Jump to content

nybegynner og rimelig førstevåpen.. hjelp!


flsc123

Recommended Posts

Hei folkens,

 

Jeg er fersk uteksaminert med jegerprøve og har fått innvilget kjøpstillatelse for kaliber 12 hagle.

 

Siden jeg er nokså ung (25) og alenefar er økonomien er deretter (les.. trang). Har satt meg et budsjett på rundt 4000,- - 5000,- for hagle og ser da primært på bruktmarkedet.

 

Ser at der er et vidt utvalg med alt. Alt fra en 25 år gammel Star Baikal NX-27E-IC til 750,- til Beretta S55 til rundt 4000,-. Ser også at der er Marocchi til rett over tusenlappen. Jeg ønsker så klart å bruke minst mulig men vil også ha et våpen som kan brukes trygt og uten bekymringer for funskjonsfeil.

Spørsmålet mitt er da hva bør en velge? Gammel russer, ennå eldre italiener eller noe som jeg aldri har hørt om? Andre forslag mottas med stor takk. :-)

 

Våpenet skal brukes en god del på leirduebanen og rypejakt i ny og ne.

 

takker for svar, tips og tilbakemeldinger.

 

flsc123

Link to comment
Share on other sites

Ville kanskje lett etter en remington 870, sjelden å få katta sekken med en slik, da de nesten blir bare bedre og bedre jo mer de blir brukt. Har skutt kanskje 2500skudd i min, og synes enda den ikke har blitt like god som min morfars som sikkert har gått 20 000skudd.

 

Også treffer de fleste godt med disse

Link to comment
Share on other sites

Jeg har akkurat vært i dine sko,og etter mye lesing på div forum endte jeg opp med ei ny classic light o/u.

Den kostet 5900 på jaktdepoet.

Sabattien glinset så fint på veggen i butikken, men fornuften seiret heldigvis :wink:

 

Nå har jeg kun blåst av 100 skudd på leirdubanen,men har ingenting å klage på.

Hagla veier kun 2.8 kilo mener jeg på,så den slår litt. Det følger med løse choker (1-5).

 

Lykke til med valget

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å velge... en kort test sier noe om hagla der og da og testerene er bare mennesker med smak og meninger... den sier ikke noe om din smak og feeling den sier heller ikke noe om stabiliteten og drifts sikkerheten til børsene. selv om man er nybegynner så prøv deg frem med forskjellige børser hos oppegående forhandlere. når du finner ny eller brukt som du liker så "kammer google" eller google børsa med navn og modell så vil du finne intr lesestoff om bruker erfaringer, stabilitet,kvalitet. ikke alltid første intrykk og pris på en børse forteller hele bildet.

Link to comment
Share on other sites

når en ser på bruktmarkedet og i butikken... hvilken merke/produsenter kan en trygt kjøpe og hvilken bør man holde seg unna? Ser at Altay hagler fra Tyrkia har fått fått greie omtaler og prisen er hyggelig. Men så har absolutt alle jeg kjenner som driver med jakt/våpen anbefalt meg å kjøpe brukt våpen siden det er mye penger å spare. :-)

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Ang rel trygge kjøp av brukte kvalitetsvåpen (o/u Hagler) så er det noen merker/produsenter som utmerker seg, og disse er; Beretta, Browning, Miroku, SKB og Winchester 101.

 

Pent brukte våpen fra disse produsentene kan nok sies å være meget "trygge" kjøp.

 

En liste over våpen du bør unnvike blir nok ganske lang, er jeg redd og den får noen annen ta.

 

Seriøse tester av Hagler kan du lese om i svenske; Vapen-tidningen...

 

Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Selv begynte jeg med en Baikal til rundt 4000 kroner (ny, fåes hos de fleste våpensjapper og kan ofte velge mellom ejektor/ekstraktor uten prisforskjell), og det var ingenting å utsette på funksjon. Den har kanskje ikke balansen til en ny Beretta, pent treverk eller den fine gravyren, men øver du på banen til du klarer å treffe med den (fullt mulig!) så detter viltet og lerduene knuses... Jeg vil anbefale deg, uansett hvilken hagle du velger, at du sjekker at hagla "passer" deg sånn nogenlunde. Det innebærer at kolben ikke er for kort eller for lang, og at du ikke må legge hodet helt på skakk for å se kornet på enden av løpene. Se forøvrig her: http://www.hagleskyting.no/haglemaal/ for en grei forklaring av dette. Tilpassing av en hagle til 4000kr kan fort bli like dyrt som hagla, det ville jeg ventet med til du kan ta deg råd til børsa du "egentlig" vil ha. :-)

