Jump to content

Utilsiktet dobbelskudd med halvauto, årsak?


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg var på skytebanen med Vepr'n her en kveld, og i en av skytingene brenner det plutselig av to skudd på rappen. Ikke helauto-raskt, men det andre kom på ingen måte tilsiktet.

 

Nå har ikke jeg noen kompetanse å snakke om, men jeg kan ikke begripe at et enkelt, grovt og tregt AK-avtrekk skal kunne forårsake slikt ved feilfunksjon. Jeg heller mest i retning av at det var avtrekkerfingeren som hoppet i rekylen og forårsaket en "bump-fire" som det heter på utenlandsk. Stokken er ikke helt tilpasset meg, så det er litt bevegelse i rekylen. Er det noen andre muligheter enn dette?

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke mekanikken på disse våpnene, så følgende er kanskje ikke relevant, men for noen år tilbake var det en sak der man ville utstyre Luftforvaret med gamle Sten Guns (...!!!). Under prøveskyting rapte en av dem ut hele magasinet, uten at avtrekker ble holdt inne. Årsaken var at sluttstykket etter avfyring ikke ble skjøvet lang nok tilbake av rekylen til å engasjere med avtrekkermekanismen. Dette skyldtes for svak ammo.

Det er vel heller tvilsomt om dette er årsaken i ditt tilfelle, men jeg tenkte å nevne det som ett "kuriøst" eksempel - også i forhold til norsk forsvarspolitikk...

Link to comment
Share on other sites

Hm. Ikke dumt forslag, men når jeg sjekket nå så jeg at hammeren er godt nede og skal være hektet fast i avtrekksmekanismen nesten en tomme med sluttstykkegange før sluttstykket er kommet så langt bak at det er i stand til å hente opp en ny patron.

Link to comment
Share on other sites

Se nøye etter at ingen av delene er sprukne eller på andre måter defekte.

 

Se etter at tennstempelet løper fritt i sluttstykket, at det ikke kan henge seg opp i fremre (utstikkende) stilling.

 

Hvis alt er ok, så var det sannsynligvis en "bumb-fire" med avtrekksfingeren.

 

Jeg har en gang opplevdt dobbeltskudd med en 12,7mm MØR, dette viste seg å skyldes sprekkdannelse i tennstempelholderen som gjørde at denne glapp taket i avtrekkshaka. Guffent når en slik sak plutselig skyter byger, med andreskuddet øverst i rekylbevegelsen fra det første så en ser sporlyset forsvinne over bakstoppen retning bebygd område...

 

Utilsiktet dobbeltskudd/fullauto på AK-varianter skyldes vel oftere at tennstempelet av en eller annen grunn (grader, dritt, seigt lagringsfett) henger seg opp i fremre stilling slik at en får "slam-fire", altså at patronen settes av i det den kamres. Slikt kan gi ukontrollert byge inntil magasinet er tomt, i det man tar ladegrep. I prinsippet kan dette skje med alle selvladevåpen. I teorien kan det også skje ved bruk av for bløte tennhetter (federal) i selvladere med tungt, flytende tennstempel- men uansett årsak vil en ofte forvente at "slam-fire" arter seg som lang byge, ikke bare to skudd.

Link to comment
Share on other sites

Å se etter sprekker får bli i morgen, men da jeg fiklet med det i sted la jeg merke til at tennstempelet kom ut bakpå sluttstykket uten å vise tegn til å henge igjen. Det er også en forholdsvis kraftig fjær som holder tennstempelet i bakre stilling, det er direkte vanskelig å trykke det frem med fingrene.

Om slamfire skulle kommet i det jeg slapp frem sluttstykket, så burde det vel ikke være det som er problemet. Første skuddet gikk på avtrekk som normalt, så kom det utilsiktede hakk i hæl, og de resterende tre skudd i serien og et par påfølgende serier oppførte seg normalt.

Dette var med Norma Jaktmatch, ellers har jeg skutt 50 s&b, tilsammen 49 Jaktmatch og om lag 150 Barnaul (som for øvrig later til å gå best av de tre...)

