Jump to content

Pardini SP, pussig - tips!?


Mr.Finkelbaum

Recommended Posts

Jeg bytter ut pistol-hobbyen om dagen, og satte ut en innholdsrik annonse på Finn for ca 3 uker siden - og jeg var sikker på én konkret ting; som var at Pardini SP'en min fra 2003 skulle gå første dagen. Og det er et Men her: Pardinien er nå det eneste jeg har igjen, solgte kjapt to andre våpen, ferdig-ammo til 45 Acp, kruttvekt, tennhetter, kuler, presse, brukte og nye tomhylser pluss mye annet, men Pardinien står altså fortsatt igjen til Kr 7.500. Det medfølger 2 magasiner, 2 korn, ett ekstra baksikte og to grep, Large og Medium. Kan det være fordi begge grepene er spikket på, og det ene lakkert - at salget uteblir?? Er jo null problem å legge på masse av et eller annet slag og forme det som man vil.. Er prisen for høy?? Kjøpte den selv for 8.000....

Link to comment
Share on other sites

:) Du har kanskje hatt uflaks med tidspunktet du har lagt den ut på.. Prisen er det i alle fall lite å si på. Hvis (eventuell) kjøper klager på grepene kan vedkommende bare kjøpe et nytt.. Men grep bør uansett tilpasses skytterens hånd så jeg ser ikke helt problemet.

Om en måned begynner vi organisert trening her i Lillehammer og venter du til da har vi sikkert noen som trenger pistolen din.

Link to comment
Share on other sites

:) Prisen er det i alle fall lite å si på. Hvis (eventuell) kjøper klager på grepene kan vedkommende bare kjøpe et nytt.. .

 

Hvis en må kjøpe nytt grep til ca 2000 kr (eller mer) + våpen 7500 kr blir det fort dyrt for de fleste

 

Jeg mener riktig pris på et såpass gammelt våpen med ødelagte grep, bør være 6-6500 kr :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det har kommet fram at den sannsynligvis er eldre enn 2003, så da endrer jeg på finn og opplyser om det her. Personlig blir jeg litt sta på prisen, fordi det er et så godt våpen, det er heller ingen synlig slitasje på vitale deler, pluss at omtrent 50% av verdenseliten vel bruker Pardini..?

Link to comment
Share on other sites

Men samtidig føyer du deg inn sammen med mange andre selgere som forsøker best de kan å presse opp prisene sine. Ikke for å være spydig eller noe. Du selger et brukt, 10 år gammelt våpen uten noen form for samlerverdi. Det ligger flere brukte STI Edge på Finn også, til MER enn hva de koster i butikk, og de ser ikke ut til å få solgt...

Link to comment
Share on other sites

Synes prisen er grei. Har vært sommerferie og en del starter innesesong og baneskyting snart. Min kvalifiserte gjetning er at grepet ser litt forskjellig ut enn på ny og original Pardini SP (tape av noe slag?).

 

Hvis jeg ønsket å selge min SP fort, ville jeg nok sette en, for kjøper, fordelaktig pris.

Lykke til og håper salget går greit og at du kommer tilbake til skytesporten om ikke alt for lenge :)

Fin pistol. Jeg er veldig fornøyd med min Pardini SP.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innlegg ulfur, veldig hyggelig! Men Telefonoperatør, du som har i signaturen din at du ikke er medlem av rørtang-klubben, hvorfor bruker du opp plass og tid her med meningene dine? Å blande inn STI i denne tråden er dustete og i motfase, kanskje grunnen til at du ikke vil ha rørtang er fordi du ville fått bekreftet at du ikke er en god nok skytter, eller klarer å fokusere på de rette tingener?

Link to comment
Share on other sites

Det var et eksempel som demonstrerte mitt poeng. Jeg kan gi deg enda et; en ny bil mister en relativt stor prosent av verdien når den kjører vekk fra forhandleren. Ikke fordi den på de 10 meterene er blitt betydelig slitt, men fordi det pr.def er en brukt bil. Man kan ikke forvente allverden når man selger brukt. Kanskje grunnen til at du ikke har fått solgt er fordi du rett og slett krever mer enn folk føler den er verdt? Kanskje ikke våpenet er attraktivt nok til å forsvare den prisen du har satt? :roll:

 

PS: Kjekk markedsføring. Starte en tråd om "hvorfor har jeg ikke fått solgt?".

