Jump to content

Ekstrem forskjell på ballistisk kalkulator og virkeligheten?


Proffen

Recommended Posts

Under den mye omtalte og meget gode samlingen vi hadde i Rogaland forrige helg opplevde jeg følgende fenomen:

 

Ved gjentatt anledninger måtte jeg skru langt flere klikk i høyde enn det BulletFlight og Shooter sa. Jeg gikk gjennom dataene minde på begge apper og de er korrekt. I side var det stort sett ikke samme problem.

 

Eks: på 1340 meter sa de ballistiske kalkulatorene 157-158 klikk i høyde. Da jeg traff sto tårnet på +/- 190 klikk opp fra 100 meter. Jeg opplevde dette også på 1000 meter, men da i midre skala. På 300-800 meter var alt normalt. Det hører med til fakta at 3-800 meter blinkene sto i et annet område enn 1000 og 1340. Begge disse blinkene sto et styukke opp i fjellsiden. 30 klikk forskjell er ekstremt mye! (for ordens skyld vi snakker om en Kahles med mil klikk)

 

Jeg tror noen av de andre skytterne opplevde og måtte skru mer en appen tilsa, men ikke så mye som meg. (Jeg hadde de letteste kulene og det minste kaliberet)

 

Jeg tror jo selv på vind som kommer ned fjellsiden og presser kula ned, men så mye???

 

Hva tror dere? Hva kan forårsake så stor forskjell?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke store hastighetsavviket til før avvikene blir store på så lange hold.

 

Har du kronografert den, eller bare tatt det som sto på pakka for god fisk? Mange skryter på seg hastigheter langt over det jeg opplever i mitt løp.

 

Tror også at fabrikantene skryter på seg bedre BC enn hva kulene virkelig har... til mitt bruk (jakt <200) har det lite å si, men for dere som strekker holdene langt og lenger enn langt vil nok også en litt otimistisk anslått BC gi store utslag.

Link to comment
Share on other sites

Proffen,

 

Jeg sjekka jo med min egen app, da jeg bruker samme ammo i 6.5x55. Jeg har en teori, som er noget far fetched, men som har rot i to ting, tre ting kanskje.

 

- det er beskrevet (Litz, mfl.) at man ved skyting med visse kuler i 6mmBR opplever vesentlig lavere BC i løp med 1:10" stigning enn med 1:8". De aktuelle 6mm kulene gjør dette ti å begnne med fordi de er helt marginalt stabiliserte, og de "sovner" etterhvert og blir liggende slik de skal. Avviket fra å peke rett fram, å ligge skrått i lufta gir økt luftmotstand og en ser lavere BC.

 

- "168gr SMK kommer ikke til 1000m", diverse kilder, og sett selv. 168SMK er dynamisk ustabil, og skutt fra en 308 blir veivingen stor nok rundt 600m til at en taper presisjon

Dette forklares med at de blir dynamisk ustabile og begynner å "kone", altså de veiver som en snurrebass som snart velter - det gjør de også, før eller senere. Ved skyting mot pappblinker på 1100m så vi slike kuler lande ALT for kort, og dette ble korrigert for - til slutt fikk vi treff, nøkkelhull.. Kulene hadde tumlet, og de lager da mye mer luftmotstand og lander alt for lavt, presisjonen blir dårligere, men om de tumler rett før målet så er det mulig å treffe, siden de veiver lenge før de tumler, så mister de mer fart og høyde enn de ville om de gikk "riktig".

Dette fenomenet er grundig behandlet av Litz i "Applied Ballistics". og så gira som du er, så er det ingen grunn til å ikke ha den i hylla!

 

- 8g Scenar har vi sett forsøkt levert på 1000m før (jegselv, Vet|us, TRG-22) elendig preisisjon, og kuler som "forsvinner", koblet med avvik fra BC... Det kan være noe der.

 

- denne tråden, der jeg forsøker å samle inn data fra flere folk http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=43&t=63926&p=692030&hilit=riflestigning#p692030

 

- alle som sysler mye med ELR rapporterer om at kulene "ikke vil mer" etter et eller annet hold...

