Jump to content

kjøp av luftvåpen


hallingdal

Recommended Posts

Hei

har planer om kjøp av ei rimelig luftgevær for å ha på hytta formål er trening av guttungen på 8 år samt jaktskyte trening til meg selv, har vært relatift aktiv skytter i mange år ,men aldri hatt ei luftbørse. har lest at mange av de rimelige kan ha både litt lurvette avtrekk og sånn passe treffsikkerhet er det noen merker som er bedre en andre ??? evnt.merker som en bør holde seg unna

Har lest at tunning er påkrevd på de fleste av de rimmelige,div, ting lar seg vel ikke trimme åkke som

vil svært gjerne ha noen gode råd

Link to comment
Share on other sites

hatsan og gamo er både billige og heilt greie for trening.

gamoen kan kjennes litt ut som ei leke, men den er greit presis og har et greit avtrekk.

hatsanen er litt tyngre mer solid og føles mer ut som ei ordentlig rifle. den kan faktisk være veldig presis med riktig ammo.

Når du kjøper et gevær, så bør du holde deg unna de aller billigste. Jeg har en hatsan mod. 33, gav 1000 kr for den og det er den beste luftgeværet jeg har vært borti for under 3000. :)

Link to comment
Share on other sites

Må si meg enig med Gullvingen i at du bør ligge unna Hatsan og Gamo. Da jeg var ung og lovende hadde jeg et Diana mod. 24 jeg hadde mye glede av. Kort i kolben, ålreit avtrekk, lett å spenne og god presisjon. Muligens noe i spedeste laget for en voksen, men et gevær til bruk for både voksen og åtteåring blir i alle tilfelle et kompromiss størrelsesmessig.

Link to comment
Share on other sites

Baikalen er den samme som izh 60. Fast kaldhamret løp, så presisjonen er god. Kjøpte min fra toolfarm. Har luffer som er tre ganger så dyr og nesten tre ganger så kraftig, men de blir lite brukt. Elsker baikalen. Ladearm på siden, og sluttstykke som fører kula inn I løpet. Ingen sikring.

Link to comment
Share on other sites

+1 på Baikalen. Har eit slikt sjølv, og kan bekrefte at dette er presist. Takka vere den justerbare stokken kan både eg og seksåringen leike med det. Det er heller ikkje tyngre å spenne enn at seksåringen greier det sjølv. Billeg er det også.

Link to comment
Share on other sites

Joda, Gamo har vært garbage i mange år, nyere utgave av BSA også. Den Baikalen det snakkes over her om er svært god og presis, svært liten og lett og kan også brukes med diopter eller kikkert.

Diana har brukbare modeller, men Gamo og Hatsan er søppel av verste sort.

Det blir som å eie en Lada og påstå at det er verdens beste bil....

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte en diopter til min, men endte tilslutt opp med en kort 4x kikkert som kom med en stoeger x20s. Var enklere for meg å skyte ett hulls samlinger med kikkert :) Har prøvd mange forskjellige kuler og utrolig nok, de som gir meg etthulls samlinger er disse billig kulene: http://toolfarm.no/?PageID=1452&ItemID=200" target="_blank

 

På liggende skyting lader jeg baikalen mye raskere enn et knekkvåpen.. Eneste negative er at den er som star baikal, litt røff i kantene. Så ble litt sår i fingrene etter en stor økt på et par hundre raske skudd på en selvanviser. Avisolerte en myk ledning og tredde over sluttstykke slik at det ble gummiert og myk, og rundet kantene på sikringen til ladearmen. Nå er den perfekt og ikke slitsom å skyte med i lengden.

 

Finnes også en bailkal / izh 61 utgave med 5 skudds magasin som mates inn fra siden hver gang du drar bak ladearmen, kamrer kula når du tar fram ladearmen. Er noe dyrere, og skal vistnok ha en smule dåligere presisjon og fart.

