Jump to content

Thompson Contender


The Kid

Recommended Posts

Hva er forskjellen på ny og gammel Thompson Contender?

 

Er det bare at låskassa er sterkere, eller passer ikke løpa om hverandre?

 

Hvem selger disse i Norge?

 

Passer skjefter og fortre om hverandre på ny og gammel Thompson Contender?

 

Noen som har noe peiling på pris på noe sånt (nytt)?

 

Er disse noe vanskligere enn andre våpen å få tillatelse til og å erverve?

Link to comment
Share on other sites

Dette vet jeg i utganspunktet lite om, men fikk dette svaret på noenlunde samme spørsmål.

Contender lager 2 typer rammer G2 og Encore

 

G2 ramma tåler medium trykk - typisk 22 Hornet, 357 Mag, 44 Mag 30-30 Win 7TCU osv

Encore ramma tåler og tar alle trykk og kaliber, men er mer robust og solid enn G2'en.

 

Velger du Encore tar den alt av kaliber laget til TC, meeen G2 ramma egner seg mye mer hvis du primært skal bruke ei 22 H pipe i den. Mye mer smekker enn Encore ramma.

 

Vi kan jo håpe på at vedkommende som skrev dette kommer over her til kammeret, og forklarer selv, så får du førstehåndinfo.

Tror det er noe på gang med import også.

Link to comment
Share on other sites

Hei Billy

 

Thompson Center (TC) har nå flere varianter av sin ettskuddsbørse, både pistol, rifle/hagle og svartkruttvåpen. Pluss mulighet for å skyte .22LR.

Ny type Contender, altså pistolutgaven, heter G2 såvidt jeg husker, mens rifleutgaven heter Encore. Låskassa på TC Encore er større og kraftigere enn på Contenderen, men løpene kan likevel brukes om hverandre. Iallfall kan jeg bruke pistolløp på min TC Encore rifle. Pluss hagleløp, både 12 og 20.

 

Winge Våpen i Sarpsborg sier de vil prøve å ta inn TC etter nyttår, kanskje gjør de det, kanskje ikke, ring dem.

 

Forøvrig har TC egen nettside, med massevis av snacks...

 

gunders

Link to comment
Share on other sites

Det er TO kasser

 

Contender - oppgradert Contender G2

 

Encore

 

Disse to har hvert sitt løpssystem, men det er noe knikk-kankk med Contenderløp også:

 

Rifleløp (lengre løp da) har et annet innfeste for fortreet enn korte pistolløp (nåja T/C løp er jo som regel ganske lange i pistol også da)'

 

Jeg har en T/C med pistolpipe og stokk for rifle (nett liten karabin egentlig) og fortreet (eg. for-plæstikken) passer ikke på pistolløpet.

 

Men det må vel bli ei råd med geværpipe, hadde ei på handa i USA, men før den hælvittes lensmannen hadde fått fingeren ut av rauvva og sjekka nok og lenge nok med direktoratet hva dette var for noe rart noe, fikk jeg mail om at gubben i USA hadde solgt den. Det var et jækla interessant villkatt-kaliber og, det gjorde nok ikke saken lettere for messingknappene.

Link to comment
Share on other sites

Du er i tåke du nå veit du, gratulerer med veslejenta!!

 

Contender og G2 er *egentlig* samme kasse, dvs G2 har erstattet Contendern, du må kjøpe brukt for å få orginalkassa..... Men løpene går om hverandre.

 

Der gjør ikke Encore - derfor er det en ANNEN kasse!

 

Sånn er det jeg oppfatter dette, det er pitting på nicken, og det kan muligens oppfattes annerledes.

Link to comment
Share on other sites

Hei igjen Billy

 

Det er i hovedsak to låskasser til ettskuddsbørsene til Thompson Center (TC): Den lille, Contender G2, som er pistol, og den store, Encore, som er rifle. I tillegg kommer noen undervarianter som man ikke trenger å bry seg om. Blant annet finnes både Contender som rifle og Encore som pistol.

 

Hvis du på liv og død må ha en TC i .30-30, så kjøper du en Contender G2, i 12-15 tommers pipelengde. Altså en pistol til skytebanebruk, ikke til jakt. Kanskje får du tak i en slik, kanskje ikke.

 

Hvis du vil ha en ordentlig TC-rifle, kjøper du en Encore i et mer kurant kaliber. TC Encore selges som ferdig rifle, med Weaver-montasje, iallfall i vanlige kalibre som .308 og .300 Win.Mag.. Det kommer an på hva importøren vil ta inn av komplette våpen og løse løp.

 

Det finnes over hundre forskjellige kalibre til TC, og et hav av andre ting som man kan kjøpe til dem. Bare se på nettet.