 

Hadde vi hatt papp på 1343m så hadde vi visst dette for vi hadde sett nøkkelhullene. Andre har som vi ser over rapportert at kula er ustabil på 1047, men det er med Vo 850m/s. Jeg spottet deg litt, og så jo at enkelte kuler "forsvant", og at andre traff svært langt fra målet. Den gangen på Eielandsvannet med pappskiver på 1100m var det noen få treff og "keyholes", men veldig mange bom, så sitasjonen ligner. Jeg tror du har opplevd at kula blir dynamisk ustabil når den blir subsonisk, lager høy og variabel luftmotstand før den tumler (derfor lavt treffpunkt), og tumler sent eller tidlig etter dette.

EDIT: se lenger ned, det er visst ikke så galt :wink:

 

2011, Norma Jaktmatch i 30-06, 1090m

2a820aa9.jpg

 

2013, Proffen skyter 6.5x55 lenger enn de fleste

P1010791_zpsc5a76779.jpg

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg prøvde å legge inn samme data for 139gr scenar (litz), og 123 gr scenar. Jeg ba Shoter om å bruke G7 mod., men legger merke til at den bare gjør det for 139gr scenar. Det blir en ubrukelig simulering av 123 gr'ern. Enten er det jeg som gjør noe feil, eller så er det en svakhet i kalkulatoren. Er det en svakhet i kalkulatoren, kan det kanskje være noe av problemet ditt :?:

 

Skal du skyte 13-1400 m ville jeg uansett byttet kule :wink:

Link to comment
Share on other sites

Skal du skyte 13-1400 m ville jeg uansett byttet kule

Det var nå det han hadde. Men ja...

 

Jeg ba Shoter om å bruke G7 mod., men legger merke til at den bare gjør det for 139gr scenar

Jeg bruker Shooter og 8g Scenar Felt, G7 BC er 0.235 og det stemmer på klikket til 1000m som er det lengste jeg har skutt med denne.

Men jeg tror det er et knotteproblem her et sted, for jeg dobbeltsjekket Proffens data mot mine på standplass, og fikk 150ish, som er i nærheten av det han hadde på sin app, men han skjøt 100ognoenog80 irl.

 

Mine "Atomic" 9g Scenar ladninger har bekreftet 141 klikk på 1230m, så det er åpenbart at 8g må gå dårligere enn det, når den starter med samme fart, 169 sier den til 1340m.

 

Så ny konklusjon er at vi må ha hatt et alvorlig knotteproblem oppe på standplass, og at alt ikke stemmer likevel...

Selv lå jeg 3-4 klikk lavt på alle hold over 1000m (måtte opp 3-4 for å være i senter, i forhold til gamle data fra andre steder), og ved skyting helt inntil høyre begrensning også et par klikk på 800m. JonnyVang rapporerte om samme, og han kronograferte jo i tillegg.

Basert på info fra så og si alle skyttere, så hadde de typiske kaliberene 3-5 klikk synk fra vind på de lange holdene, også 1850m, uten at jeg kan forklare det nærmere. Det skulle vel sikkert bli det dobbelte omtrent for 8g Scenar?

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Har sett det samme med 8g Scenar på 1000 meter, den går for lavt, ofte så mye som 6 til 7 klikk. Dette med ladninger som har vært kronografert dagen før under samme temp. 9g A-Max stemte på klikket på samme avstand. Inndata i app (Shooter) er kontrollert og dobbeltkontrollert og funnet riktige. Lapua sin litt høyt påståtte BC kanskje?

 

På 800m er utslaget mindre, 1-2 klikk med Scenar.

Link to comment
Share on other sites

Ang G1 og G7, så satt vi på B14 og sammmenligna dette med 2 app'r. Jeg har brukt G1 på min 338LM hele tiden, inntil jeg lasta ned en Custom Dragcurve. Uansett, G1 bc og G7 bc var på kneppet likt ut til 1800 meter, etter dette, gav G1 bc færre knepp enn G7, men ikke mer enn 3, på 2 km. Begge er off på den distansen uansett, kula treffer flere meter over, men poenget er at på normale avstander ut til 1800 meter, så var det 0 forskjell. Jeg tror heller ikke at Lapua skryter på seg noen bc, 250 og 300 grs Scenar i 338 er iallefall helt rett i min børse. Samme gjelder 139 grs Scenar i 65 RWS. 220 grs OTM L-Scenar, som vi testa i helga, har ikke fått noen bc, men 0.639 ser ut til å stemme ut til 1552 meter i min børse, og Rakken sendte de ut til 1850 i sin 300, og var "på".

