Jump to content

Finnmarkseiendommen innfører dagskvoter


Tikkakoski

Recommended Posts

http://www.fefo.no/index.asp?topExpand=&subExpand=&strurl=//applications/system/publish/view/showobject.asp?infoobjectid=1006265&channelid=1000127

 

Finnmarkseiendommen (FEFO) innfører kvoter på 2 liryper/ 3 fjellryper og 1 storfugl pr dag. Personlig synes jeg dette er på høy tid. Skal det være noen hensikt med takseringer, må man også tørre å innføre kvoter når takseringene tilsier dette.

 

Hva mener brukerne her om dette?

Link to comment
Share on other sites

jeg har vært flere turer på vidda i Midt- og Vest-Finnmark i vår, sommer og høst. Har aldri sett så lite rype i området før. 3 stegger og et lite kull. Jeg synes det var på tide med restriksjoner. Nå har det vært et dårlig år i år, men tendensen har vært der før: Mindre rype, og stort trykk i enkelte områder. FeFo kunne gjerne ha gått lengere etter min mening, og sperret enkelte felt. Når det er sagt så er det litt sent å komme med begrensninger noen dager før jaktstart. Det er vel enkelte som har bestillt en dyr tur oppover som får seg en skuffelse.

Link to comment
Share on other sites

Blir ikke noe problem for meg, sesongen 2007 gikk jeg fra Smalfjord til Rustefjelbma og så ikke 1 rype, i gamle dager var det alltid ryper her. Min analyse var at Laumakken hadde tatt blåbærlyngen, nå er det stort sett bare gress igjen, rypa trykker mere. Jeg hadde vedteig i samme område så jeg gikk jo i terrenget flere ganger uten å se 1 eneste rype. Jegere med hund finner ryper der laumakken har herjet.

 

I år har vi tilleggsproblemet med at revebestanden har tatt seg opp på 2 somre med lemen som brått ble borte i vår = de måtte spise rypemiddag (nøyer seg ikke bare med saus og poteter).

Link to comment
Share on other sites

Forbud mot bruk av hund hadde vært en knall løsning. Da hadde det blitt tatt ekstremt mye mindre ryper og jegeren hadde fått oppleve spennede jakt. Mye mere morro å finne fuglen selv og hele tiden måtte passe på.

Det teiteste jeg ser er folk som vaser rundt med knekt hagle og venter på at hunden skal finne pippen.

 

(Bare min mening, prøver ikke å irritere de som lett lar seg irritere av andres meninger)

Link to comment
Share on other sites

Dette gjelder da også Sørøya siden kvoten omtales å gjelde hele finnmark?

 

Det gjelder hele Finnmark, ja. Noe som for meg egentlig er litt rart, da det er store forskjeller mellom områder i Finnmark, også i år! Tana kommune er et eksempel på det.

 

Mulig Tana kommune ikke er representativ, da store deler av kommunen grenser til Finland langsmed Tanaelva. Og fuggel vandrer på tvers av denne elva, lykkelig uvitende om en riksgrense.

FeFo oppfordrer jegerne om å vise måtehold under jakta, og innfører dagskvoter på 2 liryper og 3 fjellryper i hele Finnmark.

 

http://www.fefo.no/index.asp?topExpand= ... id=1000127

Link to comment
Share on other sites

Jeg bare lurer på hvordan i alle dager dette kontrolleres egentlig? Det at kvotebegrensingene følges av jegere?

 

Uetisk og umoralsk eller ikke; Jeg har i allefall en bekjenning på rundt 70 år, som har jaktet ivrig siden etter krigen i Nesseby, Tana og Karasjok-området. Han hevder å aldri ha møtt en eneste kontrollør, fra verken Fjelltjenesten/SNO eller Fjellpolitiet. Så han sluttet å betale jegeravgift på 80-tallet en gang, og han har i allefall ALDRI kjøpt noe jaktkort fra FeFo! Det er ingen vits sier han, for det fins jo ikke kontrollører uansett.

 

Så kan det jo få være opp til hver enkelt å mene noe om en slik holdning, men mitt poeng er; hvordan skal kvoteordningen kontrolleres egentlig???

som så mye annet blir det jo stortsett opp til den enkelte å følge lover og regler.

du kan risikere å bli tatt om du blir kontrollert og har brutt loven.

 

dette blir en etikk og moral diskusjon som sannsynligvis ikke fører til noe godt om vi tar den her. tror jeg.

Link to comment
Share on other sites

Fefo har ikke kontrol på noe som helst. Det er ikke så vanskelig og se det, det er bare og se på elgjaktlagene som har fått vald. Det er jo mange lag der som ikke har godkjent hund med fører, det er bare og gå inn på nkk.no og se. Der finner du alle hundene som er godkjent, minusen er bare at det kan være hunder som ikke er i livet mer. Og det tar ikke lang tid og sjekke sånn, men fefo tar seg ikke tid til sånn.

Link to comment
Share on other sites

Jeg synes kvoter er en bra ting, og som Høggern er inne på det er opp til hver enkelt av oss å følge loven eller ikke.

 

Hvis folk følger kvotene og ikke skyter mer enn det som er tillatt, så trengs ikke andre reguleringstiltak som forbud mot hunder, forbud mot vinterjakt etc.. Sånn sett burde hver enkelt rypejeger uavhengig av jaktmetode ha såpass jaktmoral og respekt for viltbestandene våre at de følger kvotebegrensninga. Ikke forsøker å skyve ansvaret for svak rypebestand over på jaktformer de selv ikke driver... Det er ett felles ansvar og ikke bare de som driver enkelte former for rypejakt som skal ta ansvaret med begrensninger og reguleringer.

 

Jeg er bare litt bekymret for fjellrypebastanden, her sitter ikke forvaltningen eller forskerne for den del på noe særlig kunnskap, og bestanden blir antatt å være god, basert på fangstrapporter og håp om at bestanden klarer seg selv. Personlig mener jeg fjellrypa burde vært fredet i hele september og mars som et førevar tiltak, og kvoter resten av sesongen. Jeg har observert ekstremt lite fjellrype i fylket i år. Lirypebestanden har forvaltninga mer erfaring med og her tror jeg FEFO har "truffet bra" med en kvote på 2 fugl pr dag pr jeger. Og endelig har de tatt med hele fylket, og ikke bare områder inne på vidda.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...