Jump to content

Kort avstand på pistolbanen.


Bamsegutt

Recommended Posts

jeg er en "litt over middels" god rifleskytter(har medalje og sånn fra LS og skyter kl 5 i DFS) men jeg harselerer ikke over forsvarets personells skyteferdigheter med rifle av den grunn. jeg vet at med AG3 så skyter jeg bedre enn de fleste som er stadig tjenestegjørende, iallefall om vi skyter på en 200m bane, eller på tradisjonell feltskyting ;)

men det gjør ikke at jeg sier de "ikke er i stand til å gjøre den jobben de skal gjøre med våpen i hånd".

Link to comment
Share on other sites

Vi må ikke glemme at vi som deltar her inne er over middels interessert i skyting og våpenbruk. Og sannsynligvis er aktivitetsnivået deretter. Og med aktivitet følger ferdigheter (til en viss grad, iallfall). Det finnes sikkert aktive judo- eller jiu-jitsuutøvere som synes politifolk er for dårlige i nærkamp. Og langrennsløpere som synes at soldatenes skiferdigheter er langt under pari. Så la oss ha dette i tankene når vi vurderer de som ikke deler vår lidenskap/interesse/(sykdom?).

Link to comment
Share on other sites

Veldig OT dette her, men:

 

Tror faktisk det er 7 fot og ikke syv meter som er vanligste avstand ved skyteepisoder med politi i USA...

 

7 yards, ikke fot ;) om jeg husker statistikkene riktig er jeg ikke sikker på, men 7 yards er iallefall en vanlig avstand å trene på der borte.

 

1 yard = 3 fot a 30,48cm = 91,44cm

 

7 yards = 6,4008m (Regner med politiet måler opp avstanden med skyvelær for de siste 800 mikrometerne :wink: ).

 

- Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det jeg er helt sikker på - er at mange jegere/skyttere har skutt tusenvis mer :? skudd enn de som ikke har interesse for skyting - og som jobber i politiet.

Og med trening - kommer ferdigheter :wink:

 

Men samtidig - tror jeg også at noen av de - også har løsnet skudd uten å ville det.

 

Og det er jo ikke såååååååå mange politiskudd som har gått rett i dass :)

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Til de som er opptatt av hvilken avstand som er "riktig".

 

Selv de beste pistolskyttere kan ha problemer med samle skuddene på 6 meter, prøv selv med kort tid så får du se 8)

Link to comment
Share on other sites

- en annen sak er at så kort avstand gjør at du kan se treffpunktet direkte, en fin måte å lære seg å sikte etter "feiljusterte" siktemidler.

 

Moro også å se om man greier å lappe alle høla med én lapp, nyttig for skotter og sunnmøringer som på den måten sparer store utgifter til lappesaker :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...