Jump to content

Skyteleder/Baneleder - formelle krav til?


mdm

Recommended Posts

Hei

 

Er nokså ny innen organisert pistolskyting. Er med i en klubb som er med i Norges skytterforbund. Er valgt inn som medlem i klubbens styre.

 

Har fått spørsmål om, og forsøker nå å finne ut av, om det eksiterer noen formelle/nedskrevne krav til roller som skyteleder/standplassleder og baneleder. (Ser disse begrepene brukes litt omhverandre...men det finnes kanskje presise definisjoner her?)

 

Hos NSF finner jeg(*) jo de internasjonale sikkerhetsreglene og forbundets fellesreglement, men ser ikke noe spesifikt der om krav som stilles for å kunne gå inn i slike roller.

 

Er det helt opp til den enkelte klubb å tilby opplæring som skyteleder/standplassleder/banesjef? Og stille krav til disse (for eksempel at de skal sørge for at nasjonalt fellesreglement og internasjonale sikkerhetsregler blir fulgt)? Noen som vet om NSF holder kurs i dette? Finnes det eventuelt noe fra myndighetene om dette i lover og forskrifter? Hos Lovdata finner jeg jo f.eks. forskift og godkjenning av sivile skytebaner(**)... men ikke noe tilsvarende om krav til de som skal "bestyre" disse (vi - folket der).

 

* http://www.skyting.no/loverogregler/Sider/Loverogregler.aspx

** http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/app/gratis/www/docroot/for/sf/jd/jd-19880701-0548.html&emne=skytebane*&

 

Takker på forhånd for innspill!

Link to comment
Share on other sites

Så vidt jeg vet finnes det ingen formelle krav til skyteleder-opplæring. NSF har ikke kurs om dette men et dommerkurs er ikke å forakte.

Du setter forøvrig ikke en uerfaren skytter som skyteleder. Jobben bør utføres av en som vet hva som skjer på bana og hvordan folk SKAL oppføre seg.

Som du antar: dette er opp til hver enkelt klubb å lære opp sine skyteledere. Vanligvis brukes skyttere som har vært med i tralten noen år.

Her i LPK inviterer vi skyttere som har vært aktive en stund og som vi vet kan gjøre en tilfredsstillende jobb.

Link to comment
Share on other sites

Ingen formelle krav, så dette er opp til hver enkel klubb å bestemme kravene til skyteleder.

 

Hos oss må de ha våpenkort på håndvåpen og ha vært litt i "gamet" om hvordan vi gjør det.

 

Jeg holder på å koke sammen et kurs som vi skal ha nye skyteledere hos oss igjennom.

Link to comment
Share on other sites

*Lære seg baneinstruksen

*Lære seg de forskjellige kommandoene

*Vær myndig, folk som ikke vil høre etter kan komme tilbake en annen dag

*Skal du lede nybegynnere, folk du ikke kjenner, veteraner, lede et skyteprogram? (alt har sine utfordringer)

 

Det som nesten er det viktigste etter den genrelle sikkerheten selvfølgelig er jo håndtering ved funksjonsfeil o.l.

Link to comment
Share on other sites

Det varegg skriver er stort sett hva et slikt kurs bør inneholde.

 

I tillegg skal jeg ha med følgende:

 

-Førstehjelp

-Hvordan fikse/håndtere funkfeil på de mest brukte våpnene/mekanismene

-Hvordan trene andre til å skyte bedre, herav teknikker, tips som å lade pistolen for andre for å avdekke avtrekksfeil osv

-Hvordan lære opp nye skyttere som kommer

 

Får nok flere idèer etterhvert som jeg får skrevet det ned.

Link to comment
Share on other sites

Tja, det kommer vel an på situasjonen. Er det 10 nybegynnere der som befatningen med våpen begrenser seg til det de har sett på TV, så bør man passe på de der. Er det snakk om 5-6stk som har såpass peiling at de ikke er til fare for seg selv eller andre, ser jeg ikke problemet med å instruere dem hvordan man bør skyte.

Link to comment
Share on other sites

Takk for alle innspill!

 

Så vidt jeg vet finnes det ingen formelle krav til skyteleder-opplæring. NSF har ikke kurs om dette men et dommerkurs er ikke å forakte.