 

Jeg har en TC Encore med .223, .243, 7mm Rem.Mag og 20/76 hagleløp, og alle TC-løp, både pistol, rifle, hagle, svartkrutt og rimfire, går om hverandre i samme låskasse. Men med forskjellige forskjefter.

 

hilsen gunders

 

PS. Bare spør, de dumme holder kjeft.

Link to comment
Share on other sites

Hei Billy the Father! Gratulerer!

 

Du spurte blant annet om priser på TC, og såvidt jeg vet tok Linstad på Hadeland 8000 kroner for låskassa og 4000 kroner for hvert løp. Men jeg synes dette høres mye ut...

 

Egentlig tror jeg at disse riflene er lettere å få tillatelse til enn andre våpen, i og med at de bare er ettskudds. De er ikke særlig egnet til kriminell virksomhet, men svært bra både til jakt og på skytebanen.

 

Nei, det står ikke noe på låskassa, men Encore-modellen er helt klart lenger.

 

Men nå bør du kanskje konsentrere deg om å gjøre alt klart der hjemme...

 

gunders

Link to comment
Share on other sites

Alt er klart her hjemme:)

Rigga til stallebordet i dag..

 

 

Jeg har slutta og bruke snus sjønner dere, så da kan jeg bruke disse pengene på våpen.. (håper hvertfall på det) så da tenker jeg på en sånn TC.. ca 60 kr. dagen i snus, blir fort penger av det.

 

Jeg har veldig lyst på denne fanten i 30-30win, med en stor volumdemper på, sånn at den er beregnet til subsonic..

Link to comment
Share on other sites

Herregud.

 

Her var det mye rart, og lite som stemmer.

 

Jeg har drevet en del med både contendere og Encorer, som forhandler, skytter og jeger, og har hatt noen av dem. Her følger en liten oppsumering.

 

1: Forhandlere:

Linstad på gran på hadeland har hatt TC agenturet intil nylig. Siste utvikling anngående import/agentur, er at Winge våpen i moss overtok dette da Smith & wesson kjøpte TC i høst, og Winge er etablert som S&W distributør (og følgelig får de TC fra S&W nå). Jeg snakka med Lars på winge om TC i begynnelsen av desember, og han mente de burde ha priser klare mot slutten av januar, men våpen først noe senere.

 

Linstads priser på TC Contender (og G2) var før han gikk tom (med forbehold om noe hukommelsessprik, men mye galt er det ikke) løp 3200.- og Kasse 3400.- Encore løp kosta omtrent det samme, kassene noe mere.

 

I tillegg er det selvfølgelig mulig å importere for andre, også privatpersoner.

 

2: Modeller

Contender. Liten kasse, leveres som pistol og rifle med kaliber opp til 45/70, customkaliber opp til .375JDJ.

 

 

Contender G2: Samme størrelse, men noe forsterket - samme fabrikkalibere. Hovedforskjellen ligger i at den har fått nytt avtrekksystem, som den har adoptert fra Encore.

Personlig mener jeg den første modellen er suverent best av de to, da den har tilnærmet perfekt avtrekk rett ut av eska. Presisjon og pålitlighet bra på begge.

 

 

Encore. Større kasse en contender. Leveres som pistol og rifle, kraftig nok til å tåle det aller meste av patroner ink moderne magnumer. Avtrekksystem som G2, kan være litt jobb å få bra. Jeg hadde ei rifle i .308 som jeg fikk tuna, og den ble finfin, om ikke like bra som contenderne mine. Presisjonen på denne var rundt tommen, skutt med federal gold medal match i .308 over sandsekk på 100m.

Kompiss av meg har en i .270 som han ikke får til å gå noe særlig bedre en 2" på 100.

 

 

Legalitet:

Onkel blå klør seg fælt i hodet over denne børsa, da den jo er designet for enkelt å kunne endres fra rifle til pistol og vise versa. Det absolutt beste i forhold til søknad er å søke på rifle, enkeltskudd til jakt, og pistol, enkeltskudd til øvelse/konkuranse. Ideelt sett burde man jo kunne få registrert en slik en som "pistol/rifle", men dette er i følge POD helt uaktuelt og kommer aldri til å skje.

 

Lykke til.

 

Dagfinn

Link to comment
Share on other sites

Contender passer G2, de aller fleste G2 passer contender men ingen av dem går overens med Encore.

/D

 

 

"de aller fleste G2 passer contender"

 

?? Hva er forskjellen her? SVJV er løpsinnfestingen identisk på G2 og Contender, men at selve LÅSEKASSEN - dvs ytre deler, rekylbunn osv er litt solidere på G2, noe som teoretisk skulle gi litt større sikkerhetsfaktor på G2 når det gjelder kraftige ladninger (men som slett ikke trenger å ha så stor betydning i praksis - skal en skyte tunge kaliber og lade steinhardt, kjøp en Encore).

