Jump to content

Lading av 6,5x55


Andy S

Recommended Posts

Hallo, bare et spørsmål fra en ganske så ny hjemmelader.

 

Har presset opp en del hylser og testet at de går fint i kammeret etter helpressing, men sliter med at etter jag har satt kula går

noen av disse tregt i kammeret, skjønner ikke at noen går tregt og noen går helt fint, med samme die og shellholder.

 

er snakk om Golden target 130gr

 

alle hylsene er pressa i samme Die.

 

tar imot alle tips.

Link to comment
Share on other sites

Smører du hylsehalsen forsiktig innvendig før pressing?

Om ikke er det mulig å trekke skulderen noe fremover når hylsa trekkes ut av dia, pga friksjonen fra ekspanderknappen. Hylsa gir da gjerne fra seg et "skueeek" (lyd) på vei ut av dia, og du må bruke litt makt for å trekke ut hylsa.

Link to comment
Share on other sites

For det første, skal dien skrus helt ned mot hylseholderen når den er på det høyeste. Faktisk skal du skru en kvart omdreining til, slik at du kjenner det "fjærer" ved full"stroke". For det andre MÅ du ha friflukt på kula! Hvis hylsene går fint før du setter i kulene, tyder det på for lang COL, dvs. total patronlengde og noen kuler tøtsjer riflingsbommene. Det kan være farlig! Sørg for 1-2 mm friflukt. Hva er den totale patronlengda?

 

edit: ser at COL er normal, men du kan ha kortere kammer enn normalt. Men prøv å skru dien helt ned, pluss litt til.

Link to comment
Share on other sites

COL er etter norma sin ladetabell 77.5mm så tror ikke de er i bommene, har ikke målt enda i børsa om hvor lang COL jeg maks kan ha.

 

får prøve å sette dien helt ned da å prøve igjenn.

 

men virket rart da noen var trege på hevearmen og noen går helt fint.

 

Edit: Takker for alle svar, de mottas med takk, og tar gjerne imot flere gode tips.

Link to comment
Share on other sites

Hvilken die bruker du? Jeg har hatt noe av det samme problemet mer min lee die. Hos meg er nok problemet ujevn smøring innvendig av hylsehalsen.

 

Mye jobb å vaske hylser som er smurt innvendig, men det må til.

 

Har du testa hylsa med tennhette satt i? Har du fått denne langt nok inn? Det har jeg også vært borti.

 

Sylfersk hjemmelader her. Refererer kun til de feilene jeg sjøl har gjort.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Har RCBS sine dier, og smører alle evt. annen hver hylse med en bøsrte som er tynt med rcbs smørefett.

 

Siden RCBS sitt hylsefett er vannløselig går det lett vekk.

 

har pressa hele lottn og trimma, skal se i morgen om det er noe forbedring.

 

har ikke testa med bare tenhetta satt i, men kjenner over de da jeg setter tenhettene i at den ikke stikker ut.

Link to comment
Share on other sites

For det første, skal dien skrus helt ned mot hylseholderen når den er på det høyeste. Faktisk skal du skru en kvart omdreining til, slik at du kjenner det "fjærer" ved full"stroke".

 

Er det kuleisetterdien du mener her?

Hva da med hylsehals / krymp på kule uten krymperille?

 

 

mvh

Isbjønn

Link to comment
Share on other sites

Var litt uheldig med et annet kaliber og opplevde samme problemet. Hadde skrudd kule-i-setter dien så langt ned at skuldra på hylsa vart pressa bak... som ressulterte i at hylsa vart litt breiare rett nedom hylsehalsen og kamra dårlig/ikkje i det heile. For å sette kula djupare skal en selfølgelig skru på "spindelen"... ikkje sjølve dien. Skru "spindelen" heilt opp... sett i ei tom hylse i den stasjonen... og sjekk at det ikkje er motstand når du fører hylsa heilt opp... møter du motstand nå er det der problemet ligger! Forøvrig ikkje beste forklaringa dette... hehe... tenkniske fagspråket står til stryk!

