trå dem på tærne

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da var jeg ute fra i går formiddag til i dag morrest, kun avbrutt av noen timer i teltet mens det var helt mørkt.

 

Ble ingen fangst - men tiden gikk mest med til å bli kjent med området. Gjorde meg noen tanker som dere gjerne må hjelpe meg med:

 

Eneste kartet jeg har er et nettbasert kart, og jeg syntes det var vanskelig å vite hvilke begrensninger jeg har. Den følger ikke veier, elver ol.

 

Tipsene om å gå så stille at man ikke hører en selv gå er praktisk talt umulig..? Spesielt i hogstfelt (naturligvis).

 

Er litt skuffet over terrenget mitt, da det ikke inkluderer all verdens med jorder ol. Men er en del hogstfelt. Disse ligger dog litt opp i fjellsiden.. Og jeg regner med rådyrene primært trives ned mot jorder ol? Er i allefall kun der jeg så dyr.

Link to comment
Share on other sites

Vel, gå ned til bekkefar, egner EVT åkeren.. Se etter spor/stier og følg dem så langt og stille du klarer. Da får du en grei peiling på trekkruter, og antall/størrelser på de EVT dyra som ferdes gjennom terrenget. I skauen kan du lete etter smale og bratte skrenter, gjerne med litt tett småskog.. Fine gjemmesteder for bambi. Hogstflater er faktisk ofte gode plasser hvis de ikke er årsferske, best med litt kratt og grass.. Finn også små høydedrag, gjerne lyng og grass, og gå mot vinden.. Enten vil du finne dyra eller hvile/skrapeplasser der.. Lykke til, hvor enn du er..

Link to comment
Share on other sites

Takker! :)

 

Møtte en lokalmann da jeg var ute i går, og han tipset om at var fint lite rådyr oppe i høyden. Men lengre ned i terrenget mot bebyggelsen var det mer. Dette var en som jaktet aktivt i samme terrenget.

 

Er heldigvis flere hogstfelt i området. Noen er som du sier årsferske, og jeg skjønner at her har kanskje ikke rådyrene så mye å gjøre. Mens andre er bedre.

 

Området jeg jakter i ligger et par mil nord for Kongsvinger.

 

Blir nytt forsøk på tirsdag tenker jeg! :)

 

EDIT: Hva med kabelgater? Det må jo være helt perfekt eller?

Link to comment
Share on other sites

Smygjakt i håp om å treffe på noen som står med bredsida til uten å støkke? Lokking (på denne tiden og utover- i det hele tatt noe poeng? I så fall, hva slags lokking)? Rett og slett sette meg til og håpe noen vandrer forbi?

 

Trådstarer har listet opp akuelle jaktformer uten hund. Siste setning i quoten er det som kalles posteringjakt, et lite tips her er å sette opp et jakttårn. Drivjakt er også aktuellt dersom man er flere sammen.

 

Mitt beste tips til trådstarter er å kule det helt ned. Gå noen turer i terrenget, bli kjent. Rådyra står gjerne i tett vegetasjon og beveger seg mellom tettene i mer åpent terreng som på jaktsjargong heter overganger. Kartlegg disse overgangene, her kan det postes.

 

Som sagt ro helt ned. Din sjanse kommer med snøen. Bruk sporsnøen for alt det er verdt. Sporsnøen forteller det du trenger å vite, du gjennomgår er metamorfose. Fra en hjelpeløs wannabe til en jeger med strategi.

 

Når du forfølger et ferskt spor. Forlater sporet og spurter i en bue forbi dyrene og rekker å poste på overgangen før dyra kommer. Og dyret blir felt med en Brno kombi. DA kan du kalle deg rådyrjeger. :P

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle svar og innlegg, det ble en lærerik diskusjon for meg også. For tiden er jeg travelt opptatt med storebroren til rådyret (elg altså, ikke hjort), men benytter de mange timene i skogen til å speide etter spor og merke meg overganger, beitesteder osv. Det første snøfallet kommer ofte i begynnelsen av november, så da får jeg i alle fall mulighet til å bli enda bedre kjent med vanene deres. Det er knallgøy med jakt med hund i store lag, men det er jammen minst like spennende å smyge seg rundt i skogen alene en tidlig morgen!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...