Jump to content

Om riflestigning i 223, eller velge 6,5x55


orrhanen

Recommended Posts

Planlegger riflekjøp men kommer ikke i mål med kalibervalget da jeg ikke har all verdens erfaring med dette.

 

Bruksområdet er skadedyr fra lange hold (250-400m) og rådyr fra relativt korte hold. Har skjønt at riflestigningen må være krapp for å få stabilisert tyngre kuler til bruk for matvilt fra kortere hold. Har sett på Howa, Weatherby Vanguard s2 og Browning x-bolt. De to førstnevnte har 1:12 og 1:10 i twist, Browningen fant jeg ikke data på. Bør stigningen være enda krappere enn nevnt, eller bør jeg gå for 6,5x55 i stedet?

Link to comment
Share on other sites

Tikka T3 har 1:9, så vidt jeg vet.

 

Skal du skyte tunge kuler i .223, tror jeg du nesten må lade selv. Er ikke noe omfattende utvalg av patroner med tunge kuler i dette kaliberet. 6,5'en gjør alt .223'en gjør pluss litt til. Den er jo også godkjent for storvilt. Ville valgt 6,5'en hver gang fremfor .223 om du tenker mest tunge kuler i .223.

Link to comment
Share on other sites

Nja ka man skal velge er ikkje godt å si, du ender vel opp med begge deler på et tidspunkt uansett.

 

Eg har tikka t3 lite, kjøpte denne for den har kjapp riflestigning 1:8 og den leveres i links. Skyter 80gr a-max. Planen med denne er å skyte godt ut til 500 meter.

 

Eg bruker demper på min, det fins ikkje rekyl og det er lett kaliber å skyte bra med. Og treningsskudd er litt billigere en 6,5.

 

Vist du kun har planer om rådyr og mindre, så velger du 223 uten tvil.

Link to comment
Share on other sites

Hei. Først og fremst tror jeg begge disse dekker behovene, men som nevnt tidligere kommer du mye lengre ved å lade selv eller om du kjenner noen som kan lade til deg. Tenker da mtp valg av .223 og tyngre kuler. Hvis du ikke lader selv ville jeg valgt 6,5 foran .223.

 

Videre, jeg har mye erfaring med både 6,5 og .223 pluss noen kalibre til. Med det i sekken vil jeg sette 6,5 som favoritt om det skal brukes til et vidt spekter som du forespeiler.

Om du derimot lader selv eller har tenkt å begynne med det, hvorfor ikke vurdere noen av de mer spesialiserte kalibrene? Det finnes mange artigere kalibre der ute som f.eks 6XC og .22-250. Ikke erfaring med førstnevnte, men har sistnevnte og bruker den selv som varmint-kaliber! 6XC blir av mange trukket frem som rådyrkaliber over alle rådyrkaliber (ref jørund lien)

 

Beklager om jeg gjør det vanskeligere for deg ved å trekke frem flere kandidater her men ønsker deg allikevel lykke til med et vanskelig og spennende valg! :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar :smile:

Lader ikke selv. Høres derimot spennende ut så det kan være aktuelt etterhvert. De amerikanske merkene klinger best i mine ører men synes å ane utifra svarene deres at europeiske har kjappere riflestigning.

Tar gjerne imot tips på kurante kalibre..må se nærmere på 6XC :smile:

Link to comment
Share on other sites

Se også på .243 om du ønsker en bra rådyrrifle. Dette er også en 6 mm. Litt større blir .260. Det er en 6,5 mm i .308-hylse. Til slutt kan også .25-06 nevnes. .260'en er den eneste av disse tillatt til storvilt. Litt svakere enn 6,5x55. Da har du jo noe å gruble på! :wink:

 

Uansett, så lenge du ikke lader selv, er i grunn 6,5x55 og .223 de rimeligste å skyte med, og alle butikker har patroner. Ellers må du jo ikke skyte så tunge kuler i .223 for å få ned rådyret heller. Federal Fusion 62 grs, Norma Oryx 55 grs og Rhino SS 50 grs er velkjente rådyrveltere. Alle disse tre skal i utgangspunktet fungere i rifler med 1:12-stigning.

Link to comment
Share on other sites

Ja, du står ovenfor et interessant valg. Hadde jeg skulle valgt mine kaliber på nytt hadde iallefall 6XC vært ett av dem, da jeg mener det er et kjempeinteressant kaliber for bukke/rådyrjakt mm. Dog det krever at man lader selv helt til butikkene følger etter kaliberbølgen. Det har blitt såppass populært at blaser og sauer (muligens flere) leverer 6XC i sine våpen... Definitivt et kaliber å regne med!

