Jump to content

NSF - Forbundsting (6-7 April)


Bromark

Recommended Posts

Til helgen er det Forbundsting for Norges Skytterforbund, og som vanlig er det få som bryr seg her på Kammeret, men dere skal ha for at dere er flinke til å klage i etterkant.

 

Hvor mange av dere har lest papirene og satt dere inn i de forslag som har innvirkning på dere som er medlem av NSF ?

 

Det kan nevnes at det er foreslått en økning av forbundskontigent med 100.- kr, det er også foreslått en reduksjon av antall styremedlemmer i hovedstyret, dvs at fagkomite lederne blir fjernet i det nye forslaget til nytt styret. Det er også sendt inn forslag om å rute tilbake alle breddemidler som er betalt inn tilbake til hver enkelt krets.

 

Så hvis dere ennå ikke har lest papirene som ligger på skyting.no bør dere gjøre dette og sørge for at deres egne representanter formidler det syn som majoriteten i kretsen står for.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å presisere litt: Det er foreslått å øke forbundskontingenten med kr. 75,- og ikke kr. 100,-.

 

Når det gjelder å formidle det syn som majoriteten i den enkelte krets står for, synes dette å være en bortimot uoverkommelig oppgave på 2 dagers varsel. Man må ringe ganske mange skyttere dersom man med noen grad av sikkerhet skal vite hvilket syn MAJORITETEN av kretsens skyttere står for.

 

Det beste man kan håpe på, er nok at delegatene i den enkelte krets samsnakker på forhånd og gjør seg opp en mening om hvilke forslag man bør stemme på ut fra hva man mener fremmer skytternes interesser best. Og dersom alle gjør det, ligger vi kanskje forholdsvis godt an?

 

Når det gjelder det nevnte forslaget om breddemidlene (som du har underskrevet) så synes jeg det er en god ide. Forbundsstyret støtter jo ikke dette forslaget fordi "mange skytterkretser har store problemer med å ivareta allerede pålagte oppgaver". Men hvor mange er "mange"? Snakker vi om 4 eller 14 kretser? Her tror jeg vi må be om litt utfyllende opplysninger.

Link to comment
Share on other sites

Tror mange ikke er klar over hva som skjer i helgen, tror heller ikke de bryr seg. Men greit å vet for da kan man påvirke litt.

 

Om det blir 75 eller 100 vet vi ikke før sakene kommer opp da det gjerne kommer motforslag/kompromiss på slike saker.

 

Når det gjelder forslaget fra Buskerud om å rute breddemiddel kronene som kretsene betaler inn tilbake til hver krets og at forbundsstyret ikke støtter dette pga at noen kretser ikke fungerer er det en pen ordlyd på å si at vi er korrupte og ikke eier styring på penger. De er rett og slett redde for å miste styringen på midler som bør tilfalle bredden i sin helhet og ikke toppidretten som noen ønsker.

 

Uansett vil det ligge føringer som tilsier at hvis man ikke har aktivitet tilfaller pengene NSF, så da kan de jo bruke disse til å få de få kretsene opp og gå igjen isteden for å surre de bort på administrasjonen feks...

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Den økningen av kontingenten er jeg sterkt i mot. Det blir veldig dyrt for enkelte, med når man har andre forbund man også er medlem av og klubbene kommer til å slite siden en del av disse "sofamedlemmene" velger heller å selge våpen de kjøpte for kun å eie enn å måtte punge ut enda mer i "årsavgift" for å eie våpenet.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje er det behov for å tenke i helt nye baner! De fleste av oss som skyter pistol koser oss med feltskyting og skyter lite bane -og OL-øvelser, men vi er en betydelig bidragsyter til den totale toppidrett-satsingen i NSF.

