Jump to content

Ny rifle til jaktfelt. Den optimale rigg?


blundby

Recommended Posts

Dersom jeg skal bestille ny jaktfelt rifle hva mener dere er best? (alternativet til å kjøpe DSR)

- Blaser vs S&L vs Suer 202 i KKC eller GRS

 

Hva ville dere valgt av optikk? Demper? Kaliber (6.5x55 vs 223?)

 

Selger på J&F viste til at Schultz & Larsen dominerte i toppsjiktet i jaktfelt og at blaser utgikk grunnet for lite magasinkapasitet. Anbefalte meg Swarovski 2-12x56 m. lys og ballistisk tårn (21000) og s&l Victory med GRS og S&l demper (liten). Totalpakke =39.500 kr. Stoler ikke helt på at informasjonen er objektiv ettersom J&F er forhandler for S&L.

 

Han sa Kahles lager de beste kikkertene men de selges ikke til sivile marked. Hørtes rart ut. Jeg ser jo Kahles Competition ligge ute til ca 21000.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke si noe på hva Jakt og Friluft sier, men jeg ser svært mange Sauer 202 på Østlandet i jaktklassen. Knallgode rifler, topp presisjon, "billig" løpsbytte, siden en kan benytte Sauer 200 løp til ca 3500,-. Optikk er mindre avgjørende strengt tatt, ser faktisk ikke noen stor sammenheng mellom optikk og hvem som vinner klassene. Det skytes stort sett i bra lys, avstanden er aldri over 250m, da duger selv en rimelig Leupold. Men, om penger ikke er noe tema, så er det aldri feil med en x-12x4x et eller annet fra f.eks Zeiss, Swaro eller S&B. Personlig kjenner jeg ingen som benytter S&L, men jeg kjenner ikke alle..... Om du er ny på jaktfelt vil jeg foreslå at du går en runde eller tre med ei standard jaktrifle før du legger 40.000 i en slik rigg. Ellers blir det fort oppfattet som fryktelig jålete, hehe. Surt å ligge på bunn i jakt C med en slik rigg vet du! :winke1: Utstyret forplikter!

Link to comment
Share on other sites

Hvis J&F hadde vært så subjektiv som du mener ville de ha anbefalt S&B sikte istedet for Swarovski. De er importør av S&B.

Og at de forhandler S&L skulle vel bety at de kan tilby gode priser.

 

Skal ikke legge meg oppi hva du skal velge, skyter selv med en Tikka 595 sporter. Med en Zeiss Conquest 5-20x50 på toppen. Bommer like godt med den som alt annet.

 

Men du bør bestemme deg på forhånd hvilken klasse du skal skyte i. Maks vekt i jegerklassen er 5 kilo. Med en Sauer i GRS stokk er det lett å bikke den grensen.

Link to comment
Share on other sites

Propell, at de er importør av S&B betyr da lite for hvilke pakker de anbefaler all den tid de ender opp med å tilby en komplett pakke? De tjener jo ikke så mye mindre på en dyr Swaro selv om de ikke er grosist på den. For alt vi vet kan det jo være ren taktikk også, at ikke tilbudet skal bli for gjennomsiktig med tanke på hva de selv tar inn......

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg oppfattet problemstillingen var det at J&F importerer meg bekjent S&L. Da er det klart at det er lett å tro at de er i overkant ivrige på å selge disse riflene. Like it or not. Kommentaren om at det er S&L som dominerer i toppsjiktet i jaktfelten høres for meg litt snodig ut, men jeg kan ikke motbevise noe. J&F driver butikk, så de må gjerne ha en taktikk, men det er jo kanskje nettopp derfor lurt å få kvalitetssikret rådene som kommer fra den kanten. Om det er kvalitetssikring å diskutere det her inne kan helt sikkert diskuteres i en annen tråd, men en vil nå i allefall få flere syn på saken. Det er uansett snakk om gode produkter så langt!

Link to comment
Share on other sites

Tror ikke hva salgs våpen og kikkert du bruker spiller så stor rolle. Men trening og mye av det.