 

 

 

Man må bare være klar over hva man kjøper (man får som regel det man betaler for), og huske på at selv om hagla ikke er dyr så betyr det ikke at man slipper unna med å droppe pussinga ;-)

 

Det er like mange meninger og tanker om dette som det er folk virker det som... Men grunnen til at jeg styrte unna brukthagler var at man aldri helt vet hvordan de er behandlet, hvor mange skudd som har gått, om de egentlig tåler stålammo osv osv, spesielt om man er fersk og ikke særlig bevandret i hagleverden. Når det er sagt, så var det min vurdering... Det er godt mulig brukthagler er vel så bra eller til og med bedre for deg.

 

Det er veldig lite som stopper deg fra å begynne med noe "trygt", og så heller spare til noe fancy senere... Jeg kjøpte meg nylig en Beretta til ,- til tross for at jeg er tobarnsfar med huslån og billån og det som verre er langt opp etter øra..

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

kjøpte baikal til 3900, enkel avtrekker og løse choker. jaktet 5 år, skutt litt lerduer. ikke noe problem med den. Jeg ser på hagle som et verktøy. Jeg høvlet ned, og lakkerte stokken selv, da det er et billig våpen så var det greit å gjøre det. Eneste minuset med baikal slik jeg ser det er at det er vanskelig å få tak i ekstra choker, jeg ville ha en av hver. Da måtte jeg bestille fra USA. Det ble vel ca 1000kr for hele greia, bestilte slik at jeg har 2 av hver da det var forholdsvis mye i porto.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

hei jeg eier og har eid forskjelige typer hagler både pumper halvauto og enkle dobble brekkvåpen,,

jeg vil råde deg til og prøve en baikal får du den til og passe deg så får du det beste kjøpet til ditt prisleie..

 

jeg går mye på bane og opplever desverre ofte att de haglene som har kluss er de i mellomregisteret dvs

pris 6000,- til 10000 ny pris,, kan du komme over de annerkjente italienske i noe over ditt prisleie som feks berreta så er dette klart gode kjøp

disse haglene har god driftsgaranti,,, men allikevel jeg tror nokk fortsatt att jeg har til gode att folk har problemer med baikalen sin.

 

baikal fås ny fra 2000,- til 3500,- med løse choker og enkel dbb avterker med eller uten ejektor,, det er et veldigt solid og trygd kjøp,,,

 

men den siste tusenlappen du bruker på hagla bør du legge i passformen, du kan komme enkelt og billigt ifra mindre justeringer med og tape på noe papp på kolba..

ta en tur på bane og la en innstruktør vise deg hvordan et godt montert våpen er annlakt i forhold til øyevinkel og høyde,

eller søk på nettet det fines rikeligt med illustrasjoner på dette.

 

mvh

kilden

Link to comment
Share on other sites

Svenske Vapentidningen hadde en omfattende test av rimelige over/under-hagler for et par-tre numre siden. Vil anbefale deg å få tak i denne artikkelen hvis du vil kjøpe ny hagle. Jeg har dessverre kastet mitt eksemplar.

 

Star Baikal kom dårlig ut i denne sammenligningstesten. Solid, men ellers generelt dårlig score.

 

Hva som er tingen med pumpehagler skjønner jeg ikke. En automathagle er da bedre i de fleste henseender? Uansett kombinerer en over/under skyte-egenskaper og sikkerhet best, kjøp en slik.

 

Lykke til med valget!

Link to comment
Share on other sites

Hva som er tingen med pumpehagler skjønner jeg ikke. En automathagle er da bedre i de fleste henseender?

 

En pumpe vil alltid være mer driftssikker, og veksler alltid all ammunisjon, og trenger minimalt med vedlikehold sammenlignet med noen halvauto-konstruksjoner. I tillegg er den den eneste mekanismen som er helt trygg etter skudd, samtidig som man har flere skudd raskt tilgjenglig.

Men det viktigste argumentet er kanskje at en pumpe er billig.

Link to comment
Share on other sites

Er nok lurt å se på brukt, fikk tak i min nye "dame", som jeg er blitt meget glad i :winke1:

på Finn for 2800.- 2 år gammel. Ny pris ca. 9000.- :overrasket: .

Fikk historikken på hagla, som ble kontrollert hos butikk, hadde gått 50 skudd på banen og en tur på jakt.

Så det kan være mye å spare på brukt, hvis du er heldig :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...