Jump to content

Kjøp og henting av revolver fra Danmark! (Hunters House)


babh

Recommended Posts

Kjøp og personlig henting av revolver fra Danmark! (Hunters House), en reiseskildring

 

Jeg ønsket å kjøpe meg en S&W M586 på forsommeren i år.

Siden jeg hadde en innvilget kjøpstillatelse og pengene brant i lomma så var jeg relativt aktiv i min søken, men det var dessverre ikke fruktbart.

Det kom ingen 586'er for salg og havesyken ble påtrengende, så jeg vendte mine øyne til vårt broderfolk i sør, danskene!

Der hadde Hunters House flere på lager og spesielt en som var sånn passe rimelig og så pen ut.

En rask telefon til den trivelige damen på våpenkontoret her i Drammen avklarte fremgangsmåten for import og bruk at allerede innvilget kjøpstillatelse.

Det holder med ett eksemplar og det behøver ikke å merkes med "import" eller noe annet.

 

Så da sendte jeg en rask epost til HH og reserverte den revolveren jeg ønsket.

Dagen etter fikk jeg en hyggelig epost tilbake der de ba om en elektronisk kopi av kjøpstillatelsen, denne sendte jeg pronto nedover per epost.

Etter et par eposter frem og tilbake så fikk jeg meldt ifra at jeg ønsket å hente den personlig og i tillegg bestilt noen fjærer og deler til Glocken min...

 

Min begrunnelse for å hente selv er rent økonomisk:

Jeg er per i dag student og har dermed ikke flust med penger og dersom jeg skulle fått den sendt oppover med posten så ville det blitt rundt regnet 2000 kroner i porto, moms og gebyrer. For 2000 kroner kan en gjøre mye moro og jeg bestemte meg for å bruke pengene på meg selv og få meg en tur, pengene gjorde større nytte på tur enn i statskassa var min kongstanke!

 

Det ble litt frem og tilbake for å finne en løsning på transporten, i utgangspunktet så beregnet jeg fly begge veier og en natt på hotell (24 timer ute av landet borger jo 6000 kroner momsfritt, revolveren kostet 4000 danske)

MEN siden HH ikke kan garantere hvor fort de får eksportpapirene i orden så kunne jeg ikke bestille billettene med en gang. Erfaringer her på kammeret tilsa rundt tre ukers ventetid.

Det tok nøyaktig tre uker, reservert 30/5 og papirer i orden 19/6

Da var det bare å kaste seg rundt og komme seg nedover!

 

Nå viste det seg at jeg hadde tre kompiser som skulle på en enorm radioamatørmesse i Syd Tyskland (litt misunnelig på dem siden jeg ikke hadde tid til å være med helt ned dit!)

Dette passet jo ypperlig siden jeg da kunne få sitte på til København.

Ergo: en flybillett spart.

Videre bestemte jeg meg for å overnatte på billigste måte, men komfortabelt og dermed falt valget på Generator Hostel midt i sentrum av byen, her kostet en natt i køyeseng på et åttemannsrom bare 195 kroner (dette inkluderte rent sengetøy men ikke håndkle).

Senga var meget behagelig men jeg anbefaler ørepropper dersom en sover lett.

 

Så kom den store dagen med henting og betaling av revolveren på Hunters House!

Det første jeg må si er: for en fantastisk service!!!

Det var rask service og vennlige folk fra jeg satte foten innenfor og kunne ikke førstemann hjelpe meg så ble jeg raskt geleidet til rett person.

Han jeg hadde sendt epostene til var på jobb og ble hentet raskt frem fra dypet av butikken og for et dyp, butikken er stinn av våpen. Som alle de som har beskrevet HH før her på kammeret så står riflene og haglene i to høyder og tre dybder rundt hele rommet som de brukte våpnene oppbevares. I tillegg er det en masse montre med håndvåpen og blankvåpen rundtomkring.

Det ble litt ventetid på grunn av fakturaskriving (jeg måtte jo selvfølgelig handle litt ekstra når jeg først var der) men det var ikke mindre enn tre forskjellige ansatte som spurte om jeg lurte på noe eller trengte hjelp. Jeg fikk til og med en god kopp kaffe mens jeg ventet på papirinnspurten. Denne lille ventetiden brukte jeg selvsagt til å se meg omkring og fant selvfølgelig enda et par ting jeg bare måtte ha! Men de styrte jeg unna fakturaen i frykt for enda litt ventetid som ville resultert i enda fler nyttige innkjøp.

Det var ikke noe mas og kjas for å bli ferdig og de hadde godt tid til meg som kunde. Det var tid til en god samtale og jeg lærte en hel del om danske våpenregler og litt om butikken.

