Jump to content

Gjenkjenning av hjortevilt / Kolle


ReidarMauseth

Recommended Posts

Her er utskrift av Hjortevilt formskriften,

 

§ 21. Målrettet avskyting

 

Som alternativ til bestemmelsene i § 19 og § 20 kan kommunen eller villreinnemnda pålegge målrettet avskyting ved å fordele fellingskvoten på et bestemt antall definerte kjønns- og aldersgrupper. Fellingstillatelsen skal da være utfylt etter følgende alternativer:

 

For elg:

 

Kalv ( ½ år), voksne hunndyr (1 ½ år og eldre), voksne hanndyr (1 ½ år og eldre).

 

For hjort:

 

Kalv ( ½ år), voksne hunndyr (1 ½ år og eldre), spissbukk, og voksne hanndyr (2 ½ år og eldre).

 

For villrein:

 

Kalv ( ½ år), simle (1 ½ år og eldre), simle/ungdyr (simle 1 ½ år og eldre eller bukk 1 ½ år), valgfritt dyr.

 

For alle artene kan kalv felles i stedet for voksne dyr av begge kjønn. Kommunene kan ikke pålegge målrettet avskyting av rådyr ved å fordele fellingskvoten på definerte kjønns- og aldersgrupper.

Link to comment
Share on other sites

Det er nok riktig at tildelingen ikke skal være slik. Men hadde noen av dere klaget på det som ferske jegere? Neppe....

Ungkolle kan skilles ut på størrelse og utseende ( kort i hode, generelt inntrykk av "ungdom", mindre kroppsstørrelse) Dette er "nesten umulig" i en jaktsituasjon og derfor er forskriften laget som den er. Jeg ville spurt om det virkelig er slik og hva ev. straff for å skyte eldre dyr er. I verste fall hadde jeg gått for en kalv.

Link to comment
Share on other sites

Dette er like vanskeleg, om ikkje verre, enn elgku/elgkvige.

 

Ofte er 2,5 års koller som gjerne er utan kalv, små, og vanskelege å skilja frå ungdyr elles (før ein ser på tannsettet etter felling). Har sett fleire bilder av "fjorårskoller" her på kammeret som eg her heilt sikker på er eldre dyr, grunna lengre/ større hovud enn på fjorårsdyr.

 

Om du her eit slikt "tulleløyve", så skyt kalv eller ei lita kolle utan kalv med godt samvit. Skit jakt!

Link to comment
Share on other sites

Som flere her påpeker er det mulig, men ikke lett å skille fjordyr fra en liten 2,5 åring. Valdet ditt har lagd denne forvaltnings fordelingen på egenhånd, noe som sikkert er fornuftig dersom de har god oversikt over bestanden.

 

Som nevnt tidligere, ser du en liten kolle uten kalv så hadde iallefall jeg skutt. Det er betimelig å anta at valdet har gjort denne bestemmelsen i den hensik å spare produksjonsdyr - som i første rekke er koller MED kalv.

 

Roger

Link to comment
Share on other sites

Det er betimelig å anta at valdet har gjort denne bestemmelsen i den hensik å spare produksjonsdyr - som i første rekke er Eldre koller MED kalv. (Først fra 31/2 års alderen kollene normalt har kalv).

 

Her er alt grovfordelt i eldre og yngre Ho og han dyr.

 

Yngre dyr er er uten om kjønn oppdelt i kalv og fjorsdyr og man forsøker å skyte noenlunde gjevnt gjennom kjønn og alder (Men tildelingen er ungdyr).

 

Dette er i ett storvald med egen forvaltningsplan, og jeg synes den virker gjennomtenkt.

 

Uansett er det kort nese som gjelder for TS, lettest om ungdyret er sammen med eldre kolle for sammenligning. (Jeg er alltid i tvil når der kun er ett dyr, uten sammenligningsmulighet).

Link to comment
Share on other sites

Skjønner ikke helt hva du mener vingemutteren, en kolle med kalv er da vitterlig et produksjondyr - alder i denne sammhengen er da helt irrelevant..

 

Til trådstarter: Det kan som vingemutteren sier være vanskelig å se forskjell dersom det er ett singel dyr. men skyter du en kolle uten kalv hvor du tolker hodeformen som kort og ellers har gjort så godt du kan så er det nok ingen oppegående som fillerister deg om det viser seg å være en 2,5 åring som er liten i kroppen. Det er svært få som klarer å skille de to fra hverandre.

 

En mager trøst er at det blir bare vanskeligere etterhvert som du kommer ett stykke ut i sesongen da andre jegerne kan ha felt kalven fra kolla :wink:

 

Ikke lett dette, men det blir enklere etterhvert som du får erfaring. Gjør så godt du kan og sørg for å ha en god dialog med valdleder og informer denne om at du er fersk på hjortejakt, så blir dette bra skal du se... alle må begynne jaktkarrieren med det første fallet.

Link to comment
Share on other sites

Et vald eller jaktfelt kan selvsagt pålegge jegerne å skyte smalkolle (1,5års)

Flere er inne på ting som tilsier at dyret er ei 1,5års. Hodeform er nevnt, spisst kort hode, litt feminint i forhold til ei gammel. Ordet smalkolle kommer nok av at dyret er smalt sett bakfra. En annen ting er at 1,5års koller oftest er spisse i baken og har en mer markert knekk i hoftepartiet, samme gjelder spissbukker. Store (110kg+) bukker har rund hesteræv frem til et stykke inni brunsten.

 

Tilbake til koller så kan som flere nevner over her, ei lita 2,5års lett bli tatt for å være 1,5år. Man risikerer kun forføyninger fra valdet/feltet, da dette ikke er tildeling som kommunen kan gi, så det er kun privatrettslig.