 

Det finnes løp i mange monsterkaliber for Contender, levert av andre enn T/C, de har funket i mange, mange år, men en grundig analyse kan godt vise at de overskrider sikkerhetsfaktorene for det....

Link to comment
Share on other sites

DK har gitt en etter min erfaring korrekt beskrivelse av TC Contender/Contender G2 og Encore, begge kan være rifle og pistol og løp til Encore, som har noe større og kraftigere løp og underlug, passer ikke på Contenter/Contender G2 og heller ikke omvendt. G2 og Encore har samme avtrekks oppbygging, men Encore har ikke velger i hanen for valg mellom CF og RF. På gamle Contender utgavene, som gikk ut etter at fabrikken og alt produksjons utstyret ble ødelagt i brann, er den en slagt snellert mekanisme, litt lenger slagtid, men mulig og få avtrekksvekt ned mot ca. 200 g, på G2 og Encore er sikker nedre vekt 600-700 g.

 

Det er med velvilje mulig og registrere selve rammen til Contender/G2 og Encore som våpendel, låskasse, eller ramme. For å ungå lovlighets problem bør nok løp da registreres med lengde og som rifle, eller pistolløp.

Om man bruker riflestokk og kort løp, blir det overtredelse av forskriftenes krav til minimums løpslengde om du ikke har lovlig erhverv av del(ene) som pistol, blir det selvfølgelig også overtredelse av lov/forskrift.

Setter man pistolgrep på rifle, får man også problem, så om man skal ha en lovlig kombinasjon bygget rundt ei ramme, gjelder det å holde "tunga rett i munn" og spille med åpne kort i forhold til forvaltningsmyndighet. Blir det nei, så blir det nei.

 

President NMF

Link to comment
Share on other sites

Gunders,

 

Jeg har en TC Encore med .223, .243, 7mm Rem.Mag og 20/76 hagleløp, og alle TC-løp, både pistol, rifle, hagle, svartkrutt og rimfire, går om hverandre i samme låskasse. Men med forskjellige forskjefter.

 

hilsen gunders

 

Korleis handterar Encore rimfire?

G2 har slik eg forstår ein "hammer switch" som kan justerast til å slå høgare.

 

 

Eg ventar og på Wingevåpen skal få ut fingeren og bestille inn.

 

Takk

Paul

Link to comment
Share on other sites

Hei

 

Sorry, det med bruk av randtenningspatroner i en Encore er bare noe jeg har lest meg til på hjemmesiden til TC Arms. Jeg forsto det slik at det handlet om å skifte tennål, men jeg kan ha tatt feil. Såvidt jeg forstår kan man bruke løse løp i blant annet .22LR i en Encore, så på en eller annen måte må det fungere.

 

I det hele tatt, det er tydeligvis flere her som har mer greie på TC-våpen enn meg, men helt blank er jeg ikke. Jeg har iallfall ett av dem.

 

gunders, den stolte eier av en TC Encore...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

en jeg kjenner, vil sege meg ei brekkrifle i 30-30win, det følger oxå med hagleløp i caliber 410.

 

Men det står ikke noe på kassa om dette er Encore eller contender.. (G3 er det antaglig ikke,pga alderen)

 

Hvordan kan jeg finne ut hvordan kasse dette egentlig er?

På våpenkotret står der bare Thompson og ikke noe modell.. Og kaliber 30-30win og 410.

Link to comment
Share on other sites

en jeg kjenner, vil sege meg ei brekkrifle i 30-30win, det følger oxå med hagleløp i caliber 410.

 

Men det står ikke noe på kassa om dette er Encore eller contender.. (G3 er det antaglig ikke,pga alderen)

 

Hvordan kan jeg finne ut hvordan kasse dette egentlig er?

På våpenkotret står der bare Thompson og ikke noe modell.. Og kaliber 30-30win og 410.

 

Det er antakelig ei billig rifle lager av H&R (som konka rundt 1984 i det store slakt-året) og som nå selges under NEI-merket.

 

Billig men solid bruksvåpen, men du bør definitivt ikke betale mange kronene...... Det har hendt før at våpenkontoret har registrert saker og ting under feil navn!

 

En T/C Contender vil ha en mye mer utpreget PISTOL-grep enn ei slik rifle.

Har du sett den? Har du sett på sidene til Lindstad våpen, der ligger det bilder av T/C pistoler og karabiner. Se om du kjennes ved saken der.

Link to comment
Share on other sites

en jeg kjenner, vil sege meg ei brekkrifle i 30-30win, det følger oxå med hagleløp i caliber 410.