 

Underforumet for kjøp og salg er den veien--->

Link to comment
Share on other sites

:?: Har jeg feil Euro-kurs? Finner her et skjefte fra Nill som koster rundt 1.500,- pluss porto og toll / postens avgifter..

http://int.nill-shop.com/Adjustable-Match-Grips-Pistols/Pardini-Mod.-SP-HP-MP-adjustable-right-fi.-grooves-large

Vet at Børselars har dette og godt utvalg av andre grep til Pardini.. En telefon dit på mandag kan sikkert avklare prisene.

Shit, nå fikk jeg lyst til å kjøpe nytt skjefte.. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Grepene ser ikke bra ut og pistolen er gammel. Man må regne med ca 2000 for nytt grep og da er man på 9500,- for en gammel pardini, da ville jeg heller lagt i noen kroner ekstra og kjøpt den Geir Småvik solgte.

Mulig noen kjøper den om du har litt is i magen, men jeg synes det er for dyrt for en godt brukt pistol

Link to comment
Share on other sites

1700.- for et nytt orginalt Pardini grep hos Børselars, Nill ligger på 2200.- eller 2500.-

Kjøpte selv en ny Pardini hos Børselars for 2uker siden.

Fant bare den sp en til 6900.-på Finn, så hadde den kommet meg på 9400.- med nytt Nill grep i XL+ og frakt på både grep og pistol i tilegg. Vurdere også Småvik sin til 11000.- ,men da jeg måtte ha nytt grep i tilegg så vart det ikke mange hundrelappene imellom for en ny.

Hadde jeg skulle kjøpt den SPen så hadde jeg betalt 5000.-max inkl frakt.

Link to comment
Share on other sites

Enkelt å blokke ut magasinene, Børselars gjør det med alle nye magasiner til Pardiniene, fordi de nye magasinene til Pardini også er litt trange - som flere andre modeller også lider under. Dra over en Q-tip i lengderetningen i pausen i konkurranse, så er det ikke noe problem. Har satt den ned til 6.900 - og jeg representerer ikke gruppen som mener at "det jeg har, det er så bra at jeg overpriser".. Spiller ingen rolle med den tusenlappen, jeg er bare overrasket over tregt salg da melodien på Kammeret og i klubber lenge har vært at: "Hvorfor kommer det ikke snart en brukt Pardini på finn?". Ja, originalgrepet koster rundt 1.700,- og et annet poeng er at; hva er problemet med et grep som er pusset og filt på?? Fins mange typer masse som man ville lagt på uansett, jeg har ikke sansen for de som ikke vil røre grepet fordi de er redde for at våpenet skal falle i pris - da er de i hvert fall ikke dedikert nok spør du meg.. Alltid alle kverulantene også når en tråd som denne blir lagt ut - de som bryter ned fordi de ikke eier annen glede i livet, og tonen hadde vært totalt en annen dersom det var dem som solgte. Sitter i to leiere alltid, og jeg har en skarp tone til disse fordi jeg synes de er så kjedelige og er så drittlei dem. Taco hver Fredag, hører på DDE (med en Selvstendig opplevelse av det).

6.900 for en SP er ikke for mye, vær litt forsiktig også med å mene ting, da det vil gå ut over hva man selv ønsker å få inn ved egne fremtidige salg. Norge er lite og jorda rund.

Link to comment
Share on other sites

Sitter i to leiere alltid, og jeg har en skarp tone til disse fordi jeg synes de er så kjedelige og er så drittlei dem. Taco hver Fredag, hører på DDE (med en Selvstendig opplevelse av det).

 

Vil vel kanskje påstå at denne pistolen er så nære "taco hver fredag" en kommer...

 

jeg har ikke sansen for de som ikke vil røre grepet fordi de er redde for at våpenet skal falle i pris - da er de i hvert fall ikke dedikert nok spør du meg

 

Nei tenk at andre prioriterer annerledes enn meg. Det er useriøst det...

 

Alltid alle kverulantene også når en tråd som denne blir lagt ut - de som bryter ned fordi de ikke eier annen glede i livet, og tonen hadde vært totalt en annen dersom det var dem som solgte.

 

De som ikke er enige med meg er dumme, og ute etter å ødelegge.

 

Tror du skal gå litt i deg selv kompis...

Link to comment
Share on other sites

Er tydelig at du ikke liker svarene du får på spørsmålet ditt...

 

Fra en som faktisk er på jakt etter en .22 matchpistol om dagen så er den grelle fargen på grepet en akutt turnoff. Hva annet jallamekk er gjort med den blir tankene som faller inn. Når du også skriver at du kjøpte den for 8000,- og vil ha 7500,- (nå 6900,-) tenker jeg :roll: jaja. Ikke vet man alder på pistolen heller lenger.