 

Selv skyter jeg med en Mauser M67, med ei 8x57IS pipe fra 30 tallet. I en boydsstokk, med en Hawk kikkert i stål montasje. Har også timey avtrekk. Og ligger midt på listene. Hadde jeg trent mere på stående skyting hadde jeg havnet høyere oppe. Men har ikke tid eller lyst til å skyte så mye mere :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Det virker som om TS har møtt en eller annen lørdagshjelp på J&F.

 

Om Kahles lager de beste siktene (som ikke selges i det sivile?!) kan vel diskuteres.

 

Og ang magasinkapasitet på Blaser, så kan man med cal 223 ha 4 skudd i magasin og et i kammeret på R93. Og hvis jeg husker riktig så har R8 magasinkapasitet på 4+1 i standardkaliber. Så helt håpløs til jaktfelt er den ikke. Man skal ikke fnyse av en R93 i KKC stokk. Men om man liker den løsning med et skudd i kammeret er en annen sak. Og ikke har R93 løst magasin heller som enkelte foretrekker.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 202 Jaktmatch Wolverine på 3700gr og Kikkertsikte Swarovski Z6i 5-30x50 P BT L (640gr) + montasjer går det nok under 5000gr? Men koster litt da vist det har noe å si.

 

Nå satte du igang tanken hos meg her...

Men jeg har en Sauer 202 Outback og har tenkt litt på denne blandinga til tider;

Sauer 202 alu-kasse(finner ikke vekta på denne nå...), Sauer 200 løp, vist det blir for tungt kan løpet dreies ned for å komme under 5000gr kravet på tomt våpen med kikkert og magasin vist det er jakt klassen du skal stille i, GRS DECIMA SPORTER VARMINT (ca 1300gr+-5%) eller en annen grs som passer deg bedere, Kikkertsikte Swarovski Z6i 5-30x50 P BT L (640gr) må "låses" med tape på max 12x vist det er i jeger klassen, men hadde nokk funnet et annet sikte vist det er ren jaktfelt børse i jeger klassen. Jeg tenker å bruke den til div jakt så må finne fram tapen i jeger klassen. Er ikke glad i demper på baneskyting så det hadde jeg droppet

 

Er så frekk og benytter anledningen til å spør i denne tråden om noen husker vekta på Sauer Outback alukassa i 6,5x55? Står mye rart her inne så hadde vært greit om noen faktisk har veid sin kasse og har noen tall på dette. PM går fint vist det blir forsøpling av tråden å svare på mitt spørsmål

Link to comment
Share on other sites

Finnes det ei optimal rifle med optimalt kikkertsikte? Begynn med å definere behov, mål og hva du generelt godtar av løsninger. Er det ment å kun være ei rifle til jaktfelt eller jakt også? Hvorfor skyter du jaktfelt? For å vinne, eller trening til jakt? Definer behov, ønsker, krav nivå og alt det der, så tror jeg det er ett fett om du velger sauer eller s&l. Jeg bruker en trg i jegerklassen. Antageligvis norges eneste... Vinner ikke, men god trening til alt. Jeg stinker på stående skyting og har mest å hente på å trene på det. Grunnleggende skyteferdigheter kan ikke fikses med bra rifle.

Link to comment
Share on other sites

Blundby, om du ser på hva de som FAKTISK vinner NM bruker, så finner du nesten uten unntak Sauer 200, som jo da oftest benytter i sporter klassen. For med gjellende regler har enda ingen jeger blitt norgesmester i jaktfelt. Om du kjøper en Sauer 202 av en eller annen modell med en kvalitetskikkert kan du strengt tatt ikke skylle på utstyret om du ikke trefer der du vil. Dette ender opp med smak og behag, noen vil alltid hevde at en bestemt Zeiss modell er bedre enn en bestemt Swaro modell osv..... Jeg har sett skyttere fylle en normalt krevende løype med en standard Sauer 202 med en billig kikkert på toppen, så alt er mulig. Mange har jo fått sansen for litt nyere merker av optikk også, Nightforce og Sightron er noen eksempler. Robuste kikkerter begge to med helt grei optikk.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bygde engang en Sauer 202 med alukasse og matchavtrekk. Den gikk under 5kg med god margin med umodifisert 19mm/67cm STR pipe, orginalt Sauer 202 jaktmatch skjefte og Leupold 12x40 fast target med Leupold dot. Tror alukassa er ca 500gr lettere. Min låskasse hadde integrerte weaverklakker.

