Jump to content

Zeiss Conquest HD5


Torf

Recommended Posts

De nye Conquestene, som er produsert i Tyskland, har kommet til Norge med tilsynelatende veldig gode priser basert på hva som tilbys. T*-coating, Lotutec, parallakseinstilling, targettårn, justeringsområde i høyde på ca 180cm, etc. I tillegg blir nye Conquest solgt i Norge gjennom offisielle Zeiss salgskanaler med full garanti.

 

Disse siktene må sette knallhardt press i markedet for konkurrentene. Hvordan feks Swarovski skal kunne forsvare prisene på Z3 og Z5 nå blir interessant.

 

Hvis siktene er like gode som spec'en i foilwaren blir det nok et par Conquester på meg. Jeg liker slanke, kompakte sikter.

 

Det eneste som står på HD5 ønskelisten min er 1cm klikk, mil/mil-retikler på høyeste forstørrelse og et target dot/3-dot (elgbane)retikkel.

 

img9228Zeiss_Conquest_HD_3-15x42.png

 

img9229Winge.jpg

 

img9233Zeiss_Conquest_HD5_5-25x50_1.png

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Lanseringen av disse er i forbindelse med Jakt og Fiskedagene på Elverum.

 

Alle de største forhandlerne fikk tilbud om å få levert i løpet av gårsdagen og dagen i dag for å kunne være med på lanseringen. Foreløpig er det kun 2-10 og 3-15 som har kommet med plex retikkel.

 

Alle kan høre med sin lokale forhandler.

 

De jeg vet som har fått er Zeiss senterne, Dvs de 2 som allerede er nevnt, Våpenloftet i Førde, Vil tro Rogne i Trondheim er blant dem.

 

HD 5 kommer aldri til å komme med FFP eller mil. 1" Zeiss har ikke noen gang vært det og det er på tide vi her hjemme forstår at hva vi ønsker her på forumet eller i Skandinavia er en forsvinnende liten andel av verdensmarkedet :wink:

 

Jeg skal uansett ha en 3-15 på 6,5x47 i løpet av helgen for å prøve den

Link to comment
Share on other sites

Jeg ba ikke om FFP men kun mil/mil(retikkel og 1cm klikk) på høyeste forstørrelse.

 

I Sverige bestiller de Zeiss sikter med spesialretikler for "jaktfelt" i småserier. Markedet for småserier i Norge er større enn i Sverige så jeg forstår ikke hvorfor Zeiss Norge ikke kan gjøre det. Inkompetanse? Hvis Zeiss hadde levert et 3-dot med senter til sidedot på 60cm@12x tror jeg det hadde solgt en god del. Jeg hadde hvertfall kjøpt minst et selv om det skulle være med moa i targettårnet.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det ønskes retikkel Rapid Z, så leveres disse uten kulebanekompensator, og 2-3 uker mer leveringstid.

Hadde tenkt å kjøpe 3-15x42 i vår fra USA, men ser nå at prisen er svært gunstig i norge.

Har en i bestilling, så får vi se hvor kjapt den dukker opp på bruktmarkedet :winke1:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 months later...

Jeg kjøpte en 2-10x42 og er godt fornøyd med den. Skarp otikk, LotuTec coating og mekanikken kjennes kjennes god. Har også metalldeksel over justeringstårnenen i motsettning til plastdeklsene på den gamle Conquest serien. Den har retikkelet i andre bildedplan (ikke medforstørrende), samme som på toppmodellen Victory. Mye kikkert for pengene det her.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Noen som har prøvd 5-25x50? Trenger ny kikkert til 223'en for prikk og langholdsskyting :)

 

 

Drar opp denne igjen. Noen med erfaring her?

 

Har idag en swarovski z3 4-12x50, som jeg bruker til vanlig jakt/skumringsjakt og 500+ meter på stål.

 

Ønsker i hovedsak noe mer forstørring enn det jeg har idag, men samtidig vil jeg at kikkerten skal være god nok til de jaktsituasjoner jeg bruker den idag.

 

"optikk-messig", vil det "lønne" seg for meg å bytte kikkert?