Link to comment
Share on other sites

Å tildele fellingstillatelse på fjorårskolle må virkelig settes i idiotkatogorien for fellingstillatelser.

Selv en meget erfaren hjortejeger vil måtte la mange skuddsjanser gå fra seg fordi han/hun ikke med sikkerhet kan si at den kolla de ser på er ei fjorårskolle.

Man trenger godt lys, god tid, observere kolla fra bestemte vinkler og helst mulighet til å se kolla sammen med andre større koller for å bli noenlunde sikker og selv da ta feil.

 

Hva slags "represalier" vil vente deg om du skyter ei kolle eldre enn 1 1/2 år?

Dersom de er harde og gjennomføres uten pardon, så har du som fersk hjortejeger i realiteten fått tildelt et kalvekort etter min mening.

Link to comment
Share on other sites

Vil her gjerne gjøre debatantene oppmerksom på at professor Rolf Langvatn har gjort en stor undersøkelse om gjenkjenning av ulike kategorier hjort. Hans konklusjon var at man har så stor overlapping i utseende, at en slik gjenkjenning i praksis er umulig. Merkelig at forvalterne ikke kjenner til denne undersøkelsen,--- eller er det bare for å sysselsette seg selv,og rettsapparatet, at de finner opp slike regler?

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...
vingemutteren skrev (På 30.8.2013 den 15.01):

Var litt uklar, det jeg mente var at produksjonsdyr normalt er 3.5 år gamle da det først er da de fleste kollene tar kalv. Selvsagt er alle koller med kalv produksjonsdyr, men normalt er det knapt halvparten av 2.5 åringene som har kalv. Derfor fokus på 3.5år og eldre som produksjonsdyr.

Stemmer dette her? Att dei kollene som har kalv i haust er fødd våren -20 og før, koller som er fødde våren -21 (fjordårskolle) har alltså ikkje kalv. Prøvar og læra meg litt meir om hjortens liv.

Link to comment
Share on other sites

En av våre fremste hjorteforskere, Erling L. Meisingset, skriver i boka "Hjort og hjortejakt i Norge" (Naturforlaget 2003): "Kjønnsmodning hos kollene har nær sammenheng med vekt og kondisjon i brunstperioden.   ..... Ei årskolle med med vekt 45 kg blir drektig med 25% sannsynlighet, mens for ei kolle på 55 kg er sannsynligheten om lag 80%. .... Det kan også være stor variasjon fra år til år, avhengig av vekstforholdene det enkelte året. I gjennomsnitt blir ca. 95% av toåringene drektige hvert år...." 

 

Så uansett hvor du befinner deg i landet, kan du regne med at under jakta vil ei kolle med kalv garantert være 2 1/2 år eller eldre (den ble altså drektig året før). Jeg finner ikke beskrevet noe sted at en hjortekalv kan bli drektig senhøstes samme år som den er født. Dette skal visst unntaksvis kunne forekomme hos rådyr, at geitekillinger blir kjønnsmodne, paret og drektige rundt årsskiftet, slik at de dermed føder sitt første avkom rundt et år gamle.

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Stihl Crazy skrev (1 time siden):

Ok, så halvtannaårige koller, født våren -21 kan og ha kalv i haust avhengig av størrelse på dei i fjor haust, viss eg skjønar deg rett.

Nei, nå må du lese hva jeg, dvs. Erling, skriver! Da måtte de jo ha blitt kjønnsmodne som kalv (i fjor). Det er de 1 1/2 år gamle kollene (årskollene) som med 25% sannsynlighet kan bli drektige, og da føder de neste vår/forsommer (når de er 2 år), slik at de er 2 1/2 år under høstjakta.;)

Edited by Sølvrev
Presisering.
Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, eg som rekna feil.
Litt av grunnen til at eg skriv her er at eg observerte 2 koller, 2 kalvar og det eg trur var ei 1,5 årig kolle her om dagen. Trur eg greide og skilla den frå dei to vaksne kollene. Vil ikkje skyta kolla frå kalven så då må eg enten skyta kalv eller den 1,5 år gamle kolla. Når det gjeld forvaltning er det vel så mange faktorar som spelar inn at eg ikkje orkar og ramsa dei opp eingong. Men utifrå eit forvaltningsmessig standpunkt om og bevare hjortestamma så gjere eg vel ikkje så mykje feil ved og skyta kalv eller 1,5 årig kolle.

 

Allerhelst ville eg ha skutt eit 1,5 årig hanndyr eller ein liten bukk kanskje men dei er sjeldne og sjå. Sett desidert mest koller og kalvar opp gjennom åra. Er vel så mange som vil ha ein spissbukk at dei lever svært farlig, men nokon overlever jo sjølvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes dette er relativt enkelt. Vil man ha bestanden ned (mange steder er det alt for mye hjort!), skyter man produksjonsdyr (dvs. voksne koller). Vil man ha bestanden opp, sparer man koller, også 1 1/2-åringer. Har man ønsket bestandsstørrelse foretar man en balansert avskyting mht. alder og kjønn. Men kalv bør kanskje i større grad tas ut enn voksne dyr, og flere steder ser jeg det nå er åpnet for fri avskyting av kalv. Hva man uansett bør spare, er noen livskraftige og store bukker.

Link to comment
Share on other sites

Trur du har rett i mykje der, problemet er at det finns idioter her som skyt 10-15 dyr på 3 løyver for og få ned stamma. Dette VEIT eg, om det skjer enda veit eg ikkje men det har minka på hjorten for og seie det slik. Så kva eg gjere har vel ikkje så mykje og sei, men håpar iverfall at eg kan gjera rett, kva andre gjere kan eg ikkje gjera så mykje med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...