 

Hadde du bodd i kjørbar avstand så hadde jeg nok tatt en titt på den, men hadde uansett ikke betalt 7500. Det er ca litt mer enn halv pris av en flett ny fra min lokale forhandler med de fordeler det innebærer og da blir det litt trått å gå for en 10+ år gammel med noe ukjent historikk som trenger nytt grep.

 

Men hva vet jeg, som lever hele uken i påvente av fredagstacoen...

Link to comment
Share on other sites

Nå står man jo fritt til å prissette sin vare som man vil da ;) selv så skulle jeg selge en gammel HV Mauser med nytt løp i 308W og pen jaktstokk og satt prisen til 4000,- spurte her inne om prisen var for høy og fikk vel høre at prisen var helt på jordet, maks 1500,- kanskje 2000,- kr fikk jeg beskjed om, det rare er at førstemann ringte etter en time og han kjøpte børsa UTEN å prute, venter nå bare på at papirene hans kommer i posten :)

 

Det er faktisk flere som har villet kjøpe den gamle børsa fra 1944 ;)

Link to comment
Share on other sites

Skal vi si at dette var et intressant tips til Trådstarter som ikke tar signalene enda han har bedt om dem.

 

Synes det mauser salget var intressant.

1500 eller 4000 spiller liten rolle. 4000 er max 10% av ny mauser pris, og alderen er oppgitt til å vere 1944.

(les nøye......her er det ikke tvil om alderen)

Kjøper må koste på litt fiks med å smi hendel, skifte kolbe og sette på kikkertsikte. Alikevel sluttsum

(kanskje 12.000,-) for kjøper er under halvparten av hva en ny mauser koster.

 

Drar man en Analogt tankespill med Pardinien:

Si at pris skal vere 10% av ny pris = 1350,-, og at alderen er oppgitt til å vere..... 16 år + ?

Kjøper invisterer i nytt skjefte = 2000,- (dem kadaverne som er fremstilt for salg er like ubrukelige som mauser kolbe)

2 nye magasiner : 1000,-

Tennstift og utdrager: 500,-

 

Totalt: 1350 + 2000 + 1000 + 500 = 4850,-

Sluttsum for kjøper er likevel under halvparten en hva en ny Pardini koster, og nå er jernet bra som nytt.

 

Den analoge konklusjon blir da:

Fortell hvor gammel pardinien er og sett prisen ned til 1350,-. Da får du solgt.

Link to comment
Share on other sites

1. 6900kr for en gammel Pardini SP med mekket grep høres ut som en løp og kjøp pris, om våpenet er helt og fungerer greit.

2. Ved halv ny pris skal verditapet på Matchvåpen i prinsippet stoppe til de ramler i biter, disse fullblods racerne kan ikke sammenlignes med vanlig ræl, om man skulle slumpe til å skyte bedre med vanlig ræl skyldes det feil/dårlig tillpasset grep på matchvåpenet. (De som sammenligner racere med vanlig ræl har klart ikke uttale rett i kraft av sin klart manglende kunnskap).

3. 4k for en gammel Mauser i god stand med de rette bitene, er klart mye rifle for den som får den. For den prisen får en ikke en eneste brukandes ny rifle i dag, og nesten ikke noe som er i nærheten av tilsvarende klasse brukt. Folk har begynt å skjønne at gamle våpen ofte er minst like gode som nye, spesielt om de er gjennomgått. Bare ta Tikka 595 etc. for noen år siden fikk en disse slengt etter seg, nå må en snart betale blod for de. Pene og gjennomgåtte eldre Mausere er på vei opp i verdi (Ikke sammenlign en gjennomgått Mauser med krigs slitte våpen i original stand, med gjennomgått mener jeg byttet stokk, omsmidd hevarm sikkring, ja hele sulamitten), selv om det enda har langt igjen før en får igjen utleggene på de.

 

Uansett, 4k for en fin brukt rifle er billig (Så lenge det ikke står Parker Hale eller Stiga på den). :wink:

 

Tips til TS, vær tolmodig. Sesongen for rørtenger er ikke engang begynt enda, og som nevnt. Jakta har tømt mange sparegriser.

 

For at den skal tiltale flere, kan grepet slipes, mattes og lakkes brunt eller sort. Folk som kjøper våpen (Spesielt Matchvåpen) er gjerne litt konservative slik. Pris = 1 times jobb og ei sprayboks med farge. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ærlig talt ikke du hadde kjøpt den selv. Blir for lett og bare si løp og kjøp til andre.

