Jump to content

Desert Eagle. Ødelagt gass-stempel


Telefonoperatør

Recommended Posts

Også kjent som "Hvordan i huleste er dette mulig"?

 

Kjøpte min Desert Eagle på Intersport her for ikke mange ukene siden. 31/5-13 for å være pinlig nøyaktig. Og nå har gass-stempelet brukket tvers av. Hvordan er dette mulig? Jernet har gått nå 500 (Winchester X, fabrikk) skudd. Min er den Israelske versjonen.

 

Jeg siden jeg kjøpte den har jeg hatt endel klikk, ved at sleiden har stoppet ca 1 cm før den skulle (ca lengden av gassporthodet, sett i etterkant). Dette har løst seg ved å gi sleiden et lite kakk bakfra. Jeg mistenkte først at det kunne være en veldig stiv utdrager som ikke jafset over randen av patronen så lett og at den bare måtte brekkes inn, og problemet gav seg nesten fullstendig etter rundt 150 skudd og litt ekstra olje, men nå som dette har skjedd lurer jeg på om det kanskje kan ha vært en feil helt fra starten? Å ta tørre ladegrep har aldri tydet på noe feil, ingen motstand i framre stilling uten ammunisjon, derfor teorien om utdrageren. Jeg har også sett en betydelig slitasjeforskjell på blåneringen, og jeg har tolket dette positivt og at dette kun var et tegn på at våpenet gikk seg til. Også på stempelet. Jeg observerte at medarbeider i butikk sprettet plasten på våpenet, så har ikke fått noe som har vært brukt før!

 

Foruten om det brukkne stempelet, har det har blitt betydelig med merker på gassporten såvel som på sleiden og løpet, samt at det medfølgende rengjøringsverktøyet som er dimensjonert for gassporten har nå betydelig motstand når man vrir den rundt.

 

Forøvrig kan jeg sette fingeren på hvilket "klikk" i dag som var nådestøtet som fikk stempelet til å brekke, og som krevde at jeg måtte fjerne magasin og ta nytt ladegrep. Våpenet fungerte og vekslet selv med brukket stempel!

 

Jeg frykter dette betyr at jeg ikke bare må erstatte stempel (som hadde vært en smal sak) men hele løpet, og Intersport får ikke akkuratt ukentlige leveranser på dette våpenet!

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen kvaler med butikken overhodet. Jeg så selv at jeg fikk et splitter nytt produkt pakket inn i plast. Har ingenting annet enn lovord når det ommer til Intersport. Kundeservicen deres skal man lete lenge etter, og hovedsakelig grunnen til at jeg kjøpte fra dem.

 

Bittert er det likevel.

 

Nå hadde jeg aldri lagt mine hender på en slik pistol før jeg kjøpte den, så jeg har ingen anelse om at noe kunne være galt. Racke sleiden viste overhodet ingen tegn på at noe var galt, men at en liten klump med stål brekker tvert av viser jo det motsatte...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Leverte hele sulamitten på Intersport nå for en uke side. Sjefen sjøl tok den i mot. Ble forespeilet ca én mnd for å reparere, men ettersom de aldri hadde hatt noen reklamasjon på en D.E er jeg svært spent på hvordan dette blir. Vet ikke om jeg hadde krav på lånevåpen, men jeg spurte heller ikke, så blir skyting med 9mm fremover etter fellesferien. Oppdaterer når jeg får den igjen...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hvis du har et "reelt behov" så kan du kreve lånegjenstand. Jeg er usikker på om trening vil utgjøre "reelt behov" med mindre det er helt umulig å få til akseptabel trening med 9mm. Eksemplene Forbrukerrådet er typisk bil eller mobiltelefon, altså ting som er temmelig umulig å klare seg uten i hverdagen.

 

Skulle du deltatt på NM, med muligheter for ok plassering, i det tidsrommet pistolen er til reparasjon, ville jeg personlig mene at det ville utgjøre et reelt behov og at du kunne kreve å få låne en tilsvarende vare.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

5 uker siden jeg lever den inn. Børsemaker på jakt. Kan forvente slutten av august før den blir tatt en titt på, og å skaffe reservedeler er visst ikke så lett. Begynner å lure på om ikke dette er noe en kunne fikset selv...