 

Hvilken del skal jeg i tilfelle se etter defekter på? Hakene som holder hanen?

 

(Ser for meg at dobbelskudd med MØR kommer som en overraskelse med utropstegn...)

 

Jo mer jeg tenker over det, jo mer virker denne børsa å være laget for å unnga avfyring uten at avtrekkeren flyttes på. Når hanen er i fremre stilling kan jeg fremdeles se like mye av enden av tennstempelet som før avfyring, så det ser ut for at det bare kommer frem når det får seg en god smekk. Videre er der en utstikker rett over enden på sluttstykkehodet bakover, som stopper hanen før den kommer i kontakt med tennstempelet så lenge sluttstykket ikke er vridd i kontakt med låseflatene. Jeg tror rett og slett at om hanen følger etter sluttstykket frem, skal den ikke klare å slå frem tennstempelet under normale omstendigheter. Mon tro om dette kan testes uten å risikere å sprenge børsa...

Link to comment
Share on other sites

Litt avhengig av konstruksjon vil hammerfall kunne fyre av en patron, selv om feilraten er høy. Så en AR som gav to skudd ved forsiktig avtrekk, men det var vel et overtuna avtrekk. På en AK med i nærheten av normale toleranser burde det være umulig. Slam fire pga fremmedlegeme er vel en mulig forklaring selv om det blir litt søkt, men det er vel dobbelttapp også på et vanlig avtrekk. Ikke lett å si noe uten en grundig studie av børsa, alt er like (lite) trolig.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmålet er hvorvidt jeg skal bruke masse tid på å bekymre meg for usannsynlige risker, eller anta at det at børsa mangler nesten to tommer i lengden for å være godt plantet i skuldra gjør at den hopper så mye at en ukonsentrert pekefinger har dratt av nummer to på egen hånd...

Link to comment
Share on other sites

Hvis hakene som holder hanen er hele og rene, så er det nok lite å bekymre seg for. Hvis du virkelig er to tommer fra skulderkontakt, slik at våpenet får bevege seg mye i rekylbevegelsen, så er nok "bump fire" med avtrekksfingeren en mer sannsynlig årsak.

Link to comment
Share on other sites

Dæven, chiefen, det er det jeg har gjort feil når jeg har sett etter magasin. Er jo svinevanskelig å få tak i vanlige halvautomagasiner til skiten, kanskje jeg skal begynne å se etter helautomagasiner. Markedet flommer jo over av slikt! :mrgreen:

 

EM: Må nok være skytterfeil ja. Ekte operatører lar seg jo ikke affisere av dårlig ergonomi :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjenner ikke mekanikken på disse våpnene, så følgende er kanskje ikke relevant, men for noen år tilbake var det en sak der man ville utstyre Luftforvaret med gamle Sten Guns (...!!!). Under prøveskyting rapte en av dem ut hele magasinet, uten at avtrekker ble holdt inne. Årsaken var at sluttstykket etter avfyring ikke ble skjøvet lang nok tilbake av rekylen til å engasjere med avtrekkermekanismen. Dette skyldtes for svak ammo.

Det er vel heller tvilsomt om dette er årsaken i ditt tilfelle, men jeg tenkte å nevne det som ett "kuriøst" eksempel - også i forhold til norsk forsvarspolitikk...

 

AKer skyter fra lukket sluttstykke, STEN fra åpent. Om sluttstykket ikke går langt nok bak til å spenne hanen fullt så "rir" den sluttstykket opp igjen og jeg NEKTER å tro at du kan få en Veprs tennstempel fremover med kraften til en halvveis oppspent hammer som glir langs tennstempelbaken, og da attpåtil ha nok moment til å sette av patronen. Den fjøren som sitter der er ganske kraftig.

 

Utilsiktet dobbeltskudd/fullauto på AK-varianter skyldes vel oftere at tennstempelet av en eller annen grunn (grader, dritt, seigt lagringsfett) henger seg opp i fremre stilling slik at en får "slam-fire", altså at patronen settes av i det den kamres. Slikt kan gi ukontrollert byge inntil magasinet er tomt, i det man tar ladegrep. I prinsippet kan dette skje med alle selvladevåpen. I teorien kan det også skje ved bruk av for bløte tennhetter (federal) i selvladere med tungt, flytende tennstempel- men uansett årsak vil en ofte forvente at "slam-fire" arter seg som lang byge, ikke bare to skudd.