 

Se på bildene av skjeftene....det er 2 stk kadaver. Folk som kjøper et våpen kjøper det for

å skyte med og ikke for å lære seg skjeftebygging. Dem fleste har mere en nok med å finjustere

kanter og tykkelser på et nytt grep, om dem ikke skal finne opp grepet på nytt.

 

Når da prisen på våpenet + invisteringen av et nytt skjefte nesten er på nivå med prisen

ved å importere en sprett ny pardini fra Danmark, så hadde selv du gjort det. Garantien

ved å kjøpe brukt og det å importere er i praksis like dårligt.

 

Du kjøper ikke en brukt BMW fra 1990 til samme pris som en brukt BMW fra 2000 bare fordi det

heter BMW. Og vist du i tillegg må kjøpe ny motor og gir som sender prisen opp på ny bil nivå,

så kjøper du heller ny bil.

 

Og her berører vi den andre delen av problemet, og det er at alderen er noe uklar....fra selger.

Hadde det vært en 2011 model med like elendige skjefter, ja da hadde dette vært et kjøp

som kunne forsvares og den hadde blitt revet bort på flekken, men når dette er en model fra flere

generasjoner siden, så er ikke prisen like logisk lenger.

 

Når flere her inne prøver og forklare trådstarter det (for han har bedt om å få tips), så blir han sur,

får da får han ikke dem svarene han ønsker å høre.

Link to comment
Share on other sites

Nå betalte jeg mer for min gamle Hammerli SP20 enn det der, man må også se på hva rimeligere matchvåpen fra samme tiden koster i dag, og da er ikke 2000kr opp mye å skrike over. Jeg måtte også kjøpe nytt original skjefte i riktig størrelse på toppen av kjøpspris (To faktisk da hendene mine har minket med tiden).

 

Akkurat den pistolen der ville jeg ha tvilt meg bort fra om jeg ikke fikk den i nevene for test, rett og slett fordi den ser mer modifisert ut enn vanlig, ikke prisen. Derav tips om finish jobb og endring av farge på grepet til T.S.

At man må kjøpe nye grep på brukte våpen er ikke noe nytt, og sette opp prisen for ett KN grep blir heelt feil. Man regner original grep pris på slikt, KN grep er ofte en betydelig oppgradering prismessig.

Alder er som nevnt en bekymring, ikke at den er gammel, men nøyaktig hvor gammel. T.S. Kan finne ut dette ved å sende forespørsel til importør/fabrikk med våpen nr og spørsmål, og de burde han gjøre.

 

Importere dyre våpen? Foretrekker Norsk reklamasjonsrett og kort vei til service. Ellers er prisene folk snakker om ved import fra danmark mystisk lave for meg, jeg har enda ikke sett besparelser over 2000Nkr på denslags.

Klart mye er mulig med fusk og fanteri, men ikke fullt så enkelt med posten.

Link to comment
Share on other sites

Vingemutter'n - takker og nikker anerkjennende til suveren måte å møte dette på :D

S.O.N skriver i en privatmelding til meg at man bør vite alder på våpenet, i hans sedvanlige, nedlatende tone - pluss at han skriver rett ut følgende: "Prisen er feil". Våpen-nummeret på Pardinien min er B3358, men jeg gjorde kan hende den tabben og tro at en kjøper ikke klarte å spørre om dette selv ved en henvendelse. Telefonoperatør: Beklager at det ble for mye å håndtere så mye ny bevissthet på én gang.

S.O.N.: Du er den i Norge som er mest opptatt av utstyret i forhold til hvor dårlige resultater du har i konkurranser. Du har den djupt usikres' arroganse, med påfølgende stor fallhøyde, du er ufordragelig selvhøytidelig og vil møte de samme, nye konfliktene hvorhen du går. (Rapportér dette innlegget!)

Link to comment
Share on other sites

Telefonoperatør: Beklager at det ble for mye å håndtere så mye ny bevissthet på én gang.

S.O.N.: Du er den i Norge som er mest opptatt av utstyret i forhold til hvor dårlige resultater du har i konkurranser. Du har den djupt usikres' arroganse, med påfølgende stor fallhøyde, du er ufordragelig selvhøytidelig og vil møte de samme, nye konfliktene hvorhen du går. (Rapportér dette innlegget!)

 

Herregud, hvor gammel er du? Ta en titt i speilet før du rakker ned på en hver som ikke stryker dine meninger med håret.

 

Gidder naturligvis ikke rapportere dette innlegget. Du er din egen værste fiende

...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...