 

Mange ser seg blinde på kronografen, jeg bruker den som en start, for å ha noe å legge inn, og så justerer jeg farta etter at jeg har verifisert kneppa ut til de holda jeg skyter på. Noen ganger må hastigheten ned, andre litt opp. Applied Ballistics har en funksjon som heter Ballistic Calibration. Denne har jeg brukt litt med 230 grs Berger, men resultatet varierer sterkt. Kan gi dere et eksempel.

 

Jeg kronograferer 230 Berger til 851 m/sek med 3 i ES. Innskutt 12 cm over på 100 meter. Skyter så på 805 meter, og treffer 5 knepp over. Noterer i boka. Skyter på neste hold, 946 meter, treffer 2 knepp over, korrigerer og noterer i boka. Skyter på 1092 meter, treffe 4 knepp over, og korrigerer, noterer. Skyter på 1255 meter, skyter 2 knepp under, korrigerer og noterer.

 

I denne funksjonen, kan man legge inn 3 forskjellige avstander, kort til lengst, og så vil app'n korrigere noen faktorer. I kolonne nr 1, korrigerer den for MV. I kolonne nr 2 korrigerer den for bc, og i 3dje kolonne, korrigerer den knepp verdien på kikkerten, avvikene kommer opp i % nederst på skjermen.

 

Jeg la inn 805-946 og 1092, tasta inn de faktiske kneppa og trykte på RUN. MV gikk opp til 883 m/sek, og bc ble forandre med + 3%. Jeg var fremdeles lav på 1255. Forandra verdiene og la inn 945 1092 og 1255. MV gikk ned til 841 m/sek, og jeg var nå meget høy på 805 meter. La inn 805, 1255 og 1493, som jeg oxo hadde skutt på, og MV gikk opp til 882 m/sek. Nå stemte ingenting på 946 og 1092 meter. Jeg har gitt opp hele greia ;)

 

Under jakta i Skottland i år, lå jeg inne med 893 m/sek, og var rett, ut til 1600 meter. Med en Sightron kikkert. Jeg bytta kikkert i juni, og da ble det forandringer.

I Sokndal i helga, endte jeg på 838 m/sek, og var da mer eller mindre på, ut til 1972 meter. Skal nå sjekke på mine hold i morra, om været spiller på lag.

 

Mye testing, men det må til, selv om det er frustrerende at ting stemte så bra før, men ikke nå. Jeg tror ikke det er noe galt med Kahles'n, da den reagerer korrekt på innput ang knepp.

 

Når det gjelder 6.5'n til Proffen, så vil jeg tro at ved å gå opp til 139 Scenar så vil det bedre seg mye. Jeg har skutt den kula ut til 1620 meter, og den var på i høyden, men vinden gjorde det ille, så jeg traff bare med 3 av 12 skudd. 140 Berger VLD gjorde det litt bedre på vind, men ikke mye :)

 

Man finner sannheten ved praksis, teori gir bare hodebry ;)

Link to comment
Share on other sites

Vi må jo avgjøre om det er knottefeil!

 

Jeg bruker følgende data i shooter:

 

image_zpsa649740d.jpg

 

Jeg skjøt med fabrikkladd Lapua Scenar, oppgitt fart på esken er 920 m/s i 74cm sauerløp. Pga. gjenging er mitt løp 73 cm ca..og ja, det er et sauerløp. Så sammenligningsgrunnlaget er til stedet. For å trekke av litt for kjente har jeg lagt inn 910 m/s i utgangshastighet.

 

Se gjerne over å sjekk om noe er feil. Det hadde i grunn vært det beste.

 

Med disse dataene ga appen 157 klikk i høyde til 1340 meter.

Link to comment
Share on other sites

Dine data fra bildet, 1340m - det er 2-3 klikk i forskjell hos oss for "zero height" som jeg ikke gidder å endre

905m/s

Litz G7 BC 0.235 19.3 mil

Surrehuedit: Skal være Litz G7 BC 0.255 17.8 mil

Litz G1 BC 0.521 16.6 mil

Lapua G7 BC 0.264 16.3 mil

Lapua G1 BC 0.527 15.9 mil

Din G1 BC 0.547 15.7 mil

 

Legger jeg inn 890m/s (målt hastighet) og Litz sin G7 BC 0.235 (verifiserte tall til ca. 1000m), samt 990hPa (istf. 1016 som du bruker) så får jeg 19.5mil...