 

Når det kommer til varmint/predatorjakt kommer man langt med den rimeliste hulspiss-ammo'n. Selvfølgelig ikke like artig som å lade dedikerte aggresive, eksplosive kuler fra statene. Et grovt youtubesøk på f.eks barnes varmint grenade eller hornady v-max belyser litt av ideologien hos amerikanerne ;)

Men igjen, dette krever også lading....

 

Alt bunner egentlig ut i om du kommer til å lade selv eller ikke. Dette bør muligens være det som avgjør kaliber for deg slik jeg ser det. Er du usikker er både .223 og 6,5 glimrende "starter-kalibre" med bredt nok utvalgt av ferdigrullet ammo.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Link to comment
Share on other sites

6,5x55 uten tvil. Riflene er bygget for den aktuelle presisjonen i utgangspunktet. Når du er ferdig med å pimpe 223-rifla og lade den tilhørende superpatronen, har du fortsatt med et vindsensitivt kaliber å gjøre, rett og slett fordi det er så lite. Når holdet nærmer seg 400m, må du kunne lese vind for å plassere veslekula trygt i en liten skrott.

 

Men, skulle du komme til å ville lade selv; da burde du se på 6,5x47 Lapua. Særlig siden rådyr er det største aktuelle viltet.

Link to comment
Share on other sites

Se også på .243 om du ønsker en bra rådyrrifle. Dette er også en 6 mm. Litt større blir .260. Det er en 6,5 mm i .308-hylse. Til slutt kan også .25-06 nevnes. .260'en er den eneste av disse tillatt til storvilt. Litt svakere enn 6,5x55. Da har du jo noe å gruble på! :wink:

 

Ellers må du jo ikke skyte så tunge kuler i .223 for å få ned rådyret heller. Federal Fusion 62 grs, Norma Oryx 55 grs og Rhino SS 50 grs er velkjente rådyrveltere. Alle disse tre skal i utgangspunktet fungere i rifler med 1:12-stigning.

 

Er .260 svakere enn 6,5x55 men likevel tillatt til storviltjakt? Trodde 6,5 var det svakeste storviltkaliberet. Så rådyret velter altså med 1:12 og den nevnte ammoen. Nyttig info.

Link to comment
Share on other sites

Vel, tja kråka på 400m blir LITEN. Det er ikke vanlig med så veldig mye bedre presisjon enn ca 20mm/100m på nye jaktrifler i den billige enden av skalaen. Da sitter du plutselig med 2cm*4 - 8cm egenspredning, så kommer alle de 1000 andre faktorene som begynner å bety noe på 400m.

 

Jeg hadde valgt 6,5x55 over 223 for formålet, selvfølgelig er 223 brukbar, det har vel bla enkelte her på kammeret bevist, spesial kammer for å få sette lange tunge kuler langt ut og svært krapp twist. Kjøper du en 6,5 får du bla Lapua scenar 123gr som ferdig patron, og den skulle fungere noenlunde til formålet, men best er det å lade selv, da hadde jeg valgt 140gr A-max, 139gr scenar, eller Berger 140gr. Skulle jeg hatt meg en rifle til formålet ditt ut til ca 400m og praktisk jakt der man ikke har mulighet til å "skyte seg inn". Da ville jeg muligens vurdert noen av de illsinte patronene med høy utgangshastighet kombinert med gode kuler. Mye større marginer på vindbedømmelse da. Kjøper du 6,5 så er det også en meget fornuftig rådyrpatron. :D

Link to comment
Share on other sites

Skyter begge kalibre og er enig i at 6,5 er et mer "fornuftig" valg.

 

Grunnen til at jeg bruker .223 er at det er så vanvittig mye artigere. (Synes jeg da).

- Den veldig stille med lyddemper, noe som ofte resulterer i flere skuddsjanser, så kan man f.eks ta flere kråker i samme flokken.

- Den har flat kulebane, noe som hjelper godt på mindre skadedyr som ikke følger "tråkk" som større dyr og avstandene kan variere stort fra samme posten.

- Den har lite rekyl, er lett og lettskutt, samt at du kan ha med deg et lass ammo uten å bære deg ihjel.

- Det er et krevende toppjaktkaliber på litt avstand, så vind må du ta høyde for. En liten avstandsmåler er kjekk å ha, i hvertfall til du blir dus med utstyret.

 

6,5 er stort sett bankers. God, solid og forutsigbar, så skulle jeg hatt et pålitelig våpen og spesielt for første gang, hadde jeg nok valgt 6,5. (Om jeg ikke var skuddredd.)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...