Jump to content

Banne i kjerka-Matchpoeng


Recommended Posts

Jeg sitter her og har lest rundt omkring på jakt etter den egentlig defininisjonen av de mytiske "Matchpoeng".

Og i de opplagte skrivene fra NFPS nevnes ikke hvordan et stevne oversettes til "Matchpoeng" fra Level II/III osv.

 

Jeg sitter nå med en teori i hodet som muligens vil si å banne i kjerka. Den går i korte trekk går ut på:

 

"En eller annen Herre i NFPS synes POD's rundskriv hadde en litt døv ordbruk derfor valgte vedkommende herre å skrive om stevneaktivitet til det pottitengelske "Matchpoeng". Altså endret ordlyden der hvor POD definerer et Level III stevne til å tilsvare 4 åpne aproberte stevner, om det er ondsindet eller ikke vites ei."

 

Så mitt spørsmål er om det er noen sammenhyeng mellom våpenrundskrivet og NFPS's "Matchpoeng"?

Link to comment
Share on other sites

DSSN sine Matchpoeng har ingenting med Pod sine stevne aktivitet å gjøre. For aktivitet til erverv (unntatt rifle) er det pod sin regne måte som skal anvendes.

 

Matchpoeng er til intern bruk i DSSN (og NROI). (1 poeng for Level 1, 2 poeng for Level 2 o.s.v.).

 

Matchpoeng brukes mellom annet også til å samle opp aktivitet for aktivitets erklæring fra DSSN klubb for erverv av DSSN rifle. I den sammenheng teller ikke Level 1 stevner. Håndheving av forbundets reglement angående erverv av rifle ser ut til å bli særdeles rigid og hardhendt. Og overstyrer Forskrift da forbundet har full rett til å sette strengere krav enn loven for godkjenning til erverv.

 

Det er i dag ikke lenger anledning til å erverve noe våpen til IPSC/DSSN programmer uten godkjenning fra DSSN via lokal klubb.

Erverv uten slik godkjenning regnes som brudd på forbundets regler, og kvalifiserer for ekskludering fra klubb og forbunds medlemskap.

Eventuelle Klubbledere som skriver ut slike godkjenninger uten at der er faktisk dekning for de, kan ekskluderes fra forbundet.

Der skal vistnok (Har ikke sett det selv) også eksistere ett rundskriv fra pod (Eller DSSN? Uklart) til våpenkontorene som eksplisitt forbyr våpenkontorene å innvilge våpen til IPSC uten at der følger en slik godkjenning. Det er ihvertfall klart at DSSN akter å få kontroll på dette, og man må påregne å miste sine våpen ervervet til IPSC om man blir eksludert (Blir nok ett annet trykk når det kommer fra DSSN, og POD en en lokal klubb).

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Kan dere linke til disse rundskrivene og slikt hvor dere finner dette, så vi slipper å måtte bygge veien til Rom hver gang dette kommer opp?

 

EDIT:

Søkte, skrivet er fra 2009:

https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf" target="_blank

 

Der står det:

For skyttere tilsluttet

NFPS gjelder følgende:

Level I stevne teller

som klubbstevne

Level II stevne teller

som 2 åpne stevner

Level III - V stevner

teller som 4 åpne

stevner.

 

Fint man må være advokatsekretær for å lete frem dette. :)

 

Da har jeg plutselig 56 poeng jeg da. Kan lett søke rifle i Januar, da det er 24mnd siden kurset og innmelding.

Link to comment
Share on other sites

Tja har du virkelig 56 matchpoeng om du ikke teller med level I stevner, som ikke skal telle med i søken etter rifle?

Selv sliter jeg med å snike inn mer enn 14-16 i året når jeg går inn for det, godt jobbet! :D

 

Vær så snill å følge meg gjennom pottitengelsken her:

Jeg er ser at det står "IPSC match" i forbundets skriv, men når de som den lokale IPSC gir steel challange en level III "sanctioning". Betyr ikke det at NM Steel Challenge er IPSC "Sanctioned" dvs. en IPSC match. Google viser at det er slik de gjør det i hauger av andre land, nederland, australie osv fikk jeg opp først.