 

Uansett hvilket våpen du havner opp med, skyt rundt 500 skudd før du begynner å forske med kuler og presisjon.

Link to comment
Share on other sites

Som gullvingen sier kjøp kvalitet. Kjenner ikke til den baikalen, men jeg har flere hw og en webley tomahawk. Har hatt noen hw og det er ren kvalitet. De nye tomahawkene som er for salg er ok. Gamo og Hatsan er armeringsjern.

Hw 97 er til å anbefale. Hvis man skal ha noe som er lett og kort så er hw 30 bra.

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan fortelle en liten historie om Hatsan som er helt sann og ekte.

 

Jeg drev litt med luftvåpen som guttungen, brukte da en Slavia 630 eller deromkring.

Etter det ble det hagler og annet. Så mange år etterpå fikk kjøpesjuka overtaket og jeg

kjøpte "verdens beste, raskeste og kuleste luftgevær" nemlig Hatsan 125 i .177.

Jovisst var den rimelig rask, men så kjøpte jeg også en 105 i .22 og en 125 i .25. Felles for dem alle sammen var helt grusomme avtrekk, men man får jo træl og styrke i pekefingern da.

Presisjonsmessig var de ujevne i perioder, men det skyldtes gjerne alle skruene som løsnet.

Avtrekket er en komplisert affære med masse pinner, fjærer og andre duppeditter som du garantert får måne av dersom du plukker det ned, veldig koselig kveldsarbeide dersom det spretter fra hverandre når børsa ligger på arbeidsbenken. Det har skjedd for meg et par ganger og det utløser en evig jakt etter smådeler som spretter rundt i hele huset.

 

Hatsan er tung, lang, hard å spenne, vondt avtrekk og er relativt temporær presis.

Kvaliteten ligger på linje med en betongblander produsert i Taiwan, dvs grov og dårlig sammensatt. Det har vært mange klager og reklamasjoner på de og de er ikke verdt tiendelen av salgsummen.

En Gamo er kanskje noe bedre, men de er dønn kjedelige, mye plastikk og dårlig skrudd sammen. Engelske og tyske luftvåpen har i mange år utmerket seg med god maskinering, gjennomtenkte løsninger, kvalitet i tre og stål samt glimrende avtrekk og de koster gjerne ikke så veldig mye mer enn Hatsan eller Gamo.

Jeg har klart å gi bort en Hatsan, har dessverre to igjen, en i .22 og en i .25

 

Noen trives med Hatsan og Gamo og til det kan jeg bare si: Sikkert, du har neppe forsøkt noe annet og lest deg dum og blind på tullete beskrivelser på salgsbrosjyrer og nettsider.

Rekylen fra en 125 er teit, den dunker hardt bakover og framover, slikt blir du lei av da du etterhvert får kikkerten enten i trynet eller på tærne fordi den ramler av.

Nå har ikke jeg rekylskrekk og har heller ikke fått idiotmerke i panna fra en kikkert, men jeg skyter gjerne 100 skudd med en .475 magnum enn ti med Hatsan, det er bare helt grøss å bruke de!

 

Hatsan har modeller med fin stokk i tre og PCP, de er noe bedre.

Dog skal det aldri mer slikt skrammel inn i mitt skap, DEN døra er låst for slikt.

Link to comment
Share on other sites

Driver å fundere på luftvåpen jeg også... Har kikket litt på dette her http://toolfarm.no/?PageID=224&ItemID=164" target="_blank" target="_blank

Virker som en allright børse, men er det noen som har noen erfaring med det?

 

jonilse: Hvordan tror du Baikal'n vil fungere for en links skytter? Vil den være grei å betjene, eller blir det bare knot med ladearmen?

Link to comment
Share on other sites

Baikalen funker greit for links. Stokken er lik å holde fra begge sider, så selve skytingen er garantert ingen problem. En kompis er links skytter og han hadde ingen store problemer med den. Han klaget litt på at det var litt trangt under kikkerten da jeg har skrudd av orginal siktene og montert kikkerten ganske lavt. Jeg hadde også litt problemer i starten for å få plassert kula på rett plass i sporet, rette veien, under en relativt lav kikkert. Så vet ikke om det er værre for en links å få plassert den lille kula på plass.