 

Hvordan folk kan tenke på Blaser R8 varmint når man får et Bleiker standardgevær eller tilsvarende fra Keppler og Gruniger&Elmiger for omtrent samme pris er en gåte for meg. Keppler bruker Anschutz matchavtrekk på de billigste utgavene..

 

Setter man dremelfresen i en STR med 67cm pipe og fyller igjen hullene med isopor og kork er det mulig å komme under 5kg uten å kappe pipa i jegerklassen med en lett kikkert. Starter man med en JR utgave har men 4-500gr forsprang.

 

Husk at det viktigste er å ha mest mulig vekt på munning så langt vekk fra skytteren som mulig. Alt av vekt man kan spare på kikkert, bakskjefte og låskasse skal plasseres på munning.

 

Og til slutt: kjøp kikkert med dot. Alle som skyter med trådkors, multi-x eller liknende har ikke nådd potesialet sitt uansett hva de sier. Nevnte Leupold er genial i jegerklassen. Target tårn, parallaksejustering ,det beste dotretikkelet på markedet og vekt på 380gr. En S&B PM2 har ingenting på ei jaktfeltrifle og gjøre. For tung og elendige retikler til jaktfelt.

 

DSR1 er en skytemaskin som er lagd for å skytes fra 2-fot. I ei jaktfeltløype blir den totalt utkonkurrert av selv en orginal KV67 med kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Begynner å bli noen år siden jeg hadde tid til å konkurrere som verst, men litt har en jo fått prøvd opp igjennom årene i den evige søken etter den OPTIMALE riggen.

 

Torf er den som er nærmest min løsning. Wolverine med alukasse, lang god pipe med mye vekt. Ordentlig punktavtrekk som en kan klippe når stående skivene "farer" forbi. Om en i tillegg ønsker å være med å vinne pressene er presisjonen begynt å bli veldig avgjørende. Med 5cm 11 på 200m rifla skyte under halvparten av det. Ikke mange kombinasjoner i 6,5x55 som gjør det hver dag. Hvorfor Sauer fortsatt ikke leverer Wolverine eller rettere sagt at Landrø ikek bestiller Wolverine med alukasse til å begynne med er for meg ett komplett mysterium. Nesten 400g er innmari mye vekt spart midt på som en kan gjøre ekstremt mye bedre bruk for lokalisert en annen plass på rifla

 

Siden 6,5 kuler er billigere enn de andre alternativene er det fort gjort å havne der. Hylsa har jeg endt opp med en 47. Altså en 6,5x47. De som skyter XC har ikke noe dårligere rigg - snarere tvert imot. Men det koster ganske mye mer å bli skikkelig god med en. Pipene koster også heroin. Om en har plass til demper er 308 spesielt i jegerklasse ett bedre valg. Med bare 12x forstørrelse er det iblant veldig vanskelig å se hullene dine. Skyter du en skjev serie og ikke ser det underveis er det fort gjort å miste 3-4 innertreff og da er en ferdig. 30 kal kuler har 34% stlørre areal og lager betydelig større hull i pappen

 

Kikkert må være noe med prikk eller skikkelig stolpe. Skal avtrekket komme mest mulig naturlig må siktebildet være veldig lett å definere når det er korrekt så skuddet går automatisk. Avveiningen er alltid nøyaktigheten på sitt/ligg kontra rask/lettoppfattet på stå.

 

Docter har en SKIKKELIG bra greie på sin nye Unipoint med opplyst prikk i senter som kan varieres i størrelsen med forstørrelsen. Litt ned på forstørrelse = større senterprikk og vice versa. Hadde den i tillegg hatt høye tårn og paralaksejustering og vært 200 g lettere ville den vært uslåelig. Men er pr i dag blant de beste alternativene jeg har prøvd. At den har opplyst retikkel gjør at den også er godt egnet som jaktkikkert. Ikke helt uvesentlig om en skal bruke 12-13 000,- på ett sikte.