 

Tja, på Vepr så er tennstempelet fjørladet og holdes i bakre stilling. På militære AK-varianter er det som regel ikke fjørladet, nei, og det er ganske vanlig å finne små merker etter tennstempelet på kamrede patroner om man tar dem ut av riflen igjen. Men likevel så er Veprs tennstempler fjørladde.

 

Men likevel er det vel helst SKS, og ikke AK, som har dette problemet? Har iallefall aldri hørt om det på en AK, utenom at det kan oppstå små merker.

Link to comment
Share on other sites

Mest sannsynlige årsak er utilsiktet bumpfire. Det skal svært mye til for å få en AK til å gå full rulle med velgeren i bånn, da sitter stiften bokstavlig talt fast i hullet. Avtrekket på disse riflene er såpass grovt og primitivt at det skal mye til at searen slipper fra rekyl. Den vanligste feilfunksjonen med sivile AK avtrekk er triggerslap som gir en et rapp over avtrekkerfingeren når skuddet går.

 

Denne sivile klonen virker enda sikrere.

 

OT:

Den vanligste årsaken til slamfire med SKS er at et eller annet geni har byttet ut en herpet tennstift med en ny stift som ikke er 100% lik. Det er små forskjeller mellom delene avhengig av produsentland. Med forbehold om at det er noen år siden jeg har mekket SKS, er det kinesisk tennstift i russisk bolt som er oppskriften på en perfekt katastrofe.

Link to comment
Share on other sites

Tja, på Vepr så er tennstempelet fjørladet og holdes i bakre stilling. På militære AK-varianter er det som regel ikke fjørladet, nei, og det er ganske vanlig å finne små merker etter tennstempelet på kamrede patroner om man tar dem ut av riflen igjen. Men likevel så er Veprs tennstempler fjørladde.

 

 

Det er vanligere på SKS ja. Jeg har mest kjennskap til militære AK'er av ymse fabrikat, hvis Vepr har fjær på tennstempelet så er den nok mye sikrere sånn sett.

 

Merk dog at denne typen feil i teorien kan oppstå med hvilken som helst selvlademekanisme, fjærladet eller ei, hvis det bare er tilstrekkelig skittent eller slitt (eller hvis tennstempelet er bøyd). Som kjent var det en hendelse for noen år tilbake med forsvarets AG3, hvor utslitte tennstempelfjærer glapp over tennstempelet slik at det hang seg opp i fremre stilling. Slam-fire fullauto inntil magasinet var tomt skjedde vel et par ganger før man fant ut av årsaken, og etter dette måtte samtlige AG'er få kontrollert tennstempel og tennstempelfjær før man fikk lov å skyte mere med dem.

 

Tennstempelfjær som er slitt/dårlig vedlikeholdt kan altså være en risiko i seg selv, hvis denne fjæra får lov til å ruste i stykker eller er svært slitt så kan fjæra knekke og kile fast tennstempelet. Eller, som med de slitte AG-fjærene, i noen konstruksjoner kan slitte fjærer glippe over "hodet" på tennstempelet.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ikke noen pussegud, men det er da ikke SÅ ille :lol:

 

Sliten tennstempelfjær tror jeg ikke jeg ofrer så mye energi på å bekymre meg for, men dersom jeg mot formodning skulle få rapet av et magasin en dag har jeg jo en anelse om hva jeg kan se etter. Er tross alt ikke så mye slitasje og dårlige forhold på en sivil børse sammenlignet med en militær en...

Link to comment
Share on other sites

Nei, og dessuten har jeg en mistanke til at disse AG'ene med slitt fjær var tørrklikket uendelig mye mere med enn de fleste sivile børser. På den måten fikk de uforholdsmessig stor slitasje på avtrekksdeler og tennstempel med fjær, ved normal bruk ville jeg antatt at pipe og låseruller ble utslitt lenge før tennstempelfjæra.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...