 

Men det står ikke noe på kassa om dette er Encore eller contender.. (G3 er det antaglig ikke,pga alderen)

 

Hvordan kan jeg finne ut hvordan kasse dette egentlig er?

På våpenkotret står der bare Thompson og ikke noe modell.. Og kaliber 30-30win og 410.

 

På låskassen min (og på de fleste Contendere unntatt spesialbestillinger mener jeg) er det en gravering speilvendt på begge sider, en Cougar som sitter oppe på en stein klar til å springe på et bytte endenfor.

 

Dette er standard på de fleste Contendere.

 

Tar man av fortreet (SKRUDD fast, ikke festet med en latch, som på de fleste billige hagler.....) så er det følgende merking, foran under løpet:

 

TCA-C

ROCH-NH

 

Aner ikke hva det betyr. Om det står noe under pistolskjeftet vet jeg ikke, har ikke riktig verktøy her og nå

 

Serienummeret er slått inn øverst på pistolgrepet i stålet over treverket og er 6 siffer uten bokstavkoder.

 

Løpet har (en svak) merking Thompson Center og kaliber, det er uvanlig lite merking til amerikansk å være!

Link to comment
Share on other sites

TC lager også randtenningsløp til Encore. Kammer og løps drilling er da off center, slik at tennåla treffer kanten av patrona. OG Encore er ikke G3, G2 er siste i Contender rekken. Forøvrig har TC laget 410 og 30-30 riflelengde løp til Contenderen. 410 er vel forøvrig da nesten uten unntak, kombinert 45 Colt/410.

Link to comment
Share on other sites

ja, har set denne ja.. men jeg kan ikke se om det er en encore eller en contender eller hva det nå en er.. på løpa står det T/C..

 

Men er dette rifle utgaven eller er det pistolutgaven som er ombygd til rifle? Det er igrund det jeg lurer på..

 

Og det er ikke H&R, for det har jeg og hatt.

Link to comment
Share on other sites

Rifleutgaven?

 

Du skrur av pistolgrepet, setter på en riflekolbe og skrur fast - that's the beuty of the T/C system!

Og der har du direktoratets frustrasjon, de hater selvsagt noe som ikke passer inn i systemet, en rifle som kan bygges om til pistol av *hvem som helst*, grep og fortre er selvsagt i fritt salg, det eneste en trenger er en kort pipe.

 

Men om den er registrert som rifle, begår du et formelt brudd på forskriften om du setter på pistolløp og grep.

 

Om det er brudd på forskrift med rifleløp (23") og pistolgrep vet jeg ærlig talt ikke, men det er ikke akkurat noen tiltalende løsning....

 

Og om det motsatt er brudd på forskrift å sette på riflekolbe på en pistol vet jeg heller ærlig talt ikke, men jeg fikk i allefall tillatelse på et rifleløp til pistolen min, etter å ha spesifisert at løpslengden overskrider minimumslengde på løp - for tiden 18,5" SVJV. Snerten enkeltskudds rådyrrifle.

 

Den orginale Contenderen kunne man få med løp både i .308 Win og annet, og det kjentes sikkert godt i skuldra, såpass kraftig kost i et så lett våpen. Sikkert alvorlig slitasje på våpnet også.

Link to comment
Share on other sites

Den orginale Contenderen kunne man få med løp både i .308 Win og annet, og det kjentes sikkert godt i skuldra, såpass kraftig kost i et så lett våpen. Sikkert alvorlig slitasje på våpnet også.

 

Det er helt feil, hverken TC, eller noen av de seriøse custom leverandørene har noen gang levert .308 win løp til Contender, til encore derimot er det helt vanlig. Grunnen er at 308 leverer alt for høyt trykk mot støt bunn over for stort areal. Dette fører til at ramma vil strekke seg, samme ved overladninger av andre kalibre. Vinkel i forhold til støtbunn vil endres, headspace/patronspill vil øke, presisjon avtar, man kan til og med oppleve at mekanismen åpner under avfyring, tennhett og i verste fall hele hylsa kan skytes ut, jeg har ufrivillig opplevd begge deler. TC med autoeject, nei takk!

Link to comment
Share on other sites

Fint med folk som har erfaring!

 

Det ble LITT feilformulert fra min side:

"orginale Contenderen kunne man få med løp både i .308 Win og "

 

der BURDE det ha stått

"orginale Contenderen kunne man få løp både i .308 Win og .....hos aftermarketleverandører i USA....."

 

Og jeg kjøper din erfaring her 100% skikkelige riflekaliber er nok alt for mye for en Cntender.

 

Men hva med en .338 Whisper ladet opp til 620m/s med ei 255 grain kule?