 

Min erfaring er at hverken G7 eller G1 er "spot on" etter at hastigheten kommer under 340-350m/s, og jeg bruker derfor flere BCer i hastighetsbånd for å tilpasse det. Ingen kuler er like, og ingen er likens som hverken G7 eller G1 referansekulene, og det er ingen grunn til at de skal oppføre seg likens som dem.

Både for 7mm og 338 Berger VLD kulene, så må jeg legge inn en langt høyere BC for hastigheter under 350m/s enn den som stemmer på kortere hold - stikk motsatt av det du ser her.

 

"The proof of the Pudding is in the eating"

 

Det hadde vært forbanna interessant om du skjøt på en papirblink på dette holdet, og avslørte om kulene kommer fram "riktig vei", jeg er ikke skråsikker på om jeg får prøvd det selv med det første selv om jeg har lyst.

 

 

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Aha...meget interessant. Da begynner vi å nærme oss en forklaring synes jeg. Spennende. Vi snakker jo om enorme forskjeller her. Men da forstår jeg rett hvis denne effekten avtar betydelig med tyngere og raskere kuler? Fordi avviket først og fremst oppstår når kula får en meget lav hastighet? Også veldig nyttig å vite at G7 normalt er mer nøyaktig en G1 på svært lange hold.

 

Takker for godt forklarte teorier M67!

Link to comment
Share on other sites

Ingen ekspert på shooter, men det ser ut som du har lagt inn sight height to ganger.

Prøv å slett zero height. Så er du ihvertfall i null på 100 meter.

 

Feilen gir sikkert ikke så stort utslag som du snakker om, men et skritt i riktig retning.

 

Legger du inn kulelengde får du også med spin drift, men det er du sikkert klar over..

Link to comment
Share on other sites

Legger jeg inn 890m/s (målt hastighet)

 

Hvem sin målt hastighet er dette? Er det din M67 eller Proffen sin?

 

Se også på forrige innlegg, som sier du har lagt inn "sight height" 2x

Samtidig ville jeg gitt F i å bruke høyde over havet. Kun hPa som er råtrykk på stedet der du er.

Jeg bruker samme temp for krutt som omgivelser. Og jeg bruker konsekvent 78% luftfuktighet, så sant det ikke regner.

 

ZUFrWmJj.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Bare en ting til....jeg bruker egentlig BulletFlight, men har shooter også. Fordi det ble så store forskjeller så la jeg inn mine data i både BulletFligt og Shooter. I BulletFlight er feks sight hight lagt inn 1 gang. Men de to appene gir samme resultat for det. Den ene 157 klikk, den andre 158.

 

Med andre ord må det være noe annet som gir det enorme avviket og jeg har litt tro på forklaringen til M67. Å beregne kulebane for noe som begynner å bli ustabilt er ikke lett. Jeg tror vind i det fjellterrenget vi skjøt også spiller inn og presser kula ned. Dersom kula har svært liten hastighet og kanskje til og med begynner å bli ustabil, vil jeg tro vinden får enda større innvirkning??

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri kronografert mine patroner.

 

Du få kronografert skuddene dine!

Selv ville jeg switchet kule til 139/140grs (Scenar/A-max)

 

Jeg har brukt 139grs Scenar til nå, men byttet til 140grs A-max nå. Har 74cm pipe i Saueren, og ladet til litt over max med N-15 (iflg boksen) Dette er ladningen utviklet ved ca.12grd C. og ved skyting på bane 14 nå for 1 uke siden i 29grd C fikk jeg hastighet som var :shock: jeg måtte bare teste...

Scenar 139grs @ 907ms

A-max 140grs @ 891ms med den jevneste hastigheten jeg noensinne har hatt! ES = 0 :overrasket:

Målt med Magnetospeed som stemmer.

 

Vil ikke anbefale noen å lade tilsvarende... !

Link to comment
Share on other sites

Jeg har aldri kronografert mine patroner.

 

Du få kronografert skuddene dine!

