Jump to content

Pistolkikkert.


Geco5

Recommended Posts

Ser ingen tråd her inne, om kikkerter som er beregnet på pistoler og revolvere.

 

Søker selv en ny kikkert, til bruk på en TC, i kal.30 Herrett (og kanskje en til kal. 22). Hadde tidligere en Leopold kompakt kikkert (trolig) 2x, for dette kaliberet. Var godt fornøyd med den og forstørrelsen. Spessielt - at det var en liten kompakt kikkert!

 

Hadde også en 1,5x til bruk på en kal. 22, som fungerte bra. Har nå overtatt en Redfield pistol kikkert 2,5x, men den er stor og øyeavstanden er noe marginal.

 

Da jeg skal bruke den til metallsiluett, ser jeg ingen god grunn til at den skal være varriabel og heller ikke stor forstørrelse. Kan klare meg med 1,5x og er lite interessert i større enn 2,5x. Vet at noen bruker noe større forstørrelse, men dem om det.

 

Ser Leopold har en 2x pistol kikkert, med bra øyeavstand, men synes den er noe stor. Finner ikke deres kompakt kikkert lenger. Har søkt en del på nettet, men har problemer med å finne pistol kikkerter. Og en egen tråd, kan vel være til nytte for flere.

 

Er det noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Har både Burris og Leupold med variabel forstørrelse, Burrisen tålte ikke langvarig diett med tunge ladninger i .44mag, retikkelet dreide seg i kikkerten, Leupold virker som den er bom solid, men likte faktisk bedre å skyte med Burrisen, optikken virket klarere. Ellers ser jeg at Bushnell Elite får skryt på en del forum, tåler visst rekylen bra, og prisen ligger vel rundt ca 200 dollar, prisgunstig i forhold til Leupold. Skal prøve en slik en neste gang jeg kjøper pistolkikkert.

Link to comment
Share on other sites

Burris har jeg bare på en .44 Super Redhawk med 9.5" løp. Den har holdt i ca. 5 år nå med stort sett bare komprimerte W296 ladninger bak 240 grains mantlet. Burrisen tok over for en Aimpoint 3000 rødpunkt som begynte å få problemer etter ca. 10 år. Ellers er Leupold solide og helt greie pistolkikkerter.

Link to comment
Share on other sites

Var det M8 2x20 EER du hadde?

http://www.bearbasin.com/LEUEER.htm" target="_blank

Det er en del år siden og jeg tror min kikkert var noe mindre, muligens 7" og ikke 8", som den du sikter til. Men, det kan hende jeg huser feil. :) Min kikkert "bar" i alle fall navnet "Compact", som en del av navnet. Trolig hette den Leupold 2x Compact Pistol Scope. Men den ble kjøpt i begynnesen av 80 tallet, trolig 1982. Det kan hende at M8 2x 20 EER er en viderutvikling, av den jeg hadde. Jeg har sett på den du nevner, eneste bakdelen er kort øyeavstand (18") og litt prisen.

Link to comment
Share on other sites

Eg har både Leupold, Burris og BSA handvåpenkikkertar, og vil utan tvil anbefale Leupold. Sjå deg rundt etter ein 2x20mm FXII, den burde vere midt i blinken.

Av pistolkikkerter, så er jeg enig at Leuplod er bra kvalitet og holdbarhet. Men den du nevner, har marginal øyeavstand, så er jeg noe skeptisk. (Og høy pris) Tror min gamle Leupold, hadde lengere øyeavstand.

 

Burris 2 x 20 har bra øyeavstand (10" - 24"), men er litt skeptisk til holdbarheten. Og den er ca 9" lang. Men det jeg har funnet på nettet nå, ligger mellom 8 og 9", så kanskje ok. Så var det holdbarheten da. Trolig er en med fast forstørrense, mer holdbar, enn en med varriabel. Noen som har erfaring?

Link to comment
Share on other sites

Takker for engasjemang så langt. :) Og jeg håper på mer engasjment.

 

Men det hadde vært nyttig for meg og andre, at dere skrev noe om type kikkert (type, fast forstørrelse, o.l.), type våpen, kaliber, ol. Som dere vet, er det forskjell på en kikkert med fast forstørrelse og en som er varriabel, når det kommer til holdbarhet. Og det er stor forskjell på kal. 22, til heftige kalibere og ennå værre hvis det er kort løp!

 

Så korriger gjerne deres innlegg og for nye få gjerne med noe data. Det hjelper for oss andre. :) Hvis dere selv mener det er rimelig harde ladninger/kaliber/våpen, trenger vi sikkert ikke ladedata.

Link to comment
Share on other sites

Burris har jeg bare på en .44 Super Redhawk med 9.5" løp. Den har holdt i ca. 5 år nå med stort sett bare komprimerte W296 ladninger bak 240 grains mantlet. Burrisen tok over for en Aimpoint 3000 rødpunkt som begynte å få problemer etter ca. 10 år. Ellers er Leupold solide og helt greie pistolkikkerter.

Hviken type av Burris?