Link to comment
Share on other sites

Den orginale Contenderen kunne man få med løp både i .308 Win og annet, og det kjentes sikkert godt i skuldra, såpass kraftig kost i et så lett våpen. Sikkert alvorlig slitasje på våpnet også.

 

Det er helt feil, hverken TC, eller noen av de seriøse custom leverandørene har noen gang levert .308 win løp til Contender, til encore derimot er det helt vanlig. Grunnen er at 308 leverer alt for høyt trykk mot støt bunn over for stort areal. Dette fører til at ramma vil strekke seg, samme ved overladninger av andre kalibre. Vinkel i forhold til støtbunn vil endres, headspace/patronspill vil øke, presisjon avtar, man kan til og med oppleve at mekanismen åpner under avfyring, tennhett og i verste fall hele hylsa kan skytes ut, jeg har ufrivillig opplevd begge deler. TC med autoeject, nei takk!

 

lamegseeee

.308 Win 150 grain @ 2675 fps:

(150x2675)/7000 = 57,32 ftlbs

 

45-70 300 grain @ 1688 fps:

(300x1688)/7000 = 72,34 ftlbs

 

T/C har levert løp til Contender'n i .45-70 hele tiden.

 

Som man ser vil .308 og 45-70 belaste mekanismen omtrent på samme nivå, eller sågår noe over for 45-70 i forhold til vanlig jaktmatchammo i .308 Win

 

Ser ut til at leverandørene av løp i .308 Win til samme ramma var både seriøse og hadde gjort hjemmeleksa si......

 

Mere konkrete opplysninger om autoeject?

Link to comment
Share on other sites

Er det konkret nok at jeg har opplevd autoeject selv :?: Forøvrig er det ikke avlevert energi ved munningen som har noe å si for strekk av ramma, men trykk pr. cm2 mot størbunn. TC contender håndterer .223 og villkatter på denne, så lenge disse ikke lades til ennå høyere trykk. 45-70 er ei lavtrykkspatron som i standard fabrikk ladninger har SAAMI max trykk på 28000 PSI, 308 har 62000PSI, 223-55000PSI, 223 har vel imidlertid ca halve bunnarealet av 308 og går derfor

Link to comment
Share on other sites

Keith, det er ikke energien til kula som er interessant her, det er trykk*areal. Hvis du ganger trykket med innvendig tverrsnitt av patron vil du se at den maksimale kraften mot støtbunn er dobbelt så stor for 308.

308 har et maxtrykk på 360MPa, og med en innvendig diameter på ca 11mm gir dette en kraft på 34KN. For 45/70 (200MPa/12mm) blir det bare 22,6KN.

Link to comment
Share on other sites

Er det konkret nok at jeg har opplevd autoeject selv :?: Forøvrig er det ikke avlevert energi ved munningen som har noe å si for strekk av ramma, men trykk pr. cm2 mot størbunn. TC contender håndterer .223 og villkatter på denne, så lenge disse ikke lades til ennå høyere trykk. 45-70 er ei lavtrykkspatron som i standard fabrikk ladninger har SAAMI max trykk på 28000 PSI, 308 har 62000PSI, 223-55000PSI, 223 har vel imidlertid ca halve bunnarealet av 308 og går derfor

 

 

Javel Bunnareal:

 

45-70 : diameter : 0.608" Areal : 0.2903

223 : diameter : 0.378" Areal : 0.1123

308 : diameter : 0.466" Areal : 0.1706

 

Trykk pr kvadrattomme mot støtbunnen (unnskyld jeg foretrekker amerikanske mål da det er foretrukket målesystem innefor balistikken).

 

45-70 : 28000/0.2903 = 95,56

223 : 55000/0.1123 = 489,76

308 : 62000/0.1706 = 363,42

 

Tilsynelatende viser dette regnestykket at du har rett mht .308 og 45-70

 

Men .223 viser at du tar feil!

 

Det er ikke kammertrykket men rekylen som er avgjørende her. kammertrykket oppveies delvis ved at hylsa klistrer i avkyringsøyeblikket.

 

I gamle dager forsøkte man av ulike årsaker å redusere hylsas støtbumm ned å dreie av den en skrå (hovedsakelig for å lette kamring og låsing av brytvåpen, men mange trodde at dette ville redusere belastningen på låsen (mindre flate skulle gi mindre trykk eller stempelareal mot låsen).

 

Det er i hovedsak de samme kreftene som gir opphav til rekyl som virker mot støtbunnen (Newton aksjon = reaksjon). Her er det STØTET kula gir som er hovedparten av kraften.

Om du ikke fikk det med deg, jeg har IKKE beregnet munningsenergi, jeg har beregnet støtet kula gir ved munningen, det som kalles momentum i amerikansk litteratur.