Selv ville jeg switchet kule til 139/140grs (Scenar/A-max)

 

Jeg skal begynne å lade igjen nå, og da skal jeg kronografere også. Det første jeg skal gjøre er å bruke opp en eske med 144 grs Lapua FMJBT. 0,636 i BC. Det må da også være en duganes langholdskule? Og om et halvt års tid er det vel 180 grs 7 mm jeg skyter.. :-)

Link to comment
Share on other sites

Vil ikke anbefale noen å lade tilsvarende... !

Atomic loads :mrgreen:

 

144 grs Lapua FMJBT

den funker sikkert, men jeg har sett folk slite med dem på langt hold, ovale hull osv... Mange stirrer seg blinde på oppgitte BCer, teorier, og teoretiske ideer. 144FMJBT er sikkert ei OK kule i mange rifler.

MEN, man lager nå engang "OTM" kuler fordi de blir mer presise i de maskinene en bruker, enn FMJ kuler. Om en vil gjøre det enkelt for seg selv, så kan det lønne seg å tenke omtrent slik:

"hva er det som virker for andre", å tro at en skal finne noe som er mye bedre blant millioner av skyttere... I think not - det er to kuler som er enkle å få fatt i og rimelige her hjemme - og som gang etter gang beviser at de virker, og virker. Det er 140gr Amax, og 139 Scenar.

Var jeg deg så hadde jeg ladd de 144gr kulene med 40gr N19 og skutt de opp knestående på 200m.

 

En ting til som lønner seg er å holde på EN ting. Om en ikke har testmuligheter slik som Knut Erik så er det bare å glemme å holde orden på 7 kuler og ladninger. Velg en kule og en ladning, og skyt det - spillet er om skyteferdigheter, ikke om en har 1% bedre BC, og skyt, skyt, skyt.

 

Videre med ammunisjon til langhold med 6.5x55 så må jeg si at om man ikke lader, eller ikke gidder å lade, så er ferdigladd 8g Scenar Felt gull verd. Den går flatt som en pannekake på normale 6.5x55 hold, og skyter uten problem 10 skudd på et tefat @500m. At den er løen på 13-1400m får heller være. Det er ikke akkurat de holdene en skyter mest på.

 

 

 

ellers, som Poacher sier.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

1# Om en vil gjøre det enkelt for seg selv, så kan det lønne seg å tenke omtrent slik:

"hva er det som virker for andre", å tro at en skal finne noe som er mye bedre blant millioner av skyttere... I think not - det er to kuler som er enkle å få fatt i og rimelige her hjemme - og som gang etter gang beviser at de virker, og virker. Det er 140gr Amax, og 139 Scenar.

 

2# Var jeg deg så hadde jeg ladd de 144gr kulene med 40gr N19 og skutt de opp knestående på 200m.

 

3# En ting til som lønner seg er å holde på EN ting. Velg en kule og en ladning, og skyt det - spillet er om skyteferdigheter, ikke om en har 1% bedre BC, og skyt, skyt, skyt.

 

1# Så sant som det er sagt

 

2# Eller bruk de på noen runder med jaktfelt eller noe slikt

 

3# Se punkt #1

Link to comment
Share on other sites

Nosler CC er også en billig kule som gir helt OK presisjon i mange våpen. Jeg har brukt den i noen år, og den går stabilt langt ut, jeg har kun prøvd til ca 1250.

Bruk pengene til trening, ikke til utstyrsjag. En Sauer med 6,5 løp og en stabil kikkert har kapasitet til det meste, og vil du ha høyere hastighet så bruk 6,5-06. Det finnes billige hylser å få tak i.

Link to comment
Share on other sites

Ikke sikkert det er så mystisk etter kronografering. Opplever at det skjer mye med en 6.5x55 fra 1000 til 1200mtr.

Selv mener jeg at en 6.5x55 godt ladet med riktig kule holder til 1000mtr og ser på 1200mtr som absolutt maks. Da med tanke på repeterbarhet. Plusser du på 140mtr til, så skjer det enda mer.

Link to comment
Share on other sites

Siden ingen andre nevner det her gjør jeg det så for det bare stå til med bitch slappingen :lol: . Hva med DA verdien? Har noen under skytingen beregnet det evt lest av på Kestrel'en? På dryge hold kan jeg tenke meg at det blir rare treff dersom dette ikke stemmer fra det jeg har lest meg fram til, men klart en 123grs kule er vel ikke akkurat noe LH favoritt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg lå 3 klikk lavere enn teorien på dette holdet. Jeg skaut alle skudd med magnetospeed montert og hadde kontroll på v0.