Fakta: visste DU at dersom en ønsker å kjøpe ladekomponeneter i Danmark så må man ha gjennomført et eget ladekurs

På eksportsalg var det ikke krav om dette! Men husk at det MÅ søkes om eksporttillatelse for all ammunisjon og alle ladekomponeneter (også tomhylser).

 

Når jeg endelig klarte å løsrive meg fra Hunters House så satte jeg nesa mot flyplassen. Jeg tok en del av ruta til fots for å kunne få litt frisk luft og forberede meg på kaoset som sikkert ventet på Kastrup. Så var det bare å sette seg på toget til flyplassen, dette kostet den nette sum av 36 kroner og tok ikke lange tida.

 

På flyplassen fryktet jeg det verste, MEN ble absolutt positivt overrasket!

Jeg fant fort ut at jeg måtte sjekkes inn manuelt siden jeg hadde våpen med meg og henvendte meg til innsjekking/bag-drop skranken til Norwegian.

De var hjelpsomheten selv og var veldig fornøyd med at jeg hadde ankommet i god tid og hadde godt humør.

De brukte maks fem minutter på å få hentet de rette papirene for våpenbagasje og faktisk avklare om tønna til revolveren kunne ligge i samme kolli som selve ramma (noe den absolutt kunne!).

Så ble jeg henvist til bagasjebånd 50 i terminal tre, dette båndet tar seg av oversize bagasje. Det viser seg at jeg skal til den litt anonyme ståldøra som er til venstre for bagasjebåndet. Når en sjekket litt bedre så var den døra faktisk tydelig merket med våpenkontroll.

Her var det en ringeklokke, men det viste seg at det mest effektive var å få den trivelige ansatte på bånd 50 til å ringe security og melde fra at det satt en kar med våpen der og ventet på dem.

Selve sikkerhetskontrollen gikk feiende flott og de hadde mye moro av revolveren, for DET var sjelden kost å se selv om de daglig hadde våpenkontroll.

Etter levering av våpenet var det bare å rusle opp og gå igjennom sikkerhetskontrollen på normal måte.

Revolveren ble delt slik at tønna var adskilt fra ramma og pakket i en liten eske som lå i samme koffert som ramma. Dette var ikke noe problem, det viktigste var om det var ammunisjon med, for det måtte være i eget kolli.

Akkurat spørsmålet om ammo fikk jeg både fra innsjekkingen og fra sikkerhetsgutta, så dette virket det som om var viktig å avklare for dem.

 

Flyturen hjem gikk etter ruta og Norwegian har fått enda en stjerne i boka mi.

Flybillett og våpenbagasje kostet 809 kroner. Jeg hadde ikke med meg mer enn våpenet som innsjekket bagasje.

 

Når jeg landet i Oslo så konstaterte jeg raskt at kofferten ikke kom på båndet og henvendte meg i skranken der de henviste meg til bånd 10 som håndterer spesialbagasje. Der måtte jeg vente et par minutter før det kom en trivelig kar med kofferten min.

Deretter bar det rett til rød sone i tollen.

I tollen var det igjen moro med revolver siden de ikke så det hver dag...

Der fant de raskt en liten feil i papirene mine, de nede på HH hadde fylt ut hele skjemaet og dermed også den delen tollerene skulle bruke. Men de var løsningsorienterte og brukte bare feltet for ID kontroll til sine stempler.

Etter de sedvanlige spørsmålene om hvor lenge jeg hadde vært ute av landet og litt forklaring siden jeg hadde kjørt ned og flydd opp igjen så var alt i sin skjønneste orden! De beholdt den gule delen for eget arkiv og sendte den hvite til våpenkontoret mitt, jeg fikk selvsagt med meg den blå sammen med våpenet.

De norske tollerene på kveldsskiftet var ikke veldig vant med våpenimport men de var raske, løsningsorienterte og brukte en av de andre gule kopiene de hadde i permen som mal for hva de skulle fylle ut og hvor hen på papirene mine de skulle stemple og signere.

 

Så var det bare å hive seg på flytoget hjem slik at jeg rakk en kveldsøkt på skytebanen med det nye smelljernet mitt...

 

Oppsummering av papirene jeg trengte:

Først: elektronisk kopi av kjøpstillatelsen til HH

Der nede: Pass som ID hos HH, papirutgaven av kjøpstillatelsen og penger selvsagt:)

Sikkerhetskontrollen: kopi av eksporttillatelsen, innsjekket billett, skjemaet for våpenkontroll fra innsjekken og igjen pass som ID

Tollen her i Norge: Kjøpstillatelsen, faktura fra HH, pass som ID

 

NB: tolleren spurte faktisk om norsk våpenkort siden jeg ikke hadde våpenpass for revolveren. Jeg hadde tilfeldigvis med meg et kort som jeg kunne vise fram og da var alt enda enklere i deres verden.