Du setter forøvrig ikke en uerfaren skytter som skyteleder. Jobben bør utføres av en som vet hva som skjer på bana og hvordan folk SKAL oppføre seg.

[...]

Høres fornuftig ut. Fordel med erfaring, ja. Har selv noe erfaring som skyteleder i forsvaret (både gevær og pistol), skjønt det begynner å bli noen år siden nå. Gir meg litt generell kompetanse, den spesifikke må erverves.

 

[...] Hos oss må de ha våpenkort på håndvåpen og ha vært litt i "gamet" om hvordan vi gjør det.

Jeg holder på å koke sammen et kurs som vi skal ha nye skyteledere hos oss igjennom.

Mottar mer enn gjerne en kopi når du har fått noe på trykk. Om ikke annet, så en momentliste/stikkordliste vil være til hjelp når man skal tenke gjennom dette.

 

Erfaring er som sagt en fordel, men det kan jo også være til hinder dersom man tror man kan det meste uten å faktisk kunne det. Unoter kan man jo også ha lagt seg til, så det kan være greit med en gjennomgang av idealet, hva man bør strekke seg mot, hvordan man bør opptre.

 

*Lære seg baneinstruksen

*Lære seg de forskjellige kommandoene

*Vær myndig, folk som ikke vil høre etter kan komme tilbake en annen dag

*Skal du lede nybegynnere, folk du ikke kjenner, veteraner, lede et skyteprogram? (alt har sine utfordringer)

 

Det som nesten er det viktigste etter den genrelle sikkerheten selvfølgelig er jo håndtering ved funksjonsfeil o.l.

Der har vi starten på en slik liste ja. Kommandoer, myndig ledelse osv. Flott!

 

ØH-1 og ØH-2, øyeblikkelig handling ved ildavbrudd. Husker jo noe fra forsvaret da. Men der skjøt som regel alle med samme type våpen samtidig (som AG3). Forstår derfor at det kan være nyttig med erfaring med ulike våpen på pistolbanen, slik at man vet hvordan ulike våpen kan og bør håndteres, både under skyting og ved ildavbrudd.

 

Det varegg skriver er stort sett hva et slikt kurs bør inneholde.

 

I tillegg skal jeg ha med følgende:

 

-Førstehjelp

-Hvordan fikse/håndtere funkfeil på de mest brukte våpnene/mekanismene

-Hvordan trene andre til å skyte bedre, herav teknikker, tips som å lade pistolen for andre for å avdekke avtrekksfeil osv

-Hvordan lære opp nye skyttere som kommer

 

Får nok flere idèer etterhvert som jeg får skrevet det ned.

Og der kom noen flere fruktbare momenter som kan legges til listen!

 

Forstår diskusjon som fulgte, om en skyteleder bør/kan involvere seg i instruksjon, være instruktør. Ser den. Hos oss er det som regel bare en eller to noviser på standplass når det er ute-skyting, resten vet som regel hva det gjør og vet å oppføre seg, så der bør skyteleder kunne ta seg noen friheter og bistå med litt instruksjon når det trengs. Men klart , sikkerheten må komme først. Man mister lett oversikt over det som skjer på standplass om man bruker for mye tid på en skytter/andre ting enn å lede skytingen/ivareta sikkerheten.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jeg mener å ha minner om at det i militæret fantes et banelederkurs, noen andre som har hørt om det?

 

Ellers tar jeg også gjerne en titt på kurset når du har kommet så langt, Rausheim. Det høres ut som fornuftig kunnskap å ha, uansett om jeg skal være baneleder eller ikke.

Link to comment
Share on other sites

Standplassleder bør ikke være instruktør; hans/hennes fokus skal være på sikkerheten-ikke lære folk skyteteknikk.

 

Vi har iblant en skyteleder som også er instruktør.

Dette har gitt meg svært mye verdifull informasjon og han deler mer enn gjerne av sine kunskaper

som presisjonsskytter. Gull verdt da man ellers "bare står der som sekk og plaffer løs".

Igjen og igjen manes det om at "alt grunnlaget for skytesporten dannes ved presisjonsskyting" noe jeg må si

meg helt enig i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...