 

Støtet representerer kun en del av rekylen, i tillegg har vi kruttvekta som gir et tillegg, og ststrømmende gass i munningen såkalt jeteffekt.

 

Men for våre betraktninger holder det å sammenligne støtet fra kula, ettersom det ikke er SÅ stor forskjell på kruttmengde eller utstrømmingshastighet, så lenge vi sammenligner riflepartoner mot riflepatroner.

 

.308 Win 150 grain @ 2675 fps:

(150x2675)/7000 = 57.32 ftlbs

Areal : 0.1706

Støt pr kvadrattomme støtbunn : 57.32/0.1706 = 335,99

 

45-70 300 grain @ 1688 fps:

(300x1688)/7000 = 72.34 ftlbs

Areal: 0.2903

Støt pr kvadrattomme støtbunn : 72.34/0.2903 = 249,19

 

DER har du årsaken til at T/C ikke har levert løp i .308 Win, mens de har levert i 45-70......

 

223 55 grain @ 3065 fps

(55x3065)7000 = 24.08 ftlbs

Areal : 0.1123

Støt pr kvadrattomme støtbunn : 24.08/0.1123 = 214,43

 

Her ser en at .223 ligger på OMTRENT samme niva som 45-70 pga av liten bunndiameter.

 

Tallene må taes for det de er en ledetråd, dette er IKKE relle tall eller mål for belastningen, den vil antakelig være større, fordi rekylkreftene er større.

 

Og det forteller oss at løpsleverandører som har levert rifleløp i grove kaliber til Contendern (den gang det ikke var noen anne låskasse fra T/C) har vært villige til å ta større sjanser enn våpenprodusenten.

 

(Det forteller de som er litt smarte at en ikke skal stole på alle ladedata en plukker fra nettet heller, for det er ofte de samme menneskene som kamrer elefantkaliber i ALT, som også er ivrigst til å publisere some Magnum-Donnerwetter-ladninger på nettet......)

 

Siste tanke i forbindelse med disse trykk mot støtbunn-overlegningene:

 

Hva skal man egentlig rekne med for å få korrekt resultat:

Hylsas RIM diameter

Hylsas HEAD diameter

Hylsas INNER bottom diameter????

:D

Link to comment
Share on other sites

Keith, det er ikke energien til kula som er interessant her, det er trykk*areal. Hvis du ganger trykket med innvendig tverrsnitt av patron vil du se at den maksimale kraften mot støtbunn er dobbelt så stor for 308.

308 har et maxtrykk på 360MPa, og med en innvendig diameter på ca 11mm gir dette en kraft på 34KN. For 45/70 (200MPa/12mm) blir det bare 22,6KN.

 

Har ikke nevnt ENERGIEN med så mye som et komma jeg. Regn etter selv!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke nevnt ENERGIEN med så mye som et komma jeg. Regn etter selv!

 

Det har du helt rett i, hva du regnet på der er jeg egentlig ikke helt sikker på. Bevegelsesmengde? Jeg avskyr de amerikanske enhetene som pesten...

 

Men OK, det er uansett ikke det som teller.

 

Trykk pr kvadrattomme mot støtbunnen

 

Dette blir feil. Trykk er jo kraft delt på areal, altså kan du ikke dele trykk på areal. Da får du bare kraft per areal^2 (kvadratareal???). Det vi vil vite her er belastningen på låsingen, altså kraften som virker mellom løp og låskasse. Denne kraften er lik kammertrykket ganger innvendig areal av patron.

 

Det er ikke kammertrykket men rekylen som er avgjørende her. kammertrykket oppveies delvis ved at hylsa klistrer i avkyringsøyeblikket.

 

Nei, rekylen er ikke avgjørende. Da kommer trykk*tid (pluss masse annet) inn, og tidsaspektet er av mindre betydning. Hvis maxtrykket er for stort vil dette medføre svikt i låsingen selv om den er av kortvarig natur.

 

At patronen kleber er riktig, og dette vil redusere kraften mot støtbunnen. Men hvor mye er vanskelig å avgjøre, og for denne dimensjoneringen må man gå ut fra verste tilfelle som er våte/smurte patroner.

Link to comment
Share on other sites

Keith - her er du langt ut på jordet, du prøver i tillegg å finne opp ny fysikk. Fulmens innlegg er her 100% korrekt ang dimensjonering og belastning på Contender.

Når det gjelder regneenheter i ballistikken så er ditt innspill om foretrukne enheter bare tull. I alle former for fysikk er det metriske systemet foretrukket, og er det som er mest brukt.

Det at man i USA må oversette metriske data for at hobbyballistikere skal forstå og kunne sammenligne er en helt annen ting.