Link to comment
Share on other sites

Viktig å definere bruksområdet for kikkerten, jeg har noen Burriser på 10x for testing av ladninger , noen nede på 2x for kortere hold og mye i mellom.

På XP 100 i 7BR bruker jeg en 3-12x Burris mens feks på 45-70 TC har jeg en Tasco Pro Point på 3X.

Skal du skyte jerndyr er det feks ikke så mange øvelsene med kikkert. Går mest på på Bo-Mar der.

Link to comment
Share on other sites

Trodde jeg hadde definert mitt bruksområde! Og da jeg ikke skal drive med jakt og skumringsjakt, men skyting på bane (i dagslys), er det vel andre "ting" enn bruksområde jeg etterspør. :) Jeg skal skyte "jerndyr"! Mulig du siker til våpentype/kaliber, men det er beskrevet. :)

 

Når det gjelder andre ønsker på tråden, kan det bli anderledes.

Link to comment
Share on other sites

For konkurranser med jerndyr har du 3 øvelser du kan skyte med kikkert:

 

Field Any- en stående øvelse 25-50-75 og 100m. Max samme hylselengde som 22 Hornet.

Fri 1- en nasjonal øvelse for produksjonsvåpen med 10" løp og på 50-100-150 og 200.

Fri2 1/2 size- også en nasjonal øvelse med 15" løp og samme avstander som over.

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt, mitt bruksområde er vel deffinert. Jeg har også etterspurt kikkerter som har en fast forstørrelse og da mellom 1,5x og 2,5x. Og liten kikkert, fortrinnsvis 8" til 9", helst mindre. Og selv om jeg ikke har intensjon om å lade TC ekstremt, må kikketen minimum tåle rekyl fra slike våpen og kaliber. Trenger ikke tåle heftige rekyler fra XP, eller andre tilsvarende våpen. Så det er tips innenfor disse rammer, jeg ønsker forslag.

 

At det er kun tre øvelser, jeg kan bruke kikkert og at jeg trolig vil bruke kikkert kun i en (muligens to) øvelse med 30H, er uvesentlig. Og jeg har tidligere klart å teste ammo med både orginalsikter og med kikkert på kun 2x. Det hadde blitt anderledes hvis det var aktuellt poengskyting på 300m, eller "bentch rest" skyting. Men da hadde jeg skrevet det.

 

Mulig jeg missforstår "30 Herrett" og at det er tipserene han sikter til, når det gjelder bruksområde, kaliber, våpen, o.l. og det hadde vært nyttig i bedømmelsen av, om kikkerten er holdbar og brukbar, innefor de rammer jeg har satt.

 

En Burris 2x 20 er interessant, spessielt på grunn av øyeavstand. Men både her og ellers på nettet, er det forskjellige tilbakemeldinger på holdbarhet. Mulig kvalitetskontrollen er litt dårlig, på et så rimelig sikte og det kan gjelde andre i samme prisklasse.

 

Husker vagt den andre kikkerten jeg brukte på et kal.22 løp og det var trolig en Thompson Contender Lobo 1,5x. Skulle gjerne hatt noe tilsvarende. Men den er vel også gått ut av produksjonen. (Hvis noen har en liggende, er jeg interessert). TC har nå kun andre modeller.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Var vel mest et tips til alle at det er greit å definere bruksområdet for kikkerten.

Eller så tenker mange at jerndyr= kikkert. Men som jeg skrev, er det ikke så mange øvelser du kan bruke kikkert på, dette til info.

Du har jo fått råd fra de som har brukt kikkert mye på div håndvåpen og det er ganske klart hva som er best, Leupold!

Men en 30 Herrett er jo ikke så ille ang rekyl. Har selv hatt en billig Simmons på det ene løpet mitt, og den har tålt noen tusen skudd.

Lykke til i valget videre...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå vet jeg ikke hva er den lengste avstanden man kan forvente på siluettskyting og om det går på tid, men på min S&W 629 er den en Eotech uten noe som helst zoom som er "ribbet", altså uten den beskyttende metallbøylen, og den er nokså treffsikker og jeg tipper kjappere enn kikkerter pga den tillater skyting med begge øyne åpen, samt at den er hand-down klarere og kjappere enn for eksempel Railway. Har heller ikke sett noen andre som har zoom på sine "raceguns"...

Link to comment
Share on other sites

Takk til alle, som har bidratt så langt. At Leupold pistol kikkerter er bra, visste jeg fra tidligere. Det var også grunn til, at jeg tidligere har hatt en slik. Men den modellen er nok ikke å få tak i. Vegrer meg litt for å kjøpe den 2x de nå har, grunnet litt kort øyeavstand. Da må jeg trolig ligge på magen, selv om jeg ikke har så lange armer. Er det noen som bruker en M8 2x 20 EER og ligger på ryggen når de skyter?

 

Har sjekket noen av de andre som er nevnt og noen av dem finner jeg ikke på nettet. Trolig utgått av produksjon.

 

Uten mer tilbakemeldinger går jeg trolig for en Burris 2x 20 og hovedgrunn er lengere øyeavstand, enn det det er på Leupold sin aktuelle modell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...