Jump to content

140g Nosler Accubond i 6,5 Mauser til Hjort !


BigHorn

Recommended Posts

Er dette en "god" kule til hjorten ? Jeg har blitt anbefalt denne av forhandler, men kjenner ingenting til denne ammunisjonen. (vet self at det er skuddplassering som er alfa/omega uansett kule) Siden jeg ikke lader selv, så syntes jeg prisen var god kontra Norma Norsler som jeg har brukt tidligere.

Link to comment
Share on other sites

Eg har lada opp 100 patroner i overnemte kule/kaliber. Har brukt MRP krutt og Norma hylser.

Har ikkje fått prøvd den på Hjorten endå, men har virkelig trua på denne kula. Samlingane ligg jevnt på 15-20 mm. Den mest presise kula eg har funne i 6,5x55 Blaserløpet mitt.

Gleder meg til Hjortejakta i haust :D

Trur ikkje Hjorten kjem til å spørre om kula kjem ut i 825 m/s eller 845 m/s :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skyter med 6.5x65RWS.

Med N15 kan begynne på 52 grs og prøve deg frem mot 55/56 grs. Jeg har min "maks" på 58 grs og ligger da på 990 m/sek. Har oxo testa opp til 61 grs. 1030 m/sek da.

 

Har nå gått over til 570 krutt og har ikke forska på maksladning ennå. Men 61 grs gir rolige 945 m/sek.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er denne på rådyr? Jeg har vurdert bal.tip til rådyr i år men ettersom jeg skal jakt hjort og er kanskje Accu god på beggedeler?

 

Accubond er ypperlig til rådyr også. God effekt og lite søl.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med 6.5x65RWS.

Med N15 kan begynne på 52 grs og prøve deg frem mot 55/56 grs. Jeg har min "maks" på 58 grs og ligger da på 990 m/sek. Har oxo testa opp til 61 grs. 1030 m/sek da.

 

Har nå gått over til 570 krutt og har ikke forska på maksladning ennå. Men 61 grs gir rolige 945 m/sek.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

 

Hei, jeg ladda opp noen Accubond til børsa mi, som er i 6,5x65rws ved 20grader fikk jeg svakt utstøter merke ved 56,5gr N15 og 960m/s. 62cm løp. Men ingen andre trykktegn, du som har en del erfaring med dette kaliberet og RWS hylsene, er disse noe bløt ? Ellers begynner jeg å lure på om det er noe med bolten i rifla.. Artig om du deler litt hva du finner ut av med bruk av 570.

 

På Scenar 139gr ligger jeg på 54,5gr og 920m/s, hva ligger du på med den kula ?

 

Mvh

Link to comment
Share on other sites

Jeg har over 70 cm lang pipe og col er på 90mm med Scenar. Dette gjør at jeg kan pøse på litt ekstra. Med 140 Berger er col 93mm.

 

Jeg har oxo enkelte hylser med merker etter bolten, noe jeg bryr meg lite om. Hylsene har vart i over 3 år og har over 30 omladninger. Man må bare forske seg frem til hva som er ok i sin børse.

 

Jeg skal ha ny pipe snart og da blir det ikke noe kortere iallefall. Tykkere blir den oxo, da jeg vurderer å lage benkebørse av den :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

Jeg har over 70 cm lang pipe og col er på 90mm med Scenar. Dette gjør at jeg kan pøse på litt ekstra. Med 140 Berger er col 93mm.

 

Jeg har oxo enkelte hylser med merker etter bolten, noe jeg bryr meg lite om. Hylsene har vart i over 3 år og har over 30 omladninger. Man må bare forske seg frem til hva som er ok i sin børse.

 

Jeg skal ha ny pipe snart og da blir det ikke noe kortere iallefall. Tykkere blir den oxo, da jeg vurderer å lage benkebørse av den :)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

 

Ja, det er klart du tjener mye hastighet på den lange pipa, Scenar er i bommene i løpet mitt på ca 90mm også. Hvor mange skudd skyter du før du begynner å merke dårligere presisjon med børsa ? :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...