Blant de lærde var det en slags enighet om at det var stor sjangse for at vi hadde litt vertikal vind nedover i begynnelsen av kulebanen pga av vindretning.

 

1340 blinken kan sees her. Dette er filmen dagen etter på i helt annen vind og forhold. På slutten av filmen zoomes det ut så en kan se terrenget. Filmen ble tatt dagen etter skuddene til proffen, med annen vind og forhold.

 

 

Jeg tipper resultatet til proffen er en blanding av optimistisk utgangshastighet og ustabil kule. 3 mil tilsvarer forøvrig vindavdriften i filmen :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da ja. Da er ikke bare trykk og temperatur men også luftfuktigheten. Jeg bare ser av den enkle Da appen jeg har på telefonen at DA varierer veldig fra dag til dag på samme sted utfra værdata appen bruker fra min nærmeste flyplass som er Torp i mitt tilfelle. Vet ikke om det utgjør mye eller ikke men kanskje?

 

Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 4

Link to comment
Share on other sites

Density altitude er et foreldet begrep. Før brukte man det for å kunne ha oppslagstabeller (eller ytelsesberegninger for fly) med kun høyde, eller DA, som input. Da har man en annen tabell som gir DA fra trykk og temperatur (og luftfuktighet, men den effekten er forsvinnende liten, særlig ved norske temperaturer der det selv ved 100% RH ikke er mer enn maks ca. 20g vanndamp/ kg luft).

 

Ved 20°C så utgjør forskjellen på 0 og 100% RH under 1% på lufttettheten, og RH er meget sjelden under 50%, så reell variasjon i tetthet pga. luftetthet er svært sjelden over 0.5%, egentlig 0.3%. Ved 10°C er effekten av dette halvert omtrent.

 

10hPa forskjell i lufttrykk gir 1% forskjell i lufttetthet, ved havflaten, mer i høyden

 

2.7°C forskjell i temperatur gir 1% forskjell i lufttetthet

 

Det er enkelt å lage en tabell for oppslag med tillegg/fratrekk for trykk og temp - den blir ikke like infanterisikker muligens, men enkelt nok - du kan google "svenskemetoden" f.eks.

 

Idag er det bare tull å gnure med DA, etter min mening. Luftettheten er det en forholder seg til, og den styres av temp og trykk, samt i (svært) liten grad av luftfuktigheten. som du sier varierer den nokså mye fra dag til dag. På Soknad var det derimot ca 20°C og 992hPa på lørdag, og 18° og 995 på søndag, om du ser på bildet fra Appen så har han lagt det inn.

 

For skuddet til Proffen, utgjør forskjellen mellom 0 og 100% RH 3 klikk, om han har appen sin på 78% konstant så er an aldri i Norge et helt klikk av på dette holdet.

2 grader utgjør 3 klikk også - så feil temperatur baller fort på en stor feil - i 0°C skulle han hatt 221 klikk istf. 196.. Coriolis har vel også sitt han vil si om kuler som henger oppe så lenge som her. Faktisk så mye at det var bra vi tok hensyn til det: "Enable Coriolis Effect" :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk ikke at jeg var særlig optimistisk med utgangshastighet heller 905/910, som jeg la inn i appen tror jeg er veldig realistisk med fabrikk ammo testet til 920 i 74 cm løp. Mitt er 73 cm og vi skjøt i 18-22 grader. Men dette skal jeg få testet.

