Jump to content

hvilken kule i 6,5x 55 til grågås


Stihl Crazy

Recommended Posts

Ja det er det det handler om. Finnes sikkert ein tråd om det men eg har ikkje finne han. Lader ikkje selv og har brukt 120 grains jaktmatck fågel til no men dei to siste gjesene eg skaut i fjor brukte eg seks skudd på tilsamen 3 på kvar. Lurer på om denne relativt spisse kula berre plystrar rett gjennom uten å gjera så mykje skade. Bør kanskje nevna at løpet er kappa til 47 cm blir kanskje litt lav hastighet men har nå skåte 3 hjorta med ho, det har gått heilt fint.

 

Vil helst ha ho ned i smellen veit at det har mykje med kor ein treff, men ikkje alle treff er heilt perfekte så trur eg hadde hatt litt meir å gå på med ei litt meir buttnasa kula.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

De som har ordnet seg med fraktavtale kan sende ammunisjon med post.

 

Jaktdepotet, Friluftsmagasinet, Jakt & Friluft, Jaktfall annonserer alle med ammofrakt i post. Sikkert mange flere også

 

Da er det bare å høre med en av de hva de har.

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det det handler om. Finnes sikkert ein tråd om det men eg har ikkje finne han. Lader ikkje selv og har brukt 120 grains jaktmatck fågel til no men dei to siste gjesene eg skaut i fjor brukte eg seks skudd på tilsamen 3 på kvar. Lurer på om denne relativt spisse kula berre plystrar rett gjennom uten å gjera så mykje skade. Bør kanskje nevna at løpet er kappa til 47 cm blir kanskje litt lav hastighet men har nå skåte 3 hjorta med ho, det har gått heilt fint.

 

Vil helst ha ho ned i smellen veit at det har mykje med kor ein treff, men ikkje alle treff er heilt perfekte så trur eg hadde hatt litt meir å gå på med ei litt meir buttnasa kula.

 

da du skriver at du har brukt jakt match fågel inntil nå,men du hadde dårlig erfaring fra dei siste 2 gjessa. hvilken erfaring hadde du med fågel ammoen før dei 2 siste? knall og fall eller dårlig skudd effekt før også?

grunnen til spørsm mitt er at min kombi har 308w i riflepipa og etter å ha lest mye om dette så virker erfaringene med helmantel ganske variable..da jeg ikke har erfaring med å felle gås og rev med denne børsa ennå så går man jo og grubler på dette. vil nødig skade skyte,men test skudd med norma elite exspress og oryx mot død fasan gav i hvertfall tilbakemelding om for kraftig effekt. jaktmach fågel går fint i kombien men vet ikke om den avliver godt nok. kan treffa dine på dei 2 siste vært "dårlige", eller ammoen ujevn event en ny lot? eller er fullmantel best på papir...

Link to comment
Share on other sites

Ja det er det det handler om. Finnes sikkert ein tråd om det men eg har ikkje finne han. Lader ikkje selv og har brukt 120 grains jaktmatck fågel til no men dei to siste gjesene eg skaut i fjor brukte eg seks skudd på tilsamen 3 på kvar. Lurer på om denne relativt spisse kula berre plystrar rett gjennom uten å gjera så mykje skade. Bør kanskje nevna at løpet er kappa til 47 cm blir kanskje litt lav hastighet men har nå skåte 3 hjorta med ho, det har gått heilt fint.

 

Vil helst ha ho ned i smellen veit at det har mykje med kor ein treff, men ikkje alle treff er heilt perfekte så trur eg hadde hatt litt meir å gå på med ei litt meir buttnasa kula.

 

da du skriver at du har brukt jakt match fågel inntil nå,men du hadde dårlig erfaring fra dei siste 2 gjessa. hvilken erfaring hadde du med fågel ammoen før dei 2 siste? knall og fall eller dårlig skudd effekt før også?

grunnen til spørsm mitt er at min kombi har 308w i riflepipa og etter å ha lest mye om dette så virker erfaringene med helmantel ganske variable..da jeg ikke har erfaring med å felle gås og rev med denne børsa ennå så går man jo og grubler på dette. vil nødig skade skyte,men test skudd med norma elite exspress og oryx mot død fasan gav i hvertfall tilbakemelding om for kraftig effekt. jaktmach fågel går fint i kombien men vet ikke om den avliver godt nok. kan treffa dine på dei 2 siste vært "dårlige", eller ammoen ujevn event en ny lot? eller er fullmantel best på papir...