 

For grauten blir tjukkere som de sier på engelsk, for jeg snakket med en av de høye herrer i forbundet på NM steel for litt over et år siden.

Da spurte "Bjørnen" om det virkelig var sånn at det var mulig å dra hjem alle 12 "machpoengene" på NM Steel. Svaret var at kun den første starten på stevnet ga machpoeng, altså kunne et stevne kun gi ut matchpoeng en gang. Uavhengig av hvor mange starter en hadde på et gitt stevne.

Men nå var dette en samtale med små avbrudd av skudd som ble ført med hørselsvern på i de mest uformelle omgivelser en kan tenke seg. Så jeg kan ha misforstått han eller han kan ha misforstått meg eller begge kan ha misforstått, og egentlig snakket om egnetheten av å ha bamsemums i skiboksen når man er på besøk hos svigers.

Link to comment
Share on other sites

LilleBjørn:

 

Ja, det er matchene:

2013

Vintercup R4

Vintercup R5

Vintercup R6

Kongsvinger Open

Bekkevar Open

DeadWolf Open

Moss Indoor Open

Totalt i 2013: 20P

 

2014

Vintercup R2

Vintercup R3

Vintercup R4

Vintercup R5

Vintercup R6

Angry Moose Light

SNO

Kongsvinger Open

Bekkevar Open

Farris Challenge

DeadWolf Open

Mosseknallen Lørdag

Moss Indoor Open

LOP Bunker Challenge

Totalt hittil i 2014: 36P

 

Totalt 2013 + 2014: 56 matchpoeng.

 

Første IPSC matchen min noensinne var Vintercup R4.

Link to comment
Share on other sites

Det var en imponerende liste Joakim :D , må si jeg nesten blir litt misunnelig :lol:

Men så blir det vel som alt annet et spørsmål om prioriteringer, og der faller jeg igjennom til tross for store ord ved nyttår :mrgreen:

Ut av nysgjerrighet, hvor mange skudd ble det i løpet av siste år?

 

 

@Lindskog, det forklarer antagelig det jeg hørte i 2013. Om spørsmålet mitt ble misforstått rundt ordet "starter", forklarer det alt.

Men det åpner likeledes en del spørsmål, om forbundet mener Steel Challenge er med på å kvalifisere til reserve våpen.

Så er jo det de egentlig sier er at Steel Challenge er et sanksjonert stevne innen Prod,Standard,Open eller Revolver, da våpen ikke kan erverves til grenen "Steel Challenge".

Dvs. Er det et ordinært dynamisk stevne, noe som igjen betyr det er et IPSC stevne.....

 

Elsker å følge sirkellogikken helt rundt :lol:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Eg såg litt mørkt på reglane då dei først kom, men det ser ut som dei, saman med eit par andre grep, hadde ønska effekt. Plutseleg vart det arrangert fleire stemner rundtom.

Leverte ein tjukk papirbunke hos sheriffen på måndag. Ein god haug med resultstlister, skriv frå klubb og eit par greie søknadsskjema, så får ein sjå.

Når ein kan skrape ihop 20 poeng for året med relativ lettheit på nordvestlandet må det no vere barnemat for dei som er så sæl å bu blandt bartar eller reservesvenskar. Her er det tre timar køyring til begge naboklubbane, men når stemna ligg i helg og helligdagar kan ein no gjere ein dagstur av det og kose seg litt med bilturen og.

 

Så gjenstår det berre å sjå om dei er einige med meg i Ålesund, at eg både treng og har fortent ei Stag 3G (open) og ei MR308 (standard). Aktivitet til våpen i kvar klasse er jo ikkje eit problem, det kjem gratis med karantenekrava :)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
DSSN sine Matchpoeng har ingenting med Pod sine stevne aktivitet å gjøre. For aktivitet til erverv (unntatt rifle) er det pod sin regne måte som skal anvendes.

