Jump to content

Benelli M4 hos Winge Våpen


furuoglyng

Recommended Posts

Produktbilde kan avvike noe fra produktet vi tar inn, Benelli M4 er produsert i flere utgaver og vi tar kun inn utgaven som per i dag er er lovlig i Norge. Mer informasjon kommer på nettsiden så fort informasjon foreligger hos oss.

 

Sitat hentet fra annonsen, min understreking.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner, men Remington Verza Maxx er en kopi av ARGO systemet. Forskjellen er at Versa Maxx har flere gassporter framme i kammeret som haglepatronen lukker over i forhold til vanlige skudd og magnum lengde, sånn at trykket blir justert på en ganske enkel, unøyaktig og primitiv måte. Benelli M4 er originalen som bruker driftsikre fjærbelastede gassventiler fram for gass stengene til å justere trykket fra patron til patron.

 

Men hva slags modell M4 finnes det med mindre magasinlengde? Løpet har en løpsguidering helt framme som dras over magasinet som skal skrus fast. Jeg vet om en sånn amerikansk Benelli M4 tactical 11707 versjon med fake magasinforlenger som skal linkes gjennom framre løpsringen. Er det en sånn de tar inn?

Link to comment
Share on other sites

En ting som kan nevnes er at slugløpet på denne hagla har utskiftbare choker og samme løp kan brukes på rypejakt uten at man trenger å bytte løp. Ghostring siktene fungerer supert til slugjakt og bra på rype med hagl. Til puss demonteres stokken helt lett ved å bare skru den av og rekylfjæra ligger bak låskassa inni en tube i stokken.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Bumper denne opp igjen. Jeg fikk høre at innførsel på Benelli M4 hagler og delene til våpenet av mystiske årsaker er blitt kansellert, selv om innførsel papirene var godkjent. Er det noen som vet hvem som står bak dette og hvorfor? En 5+1 skudds M4 hagle med jaktkolbe er teknisk og utseende helt lik en 5+1 skudds M2 med slugløp og jaktkolbe som lovlig selges i Norge. Jeg skjønner ikke helt vitsen med dette, og det er mange som var på tur å bestille dette våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Benelli M4 er en type våpen ( etter viltlov mv) jeg mener ikke lovlig skal kunne brukes eller erverves som jaktvåpen...

 

Dette er våpen som faller inn i kategorien "militærlignende"....selv med lovlig magasinkapasitet mv.

Link to comment
Share on other sites

M3 og M4 er halvautomatiske skytevåpen og reguleres i egen forskrift.... :wink:

Og dette er også våpen som iht viltlov/ forskrift klart må sies å ha " militærlignende karakter" og skal således være forbudt å å bruke og erverve til jakt... :wink:

 

Super Nova er IKKE halvautomatisk... :wink:

Link to comment
Share on other sites

klart må sies å ha " militærlignende karakter"

 

Ifølge hvem? Deg?

 

En M4 i "norsk" konfigurasjon (ikke pistolgrep og magasinforlenger) er like kjedelig utseendemessig som de fleste andre halvautomater. Bare litt mer firkantet kasse på den. Den er vel ca like (u)egnet for skeet og jakt som andre lovlige halvautoer. Du kan slenge masse picatinneræl på andre hagler, og det gjør dem ikke ulovlige av den grunn.

 

Proffen: Om det er ræl eller ikke er vel irrelevant :P

Link to comment
Share on other sites

Med vanlig jaktkolbe tilfredsstiller den vel DN, slik som den halvautomatiske Benelli M2 slug med ghost ring sikter gjør per idag. Ønsker bare å kommentere at jeg ikke helt skjønner alt dette hysteriet her i landet sånn ellers mot praktiske hagler til dynamisk skytesport. En 6+1 hagle med fast rørmagasin og pistolskjefte utgjør egentlig atskillig mindre samfunnsrisiko enn en praktisk rifle med 30 skudds uttagbar magasin som er lovlig.

Link to comment
Share on other sites

M3 og M4 er halvautomatiske skytevåpen og reguleres i egen forskrift.... :wink:

Og dette er også våpen som iht viltlov/ forskrift klart må sies å ha " militærlignende karakter" og skal således være forbudt å å bruke og erverve til jakt...