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Har da sett iallefall 5-6 på bruktmarkedet, minimum 2 her på kammeret. Lå en 3-15x42 på finn for to dager siden ifølge et kjapt googlesøk.. :wink: Prøv å spør 6x47 om erfaring, så i en tråd at han hadde kjøpt en slik, var ikke lenge etterpå at han hadde salgsannonse ute...

Link to comment
Share on other sites

Min 3-15x42 ble solgt på kammeret. Den gikk kjapt. Men så har jeg ofte snille gibort priser.

42x linse var trasige greier. Men jeg er middels bortskjemt på kikkert fronten.

En ok kikkert. Jeg var mere fornøyd med den gamle serien. Men da hadde jeg 50 objektiv.

Link to comment
Share on other sites

Har da sett iallefall 5-6 på bruktmarkedet, minimum 2 her på kammeret. Lå en 3-15x42 på finn for to dager siden ifølge et kjapt googlesøk.. :wink: Prøv å spør 6x47 om erfaring, så i en tråd at han hadde kjøpt en slik, var ikke lenge etterpå at han hadde salgsannonse ute...

 

Ja ett kjapt googlesøk ga jo 1000vis av resultater :roll: fikk ikke opp en eneste salgsannonse annet enn ifra forhandlere. Farlig med slike uberettige påstander som starter rykter...

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 6x47 sin 3-15x42, til en hyggelig pris.

Har ikke brukt den alt for mye, men sysnfeltet tilsier vel rolig jakt. Feks toppfugl. Jeg skjøt inn på "jaktfelttiur" på 180m og hadde absolutt ingen problemer med å se ringen. Men som sagt; alt for lite bruk foreløpig til å konkludere.

 

Har også en 6.5-20x50 av den gamle typen som jeg er veldig fornøyd med.

Link to comment
Share on other sites

Har da sett iallefall 5-6 på bruktmarkedet, minimum 2 her på kammeret. Lå en 3-15x42 på finn for to dager siden ifølge et kjapt googlesøk.. :wink: Prøv å spør 6x47 om erfaring, så i en tråd at han hadde kjøpt en slik, var ikke lenge etterpå at han hadde salgsannonse ute...

 

Ja ett kjapt googlesøk ga jo 1000vis av resultater :roll: fikk ikke opp en eneste salgsannonse annet enn ifra forhandlere. Farlig med slike uberettige påstander som starter rykter...

 

 

S.Arnesen, vet ikke om du har fått juling av kjerringa eller hva det kan være som fører til ditt sure oppgulp...

 

MITT googlesøk viste DENNE siden; https://www.google.no/search?q=Zeiss+co ... 4QTxp4G4BQ" target="_blank, som på MIN skjerm viser at del lå et slikt sikte på finn.no for 4 dager siden.

 

Uberettige påstander? Rykter? Ta deg en bolle :roll:

 

Hvis det var noe mer får du sende PM...

Link to comment
Share on other sites

Greit nok, men er vel ingen som kverulerer heller. Jeg så ikke poenget med innlegget ditt lengre oppe, men får ikke svar på det. Da må jeg anta at det var, som du ville sagt det "surt oppgulp" :wink:

Og jeg har lest gjennom innleggende dine, og det er tydelig at de har en misjon :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ikke jeg som har sure oppgulp "Norøna", jeg bare kalte deg på en påstand som du jo senere beviste selv at ikke holdt mål... Verdt å tenke på at ting man skriver på slike forum ofte kan bli brukt som "fasit" av folk som senere sitter på Google og leter etter svar på ting di lurer på. Selv har jeg blitt mye mer bevist på det den siste tiden, da jeg ofte har falt i den fella av å tro på ting som noen hardnakket påstår på ett eller annet forum....

 

 

Noen som har hatt muligheten til å teste hd5 serien på nattjakt? Jeg er over grensen engang iblandt og ser på villsvin, så er litt avhengig av en kikkert som klarer å bruke det lyset som er. Som oftest så er det jo åtebelysning men er ikke alltid di poserer midt i lyskjeglen. Først og fremst 5-20/50 jeg kunne tenkt meg å få høre erfaringer rundt, da jeg syns den var en veldig god kikkert når jeg skjøt med den på riflebanen.