 

Men de viktigste rådene jeg kan gi er disse:

Ha godt humør, smil først og vær hyggelig, da vil alle du må prate med være mye enklere å få hjelp fra.

Ha god tid, jeg var heldig og slapp lange køer men det krever litt planlegging, den gode tiden hjelper også på ditt eget humør.

 

Nå kan jeg jo faktisk kalle meg våpenimportør (dog ikke i stor skala) for nå sitter jeg her med en tidlig modell av en Smith & Wesson M-586 som det bare gjenstår å få tilsendt våpenkortet på...

 

Skulle du lure på noe så kan du bare sende meg en PM her på kammeret så skal jeg hvertfall være hyggelig, kanskje tilogmed prøve å hjelpe deg :)

 

mvh

babh

Link to comment
Share on other sites

jeg kan gå god for servicen hos HH :D eneste hinder jeg hadde når jeg henta en revolver var en toller i Kristiansand som måtte slå opp i boka for og finne ut hvilke opplysninger som skulle hvor :winke1: var meget opphengt i hvor mye revolveren veide :?:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Greit å huske på når det gjelder kjøp av våpen i utlandet

 

Våpenforskriften Kapittel 12

 

§ 64.Krav til søknad om ikke-ervervsmessig innførsel til eget bruk

 

Ved søknad om innførsel av skytevåpen til eget bruk, fyller søkeren ut to eksemplarer av det skjema som gjelder for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen. Det skal av søknaden fremgå at ervervet skal skje i form av innførsel.

Link to comment
Share on other sites

Og Norwegian tar 199 kr og slipper våpenkofferten rett inn på bagasjebåndet i Oslo, sammen med all "vanlig" bagasje... Tok en halv time venting i utlevering for spesialbaggasje før jeg kom på at det var lurt å sjekke det vanlige baggasjebåndet... Der lå pistolene ensomme og forlatte... Inttrykket mitt var at all "sikkerhet" rundt transporten forsvant når våpnene forlot København. Sjekket jo inn igjen etter tollbehandling (rakk forresten ikke det flyet jeg skulle med) da jeg skulle videre til Stavanger. I Stavanger fant de ikke våpnene!!! To timer etter ankomst "dukket" de opp. Hadde blitt oversett ved lossing og blitt med flyet til hangaren.

Betaler heller mer og får noe for pengene jeg, enn å betale for noe som man ikke får. Avinor håndterer baggasje for Norwegian... Ytterligere kommentarer unødvendig.

Link to comment
Share on other sites

Våpenforskriften ble publisert i 2009, sist endret i 2013 står det:

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank" target="_blank

 

Og praksis er nok litt annerledes. Jeg har selv innført våpen fra Danmark, og kjenner mange som har gjort det samme.. Ingen har skrevet ut 2 søknader for samme våpen. Jeg skrev på mine søknader i feltet for ytterligere opplysninger at våpnene skulle importeres fra Danmark.. Reiste så ned og hentet og tollklarerte i Norge uten problem... Og sånn er praksis samme om du kommer inn med båt,bil eller fly. Oslo og Kr.sand ihverfall.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også kjøpt fra Danmark uten to eksemplarer av søknaden.

Leverte kun åpen søknad uten å skrive noe om import, og valgte senere å importere uten at det var noe problem.

 

Når det kommer til loven, så står det altså

 

Ved søknad om innførsel av skytevåpen til eget bruk, fyller søkeren ut to eksemplarer av det skjema som gjelder for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen. Det skal av søknaden fremgå at ervervet skal skje i form av innførsel.

I neste paragraf står det

 

Tollvesenet skal gi de to eksemplarer av søknadsskjemaet datert påtegning om hva som er innført (art, kaliber, fabrikkmerke, modellbetegnelse og våpennummer).

Tollvesenet skal levere et eksemplar av skjemaet tilbake til søkeren og sende et eksemplar av skjemaet til den politimester som har gitt tillatelsen.

 

Når man fyller ut standardskjemaet for kjøp av våpen får man jo flere eksemplarer automatisk ettersom det er blåkopi innebygget.

Det er de "eksemplarene" (kopiene) som benyttes, man trenger ikke fylle ut og få godkjent to separate søknadskjemaer for å importere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også innført våpen fra utlandet med kun en søknad, slik som det blir beskrevet her.

 

Jeg har fått beskjed om å levere våpenet til politiet og avgi forklaring på hvordan våpenet var kommet inn i landet.

Det gikk bra til slutt jeg fikk beholde våpenet, kanskje fordi våpenloven var ny den gangen, jeg var uviten tollerne var uvitene.

 

Men våpenloven §64 er helt klar på dette punktet, man skal søke i 2 eksemplarer og oppgi at det gjelder innførsel fra utlandet.

