Jump to content

Rekkefølge våpen


skytteren123

Recommended Posts

Hei, skal inn med søknad på mine tre første våpen nå, går det greit å få 22, 9 mm og enten 357 magnum revolver eller 44 magnum revolver på samme gang, hva anbefaler dere av 357 mag eller 44 mag? Skal sies at jeg kun skyter for å ha det artig å er med på stevnene som klubben har, synes kansje det hadde vært artig å hadd en revolver med litt trykk i å :)

Link to comment
Share on other sites

Det blir din klubb som vurderer din aktivitet og krav til ant våpen +Klubben må også ha aktivitet innad i søkte grener, om så går din drøm greit i oppfyllelse.

Nybegynner-4 våpen.

Mosjon- 1 i hver klasse.

Konkurranseskytter-som mosjon +reservevåpen.

 

(44 bør stå sist i din ønskeliste)

Link to comment
Share on other sites

Nybegynner: 4 våpen til forskjellig bruk/grener, dog om du vil ha både 9mm og 45ACP, søker du først om 45ACP og 9mm en annen gang. Samme med 357 og 38. Søk først om en 38 til revolver, deretter en 357 til mag 1 en annen gang du søker. 44 Kan du søke om når du vil til mag 2.

 

Mosjon: 1 våpen i hver klasse, men du bør kunne skrive en våpensøknad om du har et litt vanskelig våpenkontor.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta dem i rekkefølgen for å få alle disse uten større problemer som nybegynner.

 

1 gang søknad:

.45: Militær.

.38: Revolver.

.44Mag: Mag 2

.22lr: Fin.

 

2 gang søknad:

9mm: Grov. (Da har du to våpen til militær, men du låser slik at du ikke får en egnet pistol til Grov alà 32 vedkubbepistol).

.357Mag: Mag 1.

.22lr spesialpistol (andre kalibre også, men under en viss vekt/størrelse).

.22lr spesialrevolver (som spesialpistol).

Link to comment
Share on other sites

Ja, det går veldig fint. Faktisk å anbefale, siden det koster det samme uansett om du leverer en eller flere.

 

Forskjell på 45 og 9mm. Selv skyter jeg 9mm, og det er på grunn av pris og tilgjengelighet på ammo.

Jeg har ikke så mye erfaring med 45, men det sies at man kan få en mer behagelig rekyl av den om man lader selv.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte .45 ACP i stedet for 9 mm til militær, men angret etter en stund. Det er riktig at man kan lade ned for å få en mer behagelig rekyl, men jeg hadde ikke tilgang til ladeutstyr og brukte stort sett kjøpeammo - med passelig bra rekyl. Og når jeg endelig kjøpte ladeutstyr så oppdaget jeg at man kan ikke får så veldig lavere rekylfølelse dersom man skal holde faktorkravet på 120.

 

Til feltskyting gikk det stort sett greit, men jeg slet veldig på hurtig militær. Det endte til slutt opp med at jeg kjøpte en 9 mm i fjor høst (som reservevåpen), og Colt'en ligger relativt ubrukt i skapet. Vurderer å selge den...

 

 

Så jeg vil egentlig anbefale 9 mm først, i hvertfall hvis du ønsker å delta i litt konkurranser og faktisk har litt ambisjoner. Lån - eller prøv begge kaliberne (og våpentypene det er snakk om) før du bestemmer deg. Prøv noen 6-sekundere både på duellskive (25 meter) og et par feltfigurer (10-12 meter) og se hva du klarer å håndtere.

Link to comment
Share on other sites

Skal ta dem i rekkefølgen for å få alle disse uten større problemer som nybegynner.

 

1 gang søknad:

.45: Militær.

.38: Revolver.

.44Mag: Mag 2

.22lr: Fin.

 

2 gang søknad:

9mm: Grov. (Da har du to våpen til militær, men du låser slik at du ikke får en egnet pistol til Grov alà 32 vedkubbepistol).

.357Mag: Mag 1.

.22lr spesialpistol (andre kalibre også, men under en viss vekt/størrelse).

.22lr spesialrevolver (som spesialpistol).

 

Tja, utover at det er relativt tåpelig å legge ut slike lister og teorier som er feil, så er det en del mangelfult her.

 

Som mosjonskytter kan du erveve intill 4 våpen i et forbunds godkjente programmer. Dog ikke "like" våpen som kan nyttes til fler programmer. Skal man ha mer en 4 våpen må man dokumentere aktivtet, inkludert deltagelse i konkuranser og på stevner. Da kan man kankje få innvilget våpen til de andre programmene som forbundet administreres.

Rekke følge på .44 mag og .357 mag er irellevant. Begge kalibre kan benytte spesial ladninger til vanlig revolver felt, men kan ikke brukes om hverandre i magnumfelt 1 og 2 programmene. så har man aktiviteten i orden, så er det ikke noe problem å lovlig erveve begge.

Link to comment
Share on other sites

Det har gjentatte gongar vore hevda - m.a. av deg Hassel - at det er aktivitet og behov som er gjeldande, ikkje rekkefølge på ervervet. Eg vil advare nye skyttarar mot å høyre på dette. For ein rekreasjonsskytter er rekkefølga alfa og omega. Ja, det er riktig at rekkefølga ikkje spelar nokon rolle for ein som vil ha 44 mag og 357 mag, men for ein som vil ha ein pistol i 45ACP og ein i 9mm er det viktig. Samme med ein som vil ha ein revolver til magnum 2 og ein til revolverfelt. I mitt tilfelle ønska eg ein revolver i 38 special til revolverfelt, men fekk avslag på dette fordi eg allereie hadde ein Blackhawk i 44 magnum. No er det vel ikkje mange som klarer å trykke ut seks skot på 8 sekund med ein Blackhawk og samtidig treffe noko, men det var ingen nåde hos dama på våpenkontoret. Ho sa rett ut at eg burde ha kjøpt 38-en først.