 

Det vage begrepet "militær karakter" er bare relevant for rifler....

 

§ 3. Godkjente halvautomatiske hagler

Halvautomatiske hagler som oppfyller kravene til minimum totallengde og løpslengde etter

våpenforskriften § 2 første ledd, er godkjent for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd,

med unntak av hagler som fyller ett eller flere av følgende kriterier:

a) bare pistolgrep uten skulderstøtte,

b) pistolgrep frittstående fra kolben under våpenet,

c) våpen påmontert rørmagasin eller magasinforlenger med mulighet for større magasinkapasitet enn 5

patroner i tillegg til patronen i kammeret, eller

d) tillater bruk av avtakbare boksmagasiner.

Hagler som nevnt i første ledd bokstav a til d kan etter en konkret vurdering av Politidirektoratet

godkjennes for erverv, eie og inneha, jf. våpenforskriften § 7 annet ledd.

Link to comment
Share on other sites

M3 og M4 er halvautomatiske skytevåpen og reguleres i egen forskrift.... :wink:

Og dette er også våpen som iht viltlov/ forskrift klart må sies å ha " militærlignende karakter" og skal således være forbudt å å bruke og erverve til jakt...

 

Det vage begrepet "militær karakter" er bare relevant for rifler.....

 

Tøv :wink: Ikke noe skille på rifle eller hagle:

 

 

§ 15. Våpen under jakt og felling

       Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

Link to comment
Share on other sites

§ 15. Våpen under jakt og felling

       Under ordinær jakt og felling kan det bare brukes rifle og haglevåpen med ladning av krutt. Under jakt og felling er det ikke tillatt å bruke pistol, revolver, halvautomatiske våpen av militær karakter eller helautomatiske skytevåpen.

 

 

Irrelevant. Det finnes ingen ordentlig definisjon på hva militær karakter egentlig er for noe. Du kan gjøre en M2 like skummel som en M4 med helt lovlige deler om du så ønsker det.

Link to comment
Share on other sites

Benelli M4 er klart i kjerneområdet for den type halvautomatiske våpen som § 15 omhandler og mener som forbudte på jakt :wink:

 

M4 markedsføres aggresivt som miitærvåpen og brukes i stor utbredelse som militært våpen :wink:

 

Så en M4 er åpenbart forbudt etter viltlovgivningen til jakt og som ervervet til jakt.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Benelli_M4

 

http://tablet.benelliusa.com/firearms/m4-tactical/index.php

Link to comment
Share on other sites

En forskjell mellom M1/2 og M4 er at den siste er utviklet og designet spesifikt for militært bruk, da USAs forsvar.

M4 er ett militært våpen som også selges til sivile. Ja du kan endre det noe slik at det ser mindre militært ut, men det er jo fremdeles militært.

 

 

Skal jeg spekulere/tippe på hva som har skjedd, så tipper jeg flere har kjøpt M4 med "vanlig" kolbe, kommet hjem hvor de river av den og setter så på en innskyvbar med pistolgrep (evt magasinforlenger) for å lage ett "tøft/kult" våpen. Dette har så myndighetene blitt lei og så bare stoppet hele salget.

Link to comment
Share on other sites

Er vel noe slikt jeg også ville mistenkt, men ved hvilke grunnlag kan de gjøre det? Finnes da flust med pistolgrep (med og uten kolbe) til M1/2 samt ca alle pumpehagler. Ikke bare det, men picatinnyskrammel med shellholdere etc...

 

Argumenterer mest av prinsipp her, men det er ikke til å stikke under en stol at M4 ville være førstevalget mitt om jeg skulle hatt en halvautohagle.

Link to comment
Share on other sites

Det her er jeg redd er en klassisk "bordet fanger". Pod og dn har nylig avslått MR1 til jakt, til tross for at dette åpenbart er et bedre alternativ enn Ruger mini14, Benellis design og estetetiske egenskaper faller åpenbart ikke i smak hos øvrigheta.

 

At Benelli tenker nytt går de hus forbi, strengt tatt kan vi takke oss selv, majoriteten benytter konstruksjoner eldre enn T-Ford til jakt, men når ankom du skytebanen i T-Ford sist? Problemet, ganske presist, er den fraværende viljen til å omfavne ny teknologi i skytterkretser, vi kjøper helst gammelt og prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...