 

At alle tollere ikke har fått dette med seg ennå er en annen sak, men jeg tror ikke de blir mer slepphente på dette området i tiden som kommer. Plutselig så står man ovenfor en toller som kan jobben sin.

 

 

Jeg synes det blir helt feil å anbefale nye kjøpere å bryte våpenloven når det er så enkelt å følge den.

 

- Søk i 2 esemplarer. (Ja det må fylles ut 2 like søknader, selv om en søknad har flere gjenparter så er det bare 1 søknad)

- Oppgi på søknaden at det gellder inførsel fra utlandet

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som anbefaler noe som helst. Hvor har du fått det fra? Jeg bare forteller hva som er praksis både hos politiet og ihvertfall ved følgende tollsteder: Stavanger, Oslo (Gardermoen), Oslo (Kaia ved Danskeferga) og i Kristiansand . Jeg leverte søknadene mine (en for hvert våpen) hos politiet. Søknadene var påført alle opplysninger om våpnene og jeg skrev som sagt at de skulle importeres fra Danmark. Ingen ba meg fylle ut noen fler skjemaer. Din påstand vil sikkert bli at hverken politi eller tollere kan jobben sin.... :D

At du har fått beskjed om å forklare hvordan våpnene har kommet inn i landet er jo i beste fall underlig...? Papirene bør jo være stemplet og signert av tollerne ved grensepassering... Kan de ikke lese heller i politiet? :D:D:D

 

Men du har rett: Loven er klar på området. Følg loven!

Link to comment
Share on other sites

Praksis er at så lenge 1-søknad gir dem nødvendige kopier til alle dem instanser

som har behov for det så følger den 1-godkjente søknaden våpenet gjennom hele

det formelle løpet fra Danmark, tollmyndigheter og til det respektive våpenkontoret

i Norge. Man kan anta at kopier tas etter behov på kopimaskin, for danskene skal

sikkert arkivere søknaden om utførsel.

 

Hvor den eventuelle ekstra søknaden vil havne i systemet er ikke klart for meg, og

det kan faktisk vere at den skaper mere forvirring når gjeldende praksis er at det

holder med 1-søknad.

 

Men dem som har levert 2 søknader kan jo fortelle oss hvor den ekstra søknaden ble

av og hvem som plutselig skulle ha den, så blir vi litt klokere.

Link to comment
Share on other sites

§ 65.Tollvesenets behandling av tillatelse til innførsel til eget bruk

 

Tollvesenet skal gi de to eksemplarer av søknadsskjemaet datert påtegning om hva som er innført (art, kaliber, fabrikkmerke, modellbetegnelse og våpennummer).

Tollvesenet skal levere et eksemplar av skjemaet tilbake til søkeren og sende et eksemplar av skjemaet til den politimester som har gitt tillatelsen.

Bestemmelsene i § 55 tredje til femte ledd, § 59, § 60 og § 62 gjelder tilsvarende så langt de passer.

 

 

Man bør lese å sette seg inn i regelverket når man skal handle våpen.

Link to comment
Share on other sites

§ 65.Tollvesenets behandling av tillatelse til innførsel til eget bruk

 

Tollvesenet skal gi de to eksemplarer av søknadsskjemaet datert påtegning om hva som er innført (art, kaliber, fabrikkmerke, modellbetegnelse og våpennummer).

Tollvesenet skal levere et eksemplar av skjemaet tilbake til søkeren og sende et eksemplar av skjemaet til den politimester som har gitt tillatelsen.

Bestemmelsene i § 55 tredje til femte ledd, § 59, § 60 og § 62 gjelder tilsvarende så langt de passer.

 

 

Man bør lese å sette seg inn i regelverket når man skal handle våpen.

 

Hmm, det er jo det som skjer nå, uten å fylle ut to våpensøknader.. Det gule eksemplaret som forhandler i Norge vanligvis beholder blir ved innførsel beholdt av tollvesenet. Den hvite blir av Tollvesenet sendt til ditt lokale politikammer med nødvendige påtegninger om type våpen. kaliber etc... Forhandler i Danmark tar bare en kopi av godkjent søknad for å søke eksport-tillatelse. I praksis er det Tollvesenet som opptrer som "selger" ved innførsel, og det er de som skal fylle ut "selger informasjonen" om våpentype etc ved kontroll av våpenet på grensa....

At man skal sette seg inn i regelverket er en selvfølge. Å tolke det så galt som du gjør derimot, skaper bare forvirring. En våpensøknad godkjent av politiet er mer enn godt nok.

Link to comment
Share on other sites

To eksemplarer "AV" "SØKNADSSKJEMA(ET)"

Står ikke søknadsskjema(er)

 

Det tolker jeg som EN søknad med Gul, Hvit og Blå del.