 

Er lett og spenne opp. Ladearmen låses etterhvert som man drar den bak, så den klapper ikke fingrene av deg hvis man glipper taket under spenning. Nevøen min på 9 ble helt vill for å si det mildt for noen måneder siden da han kom på besøk. Tok han med for å skyte blikkbokser for føste gang. Han hadde ingen problemer med å lade selv, og det ble ikke så mange bom på han. Så det satte nok noen griller i hodet hans. :twisted:

 

Følger med ei rusten pussestang i gorrjern til løpet, og manual med handskrevet kontrollseddel for våpnet. Fettet som er brukt stinker ekstra fælt under innskytings perioden.

Er superlett, og kjennes veldig hul plast aktig ut. Var litt skeptisk i starten, men nå har jeg mange tusen skudd med den og er veldig fornøyd. Rå presisjon på korte hold til lav pris. Så får tiden vise om det holder i sammen i lengden, men kjenner jeg baikal rett, så gjør den nok det.

Link to comment
Share on other sites

Ja det blir trangt under en kikkert, høye fester fungerer nok bedre selv om det ser litt rart ut.

Baikalen er utrolig lett å spenne opp så selv de yngste vil ikke slite der.

Avtrekket kan justeres og man kan skyte i timevis uten ømme muskler.

Jeg kjøpte en slik da de kom på markedet, må være 15 år siden og den fungerer godt fremdeles.

Da fulgte det med ekstra fjær og ekstra skiver til frontsiktet.

Levert solid innklint i en fettete papirposevariant inne i en liten trekantet eske.

Ble kjøpt på Alnabru (G-Sport tro) for 799.- så den var nok dyrere den gangen sammenlignet med dagens krone.

Likevel er den en liten tass som aldri selges, den er rett og slett for trivelig og morsom, dessute svært presis.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt Gamo 1000 en del år nå. Har to sønner som bruker det mye på hytta. Trener en del selv med det også fordi jeg har to jaktrifler.

Presisjonen er bra og utgangshastigheten er 305 ms. Veldig kraftig luftgevær! Med kikkertsikte går dette veldig bra opptil 40 meter. Har også skutt på 50 meter med det.

Skulle gjerne ha stilt avtrekket på det, men har ikke fått dette til. For mye kryp i avtrekket. Noen som vet om det kan gjøres?

Kan ellers anbefale børsa. Betalte ca 2000,- for den.

Link to comment
Share on other sites

GRT III avtrekker, fra Charlie de Tuna.

Gamo avtrekket er ofte ikke så bra, og vanskelig å justere. Med GRT blir det omtrent som natt og dag. Veldig mange har blitt storfornøyd, og bytter ikke tilbake.

Må nok bestilles fra utlandet, Sonos DK sanns. den nærmeste.

Link to comment
Share on other sites

GRT III avtrekker, fra Charlie de Tuna.

Gamo avtrekket er ofte ikke så bra, og vanskelig å justere. Med GRT blir det omtrent som natt og dag. Veldig mange har blitt storfornøyd, og bytter ikke tilbake.

Må nok bestilles fra utlandet, Sonos DK sanns. den nærmeste.

 

Dette så jo interessant ut. Skal sjekke dette :wink:

Link to comment
Share on other sites

Den versjonen av Baikal MP-60 som produseres nå har ikke justerbart avtrekk.

Står fortsatt i Toolfarms beskrivelse at det er justerbart, men det jeg kjøpte der i fjor har et annet avtrekk (triggeren ser annerledes ut enn den på bilde).

 

Avtrekket er lett, ganske brukbart, men altså ikke justerbart. Mitt har serienr 106000378, vet ikke når det er produsert.

