Jump to content

Skyter dårligere med tofot...


kaaredump

Recommended Posts

Hadde med ei rifle på elgbanen i dag. Skulle opprinnelig bare teste litt hjemmelada ammo så jeg skrudde på en tofot jeg hadde liggende.

Har skutt en del med tofot, ikke med denne rifla, men med flere i samme kaliber og samlinene bruker bli gode (som med anlegg).

 

Men denne gangen var såvidt at ikke hele lot'en med ammo ble skrota, skuddene satt i hytt og pine. Treffene i en femskuddsserie var spredd fra innertier til dårlige niere. Skjøt en femmskuddsserie til med samme resultat.

 

Fant ut at i stedet for å banke ut kulene med kulehammer så kunne jeg like gjerne skyte dem ut, og la de telle som treningsskudd ifm oppskyting.

 

La meg ned (med reim, ikke tofot) og skjøt to nye femskuddsserier der dårligste resultat var en tier.

 

Har tenkt en del på hva som kan være feil, og kommet frem til en teori.

- Stokken (plaststokk) er veldig myk forrest der hvor reimfestet (og følgelig tofoten) sitter.

- Når jeg skyter med reim ligger hånden min lenger inn på stokken (hvor den er betraktelig stivere).

 

Kan dette være årsaken til at jeg skyter som en klovn med tofot på denne rifla??

Link to comment
Share on other sites

Dersom stokken ligger i kontakt med løpet og det er en myk stokk så kan du få slike problemer. Dersom løpet ligger helt fritt har det mindre betydning.

 

Tror muligens du er inne på noe. Ubelastet er ligger stokken godt klar av løpet, men klemmer jeg rundt fremre del av stokken og løpet så klemmer jeg lett sammen den millimeteren med klaring som var mellom løp og stokk, med en hånd. (Har ikke lenger en "ordentlig" jobb, jobber i dag med IT, og det tyngste jeg løfter i løpet av en dag er kaffekoppen, så det er ikke all verden av kraft som skal til... :lol: )

 

Eg har opplevd det samme med tynn trestokk. flytta da festet 10cm bakover på stokken og voila....

 

Tror det kan være værdt å prøve, men vil helst ha tofoten så langt frem som mulig på stokken.

Link to comment
Share on other sites

mange som har dette problemet, at stokken kommer i kontakt med løpet, når du montert tofot på rifla.. greit å sjekke før du tar med børsa ut på jakt. jeg hadde en Browinig a-bolt i 6.5x55 eldre utgave, uten nye DuraTouch stokken... der var det problemet at treffpunktet flyttet seg når tofoten satt på.

Link to comment
Share on other sites

Det du beskriver er relativt normalt med visse typer skjefter.

 

Den raskeste løsningen er å utvide løpskanalen ved å pusse med sandpapir.

Du er ferdig med å pusse når du kan ligge på gulvet som om du var på skytebanen og en hjelper kan føre en femtilapp helt bak til låskassa under løpet.

Link to comment
Share on other sites

Hadde også problemer med tofotskytinga. Børsa hoppa såpass at tofoten rev ut remfestet fra laminatstokken...

Investerte i ny og dønn solid stokk, men gikk likevel bort fra innskyting og testing av ladninger med tofot. Løsningen blir fremover å være denne: http://www.midway.no/epages/MidwayNorge ... cts/718994

Kjøpte den "unfilled". Er spent på om den kan bli en god løsning.

718994.jpg

Link to comment
Share on other sites

Bare jeg ser navnet Caldwell får jeg frysninger etter ryggen, har nok ræl fra de fra da jeg ikke visste bedre.

 

Nei skal jeg anbefale noe, så er det å se på Norsk designede THLR (Fås hos Vertebrae). Disse står svært høyt på min egen liste over kvalitetsvarer jeg skal ha.

 

Frontsekk http://www.vertebrae.no/index.php/no/nettbutikk/thlr-thomas-haugland/thlr-frontsekk-gronn-med-gronne-stropper-650-651-652-detail

 

Kolbesekk http://www.vertebrae.no/index.php/no/nettbutikk/thlr-thomas-haugland/vertebraeit-thlr-kolbesekk-gronn-37-detail

 

I prinsipp står mye av produktporteføljen til THLR på lista, rett og slett fordi tingene fungerer. Og kommer fra TH sin egen bruk som løsninger på reelle problemer.

 

Nok om hvem hva og hvorfor.

Myke plaststokker (Har skiten på en Savage), og tynne forstokker i tre (t.d. Brno/CZ mod Std/Luxux). Kan få en til å lure på om en i det hele har noe bak rifla å gjøre med tofot montert. Ja kun med å ta litt i når en drar rifla inn i skuldra uten tofot men med lang arm, kan man om man er litt ubetenksom/uheldig få mye rart på toppen av egne feil.

 

Bytt stokk, eller stiv av den man har så godt det går, kombinert med frilegging bruker å fikse problemet (Om rifla ellers ligger godt i stokken, viss ikke kan det faktisk bli enda verre (Nevnte Brno kostet meg noen grå hår før vi fant ut av det, og det var bare en 22lr).

 

Ett vanlig triks er å felle/bore inn en eller to carbonpiler eller tilsvarende i forstokken, og lime disse fast. Man vil jo gjerne beholde fordelen med lav vekt disse plastikk klumpene som regel har.

Men tilslutt ender man nok opp med å kjøpe en bedre stokk eller selger rifla, har gjort begge deler og kommer nok til å gjøre det igjen. :oops:

Link to comment
Share on other sites

Har tatt en runde med Dremel og sandpapir, får se om det hjelper.

(Kommer meg ikke på banen igjen før på mandag)

 

Måtte kappe bolten til reimfeste noen mm, den var den første som subba i løpet når stokken flexa.

 

Funker ikke det kommer jeg nok til å kjøre en "det kan jeg fikkse billigere og bedre selv"-variant og prøve å stive av stokken, før jeg kjøper en GRS-stokk... slik at jeg kan selge børsa med et astronomisk tap og kjøpe ny. :D

Link to comment
Share on other sites

Tja, er det bare ræl som du sier, så har jeg tapt like mye som baksekken til THLR koster. Vi får se hvordan de funker.

Viser det seg å være totalt uholdbart så er det vel bare å bestille fra THLR eller kanskje til og med lage selv...

Det er jo tross alt bare noen poser man trenger å sy.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...