Hehe.....den var vel litt overanalysert :-)

 

Skjema(et) kan det kun bli flere av om man lager flere. Det er jo det paragrafene sier man skal gjøre.

Skjema(er) er det allerede 2 eller flere av.

 

Gjennomslagskopier fra 1-skjema er jo det respektive parter som har behov for det skal sitte igjen

med, og det er jo her hele diskusjonen koker ned til. Får alle det dem skal ha ?......hvis ja......problem løst

og paragraf er overflødig.

 

Men det kan godt hende Danskene gjør det enkelt for oss og tar kopier til egen arkivering, og så retunerer

dem nok papirer til at våre tollmyndigheter har nok gjennparter. Jeg mistenker at det er foklaringen hvorfor

det funker med 1-søknad.

Link to comment
Share on other sites

Du kan synse, tro og tolke som du vil.

 

Jeg fikk godkjent en søknad på en revolver tidligere i år. På søknaden hadde politiet skrevet "innvilget for kjøp hos godkjent forhandler"

 

Jeg sender en mail til politiet der jeg stiller følgende spørsmål:

 

1.

Hva må jeg gjøre for å kunne bestille en revolver fra Danmark?

 

I følge Hounters House i Danmark så trenger de kun en kopi av min godkjente ervervstillatelse så kan de søke en eksporttillatelse. Jeg har gjort dette før da kom pakken i posten jeg betalte mva og leverte alle dokumentene på politikammeret.

 

Kan jeg gjøre det slik nå eller må jeg søke om noe mer for å kunne kjøpe revolver i Danmark?

 

2

På ervervstillatelsen står det at søknaden er innvilget for kjøp hos godkjent forhandler, betyr det at jeg ikke kan kjøpe en brukt lovlig registrert revolver av en privatperson?

 

 

Her er svaret jeg fikk:

 

Har undersøkt litt rundt dette og viser til forrige mail der det fremkommer ganske klart at det er på søknadstidspunktet du skal oppgi om det er fra kjøp fra privatperson eller godkjent forhandler. (Se bak på GP-6121-B Våpenblankett nr. 1)

Din søknad nr. xxxxx/xxxx er innvilget for kjøp hos godkjent forhandler i Norge i og med at det ikke var opplyst noe annet.

Det må da søkes på nytt hvis søknaden skal gjelde privat kjøp eller innførsel (2 søknader fylles ut)

 

 

Dette er min erfaring.

Jeg regnet med at dette var grei informasjon til dem som har planer om å kjøpe våpen i utlandet. Fyller man ut 2 søknader og opplyser om at det gjelder innførsel av våpen så er alt i orden.

 

Da kan man henvise til våpenloven hvis noen i tollen stiller noen spørsmål.

Jeg synes det er bedre en å si at "en på en nettside som heter kammeret med det og det nicket sa at det var greit å gjøre det sånn"

Link to comment
Share on other sites

For alle andre som har handlet fra Danmark så har det gjerne forløpt seg slik at man søker på vanlig vis, åpen søknad går fint.

Så kontakter man HH i Danmark og gjør en avtale, sender en kopi av søknaden, og jeg hadde ikke kopimaskin tilgjengelig, slik at jeg tok et bilde av søknaden med min iPhone og sendte på mail til HH, og det var nok til å få eksporttillatelse.

 

Når våpenet ankommer Gardermoen får man brev i posten om at tollvesenet trenger papirer, og da sendes godkjent søknad til tollstedet, som ordner resten og våpenet dukker opp på postkontoret.

 

Du må være den eneste jeg har hørt om som har fått beskjed om å søke spesielt for innførsel med to søknader, og som tidligere nevnt, det er flere gjennomslagskopier i søknadskjemaene man får hos politiet, og det er disse kopiene som brukes.

Link to comment
Share on other sites

..........Det må da søkes på nytt hvis søknaden skal gjelde privat kjøp eller innførsel (2 søknader fylles ut)................

 

Dette bare bekrefter at man ikke 'nødvendigvis' blir noe klokere ved å spørre dem på kontoret.

Dem svarer altså også at vist du skal kjøpe fra privat person så må du søke på nytt ?????

 

Jeg er ikke så sikker på om man har fått noe 'veiledende' svar. Heller 'villedende'.

 

Men vi er alle enige om at paragrafen om 2 ekseplarer står som den står ved import, men i praksis så funker ting anderledes.

Link to comment
Share on other sites

Politiet har i utgangspunktet ikke noe med hvor eller av hvem du kjøper våpenet. De skal bare godkjenne (eller avslå) søknaden om erverv som foreligger. Når det gjelder import til Norge av våpen og alt mulig annet rart som krever importlisens, så er det Tollvesenet (Tolldirektoratet) som har ansvaret for det.