 

GRT III og GRT-4G kan kjøpes billigst direkte fra produsenten på hjemmesiden hans. Pris inkl. frakt finnes der. Tar ikke kort eller PayPal, man må sende dollar i posten til han. Leverer raskt.

 

http://www.charliedatuna.com/index.html

Link to comment
Share on other sites

Joda, Gamo har vært garbage i mange år, nyere utgave av BSA også. Den Baikalen det snakkes over her om er svært god og presis, svært liten og lett og kan også brukes med diopter eller kikkert.

Diana har brukbare modeller, men Gamo og Hatsan er søppel av verste sort.

 

No har eg den nevnte Baikalen, samt eldre og nyare Gamo og luftvåpen frå Weihrauch. Byggekvaliteten på Gamo-våpna mine er skyhøgt over Baikalen, som mest av alt minner om Kina-ræl. Men presis, det er den. Og sjølv om den ser ut som søppel har eg ingen grunn til å tru at den ikkje vil vare i mange år.

 

At Weihrauch lagar luftvåpen av betre konstruksjon og kvalitet enn Gamo er det ingen tvil om. Men å kalle Gamo søppel...

 

Det blir som å eie en Lada og påstå at det er verdens beste bil....

 

...blir som å eige ein Porche og seie at alt anna er skrot.

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg kjørt både Lada og diverse Porcher og har vel ennå til gode å savne noen av dem.

Jeg er ikke helt grønn på luffer og har hatt fingra borti det meste, har skrevet mange testrapporter

og konklusjonen er fremdeles den samme: Gamo er garbage sammen med mange andre typer, enkelte Baikal er jo bare latterlige, det samme med alt du får kjøpt på Jula, O.K Elektriske og det meste annet ræl fra Kina.

Hat-san har jeg et så anstrengt forhold til at jeg blir kvalm bare jeg hører om de. Jeg har dog litt pent å si om enkelte utgaver av deres PCPbørser, men noen har igjen en ufattelig idiotisk løsning mht magasinet.

 

Ettersom vi bor i Norge er luftvåpen kun lovlig til blinkskyting uansett valgt kaliber.

Plast er og forblir det styggeste materialet noensinne, uansett hva du lager av det. For min del er det mest anvendelige produktet av plast enten en kano eller handlepose. Gamo er i likhet med svært mange andre produkter et offer for masseproduksjon og manglende skaperglede, vett og fornuft.

Kvalitetskontrollen er totalt fraværende, faktisk på lik linje med f.eks Hatsan 125.

 

Jeg har riktignok en Gamo, den er selvsagt defekt og skal heller aldri repareres.

Den har trestokk, er gammel og like stygg som meg.

 

Fordi JEG skriver at Hatsan og Gamo er møkk synes ikke alle det såklart, det er bare fordi de aldri har forsøkt noe som er bedre og jeg kan love deg at det er MYE som er bedre...langt bedre. Jeg har testet nye Gamo og spurt selgeren direkte "hva er feil med denne, avtrekket er jo direkte grusomt" og får til svar at det har han ikke greie på, det skal vel være slik.

Til og med gamle Slavia fra -70 tallet har bedre avtrekk.

 

Sorry, tåler dem bare ikke. Virkelig IKKE.

Link to comment
Share on other sites

Har du råd, kjøp weihrauch. Mest for pengene får du hel i en 50s med justerbart avtrekk.

Er den primært til junior, prøv 30s, som er fysisk mindre men med samme avtrekk.

 

Og når det gjelder kinaluffer, så kan de være bra de også.

Jeg har ei som går veeldig bra, og samler 5skudd i kronestykket på 25m. Riktignok tunet, og med rekordavtrekk, men helt flott til jakttreningsvåpen

Link to comment
Share on other sites

Enig i at Weirauch er topp våpen ,har 2 selv samt endel andre luftvåpen deriblant den Baikalen det linkes til.Trådstarter ville ha et billig våpen som den lille arvingen kunne håndtere,den baikalen er lett å lade,lett vekt,treffsikker,og ikke minst billig.Jeg ville helst ha kjøpt meg en ny BMW men må nok klare meg med Toyota en stund til :lol:

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt på utkikk etter ett luftvåpen guttungen (9 år) kan få bli med å prøve.

