Jump to content

Treffpunktsendring jaktammo kontra helmantel i 9,3x62


Luftmann

Recommended Posts

Jeg har ei ny Sauer 202 i 9,3x62 som jeg har skutt inn på 100 m med Norma Match 15 grams kuler. Så er spørsmålet hvor mye jaktammunisjonen (Norma Oryx 9,3x62 21 gram) vil falle på 100 m i forhold til ovennevnte ammunisjon? Noen som har erfaring med dette? Og hvor mange knepp pleier dere å skru opp? Min kikkert har forresten 1/4 tommes forskyvning for hvert knepp på 100 yard.

Link to comment
Share on other sites

Ca 1 meter - kanskje 2 meter dersom det er nedovervind og du skyter med reim.. med tofot så må du nok skru 43 knepp kanskje 44, men da kun dersom du har vater montert oppå kikkerten din - håndkikkerten altså...

 

Det er bare et rett svar her - ut på banen og test. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nå klarte jeg riktignok storviltprøven med denne børsa i går, og da med 21 grams 9,3x62 selv om børsa var innskutt med 15 grams kuler. Så 1 til 2 meters forskjell og ditto knepp er det nok ikke… Sikkert ikke helt ideelt å gjøre det på den måten, men har ikke hatt så mye tid til å fly på skytebanen i det siste. Og ja, jeg skal enda en tur til på skytebanen for å ta de siste kontrollskuddene med jaktammunisjonen før elgjakta begynner. Ellers takk for tilbakemeldingene…

Link to comment
Share on other sites

Det er nesten umulig å forutsi dette uten å kjenne den bestemte rifla eller rifletypen. Jeg HAR sett 1 meter forskjell, ja. 50 klikk akkurat stilte jeg - på 100m... Men det er nok veldig uvanlig - 20-30cm bør ikke være en overraskelse med ei jaktrifle. Saueren forventer jeg kanskje litt mindre forskjell fra, eller kanskje ingenting, men - det er faktisk helt uforutsigbart.

 

Vi har testet med Sauer 200STR i 6.5x55, og på 100m så treffer "alt" innenfor 5cm radius, nesten alt innenfor 2.5cm.

Trenden på 100m er motsatt (og ikke tenk på hvorfor foreløpig, dette er observasjoner) av det de fleste tror. Tunge kuler går høyere enn lette, og høy utgangshastighet går lavere enn langsom - med samme kulevekt. Bytte av krutt endre treffpunkt, selv ved samme utgangshastighet.

Jeg prøvde en Remington Seven i går, i 308. Til eierens store overraskelse gikk jaktammoen (jeg så ikke hva det var, men Norma... treningsammoen var UMC) nesten 40cm lavere enn treningsammoen, og man lurte på om rifla "ikke samlet".

Du må bare teste.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nå klarte jeg riktignok storviltprøven med denne børsa i går, og da med 21 grams 9,3x62 selv om børsa var innskutt med 15 grams kuler. Så 1 til 2 meters forskjell og ditto knepp er det nok ikke… Sikkert ikke helt ideelt å gjøre det på den måten, men har ikke hatt så mye tid til å fly på skytebanen i det siste. Og ja, jeg skal enda en tur til på skytebanen for å ta de siste kontrollskuddene med jaktammunisjonen før elgjakta begynner. Ellers takk for tilbakemeldingene…

 

 

OK, da sliter jeg med å skjønne hva du egentlig vil ha svar på?

Link to comment
Share on other sites

Ja ja Luftmann, nå skjønte du sikkert at jeg hadde det morro på din bekostning.. Grunnen for det er spørsmålet ditt og egen erfaring fra skytebanen som skyteleder.

 

Det er alt for mange som kommer på skytebanen med skremmende lite erfaring og kunnskap om våpen de har jaktet med, gjerne over flere år. Ikke det at alle trenger å ha ett nerdete forhold til våpen og kulebaner, men en viss egeninteresse i å teste ut treffpunktforandring i praksis ved bytte av ammunisjon synes jeg er ett minste krav. Teoretisk stille ett antall knepp og så gå på jakt blir for sløvt, dette sier jeg uten å antyde at det var din plan.

Link to comment
Share on other sites

Siden TS spør her inne så har han jo faktisk ikke helt kjøpt historien med 2/3 knepp opp på siktet og spott on som det ofte hevdes rundt om.

Hjelper vell ikke på at selgere av ammo garanterer kunder at denne ammoen går helt likt i forhold til den ammoen de egentlig kom for å kjøpe.. Vi har det vell med å stole på fagfolk som kan (burde) det de snakker om? Har hørt flere selgere forklare dette til kunder, så kan jo være flere som går på den smellen og tar det for god-fisk. Så er ikke rart det kommer spørsmål om dette ofte rundt om på skyte baner og forum.

Link to comment
Share on other sites

@Rodge

 

Må si meg helt enig i den uttalelsen.

 

Etter at en kar uttalte at han pleide å trene med 7.62 kort og at han jaktet med 7.62 lang i ett og samme løp, sluttet jeg å bli forundret over hva folk gjør på skytebanen.

 

Samtidig så var det en forklaring på alle de rare hylsene med ra merking som vi hadde funnet på banen tidligere........

 

Skyteleder ristet oppgitt på hodet og uttalte noe om at ett av kravene, om ikke eneste kravet, han hadde var at folk visste hvilke kaliber man skaut med.......

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg gjorde denne obligatoriske øvelsen på min rifle (308) i dag. Måtte gjøre det på nytt siden den har fått ny stokk.

 

Jeg bruker kun to typer ammo: Nato (god, gammel med bly) til trening og Lapua Naturalis til jakt.

 

Først to skudd Nato i klisterlappen for å sikre at den er på. 100 m.

Deretter et skudd Naturalis. Som med orginalstokken traff den 3,5 cm rett under.

Så 5 knepp opp og nytt skudd som satt midt i lappen.

 

Så noteres det på en lapp som ligger i våpenkofferten. 5 knepp opp ved bruk av jaktammunisjon.

Neste år holder det med et jaktskudd for da tar jeg fem knepp før skuddet :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...