 

Bottom line: Jeg tror appen tar utgangspunkt i at kulen er stabil til uendelig avstand. Jeg tror ikke den tar hensyn til at kulen på et eller annet tidspunkt får så lav hastighet at den blir ustabil. (Kan mye vind gjøre kula ustabil før?) Når kula blir ustabil er den langt mindre flyvedyktig. (målt bc da er helt garantert ræva! Det er vel ikke da usannsynlig at den får en annen og langt mindre flat kulebane etter at den er blitt ustabil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror faktisk ikke at jeg var særlig optimistisk med utgangshastighet heller 905/910

Kulefallet på kortere hold sladrer jo om det. Du får en rimelig nøyaktig pekepinn om hastigheten stemmer allerede på 600m, og iallefall på 1000m. HVIS du bruker rett BC. BCen som du brukte, 0.547 er garantert feil, og jeg ville straks ha gått over til å bruke G7 BC 0.237, eventuelt G1 BC 0.527. (Hint: noter i boka hvilken BC og hastighet du bruker på hver skyting)

Legger du inn rett BC, så kan du bruke 600m eller 1000m data til å sammenligne og få ut en hastighet. Har du forresten sammenlignet dina data fra helga med App og BC 0.237?

 

Jeg har skutt 8g Scenar i 3 forskjellige løp viste det seg. 70cm Sauerløp alle, målt hastighet (snitt 5-10 skudd) var 902, 897 og 865m/s. Samme løpene skjøt 9g Scenar "Atomic load" 917, 922 og 875m/s

 

Jeg tror appen tar utgangspunkt i at kulen er stabil til uendelig avstand

Den gjør det

 

Kan mye vind gjøre kula ustabil før?)

Sannsynligvis, eller rettere: når kula blir dynamisk ustabil så vil presesjonen øke fram til kula tumler - vind og turbulens kan helt sikkert øke hastigheten dette skjer med. Det vil uansett skje på forskjellige steder i kulebanen alt etter hastighetsvariasjon.

Enkelte DFS-skyttere rapporterer dette, særlig med 8.4g DL og 7g Scenar: uforholdsmessig stor høydespredning i vind, og mye større vindavdrift enn forventet er ting folk forteller om, da på 5-600m.

 

Når kula blir ustabil er den langt mindre flyvedyktig. (målt bc da er helt garantert ræva! Det er vel ikke da usannsynlig at den får en annen og langt mindre flat kulebane etter at den er blitt ustabil?

Det skriver iallefall Litz i AB, og det er vel også åpenbart, at ei kule som er på skrå i luftstrømmen har mer luftmotstand enn ei som peker rett fram.

 

K

Link to comment
Share on other sites

og jeg ville straks ha gått over til å bruke G7 BC 0.237

 

Det gjorde jeg, og da fikk jeg noe helt annet vettu. Da sier Bullet Flight 181 klikk og da er vi plutselig ganske mye nærmere 190.... Nå begynner mystikken å forsvinne ihvertfall :)

 

Hvor har du G7 verdien fra Krister?

 

Nå har jeg kjøpt meg kronograf også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

.237 er en feilstaving... Og .235 er feil husk... jeg har brukt .255 - og den mener jeg kommer fra Litz sin "Applied Ballistics".

Jeg har knottet det der feil da jeg skulle prøve forskjellige for å se hva som stemte og ikke. Det stemmer med at jeg stusset da jeg fikk 193 klikk for deg på tirsdag, når jeg mente å huske at jeg fikk 178 første gang jeg sjekket det, (husker du jeg snakket om å notere :roll: )

Iallefall, jeg har brukt 0.255 og vært på klikket ut til 970m

 

Tror jeg begynner å bli surrete :oops:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Til dere som har erfaring med slikt, hvilken app anbefaler dere til å beregne kultband etc? Hvem er enkles å bruke, taler meter, cm og m best. Skal bruker på IPad og IPhone. Bruker slang ISnipe og Nosler sin. ISnipe er ikke værst, bare at jeg får ikke satt riktig nullpunkt på siktepunkt.

Link to comment
Share on other sites

For bruk i felt synes jeg Lapua sin kalkulator er best, men da er du låst til Lapua sine kuler. Det ser jeg ikke på som et stort problem :wink:

Det fine med kalkulatoren er at hver gang du endrer noe, så endrer den på korrigeringen utan at du trenger å trykke på en ekstra knapp "calculate". Jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor andre kalkulatorer har denne irriterende funksjonen :roll: Det er fort gjort å glemme å trykke "calculate" når du ligger der og knoter.

Link to comment
Share on other sites

bare at jeg får ikke satt riktig nullpunkt på siktepunkt.