 

Når ein har kome seg opp på Hassel sitt aktivitetsnivå kan ein fleske til med fleire titals forskjellige våpen om ein så vil, men for oss som knapt har tid til å drite i fred og iallfall ikkje har anledning til å reise land og strand rundt på stemner er ikkje dette eit alternativ.

 

Til trådstarter vil eg råde til å først finne ut *kva* du vil skyte, og så finne ut kva du vil skyte med. Så får du legge opp søknadstaktikken deretter.

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg vet det, jeg trenger bare ikke å publisere forslag som ikke er lovmessig riktige på internett.

Oppsettet ditt har ikke noen rot i forskrift eller lov, og er på det beste bare en lokal tolkning, dermed svært lite relevant for trådstarter.

 

 

Det er vel egentlig svært relevant for trådstarter. At en slik form for "taktisk rekkefølge" eksisterer er jo som en direkte konsekvens av diverse våpenkontors egentolkninger og til tider vrangvilje til å innvilge våpen. Det faktum at våpenloven tillater deg på bakgrunn av kaliber, ikke egnethet gjør jo at folk må tenke seg om mtp fornuft, følelser og egnethet i aktuell gren. Da oppstår det en situasjon der man må tenke "taktisk".

 

En slik rekkefølge har ingen hjemmel i lov, men det betyr ikke at den ikke er reell.

 

Saksbehandler i mitt område innvilget 3 av 4 våpen på første søknad. Hadde hun hjemmel til å si at "en av de 3 våpnene måtte være .22lr, og våpen nr 4 ble ikke innvilget før jeg dokumenterte ytterligere aktivitet"? Nei. Hadde jeg lyst til å anke til POD for å få det fjerde våpenet jeg ikke hadde råd til? Nei.

 

Det er veldig lett å holde seg til lovverket når man allerede har tillatelse til 20 våpen av alle arter, men hvis man er i startgropen så er man nødt til å ta visse forhåndsregler.

Link to comment
Share on other sites

Det har gjentatte gongar vore hevda - m.a. av deg Hassel - at det er aktivitet og behov som er gjeldande, ikkje rekkefølge på ervervet.

Jepp, og det er fortsatt det lovverket spesifierer.

Eg vil advare nye skyttarar mot å høyre på dette. For ein rekreasjonsskytter er rekkefølga alfa og omega.

Har jeg sagt noe annet? Utover å stille spørsmålstegn ved hvor jævlig smart det er å skrive slike ting på åpne offentlig internett fora?

 

Saksbehandler i mitt område innvilget 3 av 4 våpen på første søknad. Hadde hun hjemmel til å si at "en av de 3 våpnene måtte være .22lr, og våpen nr 4 ble ikke innvilget før jeg dokumenterte ytterligere aktivitet"? Nei. Hadde jeg lyst til å anke til POD for å få det fjerde våpenet jeg ikke hadde råd til? Nei

Hvorfor i alle dager anket du ikke, det er saksbehandlingsfeil og du ville ha fått medhold. (Been there, done that)

Link to comment
Share on other sites

Hassel. Folk flest klager ikke, det har jeg forlengst funnet ut.

 

I hele landet er nok vi som klager så få at for de klagene som har kommet så langt som til pod, så husker saksbehandlerene der oss individuelt. (Noe å tenke på).

 

Ved klare saksbehandlings feil mot andre enn meg selv, har jeg slitt hardt for å få de til å levere klage (Etter at jeg har skrevet den for de). Da vet man at taktisk søking iht. Hvilken saksbehandler man har med å gjøre blir veien for de fleste.

Link to comment
Share on other sites

Selv har jeg ett Excel ark med alle mine våpen på, med hva jeg oppgav som bruksområdet, og hvilke programmer de lovlig kan benyttes i.

Det viktigste er nok at man kan lese av hvilke programmer det enkelte våpen ikke kan brukes i, og hvorfor.

 

Det kan være for lang siktelinje,eller for vidt grep på min 38 revolver til å kunne brukes i grov program o.s.v. Slik informasjon er viktig å ta med i søknaden er når man har ett par våpen. Kort sagt må man selv dokumentere hvorfor ervervede våpen ikke kan eller ikke er egnet når en søker på nye våpen.

 

For nybegynnere er det viktig å finne ut hva de liker å holde på med før de kjøper våpen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har klagd - og fått medhold.

Pod forvalter loven de, og særlig mer eller mindre bør de ikke drive med. Jeg tror den myten som har oppstått om at de er så fientlige og slemme fører til at mange ikke får den hjelpen de har rett til og at lokale våpenkontor får lov til å skalte og vralte som de vil. Noe som da fører til at man får negative presdenser, slik som i 500NE søknadssakene.

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor i alle dager anket du ikke, det er saksbehandlingsfeil og du ville ha fått medhold. (Been there, done that)

 

 

 

Jeg klager på vedtak og har et smått unikt navn = vente i mange flere uker på vedtak og havner langt nede i bunken ved neste søknad.

 

Beklager at jeg ikke deler din ståltro til det offentlige Norge.

 

Se ellers svar fra vingemutteren.

Link to comment
Share on other sites

A vente i mange uker på en klage er normalt, samme hva du heter.

Klager man ikke, gir man forvaltning støtte i deres feilaktige syn og alle skytttere og jegere ender opp med skjegget i postkassen.

 

Å velge å la være å klage på en uriktig avgjørelse er å oppgi sine demokratiske rettigheter...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...