 

Å kjøpe noen annet enn en Sauer her hjemme om en skal skyte mye nesten uansett gren er å være kjerrringa mot strømmen. Med de betydelig sponsede prisene på utstyr til Sauerne er en faktisk på kanten til å være litt sær om en velger noe annet.

Link to comment
Share on other sites

Sauer 150:

 

Hvorfor bruker du ikke "din egen" Steyr SSG69 PII i 22-250? Så leter du etter et SSG UIT matchavtrekk som er i Anschutz klasse som det bare er å skru inn i SSG-en. SSG69 har den raskeste tenntiden av alle "normale" rifler jeg vet om. I 22-250 må den være "laser".

Link to comment
Share on other sites

http://www.keppeler-te.de/cms/pages/englisch/sport/hunting-match.php#3" target="_blank" target="_blank" target="_blank

 

Mener du at jaktmatch utgaven der er bedre enn sauer 202 etc? Vektmessig går den fint inn i jegerklassen. Sikkert dyrt med løp og sånt men. Hvem fohandler?

 

Så litt på bulpup hunter (under sniper)... Bulpup er jo lurt om man skal ha demper...

 

Keppler låser i kassa så alle børsemakere kan skifte løp på den på vanlig måte. En riktig konfigurert Keppler jaktmatch i 223 med 1-8" løp og Anschutz avtrekk tror jeg er vrien å slå som den ultimate jaktfeltrifla.

 

Keppler selger direkte til Norge.

Link to comment
Share on other sites

Ser ut til at du har tenkt å skyte i jegerklassen.

Riflemerke er ikke så viktig bare den er presis. Sånn sett duger en Tikka kanskje like bra som en Sauer. En god sporterstokk (justerbar) er inge ulempe spesielt ved stående skyting. Løst fem skudds magasin er en fordel. Etterfylling av skudd i serien er en uting.

 

Siden det skytes på opptil 200 m ville jeg vurdert .223 fremfor 6,5x55. Lettere rekyl betyr som regel poeng om du ikke får til skytestillinga perfekt hver gang. Lader du selv kan du jo og vurdere feks 6,5x47 eller .260 Rem. (OBS har du tenk å skyte på elgbanen må du velge minimum 6,5 mm.)

 

God optikk er helt klart en fordel, særlig under vanskelige lysforhold og er mindre slitsomt for øyet. Valg fra de to øverste hyllene i optikkreolen bør duge.

Gå absolutt for utvendige justeringstårn (kompensator). Retikkeljusteringa må være presis og repetebar. Om siktet ikke er alt for tungt er det en fordel for da tåles det mer vekt framover i pipa, noe som ofte gir bedre balanse evt gir rom for demper og mirageband. Anbefaler sikte med parallaksejustering for da kan du stille skarpt på de korteste holda på 12 ggr forstørrelse og slipper i tillegg treffpunktsavvik pga parallaksefeil. Lys i retikkelet trenger du ikke, men sørg for å få et retikkel som ikke er for grovt. Om det er dot må denne ikke være for stor. ( Feks er doten i SuB sine elgbanemodeller på kanten til å være for stor.) Retikkel i første eller andre billedplan er en smakssak. Velg det du liker best.

 

Så er det bare å trene mye på stående skyting. Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

 

Å kjøpe noen annet enn en Sauer her hjemme om en skal skyte mye nesten uansett gren er å være kjerrringa mot strømmen. Med de betydelig sponsede prisene på utstyr til Sauerne er en faktisk på kanten til å være litt sær om en velger noe annet.

 

Det er problemet mitt, når noen sier at jeg MÅ ha en bestemt rigg og er sær dersom jeg ikke vil ha det, reiser jeg bust med en gang. Hater uniformering og det er grunnen til at jeg ikke skyter DFS heller.... :lol::lol: En ting er jeg sikker på, det er at børsa mi er mye mer presis enn jeg noen gang kommer til å klare å utnytte. Men tråden her har fått meg til å tenke på balanse, kanskje skal jeg fjerne den digre trompeten jeg har til kikkert og sette på noe lettere, samt montere demper... :problem:

Link to comment
Share on other sites

Hvis man sammenlikner Sauer STR i .22lr med hardcore .22lr rifler som Anschutz, Walther og FWB blir Saueren parkert. Ergo er det "bare" å finne en grovkalibret variant av nevnte rifler. Jeg har prøvd i 30 år uten å lykkes. Kom vel egentlig nærmest skytemessig med en Steyr SSG Match. Idag kan man teoretisk finne topprifler hos Keppler, etc.