 

P.S.

Interessant å høre hvilket politikammer du hører under PatronOla... Det er visst en praksis der som jeg aldri har hørt om...

Link to comment
Share on other sites

Jeg hører til våpenkontoret i Telemark.

 

Jeg har kjøpt og solgt våpen i 25 år og har ikke opplevd dette tidligere, da har det kun stått at søknaden er innvilget.

 

Denne gangen så sto det "innvilget for kjøp hos godkjent forhandler", jeg tok kontakt og fikk til svar:

 

 

Ved kjøp fra privatperson:

 

Bak på søknaden står det presisert at hvis man kjøper våpen hos en annen enn godkjent forhandler må søker oppgi fabrikkmerke, modellbetegnelse og nummer i tillegg til våpenets/våpendelens art og kaliber.

Dette på søknadstidspunktet.

 

 

Ved innførsel fra utlandet:

 

Viser til Våpenforskriften § 64 når det gjelder kjøp av våpen fra et annet land .

Ved søknad om innførsel av skytevåpen til eget bruk, fyller søkeren ut to eksemplar av det skjema som gjelder for søknad om tillatelse til å erverve og inneha skytevåpen. Det skal av søknaden fremgå at ervervet skal skje i form av innførsel.

 

 

Jeg regner med at det er en viss innskjerping og at de som behandler våpensøknader har fått beskjed om å følge regelverket nøyere/strengere.

 

Uansett så er jo ikke dette noe problem når man vet om det på forhånd, da er det jo bare å søke med 2 eksemplarer og opplyse om at det gjelder import. Du betaler jo bare et gebyr uansett om du leverer en eller flere søknader samtidig.

Når jeg nå må søke på nytt så må jeg sikkert betale et nytt gebyr.

Link to comment
Share on other sites

Noen andre fra andre deler av landet som har merket forskjell på saksbehandling av våpensøknader? Eller er det bare kommet en ny "fintenker" på våpenkontoret i Telemark?

I mitt politidistrikt fungerer det ikke som i Telemark... Jeg orker ikke bruke mer tid og energi på emnet og lar hver mann slite med sitt lokale våpenkontor slik det alltid har vært i Norge.

Når det gjelder tollbehandling av våpen fra Danmark så er det èn praksis ved de fleste tollkontorer i Norge. Sikkert også det i Langesund. Den praksisen innebærer ikke at du må krysse grensen med 2 invilgede søknader for et og samme våpen...

Link to comment
Share on other sites

Halden våpenkontor, som nå er flyttet til Vannsjø lennsmanskontor ville også ha to eksemplarer av søknaden, dvs 2st komplette søknader med totalt 8 papirark ved import. Har kun importert 2 ganger fra Danmark og to ganger fra Sverige men likedant uansett eksportland.

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk beskjed av mitt våpenkontor om å skrive to søknader når jeg skulle importere en revolver fra HH, så da gjorde jeg det. Den ene ble brukt slik beskrevet over: Posten/tollen tok gul del, sendte blå til meg og hvit til politiet. Den andre søknaden jeg hadde fylt ut var det ingen som ville ha, selv når jeg nevnte at jeg hadde den liggende klar. Jeg fikk våpen og blålapp, og den overflødige søknaden ble makulert.

Link to comment
Share on other sites

Ja, ihvertfall ett til. Ken Adams og Lindskog hører til samme kontor (Østfold)- At tollerne ikke vil ha fler enn en godkjent søknad når våpenet passerer grensa burde vel kanskje få noen i politiet til å våkne..? Det er fortsatt Tolldirektoratet som godkjenner all import til Norge. I mellomtiden får vi vel fylle ut to søknader da, og så kaste den ene. Teit...

Link to comment
Share on other sites

Da er det tydeligvis flere våpenkontorer som har fått beskjed om å følge våpenloven nøye når det gjelder innførsel av våpen.

 

Bare så det er sagt: Tollvesenet forlanger ikke noe forhåndsgodkjenning for import av våpen til eget bruk. Det behøves bare en godkjent søknad om "erverv av våpen eller våpendel" fra politiet. Og en eksportlisens fra det landet våpenet kommer fra... At de heller ikke bruker den ekstrautfyllte søknaden ved grensepassering er jo i henhold til det som står bak på søknadene om fordeling av de forskjellige kopiene av EN søknad. Det står såvidt jeg vet ikke noe om hvor det ekstra skjmaet med alle kopier skal arkiveres eller fordeles...

Jeg er en av de som ikke liker å få ting tredd nedover hodet, særlig når det er fullstendig unyttig...