 

? Får lagt inn både innskytingsavstand og siktehøyde. Jeg har brukt Isnipe en del, og synes den er grei og brukervennlig, samt har innebygd funksjon for å måle elevasjon/høyde azimut i grader. Bare sikter på målet og legger telefon på mellomrøret, eller demper/pipe. Det ligger mye kuler i databasen, og de fleste populære LH kuler har ferdig innlagt Litz G7 BC. Det ligger også inne en del fabrikk ammunisjon med BC verdier, dvs alt ifra 22LR og oppover med BC verdier og det hele.

Link to comment
Share on other sites

En ting med de fancye kalkulatorene er absurd bruk av desimaler. Hvem har bruk for output i 4,3456 Mil? :roll: (satt på spissen, men dere skjønner poenget. En normal kikkert kan justeres 0,1mil)

Har inntrykk av at utseende av og til betyr mere enn data og brukervennlighet.

Link to comment
Share on other sites

Hehe,

 

men han oppgir en Sg så lav at jeg knapt kan tro det. Den kan forklare mye tull om det stemmer, men den er faktisk så lav at jeg tviler på at kula ville virke til felt vinterstid om det var riktig. Og den virker jo.

255 eller 266, opptil en 8-900 så gir de så like resultater at du neppe vil merke det før etter mye skyting, og knapt nok da.

 

Du har uansett ansporet et prosjekt - Prosjekt Skremme 6.5-kuler Langt Ut

 

Jeg skal en tur til Sokndal, mest sannsynlig siste helga i september, og da skal jeg hagle alle slags 6.5mm kuler over den plata der...

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg kronograferte 8g scenar fabrikkammo i dag i min Sauer med 74 løp. (gått 1000 skudd)

10 skudd serie med gj. snittshastighet på 884.

 

ES=20

SD=6

Min=875

Max=895

 

Synes det var litt stor spredning i hastighet. I tillegg så var hastigheten en del lavere enn de 920ms som Lapua oppgir. Temp på ammo og i lufta var 22 grader.

Link to comment
Share on other sites

Synes det var litt stor spredning i hastighet.

Den hastighetsspredninga er helt vanlig på fabrikkammo. Ammoen er ikke laget med tanke på å skyte ekstremt langt.

Skal du ha noe bedre må du mest sannsynlig lade selv. Jeg vet ikke om noe man kan kjøpe ferdig fra fabrikk til formålet.

Link to comment
Share on other sites

Ingen tvil om at 123 grs fabrikk ammo ikke egner seg til skyting med 6,5mm på 12-1300 meter. Det viste den erfaringen jeg fikk i Sokndal så absolutt. Men jeg ble mektig imponert over hva den ammoen klarte allikevel. Å treffe gjevnt og trutt på 1000 var ikke noe stort problem.

 

Anyway...jeg ble inspiret til å se hva hjemmelading kan gjøre med saken, så fra nå av skytes det custom proffen ammo fra børsa mi. Det vil si lapuahylser og A-max 140 grs kuler. Jeg akter å skyte på nøyaktig samme sted en gang når jeg har funnet godladningen. Skal bli spennende og se den praktiske forskjellen. Måtte jo uansett begynne å lade nå som 7mm STW er under prosjektering :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror vi skal være forsiktige med å konkludere for mye på bakgrunn av skytingen i Sokndal. Det blåste ekstremt mye ift. hva det har gjort når vi har skutt bra på disse avstandene, samtidig som det er en relativt uerfaren skytter, og en bakgrunn som godt kan ha "slukt" noen skudd.

I rolig vær er min 338LM ei "1/2moa" rifle langt forbi 1000m, (selv om min erfaring på over 1000m også er begrenset) - men den dagen på Sokndal så hadde jeg problemer med å holde skuddene på den store plata på 1340m - med 338LM, og relativt optimal ammo og utstyr. At man sliter litt med 6.5mm er ikke veldig overraskende.

På 1000m har vi sett god skyting med mye rart av ammo, bare det ikke blåser halv storm...

 

Selvsagt er hjemmeladd ammo ofte bedre, og har mindre ES, jeg har også målt rundt 20m/s i ES på 8g Scenar, og under 10 på hjemmeladd. Likevel klarer jeg ikke å skyte bedre med hjemmeladd på 500m. 10 skuddssamlingene blir fra vel 100mm og oppover. Jeg har ikke skutt nok på 1000m med 8g Scenar til å si noe bestemt, utover at den virker til treffe 40cm plater ofte...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...