Etter å ha leste denne tråden så går jeg for Baikalen tenker jeg.

Lurer bare på om dere kan hjelpe meg med hvilke av de to kikkertsiktene de har hos Toolfarm dere ville ha kjøpt med.

Eller er det noen andre billige sikter dere heller ville ha kjøpt?

Link to comment
Share on other sites

"Rekylen" på et fjærdrevet luftvåpen er en kjent kikkert-dødare da den slår både bakover og forover.

Når stempelet bråstopper i enden av sylinderen skapes en kraftig rystelse som effektivt rasler i filler mange kikkerter.

Kjøp kun kikkert beregnet for kraftige fjærvåpen samt gode montasjer, da slipper du også idiotmerke i trynet...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har denne fra toolfarm :http://www.toolfarm.no/?PageID=1454&ItemID=1139

 

Den har fått kjørt seg på min B30 (kina klone av Diana 48)som faktisk kverka en rimelig bushnell kikkert jeg satte på først.Har vel skutt 2-3000 skudd med børsa etter at jeg satte på denne kikkerten og den fungerer lik fint ennå.Den baikal børsa er snillere i rekylen så siktet vil nok duge mer enn godt nok til den :D

Link to comment
Share on other sites

Det er også noe som heter "Sportsmatch Dampamount". (tilgjengelig i Norge). Det er en skinnemontasje med innebygget gummidemping. Beregnet for fjærlufgevær. Som jo altså, spesielt for de kraftigere typer, rekylerer voldsomt. Koster noe, ca. 750,-, men da gjør man jo det man kan for å unngå å knekke kikkerten. For øvrig som kjent, finnes enkelte kikkertprodusenter som har spesialisert seg på, å produsere robuste kikkerter for luftgevær. Om man skaffer seg begge komponenter er man noenlunde, sikret mot kikkertskade.

Link to comment
Share on other sites

Ja det stemmer det med dempa montasjer, har tre-fire slike selv og har ikke kverket optikk etter det.

De er som du nevner litt dyre, men kan vel ses på som en forsikring.

Da jeg besitter et par luffer som er kjent for å drepe kikkerter ble slike montasjer innkjøpt.

Link to comment
Share on other sites

Har vært litt på utkikk etter ett luftvåpen guttungen (9 år) kan få bli med å prøve.

Etter å ha leste denne tråden så går jeg for Baikalen tenker jeg.

Lurer bare på om dere kan hjelpe meg med hvilke av de to kikkertsiktene de har hos Toolfarm dere ville ha kjøpt med.

Eller er det noen andre billige sikter dere helle ville ha kjøpt?

 

Har et slikt luftgevær (MP-60), vil absolutt anbefale det, passer til både barn og voksne, lett å håndtere, brukbart avtrekk og presisjon, solid og rimelig.

 

Passer nok best med et kompakt sikte. (f.eks det som stoney anbefaler).Har selv et Leapers 6x32 sikte på mitt (SCP-632AOMDL2), dette er 21 cm langt. Kjøpt hos Sandefjord Paintball for noen år siden. Montasjefeste er av plast på dette geværet, ser ikke ut til å være noe problem, monasjeringene sitter godt. De ringene som ToolFarm selger er helt OK.

 

De faste siktene er enkle å fjerne. Forsikte løsnes med å skru av fremdel, denne kan skrus på igjen etter at sikte er fjernet. Tror det også finnes kompensator/ demper som kan skrues rett på løpet

 

Sandefjord Paintball har IZH-61 versjonen med 5 skudds magasin, koster noe mer.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Er forsåvidt enig i at man burde holde seg unna gamo, både når det gjelder rifle, kikkert og ammunisjon. Men, for ett par dager siden kjøpte jeg luftgevær nr 3.