Link to comment
Share on other sites

Se på et kjekt lite program som en kar her (eller på SL) har laget:

 

Ballistic Collection - det er en Weatherby-fan som har laget det, jeg har lasta ned ver. 4.0.0

 

Start programmet, klikk på fanen Recoil

 

plugg inn følgende data for .308 Win i en Contender (forslagsvis):

 

Velocity 2675 fps

bullet weight 150 grain

powder charge 45 grain

weapon weight 4.8 lbs

 

klikk poå Hit me!

 

og les av beregnede verdier til høyre:

 

Recoil energy 24.78 ft.lbs

Recoil velocity 18.23 fps

Recoil impulse 2.72 lbs/sec

 

Muzzle energy 2382.09 ft.lbs

Momentum 57.32 lbs.ft

 

 

De to siste gjelder kula i munningen, og som er den faktor som påvirker våpenet mest i rekylen, som nevnt over.

 

Dette er ikke noe forsøk på å finne opp noe som helst, men basereer seg på alminnelige og anerkjente formler for å beregne de ulike ballistiske parametre. Det er rett og slett gammelt nytt

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig i Felmen sin utredning, beklager at jeg benyttet trykk pr cm2 mot støtbunn som benevnelse, jeg var klar over at dette ikke var rett, men som hverken matematikker, eller fysiker, var det det som lå meg nærmest. Rekylen har null, nix, nada... med strekkbelastningen å gjøre. Keith om du kan finne en av de store custom løpsprodusentene av contender løp, som produserer løp for kalibre i trukkområdet til 308, med tilsvarende bunnareal, kanskje de vet noe om trykk andre ikke kjenner til, inntil det er det hos meg og nok de aller fleste, ikke tvil om at TC Contender ikke tåler slik belastning.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke nevnt ENERGIEN med så mye som et komma jeg. Regn etter selv!

 

Det har du helt rett i, hva du regnet på der er jeg egentlig ikke helt sikker på. Bevegelsesmengde? Jeg avskyr de amerikanske enhetene som pesten...

 

Men OK, det er uansett ikke det som teller.

 

Trykk pr kvadrattomme mot støtbunnen

 

Dette blir feil. Trykk er jo kraft delt på areal, altså kan du ikke dele trykk på areal. Da får du bare kraft per areal^2 (kvadratareal???). Det vi vil vite her er belastningen på låsingen, altså kraften som virker mellom løp og låskasse. Denne kraften er lik kammertrykket ganger innvendig areal av patron.

 

Det er ikke kammertrykket men rekylen som er avgjørende her. kammertrykket oppveies delvis ved at hylsa klistrer i avkyringsøyeblikket.

 

Nei, rekylen er ikke avgjørende. Da kommer trykk*tid (pluss masse annet) inn, og tidsaspektet er av mindre betydning. Hvis maxtrykket er for stort vil dette medføre svikt i låsingen selv om den er av kortvarig natur.

 

At patronen kleber er riktig, og dette vil redusere kraften mot støtbunnen. Men hvor mye er vanskelig å avgjøre, og for denne dimensjoneringen må man gå ut fra verste tilfelle som er våte/smurte patroner.

 

 

Jeg viste beregningen (trykk delt på areal) for å vise at det var en feil måte å gjøre det på, hele tanken min var at man dersom man gjorde det - ville komme fram til STIKK MOTSATT RESULTAT av det signaturen PNMF tror den ville vise. Det var ikke min påstand at dette var korrekt måte å gjøre det på, det var PNMF's påstand, slik jeg oppfatta han. Dersom han mente noe annet, må han nesten korrigere det selv....

 

Det var det jeg ville vise og demonstrere ved å gjennomføre hele regnestykket, ikke bare synse noe og vise til et regnestykke man ikke har gjennnomført.

 

Ellers kjøper jeg gjerne din forklaring, men med den modifikasjon at du, ettersom du ikke kan si noe som helst om tidaspektet, uten etter grundig, kostbare og tidkrevende undersøkelser, ikke kan SI noe om kraften du har med å gjøre.

 

Jeg fikk i allefall svar på min undring: du regner med indre diameter i hylsa, og betrakter antakelig dette som hydraulikk.

Link to comment
Share on other sites

Må si meg helt enig i Felmen sin utredning, beklager at jeg benyttet trykk pr cm2 mot støtbunn som benevnelse, jeg var klar over at dette ikke var rett, men som hverken matematikker, eller fysiker, var det det som lå meg nærmest. Rekylen har null, nix, nada... med strekkbelastningen å gjøre. Keith om du kan finne en av de store custom løpsprodusentene av contender løp, som produserer løp for kalibre i trukkområdet til 308, med tilsvarende bunnareal, kanskje de vet noe om trykk andre ikke kjenner til, inntil det er det hos meg og nok de aller fleste, ikke tvil om at TC Contender ikke tåler slik belastning.

