Jump to content

CH Swag-O-Matic - Kaldpressing av kuler


OIH

Recommended Posts

Har ønsket å prøve dette lenge, men oppstartskostnaden med Corbins ble litt i overkant, og kjenner jeg meg selv, så kommer det ikke til å bli brukt veldig mye ;)

 

Så jeg kjøpte en gammel Swag-O-Matic på eBay. Ble ikke gratis denne heller, men det får være fra moro-kontoen:

IMAG0853683x1024_zpsca05262a.jpg

 

Denne greia har liten utveksling, og hoveddelen er støpt aluminium eller sink. Gjengene tåler sannsynligvis ikke like mye som en variant i stål. Pressa lager en slags rundneset wadcutter med hulspiss. Ønsket å teste den, og når jeg fant ut hvordan den virket, måtte jeg finne egnede emner. Jeg hadde ikke blytråd med 7-8mm diameter for å presse .38-størrelse prosjektiler. Jeg kunne støpt noen kuler av mykt bly, og presset, men jeg hadde ikke det heller for hånden. De jeg hadde var av hjulvekter, og de lot seg ikke presse uten videre.

 

Så fikk jeg en ide. Hadde noen 127grains 9mm "Archipelago" fra en dårlig lot. De var ovale, og diameteren varierte fra .354-.362. Det måtte prøves. Litt fett på kula og inn med den. Det gikk over all forventning:

IMAG08501024x683_zpse356c5e3.jpg

 

Rett nok er hullspissen ganske grunn, og bidrar antakelig ikke til noen særlig ekspansjon, men det var heller ikke hensikten å lage "slem" ammunisjon. Håpet var å lage gode semiwadcuttere med lik diameter. Hullspissene er mer en samtalestarter.

 

En annen gevinst var at basen ble presset flat(ere) slik at den slipper hylsa jevnere, burde bidra til bedre presisjon (Presset base til høyre):

IMAG08511024x683_zps754985b1.jpg

 

Ble 34 stykker til slutt:

IMAG08541024x683_zps3bf5e5ff.jpg

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Ladet noen med 5 grains N320 i Blazer .38Spec-hylser, god krymp og kula satt slik at selve "hylla" på kula flukter med hylsemunningn. Veldig kort nese, ser litt merkelig ut, men skal teste dem på banen i dag.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Kult! Endelig en tråd her på forumet som engasjerer meg litt...

 

Har fundert litt på å laget et verktøy for å presse om 148grs .357" wadcuttere til noe som ligner på kula di.

 

Et pluss med "hullspiss" er at man kan få opp lengden på kula, og dermed bæreflaten i løpet, uten å øke vekta.

 

Jeg sliter litt med ujevne hastigheter i 38special, og nekter å sette kula jevnt med hylsemunningen, da vil en slik kule i teorien kunne hjelpe litt med å redusere startvolumet, og dermed være med på å skape jevnere hastigheter med reduserte ladninger.

 

hvordan ble diameteren på sluttresultatet?

Link to comment
Share on other sites

Har ikke målt diameteren. Burde selvsagt det, men den er stuket opp, og gav godt med friksjon når jeg ladet den i .38Special-hylser. Mener det står .357 på verktøyet, men det må jeg sjekke nærmere. Kulene ble i ihvertfall runde og fine, og nesa satt godt sentrert, ihvertfall med mitt øyemål.

 

Vet ikke om det går med rene wadcuttere. For du snakker vel om en hulbase, ikke sant? Vet ikke om hulbasen klarer å holde i mot når du skal presse nesa. Har noen HBWC hjemme fra Frontier (tror jeg), kan prøve å se om det lar seg gjøre.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jepp, var hulbaser jeg tenkte på.

 

Poenget med kaldpressing av mykt bly er vel slik jeg ha forstått det å oppnå så høyt trykk at blyet flyter, og da er det kanskje ikke så ille om hulbasen svikter?

 

Kunne evt vært mulig å sette hulbasen i front, slik att den formes om til en hulspiss?

Link to comment
Share on other sites

Kunne evt vært mulig å sette hulbasen i front, slik att den formes om til en hulspiss?