 

Det som også er litt interresant er kanskje å sammenligne hd5 serien opp mot classic, noen som har begge?

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke, S.Arnesen? Jeg "påstod" at det lå èn kikkert på finn.no for noen dager siden, hvilket jeg beviste. Dette klarte du å vri til "1000vis av resultater". Jeg "påsto" at 6x47 hadde en ute på kammeret rett etter han hadde kjøpt den, og sa du kunne spørre han om erfaringer. Hvilket ble bevist da han svarte selv i tråden.

 

At de andre salgsannonsene også er fjernet er da naturlig, jeg solgte nettopp en Dovrebukse, og slettet annonsen etterpå. Mener du at jeg skulle ha tatt screenprint av annonsene i tilfelle jeg måtte bevise det til noen på et diskusjonsforum? Skal prøve å huske det neste gang :mrgreen:

 

Hva er det jeg påstått, og samtidig har bevist ikke holder mål? At det har vært solgt HD5 kikkerter?

Link to comment
Share on other sites

Forandret mening fra hva da, til hva da? Alt jeg skrev var en observasjon, og at jeg syntes det var rart.. Dette klarte du og to andre å tolke til at jeg syntes kikkerten var dritt/hadde sett 1000vis/spredde rykter, og jeg vet ikke hva... :roll:

 

Alle som har kommentert har tolket det likt som deg? Ja, med din tellemåte, så er jo 3 av 8 1000vis... :wink:

 

Nåvel, Junior har rett, og jeg er lei av tullpratet til enkelte.

 

On topic;

 

Ser 6x47 var mer fornøyd med den gamle serien, da med 50 objektiv kontra den nye som hadde 42. Så dette er muligens ikke sammenlignbart, men alikevel.

 

Jeg hadde en 3-9x40 conquest, som jeg var godt fornøyd med, men valgte å selge til fordel for en classic i 2,5-10x50. (Som jeg valgte å selge til fordel for en Victory 2,5-10x50, som jeg valgte å selge til fordel for en Victory Varipoint i samme størrelse med kulebanekompensator... Og sånn går nu dagan :roll::oops: Merket stor forskjell optikkmessig på disse iallefall.

 

Til åtejakt er jeg overbevist om at en Classic er ett bedre valg, ikke minst med tanke på at disse får du med lys. Dog ikke "dagslys", hvis man ønsker det. Z4 er jo da også testet til å være bedre i mørket enn eksempelvis Z6.

 

Har litt lyst på en 3-15x42 på min lille Fox i 222, men dessverre virker okularet å være såpass stort at jeg må få smidd om hevearmen og/eller ha latterlig høye ringer for at det skal fungere :|

 

Edit; skriveleif..

Link to comment
Share on other sites

Dårlig med rev her jeg bor :mrgreen: (omflødd holme). På hjortejakt har jeg Swarovski z4i på 308 løpet. Dette blir nok et 223 eller 6,5 løp, har ennå ikke bestemt meg helt.

 

Jeg har 6,5 selv, og er godt fornøyd, men siden du allerede har 308 så hadde jeg gått for 223. Jeg skal selv ha et 223-løp før neste sesong. Null rekyl, lite lyd og flat kulebane frister til småvilt. Kan være jeg hadde valgt 5-25-50 på ei slik rifle, pga av endel jakt i skumring etter rådyr og rev. For dagjakt klarer du deg som sagt godt med 3-15-42.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt en 5-25 en stund nå.Kun vært på banen med den,i går hadde jeg med en .22 med Tasco 4-16 som skulle skytes inn.Da så jeg virkelig forskjellen på kvaliteten!Tasco er som 10 " sort/hvitt tv og Zeiss'en er HD.Eneste jeg kan sette fingeren på er justerings stoppen,tillater nesten en runde opp som blir snaut utenfor 5-600 m,skulle likt stoppen til Vortex på denne.Optikk er sylskarp :mrgreen:.Er riktig fornøyd så langt !

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...