 

Hmm, ble visst et par innlegg til om emnet... :D

Link to comment
Share on other sites

Dette er typisk en slik situasjon der at spør man så får man det svaret som er nedfelt i tekst (2-søknader), og

spør man ikke så gjør man akkurat det som er tilstrekkeligt for at alle parter skal få sin gjenpart (1-søknad).

Så det er nok ingenting som er nytt tror jeg. Man får det svaret man ber om.

 

Men man skal ikke se bort fra at danskene gjør det enkelt for oss ved å ta kopier fremfor å rive av gjenparter.

Kanskje så har tyskerene en annen praksis og vil ha en original der dem river av sine gjenparter. Da må man

ha 2 søknader, eller så kommer man for kort med antall gjenparter.

 

Bare en tanke.....

Link to comment
Share on other sites

Det er ERVERVSTILLATELSEN som gjelder. Eller har du fått egen lisens for import av våpen fra politiet? Jeg trur ikke det... Og tollvesenet spør heller aldri om det ved grensepassering. At man må ha ervervstillatelse for kjøp av våpen er vel ikke noe nytt, eller? Det gjelder da ikke eksklusivt for våpenimport såvidt jeg vet... Men alltid når man skal kjøpe våpen.. At søknaden/tillatelsen nå må skrives to ganger om man henter våpen utenfor Norge og så kaste den ene ved grensa får så være... Byråkrati er ofte uforståelig..

 

Nå gidder jeg ikke mer....

Link to comment
Share on other sites

Greit nok det, men når du som i mitt tilfelle står der med to godkjente søknader, og INGEN vil ha noe å gjøre med nr. 2, hva da? Samme om politiet skal bestemme hvis praksisen til tollvesenet og posten tilsier noe annet, for da sitter man bare igjen med en ubrukt søknad når alt er ferdig. Det er jo veldig unødvendig.

 

Tror gjerne det kan være noe i det S.O.N. skriver over her, at det blir enkelt fordi danskene er greie og ikke beholder eller makulerer noen gjenparter. Mulig det er annen praksis i andre land eller andre butikker, jeg har kun tatt inn fra Danmark og HH den ene gangen.

Link to comment
Share on other sites

Vist man leser §64 og §65 så er den skrevet for å ivareta at det foreligger nok

kopier/gjenparter til at søker og politiet skal få hver sin gjenpart når våpenet tilslutt

når tollmyndighetene. Det stå til og med hvem som skal ha hver sin del, skrevet på en

slik måte at man skulle tro at sønaden ikke hadde gjennomslag kopier. That's it.

Ironisk så kan man lure på om loven ble skrevet før det eksisterte gjennomslag kopier

på søknadene.

 

Så lenge Danskene ikke begynner og nappe ut dem gjennomslagene som er i dagens

søknad, så er det nok gjenparter til at formålet blir oppfylt med 1-søknad, og det er

også erfaringen når man handler i danmark med bare 1-søknad.

 

I det øyeblikket det begynner og mangle originaler eller gjenparter, enten det er nappet ut i danmark

hos levrandør eller eksport kontoret av noen som ikke er varme i trøya på rutinene, så

kommer man til kort. Da kan man spare etpar uker med rot vist man har dobbelt opp

med ervervstillatelser. Da kan tollmyndighetene etter paragraf §65, første avsnitt

påføre dem nødvendige data på den andre tillatelsen, og derifra distrubuere gjenparter

til søker og politiet som beskrevet i §65, andre avsnitt.

 

Derfor er formålet oppfylt med 1-søknad så lenge det ikke forsvinner papir på veien, og

ingen verken trenger eller vil ha noe med den andre kopien å gjøre. Den kan makuleres.

I det øyeblikket det forsvinner papir på veien, så sparer man seg for masse forsinkelser

og rot vist man da skulle ha skulle ha en ekstra stemplet tillatelse, for da kan

tollmyndighetene påføre det som trengs og verden ruller videre.

 

Slik tolker jeg teksten og den praktiske saksgangen i det. Og som tidligere nevnt....

spør man så får man svar. Ingen bak en offentlig skranke kan si noe annet en det som står

skrevet uansett hvor mye idioti det er i det. Og spør man ikke, så er det importørens eget

problem om det forsvinner papir på veien. Det ordner seg nok uansett, det tar bare lenger tid.

 

Går man til ukjente forhandlere i europa, så kanskje vil det vere lurt å ha en backup og få

2 stemplede tillatelser, men hos karlslunde og Hunters house med sine respektive eksport

kontorer så er rutinene innarbeidet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner heller ikke hvorfor det kreves 2 eksemplarer og jeg forsvarer det heller ikke. Jeg leverte inn min første våpensøknad for over 25 år siden og det var gjennomslagskopier den gangen også, så det er nok ikke mangelen på gjennomslagskopier som er grunnen.