 

Edit: Ser forøvrig at forge svar også er inne på det samme

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Eg ville sjekket tennhettene meir nøye enn det høres ut som du har gjordt . For evnt å luke vekk det alternativet. :)

Eg har sjølv vert borti at hettene har skapt problemer,og kjenner fleire andre med samme problem i 6,5x55. Noen hetter fabrikater er hardere enn andre å få langt nok inn i hylsa, og vil da føre til at patronen er tung å kamre. Om du tester eindel hylser med tennhette i kammeret før du fyller krutt og kule og ser om du finne noe sammenheng. Ein vil sansynligvis også kunne sjå merker på hetta etter kamring om det er der problemet ligger.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Mye jobb å vaske hylser som er smurt innvendig, men det må til.

 

Bruker du mye smøring da???? Akkurat passe lite er mer enn nok innvendig i hylsehals. Om det er litt rester av smøring her etterpå, har ingen betydning. Vasking totalt unødvendig. :)

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Wolverine 67 sin forklaring setter jeg en knapp på. Dia må skrues dypere i på den måten Wolverine beskriver ;) Tipper det er skuldera som fjærer mot kammeret fordi den ikke er satt nok tilbake, Col er mer en kort nok. Den tåler etter all sannsynlighet 80mm i de fleste børser. - Jeg har hatt tilsvarende problemer som Andy beskriver når jeg skulle bruke "vanlig" size-die som necksizer og ikke skrudde den dypt nok.

 

På den annen side kan alt være anderledes .. :)

 

Langlo

Link to comment
Share on other sites

En annen mulig forklaring er dersom vi snakker om komprimert ladning. Komprimert ladning og boattail kuler kan skape problemer, ved at kruttkorn(spesielt finkornet) blir klemt imellom kula og innsida på hylsehalsen. Det kan gi mikroskopiske bulker som gir kamringsproblem.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha smurt alle hylsehalsene innvendig, for å se om det er problemet. Etterpå ville jeg prøvd å skru sizerdien max 1/6 runde ned, for å se om det er nok. Har ikke så mye til overs for å konsekvent skru dien til bunns, og kanskje litt til. Press hylsa nok, slik at den kamrer uproblematisk, men ikke mer enn det. Det er MIN mening. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

RCBS dier skal skrus en kvart omdreing EKSTRA.....etter at de er skrudd helt ned mot hylseholderen. Dette avhenger selvsagt av de innvendige dimensjonene, men de skal jo være standard og forhåpentligvis ikke tuklet med . Slik står det i hvert fall ordrett i ladeboka til RCBS. :D

Link to comment
Share on other sites

Det står der fordi de lager en instruksjon og et verktøy som skal lage ammo av omtrent hva som helst av hylser som etter omlading skal passe i hva som helst av våpen i det kaliberet.

 

TS sine hylser er nok presset; de passer i kammeret; hvorfor skal han da presse de ytterligere?

 

Delvis ompressing (eller som det burde hete, rett ompressing..) har bare fordeler; bedre vær, god potens, lengere levetid på hylsene, mindre CO2-utslipp og sikkert enda litt til...

Link to comment
Share on other sites

Ja, i tillegg til sikkerhets aspektet ved korrekt kalibrering/ feilaktig sådan- faren ved hylseseparasjon. De som ikke er så nøye på det kan bare følge rådene lenger opp, og RCBS sin manual :)

Link to comment
Share on other sites

Det er riktig at helpressing skal sørge for at alle hylser går i kammer som ligger innenfor SAAMI spesifikasjon. Det betyr ikke at det er farlig å helpresse, tvert i mot. Men hvis man tukler med dien eller hylseholderen, f.eks sliper av den ene eller andre, kan man ende opp med hylser presset for mye ned og med for mye "headspace" som resultat. Det kan være farlig.

En annen ting er at man forlenger hylse levetida med halspressing, som jo er godt nok dersom man lader kun til samme våpenet.

Det er riktig at TS skrev at hylsene gikk fint før han satte i kulene og da er som regel hylsene nok presset. Han skrev også at de ferdige patronene kamret fint etter at han skrudde dien helt ned... :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...