 

Fulmen har nok rett (som vanlig! :twisted: ) arbeid er trykk multiplisert med areal, og det skal litt arbeid til få å slå opp selv en Contender-kasse....

 

Men det var altså slik jeg oppfatta deg, og ville gjerne korrigere tankegangen der, fordi den viser det stikk motsatte av det du ville vise.

 

Når det gjelder rekylen, så har den selvsagt NOE med dette å gjøre. Det er tross alt rekylkreftene som virker mot støtbunnen.

 

Når det gjelder T/C løp i .308 Win, så tror jeg ikke jeg kommer til å lete mmye etter det, JEG ville ikke finne på å sette noe sånt på min. :D

 

Nå er det som er mest interessant for meg å få Fulmen til å beregne hvor høyt jeg kan gå i min T/C i kaliber .338 Whisper, patronen KAN jo lades opp til Ælj, men antakelig ikke i en Contender....

 

Så hva sier Fulmen:

 

.338 Whisper

355 grain kule, 320 m/s, 420 m/s og 620 m/S ??

Link to comment
Share on other sites

kammertrykket oppveies delvis ved at hylsa klistrer i avkyringsøyeblikket.

Nei, det gjør det alldeles ikke. Det avlaster kreftene mot låsen, men gjør ikke en dritt med kammertrykket eller rekylkreftene - og det antar jeg er hele poenget til Fulmen også...

 

Var vel det jeg forsøkte å få frem her: hylsa klistrer under avfyring og AVLASTER kreftene mot låsen.

 

For øvrig er det en av årsakene til at SVARTKRUTTladninger kan gi større bealstning på låsen, enn man skulle tro; kuler som er utvendig smurt, og hvor kulesmurningen smelter og smører kammerveggene innvendig, forer til at hylsene ikke klistrer på samme måte som moderne ammo... En ser dette fenomenet illustrert ved de svartbrente smurningsrestene som danderere digre remingtonhylser...

Link to comment
Share on other sites

Sikkert et fint program (jeg liker å regne ut slikt for hånd på min gode gamle HP), men dette har ikke noe med saken å gjøre. Se på det slik: vil mangel på rekyl gjøre at låsingen tåler mer? Altså, hvis vi plugger løpet og pumper opp trykket i patronen, vil vi da kunne utsatt låsingen for en belastning som den ikke ville tåle om det kom en kule ut av løpet?

 

Tiden vil nok ha en innvirkning i den forstand at trykk av kort varighet ikke rekker å knekke opp låsingen der hvor vedvarende trykk vil klarer det. Dette endrer ikke på kraften som virker men er en ren treghetseffekt. Men da er vi allerede godt inn i en gråsone man ikke bør bevege seg i, og siden de fleste patroner har en overraskende lik trykkprofil tidsmessig kan man i praksis eliminere den effekten.

 

Ser forøvrig at de kamrer G2 i 375 JDJ, og denne er faktisk en bøs patron. Finner ikke noen trykkstandard for denne, men hvis den er 310MPa som for basisen (.444 Marlin) snakker vi om 29,5KN. Ellers har man 6.8SPC, igjen mangler jeg trykket men med 370MPa som for 223 vil kraften bli 27,3KN. Disse ser ut til å representere det maksimale en G2 kan tåle. Så for 338 Whisper (308 støtbunn) bør man kunne lade opp til 300MPa, men jeg ville nok holdt meg innenfor 45/70-belastning som betyr ca 230MPa.

Link to comment
Share on other sites

Keith skal få 20 for fantasi men 0 for innhold.

Han har ikke forstått fysikken bak det som diskuteres, og under sine bortforklaringer klarer han forsyne meg å dokumentere at han ikke forstår mekanikken heller. Hele diskusjonen er patetisk og jammes ned av jåsspreik.

 

Keith må bruke tiden på å repetere grunnleggende fysikk og pensum i mekanikk fra videregående, og ikke kaste bort tid med å skrive om ting han ikke forstår seg på.

Link to comment
Share on other sites

Jada Fulmen jeg skal ta det med ro, Men jeg finner tråden interessant, men endel innlegg tar fokus bort fra saken.

 

Og til Keith, ved et gitt makstrykk får du utgangshastighet avhengig av løpslengde og kammer/løpsvolum (ekspansjonsforholdet).

 

Og dersom du bruker beregningene og teoriene dine vil du få at belastningen på låskassen er avhengig av løpslengde, og de fleste forstår at det er tull.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...