 

Fikk hjelp fra uventet hold i går. Jeg kontaktet Magnum Research i går og forklarte problemet, oppga serienummeret og vips, så hadde jeg et gratis gass-stempel på vei fra statene! Kan ikke klage på kundeserveice der i gården!

Link to comment
Share on other sites

Hadde akkurat det samme problemet med min.

Jeg fikk min brenn ny fra Israel.

Pusset og polerte materampe og fjærstyringene og fikk filt og rundet av den fjær belasta tappen som sitter i sluttstykket, etter det var problemet løst.

Link to comment
Share on other sites

Om TS syns utdrageren er for stiv,så kan du demontere sluttstykket å ta av utdrageren.

På min (xix israeli) er det en hard gummiknott som sørger for spennet på utdrager,å denne kan du file litt ned på om du ønsker det.

Jeg fikk en via-via person i usa til å sende meg 2x extraktorer da min knakk i "tanna".

Filt litt ned på knotten før man skrudde skjønnheten sammen,å zero problem å melde etter det.

PS: under puss,sjekk rundt kammeråpning etter avleiringer,da disse gjør sluttstykkehodets låsing mere utsatt,da sjiiten legger seg som en fuge etterhvert.

Man kjenner tydelig at det blir "tregt & mykt" når sleiden skal slamre i lås.

 

Desert loven #1: puss,puss så gir den en suss:-p

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill. Nå har jeg ennå ikke våpenet for hånden så jeg får ikke ettergått det dere forteller. Men altså, det var da stempelet som brakk, og det skal vel litt til. Jeg lurer på om det å polere i nedre område rundt gassporten? Altså å gi den bittelittegrann løsere toleranser. Som nevnt i OP så har stempelet hamret i kanten (nedre del) av gassporten som igjen har ledet til tretthet i metallet.

 

EDIT: da har jaggu Magnum Research sendt meg et gratis stempel i posten. Hentet i dag den 31 august. Kan ikke klage på kundeservice fra den kanten i hvertfall.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Laster opp to bilder.

 

Kamret et par skarpe, resultatet der der på bildet. Det kan se ut som at materampen er såpass grov at den rett og slett skaver av en hel del bly. Dette betyr jo noe mer motstand, og sammen med rekylen som kompenserer for sleidens reise tror jeg kanskje jeg har kommet til roten i problemet. Man kan faktisk føle og høre at når en slipper sleiden, at den skaver av! Dette har jeg ikke lagt merke til før, men det forklarer ikke helt hvorfor gass-stempelet knakk i første omgang.

 

Ammoen under er Gecco og Winchester X.

 

Nå skal jeg bruke dremel...

 

nmLjgYi.jpg

 

Kz4wlNr.jpg

Link to comment
Share on other sites

Patroner med så mye eksponert bly er ikke optimalt for halvautoer. Mantlet hullspiss går greit. En halvauto som skyter revolverpatroner er et kompromiss, så man må forholde seg til ting som optimal patronlengde, og egnede prosjektiler.

 

Hvordan "head-spacer" en DE? På randen, eller på hylsemunningen, og hvor stor friflukt har den?

 

Prøv med "slem" helmantel.

 

Øivind

Link to comment
Share on other sites

Det er randen på 44n som holde hylsa tilbake dersom jeg slipper den ned i kammeret, men når den er in-battery så holdes den fast av bolten.

 

Forslag til annen ammo og eventuellt hvor dette kan skaffes?

 

 

http://zvis.com/dep/depmrra.shtml

 

Den Winchester-ammoen jeg bruker er faktisk på lista over anbefalt ammo.

 

X44MHSP2

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tunge kuler med så mye mantel som mulig. 240gr er vel det siktene på .44 DE er stilt inn på.

Av fabrikkammo til min DE i .357 så fungerte fiocchi 158 SJHP. Om .44'en til de er like god, kan jeg ikke uttale meg om.

 

Dette er det største minuset med Desert Eagle, i hvertfall her på berget siden vi ikke har 50'en, er ammo som fungerer i de. De fleste ender opp med å lade selv, men da blir de jammen gode også.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke uttale meg om ammoen, men er litt skeptisk til bruk av dremel. Ville heller brukt noe som tar saktere og gir mer kontroll. Er troos alt bare glatting og bryting av skarpe kanter, som trengs. Ville vel også hørt med selger hvordan de ser på det i forhold til fortsatt garanti.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...