Jump to content

Beste hulspiss/ekspanderende i 22lr?


fredrik

Recommended Posts

Hepp

Setter pris på anbefaling av hulspissammunisjon i 22lr ment for vilt som ikke skal spises.. I 22lr er vel kanskje "ekspansjonen" såpass liten at det ikke spiller så stor rolle?

 

Prøvde CCI segmented for en tid tilbake, men denne gav meg ikke all verdens presisjon dessverre. For de som ikke er kjent med den, så er selve kula delt i 4, slik at den splitter seg opp i 4 like deler ved treff. Testet denne en del, og likte konseptet veldig godt! Tror denne hadde gjort seg på kråke ol.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld presisjon kaliber 22LR (enten kulene er ekspanderande eller ei) er det testing i den aktuelle børsa som gir svaret. Og bli ikkje overraska om dyr Eley, Lapua eller RWS går betre enn billig CCI eller Remington...

Link to comment
Share on other sites

Hepp

Setter pris på anbefaling av hulspissammunisjon i 22lr ment for vilt som ikke skal spises.. I 22lr er vel kanskje "ekspansjonen" såpass liten at det ikke spiller så stor rolle?

 

Prøvde CCI segmented for en tid tilbake, men denne gav meg ikke all verdens presisjon dessverre. For de som ikke er kjent med den, så er selve kula delt i 4, slik at den splitter seg opp i 4 like deler ved treff. Testet denne en del, og likte konseptet veldig godt! Tror denne hadde gjort seg på kråke ol.

 

 

 

 

CCI segmented deler seg i 3 deler, og ikke i 4 :D Jeg får fin presisjon med CCI segmented, og er veldig fornøyd med effekten foreløpig. Men hvis du ikke får presisjon med den, bør du prøve Eley Subsonic. Skutt mye kråkefugl og duer med denne, og et par stokkender. Ekspansjonsvillig, og lager et stort hull, i tillegg til at den er presis.

Link to comment
Share on other sites

Ja 3 deler var det! :lol: Men rart ingen andre har forsøkt seg på dette konseptet?

 

Grunnen til at jeg spør i denne tråden er at jeg har slitt med å finne noen hulspiss som går godt i min CZ 455...

 

Eleyen går greit nok. Kanskje den som går best av hulspissene i min. Men den går så ekstremt lavt..! Og den har jo en av de laveste utgangshastighetene av alle skuddene jeg har testet!

 

Nei, får vel bare handle videre.. Prøve å finne noen nye som jeg ikke har testet enda. :)

Link to comment
Share on other sites

Jepp, da har jeg vært en liten time på "skytebanen" min.. Skjøt 1 5-skudds serie med hver og en av de ammunisjonstypene jeg hadde for hånden i 22lr.

 

Jeg hadde kun to typer med hulspiss:

 

CCI HP:

null_zps6910fcfd.jpg

 

Eley Subsonic hollow:

null_zps8c7c887a.jpg

(Var faktisk ett skudd som gikk ned på skiva under, og den hadde avvik i lyd og, så mistenker en svakt ladd patron)

 

Og til referanse så skjøt jeg med Top Shot, som går greit i min CZ 455:

null_zpsb998a4d1.jpg

 

Alt er skutt på 50 meter. Svært varierende vind.. Alt fra vindstille til 3-4-5 ms. Håper på vindstille i morgen, så blir det ny test da.

 

Så foreløpig er CCI HP vinneren for meg. Jeg liker og veldig godt at den går likt som Top Shot! :D

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips kan være å skyte et par magasiner med patronen før du tar presisjonstesten. Da får løpet en del fett fra kulen som skal testes. Enkelte mener en helst skal skyte 50 skudd med en patron før en tester presisjon, da har løpet fått fett fra kammer til munning med den aktuelle patronen. Forøvrig pleier Eley Sub å gå vesentlig bedre enn gruppen du har fått Fredrik, men når det gjelder 22LR ammo er man prisgitt å få en god Lot. Går patronen godt er det rett tilbake til butikken for å kjøpe så mange esker som man har råd til :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den gang - ca. under den kalde krigen - da jeg drev med testskyting av CZ 455, da fikk jeg ypperlig presisjon med "vanlig" Remington Hollow Point. Kjørte også en slags ekspansjonstest (i frossen kålrot som tilfeldigvis lå på dynga), og da kom Yellow Jacket veldig bra ut. Ekspanderte lett og hurtig til bortimot 11-12mm diameter. Stinger var hardere og mer uregelmessig, og mindre presis. Valgte til slutt HP over YJ pga. presisjon. Da snakker vi 12-15mm samlinger på 50m.

Link to comment
Share on other sites

Et lite tips kan være å skyte et par magasiner med patronen før du tar presisjonstesten. Da får løpet en del fett fra kulen som skal testes. Enkelte mener en helst skal skyte 50 skudd med en patron før en tester presisjon, da har løpet fått fett fra kammer til munning med den aktuelle patronen. Forøvrig pleier Eley Sub å gå vesentlig bedre enn gruppen du har fått Fredrik, men når det gjelder 22LR ammo er man prisgitt å få en god Lot. Går patronen godt er det rett tilbake til butikken for å kjøpe så mange esker som man har råd til :wink:

 

Ja men dette må vel primært gjelde om man pusser løpet? Dette løpet har ikke blitt pusset på noen tusen skudd.. Resten av rifla har jeg tatt, men løpet har jeg bevisst latt være.

 

Jeg tror helt ærlig dette er en dårlig lot ellerno, for jeg har skutt ganske mye med den! Kjøpte par-tre hundre skudd, og er snart tom.. Og har KUN fått dårlige samlinger med den! Evt så bare hater løpet mitt akkurat denne....

Link to comment
Share on other sites

Ja men dette må vel primært gjelde om man pusser løpet?

 

Nei, det gjelder ved skifte av ammo. Da har løpet fått riktig arbeidsforhold med akkurat den patronen.

 

Men, riktig nok, er løpet nypusset trenger det ofte en del skudd før det samler optimalt igjen.

Jeg antar det blir noe av den samme fysikken som trer i kraft.

Link to comment
Share on other sites

Bruker kun hulspiss på kråkefugl etter at jeg har opplevd litt lav treff med "helmantel" hvor kråka har letta og aldri siden funnet. Det er ikke ikke rare ekspansjonen men sjekk ut utgangshullet så ser du at det er verdt det.

 

Slenger meg på sirhitalot, best erfaring har jeg med RWS subsonic i min CZ 452.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Winchester Super X Subsonic Hollowpoint

Hvis det er den samme som var tilgjengelig for ca 10 år siden kan jeg bekrefte det, særdeles jevn og pålitelig ekspansjon i alle mine tester. Enkelte andre (bl.a. RWS) var upålitelige og kunne gå som en helmantel. En som virker like pålitelig er Eleys subsonic, den lukter også Riktig.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...