Link to comment
Share on other sites

Med bare 12x forstørrelse er det iblant veldig vanskelig å se hullene dine. Skyter du en skjev serie og ikke ser det underveis er det fort gjort å miste 3-4 innertreff og da er en ferdig. 30 kal kuler har 34% stlørre areal og lager betydelig større hull i pappen

 

Beklager OT. Men er det lov å dra opp kikkerten på feks 20 ganger forstørrelse i jegerklassen for å kikke på egen serie? Man bruker sjeldent 2 minutter på serien, så da har man jo tid.

Link to comment
Share on other sites

Tenkte en sauer 200 str kasse (7800kr) ville være et godt og prisgunstig utgangspunkt. Fikk følgende info fra landrø.

 

-Kasse 1110gr.

-pipe 600/17profil 1420gr.

-GRS-stokk 1650gr.

-montasje,skinne+ringer 1750gr.

-magasin 100gr.

 

 

Totalvekt: 4455gr.

 

Da har jeg 545 gram igjen til kikkert... Hva finnes? Helst med ballistisk tårn.

http://www.jaktogfriluft.no/display.asp ... rodid=1264" target="_blank. Er 31 gram for mye.. Er kkc stokk lettere?

Link to comment
Share on other sites

S&l går bra. Dette gjør de andre også. Selv hadde jeg gått for ei s&l i 308. Med demper. Heller kappa pipa litt. mitt beste råd. Om du ser på.s&l. Kjøp ei brukt. Så sett på ny pipe om den gammle ikke innfrir. Ny stokk og kikkert. Da kommer du opp på en 20 til 25tusen..

Link to comment
Share on other sites

Tenkte en sauer 200 str kasse (7800kr) ville være et godt og prisgunstig utgangspunkt. Fikk følgende info fra landrø.

 

-Kasse 1110gr.

-pipe 600/17profil 1420gr.

-GRS-stokk 1650gr.

-montasje,skinne+ringer 1750gr.

-magasin 100gr.

 

Totalvekt: 4455gr.

 

Korreksjon :wink: - Komplett kasse med magasin veier da egentlig et sted mellom 1400-1500g.

 

Ble litt nysgjerrig..., hvilken montasje er det som veier 1750g :shock: En null for mye kanskje?

En Spuhr montasje f.eks veier da ikke mere enn 300g.

 

Tror du bør få en second opinion på de tallen dine, om du ikke skal risikere og ende opp med baufila på løpet til slutt for å justere deg inn på 5000g blank :lol:

 

 

Nå har jeg bygget på 200 STR systemet (OT-fikk lyst å skrive plattformen :lol: ) i noen år, og jeg ville tenkt følgende:

Komplett låsekasse m/mag. -1500g

Løp -1500g (ei orginal tynn Sauer pipe i 6,5 kutta til 57cm veier ca 1700g)

Montasje - 300g

Kikkert - 500g (det blir det for ++)

Stokk -1200g (GRS stokken med sine 1650g er alt for tung :wink:)

Link to comment
Share on other sites

Bare en liten presisering ang skyteavstander. Om du bor på Østlandet kan du først som sist belage deg på at enkelte løyper inneholder hold ut til 250m også, så jeg ville holdt en knapp på 6,5 forran 223.

 

Ang valg av rifle, jeg er helt enig med Sauer 150 at om du skal bygge rifle fra bunnen og du baserer deg på noe annet enn Sauer, ja da er du egentlig litt sær. Grunnen er så enkel at for de fleste av oss betyr driftskostnadene litt, og løp til Sauer er i særklasse mye billigere enn alle andre. Det samme gjelder vel strengt tatt magasin også, om ikke for 202 så gjelder det i allefall for 200. En Sauer 200 er ut av esken en skikkelig skytemaskin, så om en ikke er alergisk mot sporterklassen, kan en jo vurdere å heller legge besparelsen i en skikkelig skytterdress. Få rifler gir mer bang for the buck en nettopp Sauer 200 STR.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...