 

Tenkte på det jeg også, men hulbasen i mine kuler er så dyp at jeg tror kula vil bli dårlig balansert. Ihvertfall på 25m. I gamle dager ladet man hbwc baklengs for bruk i snub. Det ble en brutal hulspiss, og selv med lave hastigheter, så ble det ekspansjon. Står ingenting om presisjon på 25m.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har hørt/lest at hvis man vil redusere diameteren på mantlede kuler, så bør man først presse ned til litt under ønsket diameter og så bumpe dem opp igjen til ønsket ø.

 

Årsaken til problemet skal være "springback" i mantelen; blykjernen presses ned og beholder sin nye diameter, mens mantelen spretter litt ut igjen til ø litt større enn dien. Dette kan medføre at mantelen slipper taket i kjerna, som blir liggende å slarke og slure inne mantelen ved avfyring. Det sier seg selv at dette gir presisjonsproblemer.

 

Ved totrinns pressing, først ned og så opp, låser man mantelen til kjerna igjen fordi det blir springback andre veien; mantelen blir da stående litt i spenn og klemmer rundt kjerna så denne sitter fast.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Hei, jeg drev med kaldpressing av kuler i over 40 år både mantlet og bly på Dave Corbin og Richard Corbins presser og utstyr. Richards dier og presse overgår alt. Alt er solgt da jeg ble syk og invalidisert etter en ulykke. Jeg har et rilleverktøy fra CH4 D til å lage riller både i bly samt mantel, det effektiviserer bruk av flytende smøremiddel. Jeg har igjen en halv meter ca 8mm blytråd samt litt 7mm . Og jeg har en flaske Corbins flytende smøring for blykuler : Hvis du vil ha dette kan du få det mot å betale porto.

Hilsen en pensjonert swaging man.

Olav Johan Heidenstrøm.

Link to comment
Share on other sites

Fikk pakke fra Rjukan i dag, tusen takk, Olav!

IMAG0921_zps53ea9d4d.jpg

 

Blytråd, verktøy og smøring fra Corbin. Nå kan jeg begynne å produsere litt.

 

Bestilte en LEE-tang som støper 120 grain .308-kuler - skal presse disse også til .357, lagde meg noen kuler onsdag, ser ikke bra ut, men vekta er rimelig uniform, så jeg tror de ve gjøre nytten:

IMAG0922_zps1649cbe3.jpg

 

Olav (Heidenstrøm) anbefalte en kjernetang fra Corbin, der man kan justere vekta, men den blir relativt kostbar å importere. Medmindre jeg finner en på eBay, av og til har man flaks.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da har jeg vært på eBay igjen, fant en SWC-die, og en litt mer forseggjort utstøter, økonomien har for lengst gått ut av dette prosjektet, men det er gøy å presse kuler:

 

SWC2_zpsa5b1c9b1.jpg

SWC3_zpsa23b4feb.jpg

SWC1_zps62b385db.jpg

 

Kulene jeg støpte inneholder dessverre sink (f..n), og er i overkant harde. Blytråden jeg fikk av Olav blir til tårefremkallende pene kuler, både alene, med bunnkopp og med halvmantel. Skal få tatt noen bilder av dem, men sist jeg var i ladeboksen var mobilen igjen på jobb, og da blir det ikke tatt bilder.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Noen forsøk:

Press640x480_zps7cdb5f1d.jpg

 

De kulene jeg støpte inneholdt sink, så de var i hardeste laget. Tror jeg har litt problemer med fettet jeg bruker også (bruker hylsekalibreringsfett, og tror ikke det er optimalt, venter på kulepressefett.).

 

Ganske fornøyd med blytråd i halvmantel. Støpt kule i halvmantel fungerer på et vis, Støpt med bunnkopp fungerer også på et vis, og med mykere bly, blir nok dette bra. Skal ta å drille utav .308-støpetanga slik at det ikke blir noen smøreriller. Vanskelig å få bort disse.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Jeg kaldpresset blykuler med hulbase og brukte som standard 6 millimeter dyp hulbase , litt dypere på 12,17 kuler men ikke mye ellers likt fra 32 opp til 455 . Det er essentialt at en bruker rent bly ved pressing og kulepressingsfett fra Corbin .