 

Det eg trur er mest sannsynlig er at treffa ikkje har vært heilt 100 % Ei lita gås har egentlig ikkje så veldigt stort vitalt treffområde. Noken av fuglane datt i smellen, men noken måtte eg ha eit skudd til på man aldri 3 slik som dei to siste. Med ei .308 har du jo meir å gå på enn 6,5 så eg trur ikkje at du får problem så sant du treff der du skal, problema er vel dei halvgode treffa.

Noke annt eg har tenkt på er om det hadde gått ann og skote småvilt generelt med blyspiss selv om dei skal etast. Er noe styr med den evindelige omskytinga mellom blyspiss og heilmantel. Har lurt på kva dei som jakter aktivt på både stor og småvilt pleier å gjera, der eg kjem fra blir det nesten berre jakta hjort så akkurat heima er det ikkje noe problem.

 

Har tenkt litt på det selv, det enklaste er selvsagt å finne ei god kule blyspiss og ei god heilmantel som går noenlunde likt, da er det jo greit. Men siden eg ikkje lader selv så trur eg ikkje at det er så enkelt. Må derfor sannsynligvis skyta dei inn kvar for seg og så alltid vita kva kikkertsikte er innstilt på eks vis: Eg har skote ho inn "ein gong for alle med blyspiss og heilmantel" Eg veit at når kikkarten er innstilt på heilmantel så må det 8 klik opp for at ho skal gå litt over på 100 m med blyspiss. og akkurat motsat når kikkarten er innstilt på blyspiss så må eg skru 8 klikk ned for at ho skal gå midt i med heilmantel på 100 m. Blei ei litt lang forklaring men håper de forstår.

 

Men dette borger for problem ikkje minst å huska kva kikkartsikte "står på" så derfor tenkte eg på å berre bruka blyspis eller det meir sannsynlig alternativet finna ett alternativ av kvar type som går noenlunde likt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke så mye betydning om helmantel eller blyspiss går likt. Er bare å merke opp på kikkertsiktet.

 

Skyt først inn kikkerten med blyspiss. Med hvit isolasjonsteip klipper du til to spisse trekanter, og skriver bs på disse. Disse settes på justeringsrattene for høyde og for sideveis justering pekende rett på markeringsprikken som er satt på kanten som går rundt dreieskiva. Da har du markert riktig høyde og sidejustering for storviltammo.

 

Deretter gjør du det samme med helmantelammoen, helst med teip i en annen farge. Og vips kan man ha et våpen som man trygt kan veksle med ammo i, uten ny innskytning. Kun stilling på kikkerten.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Tar opp igjen min gammle tråd. Siden eg har ladeutsyr på vei så opner det seg vel litt fleire muligheter. Har lest mykje på kammeret og faktisk litt på robsoft og, men det meste av det som er skrivd her er jo tiltenkt toppfugljakt.

Har jakta gås med 6,5x55 i noen år no og funne ut at dei er temmelig hardskotne men udødelige er dei jo ikkje. Fekk problem i jakta i år også, av og til så fauk gåsa ca 100-200 m før ho styrta i sjøen. var med gode treff, iverfall kroppskudd. Noen seige fugler og få livet av. Fuglane blir stort sett skotne på 60-80 m men løpet er kort 47 cm så hastigheta blir nok litt lav, men holdet er jo relativt kort da. Ser jo at andre skyt på over 200 m og kula må jo tapa ein del hastighet for dei og.

Har som sagt lest ein del her og to lapua kuler som går igjenn er s 341 kula altså 100 grains fmj kula og 100 gr cutting edge kula begge fra lapua.

Er også ein som andbefaler denne:Kule: Lapua 144 grs , dette var på tiur.