 

I Telemark så har det også vært en innarbeidet praksis at du søker på våpen art og kaliber. Så fyller du inn resten når du handler, enten det er privat, av norsk forhandler eller ved innførsel. Men denne gangen var det ikke så enkelt, jeg spurte om hvorfor og det ble henvist til §64 i våpenforskriften.

 

 

Det var denne erfaringen ville jeg dele med andre som har tenkt å kjøpe våpen i utlandet.

 

 

Jeg vil derfor anbefale alle som har tenkt å innføre våpen om å ta en titt på siden til Toll.no:

 

http://toll.no/templates_TAD/Topic.aspx ... anguage=no" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Og på våpenforskriften:

 

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

 

Før de søker om innførsel av våpen, det får være mitt tips i denne saken.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Fin tråd dette :D fikk nesten litt lyst til å besøke og handle fra HH i Danmark etter å ha lest den fine historien til trådstarter.

 

Ser ellers i tråden ut til å være lurt å lese seg litt opp på våpen regelverket også....

 

En annen ting jeg lurte på i den forbindelse er regler rundt garanti/reklamasjon for slike våpen kjøp. Vil man f.eks. måtte gå i gjennom en stor papirmølle hvis våpenet må sendes til en utenlands forhandler ved feil/garanti , og har man forbruker rettigheter på våpen kjøpt i Norge som kan oppveie litt for høyere pris kjøpt i Norge vs. import våpen fra f.eks. Danmark.

Link to comment
Share on other sites

Det er importøren som står for reklamasjoner og garantier.

 

Så hvis du importerer et våpen er det du som importør som må ordne alt selv, så selv om produsenten til syvende og sist skal betale og har ansvaret kan du som importør sitte igjen med utgifter du ikke hadde regnet med.

 

Kjøper du nytt i Norge er det den som stod for importen som dekker slikt ... det kan ofte være verdt å betale litt ekstra ...

 

Som regel har du råd til å dekke slike utgifter på varer inntil f.eks 50.000,- ... sideimport av biler til 500.000,- og ofte mer kan fort bli et mareritt.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har handlet to våpen fra Hunters House og er på vei til å handle mitt tredje.

 

Hunters House svarer raskt på alle spørsmål du måtte ha og yter ën fantastisk service, så lenge en skriver hvem som er forhandler på våpen søknad, så vil du ikke få noen problemmer med din søknad.

Hunters house skal kun ha en A4 scan/kopi av din tilatelse.

 

Så om du finne det du liker på siden deres, så er min erfaring at dette kommer kjapt og tryggt frem til ditt postkontor :)

Link to comment
Share on other sites

Reis nå. Gulvplassen reduseres fortfarende drastisk etterhvert som flere våpen kommer inn. De begynte ned to hyller (ca 20 lengdemeter hver vil jeg anta) i to etasjer og tre i dybden. Nå er alt oppbrukt og man må sno seg frem blant rifler og hagler som man kun finner plass til på gulvet. Det finnes et pistolmonter over to hyller med ca 50 våpen, de resterende håndvåpen blir bragt ut fra lageret (gibt).

Utover det har man nå ca 3 kvm å boltre seg på for de håndvåpen interesserte.

 

Dette stedet må oppleves hvis du er interessert i våpen og ikke bare i skyting.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har bestilt fra HH: ca. hvor lang tid bruker varene på å komme frem? På pakkesporingen har det stått "Sendingen er sendt fra avsenderland - COPENHAGEN INC PARCEL, Danmark" siden tirsdag, og jeg er i ferd med å slite ut F5-knappen på tastaturet på pakkesporingssiden til posten...

Link to comment
Share on other sites

Det tek lengre tid før du får den, etter at den kom til Noreg, enn det tok å få sendt den frå HH TIL Noreg. Berre å bu deg sjølv på venting, tru meg, det kan ta tid,opp til to-tre veker. Tok to dagar frå HH sendte den ut, til den kom til Noreg, for så å bruke nesten tre veker på å få den tilsendt til meg.

Link to comment
Share on other sites

Så snart den er ankomstregistrert på Østlandsterminalen kan jeg dra dit og få gjort fortolling osv, så den største flaskehalsen (innsending av papirer, venting på trege tollere/postfolk, og utsending av pakken) slipper jeg unna.

Link to comment
Share on other sites

Dere som har bestilt fra HH: ca. hvor lang tid bruker varene på å komme frem? På pakkesporingen har det stått "Sendingen er sendt fra avsenderland - COPENHAGEN INC PARCEL, Danmark" siden tirsdag, og jeg er i ferd med å slite ut F5-knappen på tastaturet på pakkesporingssiden til posten...

 

Har du forsøkt å bytte land til Norge når du søker?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...