Jump to content

NRK2, Jakt


sako_35

Recommended Posts

Kurant programm. Jeg stussett litt på det når di pratet om nedgangen i skutt elg i jaktlaget. For tre år siden var det vel rundt 90 elg, så 60/70 elg og nå var det bare rundt 50 eller noe sånn. (tall tatt løst ifra hukommelsen). Det var jo ikke rart nedgangen var såppass når di tok ut så mange dyr pr år. Kanskje bare jeg som syns dette var mye?

Link to comment
Share on other sites

Herlige folk, flott program...

 

Ang elgforvaltninga i Sverige har de vel noen steg å ta, det hander vel mer om retta avskytning enn antall... Med den voksten de har hatt i stammen har det kanskje vært rett å kjøre 50/50 kalv/voksen uten kjønnsfordeling, men når stammen begynner å knipe ned må de nok se på effekten av uttaket. Det ryktes vel forsåvidt også at i rovdyrområder hvor kalveandelen i stammen går ned pga predasjon blir fort begrepet "kalv" ganske tøyelig i avskytningspolitikken...

 

Kjenner ikke detaljene i politikken der borte godt nok til å rette noen pekefinger, men ut fra hva jeg har hørt tror jeg nok det finnes mye å gå på i allefall.

Link to comment
Share on other sites

Endelig ett godt og balansert program om jakt.

 

Her ble det vist jakt og jaktmiljø slik jeg ønsker det, spennende jakt. Gode jaktsituasjoner med egnede jaktvåpen og en ramme med lokalmiljøet som gjør jakta til allemannseie".

 

Jegerene viste også fornuftige tanker rundt balansen i naturen og gleden også til å akseptere og jakte på store rovdyr som ulv/bjørn.

 

Balanserte uttalelser også rundt løshundjakta der man aksepterte farene både rundt ulv og ikke minst vei og elg som store faremoment for løshunden.

 

Kanskje viktig at ingen løshund var tatt av ulv i dette området, selv med en av Sveriges tetteste bestander av ulv.... :wink:

Link to comment
Share on other sites

Dette må være det beste som er laget om jakt etter mitt skjønn. Komplette jegere med gode hunder, kjemisk fritt for sponsede pappagutter, posører og tullete snikreklame.

 

 

Skulle inn her i tråden å skrive omtrent det du allerede har sagt, så +1 fra meg..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...