Eller denne:Kaliber: 6.5x55

Kule: Norma 130gr VLD (Golden Target)

Ladning : Fabrikkammo

Utgangshstighet: 770m/s

Avstand: 100-300m

Resultat: Pent

Kommentar: Små og fine hull, og god effekt på gås

Ser at andre har hat samme problemet eks. vis han her:Har brukt oryx med knall og fall effekt, virkar som gjess er nokså hardskotne for heilmantel. Eller han her: Selv har jeg sett mye rot med fmj på gås. Selv bruker jeg Hornady V-max med god erfaring.

Jeg ser da at om skuddet plasseres lavt eller høyt så berger bryststykkene overranskende bra! Dette er tatt fra tråden heilmantel og gåsejakt. På robsoft såg eg også ein som andbefalte 85 gr Sierra varminter lada til drygt 1000 m pr/s skaut på ganske langt hold 130-250 m hadde stort sett gått bra med tanke på å eta dei etterpå.

Har jo gjort meg mine eigne tanker også da kanskje eg rett og slett skulle ta og skyta gåsa med 140 gr fusion som eg bruker på hjorten. Har fungert bra der iverfall, men syns kanskje det er litt nederlag vil helst skyta med heilmantel kanskje ein av dei to første lapua kulene eg nevnte hadde gjort jobben, iverfall viss eg lader dei med bra hastighet.

 

Det viktigste er jo at gåsa blir liggande og at det ikkje er sundskote for mykje, må selvsagt ha presisjon også da. Hadde vært lurt å vita litt kva andre synes er lurt før eg går i gang og kjøper kuler og krutt. kjøpte forresten mine første kuler i går 100 grains Hornady A MAX mulig at dei kan brukast? Som de ser så blir det mange tanker og funderinger her, kva ville de ha gjort?

Link to comment
Share on other sites

100% LØKSPØSMÅL!

 

er helt grønn på dette temaet så beklager for idiotspørsmål men hvorfor bruker dere ikke blyspiss på gåsa? blir det bare søl ut av det eller skyter dere de med helmantel fordi man kan? eller er det fordi man har en teori om at blyspissen er ikke like treffsikker som helmantelen?

Link to comment
Share on other sites

Bruk en eller annen blyspiss som går godt i rifla di og skyt gåsa høyt i brystet eller ryggen. Jeg har felt et par hundre gås med rifle og brukt Oryx, Gameking, Deep Curl med flere. Gåsa ligger på plassen hver gang. Så lenge treffet ikke blir for lavt er bryststykkene hele.

Kjeme nok til å prøva da der ja

Link to comment
Share on other sites

100% LØKSPØSMÅL!

 

er helt grønn på dette temaet så beklager for idiotspørsmål men hvorfor bruker dere ikke blyspiss på gåsa? blir det bare søl ut av det eller skyter dere de med helmantel fordi man kan? eller er det fordi man har en teori om at blyspissen er ikke like treffsikker som helmantelen?

 

Sannsynligvis sia det er vanligst å skyta fugl med heilmantel. Blyspiss er vel helst brukt på 4 føtinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 months later...

Tar opp igjen min gammle tråd Har 100 grains A-max , 85 grains Sierra varminter samt 100 grains hornady interlock kula.

Begge hornady kulene har eg prøvd dei gav god presisjon men kven av disse 3 ville de valgt til grågås?

 

Når eg tenker meg om så meiner eg og huske at Jørnund Lien andbefalte nosler balistic tip til kanadagås i 6,5 mm. Synes at a-max kula ligner på nosler kula, har dei to kulene noenlunde samme egenskaper eller?

Link to comment
Share on other sites

Har brukt 100gr a-max på rev og kråke. Ladet til opp under 900 ms sprenger den kråka på 200m og lager store hull i reven. Skal den brukes på gås er skuddplassering i nakke ett must. Har skutt gås med 140 gr a-max. Det gikk fint. Men vil satse på høye skudd i rygg/nakke..

Link to comment
Share on other sites

Brukar 308 win.

Brukte heilmantel tidlegare, med litt variabel effekt.

Har gått over til 130 grains Hornady blyspiss, med fanstastisk presisjon og effekt,.."på stedet hvil" 8) .

Ei og anna gås ser litt mindre fin ut etterpå, men stort sett bra resultat.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...