 

Matchpoeng er til intern bruk i DSSN (og NROI). (1 poeng for Level 1, 2 poeng for Level 2 o.s.v.).

 

Matchpoeng brukes mellom annet også til å samle opp aktivitet for aktivitets erklæring fra DSSN klubb for erverv av DSSN rifle. I den sammenheng teller ikke Level 1 stevner. Håndheving av forbundets reglement angående erverv av rifle ser ut til å bli særdeles rigid og hardhendt. Og overstyrer Forskrift da forbundet har full rett til å sette strengere krav enn loven for godkjenning til erverv.

 

Det er i dag ikke lenger anledning til å erverve noe våpen til IPSC/DSSN programmer uten godkjenning fra DSSN via lokal klubb.

Erverv uten slik godkjenning regnes som brudd på forbundets regler, og kvalifiserer for ekskludering fra klubb og forbunds medlemskap.

Eventuelle Klubbledere som skriver ut slike godkjenninger uten at der er faktisk dekning for de, kan ekskluderes fra forbundet.

Der skal vistnok (Har ikke sett det selv) også eksistere ett rundskriv fra pod (Eller DSSN? Uklart) til våpenkontorene som eksplisitt forbyr våpenkontorene å innvilge våpen til IPSC uten at der følger en slik godkjenning. Det er ihvertfall klart at DSSN akter å få kontroll på dette, og man må påregne å miste sine våpen ervervet til IPSC om man blir eksludert (Blir nok ett annet trykk når det kommer fra DSSN, og POD en en lokal klubb).

 

Ok, ble litt forvirret her nå.

Så for å søke om dynamisk-rifle så holder det i praksis med: 4 Level-2 stevner og 1 Level-3 stevne i året i 2 år?

Link to comment
Share on other sites

Det stemmer, bor du en plass hvor det er flere klubber noenlunde nært er det bare å invitere noen fra naboklubben på stevne og vips så har du lvl2, her i Oslo kjører vi interncup både på pistol og rifle ukentlig gjennom vinteren. Bygger stagene på en time også tut og kjør. Det kommer folk fra både Østfold og Kongsberg bare for å delta på disse ministevnene.

Selv har jeg 20 matchpoeng foreløbig i år. aps her på forumet har vel 40.

Link to comment
Share on other sites

Du jukser med tørrtrening joakim, også er du genetisk delvis delvis "the flash" ref stage2 ;)

 

jeg har 42 hittil i år, med det i går tror jeg, har ikke fintelt.

 

Jeg elsker konkurranse/stevner, og er ikke så glad i å trene alene/tørrtrene.

 

Kommer folk fra ringerike også slemmo til okts ministevnene, synes det er gøy at det er så mange ivrige.

Link to comment
Share on other sites

Du jukser med tørrtrening joakim, også er du genetisk delvis delvis "the flash" ref stage2 ;)

 

jeg har 42 hittil i år, med det i går tror jeg, har ikke fintelt.

 

Jeg elsker konkurranse/stevner, og er ikke så glad i å trene alene/tørrtrene.

 

Kommer folk fra ringerike også slemmo til okts ministevnene, synes det er gøy at det er så mange ivrige.

 

Jeg har tørrtrent kanskje 4 ganger i år.. Men at jeg er mer anatomisk utformet til smidig bevegelse, har du nok rett i. :lol:

 

Det er et stort, og voksende miljø på østlandet. Det er moro :)

Link to comment
Share on other sites

Papi Open høyrast ut som ein... Alternativ bar. Men jaggu trur eg ein har fått ein navn på eit stevne ja. :mrgreen: Når den tid kjem, så treng eg nok både ein og to og tre RO'ar.. Eg håpar at eg med tid og stunder (om to-tre år) kan ha laga til ein liten stad ein kan ha L1 og L2-stevner, så då er det nok veldig aktuelt ja! :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...