Dette var ei Gamo black fusion rifle. Av ammusjon bruker jeg baracuda power ifra ett tysk merke jeg ikke kommer på nå. Driver enda å prøver finne en kikkert som funker siden den gamo kikkerten jeg kjøpte ikke tålte rekylen :P Men må si at for første gang med gamo, så har jeg prøvd ett skikkelig bra luftgevær.

Treff sikkerheten er meget imponerende med den ammunisjonen jeg brukte. Etter testing av flere forskjellige typer kuler, fant jeg ut at de tyske barracuda kulene var klart best. Avtrekket på denne er også veldig bra. Samtidig er vekt og balanse mye bedre enn de tidligere riflene ifra gamo. Denne betalte jeg 2700 for når jeg fikk 10%.

Denne riflen er også veldig kraftig, men rekylen er veldig ok i forhold til tidligere luftgevær med stor utgangshastighet.

 

Ellers prøvde jeg også ei Diana børse med fixed barrel. Dette var også ei veldig behagelig børsje. Men denne har jeg ikke fått testet mer enn 4 skudd på 3 meters avstand inne i butikken jeg kjøpte gamo børsa.

Link to comment
Share on other sites

Du burde ihvertfall fått testet den. Har skjønt at du ikke har vært så fornøyd med gamo, og det har ikke jeg vært heller. Som sakt i min egen tråd om dette med luftgevær rekyl og kikkert, så har jeg også en gamo shadow 1000. Det syntes jeg var en ufattelig dårlig rifle. Men denne gamoen er jeg virkelig fornøyd med. Så når jeg får satt på en skikkelig kikkert tror jeg det kan bli en meget fornøyelig opplevelse :)

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har som i tidligere tråder slaktet endel varianter av Hatsan og Gamo på bakgrunn av at de har vært testet.

Den modellen du eier har jeg ikke testet og jeg skal erfaringsmessig sett være litt forsiktig med å uttale meg om produkter

jeg ikke har hatt fingrene på. Det skal dog nevnes at forhistorien til Gamo ikke er særlig oppløftende og mine uttalelser er preget av tidligere dårlige opplevelser. Det har ofte vært slik at "man får det man betaler for" og mine tidligere opplevelser med sistnevnte merke har ført til den konklusjon at "man får ikke det man betaler for, man får mindre".

Gamo har kanskje vært heldigere med den modellen du har og forstått at folk ikke lenger gidder å bruke vinsj for å trekke til seg avtrekkeren. Om ikke annet får man iallefall en usedvanlig sterk finger og det kan jo komme til nytte dersom man ønsker å utfordre noen til å dra krok....

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Gamo og Hatsan fjærbørser gir kortvarig skytelykke. En blir etter hvert lei av børser som leverer ulikt fra dag til dag.

De vil ikke belønne deg for et evt.skytetalent, for på det værste sprer de som ei hagle!

Jeg har hatt to Hatsan 125, og aldri mer. Spør Jaktdepotet i Drammen hva de synes om de børsene, de fikk alle tilbake i retur pga reklamasjoner, feil og mangler. Hele børsa hopper og dirrer så fælt at skruer løsner og løpet ofte likeså. De er overhodet ikke bygd for å tåle rekylen. Hatsan PCP derimot er langt bedre, enda den ikke er perfekt. Her har tyrkerne tatt seg selv i nakken. Jeg vet fordi jeg har en.

 

Weihrauch/HW og Diana er typiske eksempler på børser der skytegleden vokser over tid.

 

Jeg forstår at de som har kjøpt seg Hatsan eller Gamo blir skuffet når de leser så mye negativt om børsene sine.

Men går dere mer i dybden og prøver ut mer seriøse merker, og setter dere inn i sakene, så vil neppe savnet etter Hatsan eller Gamo bli særlig stort.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...