Link to comment
Share on other sites

Har fått mantlene, Olav! Takk. Mht core cutter, så har jeg en nabo som jobber med metall, så han lager en til meg etter modell av Corbin sin. Vi bytter litt tjenester; jeg reparerer pc og legger cat5-kabel, og han sveiser ting til meg. Har blant annet fått et flott nedløp i rustfritt stål som tar unna vannet fra takrenna.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Hei , blytråden er på vei fra Corbin og jeg har bestilt en stor kanne med Dip Lube , den kostet 29 USd og er til flere tusen blykuler .

Kjekt å ha en som kan metall . Selv sitter jeg her med et langt gammeldags Malmcolm kikkertsikte som trenger filing for å få festet til geværet .

Olav.

Link to comment
Share on other sites

Storveis! Jeg har fått meg en Core Cutter i syrefast stål (!). Den kommer til å overleve meg. Naboen lagde den til meg sist helg.

 

IMAG0973_zps250b173f.jpg

 

Har også fått den siste dien til pressa. Så jeg kan presse SWC uten hulspiss.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Har lurt litt på en sånn løsning med pressene premontert på plater som har et sånt felles fergeleie i benken. Problemet er hvor jeg skal lagre dem når de ikke er i bruk; de blir om mulig enda mer uhåndterlige med en plate skrudd fast under. Square Deal'n må få lov til å stå; blir den noe høyere må jeg fylle tennhetter enkeltvis, og det gidder jeg ikke. Hverken Turret'n, MEC'n, kalibreringspressa eller Swagomatic'n trenger å stå fast fremme, så de er nok kandidater for en sånn løsning.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg fått blytråd men Corbin har kuttet av blytåden for vektreduksjon . Jeg sender den til deg og du veier den og ser hvor mange 146 gr kuler du vil lage til meg , jeg anslår ca 200 . Jeg smører de selv . Når flasken din med kulesmøring er tom sender du den til meg og jeg fyller den . Da har du for 2000 kuler og du kan og blande med molykote eller grafittpulver for høyere hastighet . Send adressen din !

Mhv Olav

Link to comment
Share on other sites

Problemet med vegghengte løsninger er at den totale takhøyden er så liten at skal jeg få plass også, så er det egentlig ikke plass til å henge noe noen andre steder enn på veggen foran benken. Jeg har satt i noen L-kroker til venstre for der jeg sitter som jeg har Lee-turretter komplett for ett kaliber på, de stikker ikke så langt ut, så det går greit å ha dem der. Ladepresser, spesielt sånne med kruttmål og tennhetterør etc er ganske høye. Turretpressa er relativt kompakt all den tid den kan plukkes i biter uten verktøy.

 

Ser for meg en relativt tjukk plate med lite fotavtrykk som passer i en "slot" med kraftige dimensjoner for å kompensere for små anleggsflater. Slot'n vil måtte ha jernplate under også, slik at ikke plata på pressa bare gnager seg ned i bordplata. Blir litt som en hylseholder til en ladepresse, og ladepressa vil være fastskrudd på et "avsaget hylsehode" , hvis det gjør bildet noe enklere. Hvis jeg da kan låse foran med 2 kassestrammere, så tror jeg det kunne vært en løsning også på lang sikt.

 

Men ikke hold pusten, hodet renner over av ideer, og for det meste er jeg opptatt med å pusse opp, lage mat og sykle sønnen i barnehagen. Har visst en jobb også...mye dårlig samvittighet :oops:

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hjemmelaget fett (50/50 Castor Oil/Lanolin):

IMAG0995_zpsf903789f.jpg

 

Overskytende bly skyter ut til siden:

IMAG0994_zpse400805b.jpg

 

Kulene får litt skjørt:

IMAG0996_zps650483f7.jpg

 

Ikke helt hundre:

IMAG0997_zpscbdd1044.jpg

 

Tok for skjørtet med skarp kniv, og da ser det relativt bra ut:

IMAG0999_zps3d7d89e7.jpg

 

100 stk klare til kvalitetskontroll på Rjukan:

IMAG1000_zpsf276adb9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...