Jump to content

Fin mulighet til å kjøpe seg eget jaktterreng


asterix

Recommended Posts

Det er ganske dyrt ja, mange småbruk selges langt billigere enn dette. De har som oftest bruksplikt da, men det er vel ikke sånn at folk bare kan kjøpe seg noen tusen dekar og så ikke gjøre noe annet enn å jakte der? Også er det ingenting der for salg i Øst-Finnmark :/

 

 

 

 

 

 

 

 

... Eller i Finland.

Link to comment
Share on other sites

Latterlige priser...

Dette er ikke for menigmann.

 

Invester heller i Sverige.

 

Til orientering lå prisgjennomsnittet for skogeiendommer i Sverige på 5 309 kr pr. daa i 2010. Kilde http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Priser-och-andra-siffror/Vad-ar-skogen-vard/

 

Siden dette er X-antall ganger høyere priser enn her til lands tror jeg kanskje jeg ville holdt investeringstips av dette slaget for meg selv...

 

Det er fritt frem å bruke kalkulator! :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Det som her skjer er et ran fra oss som mister tilgangen på disse skogene.

Det hele skyldes at Staten kjøpte Borregård sin Skog på Østlandet.

Her i Hordaland mister Bergens Jæger og Fiskerforening og Os jakt og Fiskelag sinne områder, områder de har hatt disposisjon over sisten krigen. Og det er et område på 12-13 kvadrat km. Så noe lite område er det ikke. :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Link to comment
Share on other sites

Latterlige priser...

Dette er ikke for menigmann.

.

 

 

Tja, en får huske på at det ikke er hustomter som selges, men eiendommer med inntektspotensiale i form av blant annet tømmer. Jeg har ikke finregnet på prisene, men de så i farten ut til å være helt greie sammenlignet med andre skogsalg i Norge de senere årene.

Link to comment
Share on other sites

Det som her skjer er et ran fra oss som mister tilgangen på disse skogene.

Det hele skyldes at Staten kjøpte Borregård sin Skog på Østlandet.

Her i Hordaland mister Bergens Jæger og Fiskerforening og Os jakt og Fiskelag sinne områder, områder de har hatt disposisjon over sisten krigen. Og det er et område på 12-13 kvadrat km. Så noe lite område er det ikke. :twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted::twisted:

Det er jo dette som er sannheten. Helt for jævlig at dette får skje.

Staten burde heller kjøpe mer grunn!

Link to comment
Share on other sites

Latterlige priser...

Dette er ikke for menigmann.

 

Invester heller i Sverige.

 

Til orientering lå prisgjennomsnittet for skogeiendommer i Sverige på 5 309 kr pr. daa i 2010. Kilde http://www.skogforsk.se/sv/KunskapDirekt/Priser-och-andra-siffror/Vad-ar-skogen-vard/

 

Siden dette er X-antall ganger høyere priser enn her til lands tror jeg kanskje jeg ville holdt investeringstips av dette slaget for meg selv...

 

Det er fritt frem å bruke kalkulator! :thumbup:

Ja, alt er ca. halvparten så dyrt i Sverige som i Norge, unntatt skog, det er selvsagt 3 ganger så dyrt der?

Link to comment
Share on other sites

Prisen på skog beregnes vanligvis etter bonitet og stående kubikk med tømmer. Boniteten på det meste av Statsskogs eiendommer og helt sikkert på mye av det som skal selges er antagelig svært lav. En god del er sikkert impediment. Det er derfor ikke urimelig at snittprisen på skog i Sverige er betydelig høyere.

Link to comment
Share on other sites

Sånn røffly så så det ut som dekarprisene på disse eiendommene lå fra omtrent der jeg mener å huske at prisen på produktive norske skogeindommer har ligget og nedover. De som er lavere priset er det da rimelig å anta at har større andel impediment, skrapskog, arealer over tregrensa m.m.

 

Jeg synes egentlig ikke disse eiendommene var spesielt dyre. Det er viktig å huske at dette er næringseiendommer og ikke rekreasjonseiendommer/jaktterreng.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har tittet på et par av eiendommene i hjemfylket som skal selges. Er stort sett lav til lavere middels bonitet og endel dårlig tilgjengelighet. Å drive skog på disse eiendommene tror jeg nok blir dårlig butikk og prisen reflekterer dette.

 

I noen tilfeller kan man komme over eiendommer hvor flathogst av skogen, hvis man får lov til dette, kan dekke mye av kostnaden ved kjøp av eiendommen. Ikke så i tilfellet med de eiendommene Statsskog selger nå her i fylket ser det ut som.

 

Men som tråden sier. Ønsker man å kjøpe jaktterreng er muligheten her nå :)

 

 

Oppheving av boplikten kan i framtiden gjøre mange nedlagte småbruk tilgjengelig for flere. Der kan man komme over slike muligheter hvor hogstmoden skog finansierer mye av kjøpet. Selv skal jeg begynne å plante mer eik på eiendommen med tanke på muligheten for barnebarn til å ta ut verdier etterhvert som kvaliteten på impregnerte materialer faller. Men det er en annen diskusjon..

Link to comment
Share on other sites

Prisen på skog beregnes vanligvis etter bonitet og stående kubikk med tømmer. Boniteten på det meste av Statsskogs eiendommer og helt sikkert på mye av det som skal selges er antagelig svært lav. En god del er sikkert impediment. Det er derfor ikke urimelig at snittprisen på skog i Sverige er betydelig høyere.

 

Når snittprisene i Norra Norrland alene ligger langt over prisnivået her til lands forklarer ikke boniteten særlig mye av differansen. Nøkkelordet er konsesjon.

 

God Helg!

Link to comment
Share on other sites

Latterlige priser...

Dette er ikke for menigmann....

Tja, mener du det? Det er som er litt pussig her inne på kammeret er at om en skal en leie storviltjakt- eller kjøpe en eiendom- så må tydlig vis sluttsummen for salg av kjøtt eller skog være høyere en leie/kjøpesummen, selv da er er vel prisen neppe akseptabel for de med størst avensjuke her inne :wink: (Nb! Yttringen er ikke myntet på de personene som sitatene er hentet ifra!).

Der kan man komme over slike muligheter hvor hogstmoden skog finansierer mye av kjøpet....

Oppheving av boplikten kan i framtiden gjøre mange nedlagte småbruk tilgjengelig for flere..

:( Og hva tror dere skjer med prisene på fast eiendom om dette blir en realitet?:
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...