Når en nå ser ønsket utvikling fra forbundet, ser jeg det som synd at PPC-skytingen ble en del av NSF. Her skulle man etter mitt syn tenkt nytt og dannet ett forbund og søkt å inkludere pistolskytterne som i hovedsak driver kun feltskyting i dette. Jeg personlig føler at det er mye mer nærhet til PPC-skyting og sågar dynamisk skyting, noe som en del klubber har som undergrupper under NSF-paraplyen. :winke1:

henryno

Link to comment
Share on other sites

Er det faktisk fler som skyter felt enn bane/OL-programmer, dog?

 

Antall approberte pistolstevner i 2012: 1732 stevner

Antall avlyste stevner i 2012: 73

Avholdte stevner i 2012: 1658

 

Av disse var 181 Feltstevner, 18 PPC, resten (1459) er banestevner.

(statestikk fra http://www.fsu.no/issf/2012/resstat.htm" target="_blank)

 

Det var 2158 ulike skyttere som skjøt banestevner i 2012. Hvor mange var det på feltstevnene? (Irriterende at det ikke finnes noen innsamlet statestikk for feltstevnene lik den Pål Hembre samler for banestevnene.)

Link to comment
Share on other sites

Det er en utbredt oppfatning at det skytes mer bane enn felt. Men jeg kan ikke huske at noen har lagt fram "hard facts" når det gjelder dette. Kanskje på tide at noen setter seg ned og teller starter?

 

Når det gjelder bruk av forbundskontingenten, må vi ikke glemme at toppidrettssatsing ikke er hele begrunnelsen for forslaget. Etter min mening er følgende et noenlunde fornuftig argument for en økning: "Flere klubber sliter bl.a. med det faktum at skytebaner blir lagt ned eller det innføresrestriksjoner på bruk av banene. Forbundet har inngått avtale med «Idrettsadvokatene» og subsidierer klubbenes bruk av advokatbistand i slike saker. Forbundsstyret ser behov for at det i de kommende årene, brukes mere midler til å støtte klubber som får utfordringer i forhold til sine rammevilkår, samt at det er behov for å få på plass rådgiverkompetanse mht bygging av skytebaner."

 

7 år siden sist forbundskontingenten ble endret? Ikke umulig at en viss økning vil kunne bli vedtatt.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Av disse var 181 Feltstevner, 18 PPC, resten (1459) er banestevner.

(statestikk fra http://www.fsu.no/issf/2012/resstat.htm" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank" target="_blank)

 

Må huske på at feltstevnene er flere stevner i ett, som regel 4 (F, G, M og R). Men tror det er veldig forskjellig fra klubb til klubb, noen klubber fokuserer veldig på bane mens andre har overvekt av feltskyttere. Kommer vel an på hva en har av fasiliteter også, vil jeg tro.

 

Og i hvertfall i Bergen PK har vi mange klubbstevner som er felt, mens alle banestevnene er approberte. Antar at det ikke kommer frem i statistikken, siden den går per krets - og da sannsynligvis kun viser approberte stevner.

Link to comment
Share on other sites

Lindskog, husker jeg riktig har HPK deltagere på dette tinget. :wink:

 

Jeg er ihvertfall her:) men Buskerud har bare 6 stemmer, så når vi snakker 80-90 delegater må vi nok ha med oss noen fler kretser for å få ting igjennom. Men, kjenner dere noen som er her, send de en sms med innspill og få de til å stemme den veien som er fornuftig (hva nå det måtte være)

 

Uansett har det vært litt lobby virksomhet i dag og folk er nok litt delte i alle saker. En av de viktigste er nok sammensetningen i det nye styret, går forslaget igjennom vil fagkomiteene miste sin stemmerett noe som kan være farlig, da er nok dagens løsning bedre og mer rettferdig.

 

K.

Link to comment
Share on other sites

Andre ting som ble vedtatt/ikke vedtatt på tinget:

 

- Breddemidler skal fremdeles fordeles sentralt, slikt som nå.

- Forslaget fra styret om at ordningen om at breddemidler kan brukes til elektroniske skiver og kastemaskiner vidreføres ble vedtatt, men med en forandring om at det skal være landsdekkende (dvs at ordningen med rotasjon mellom regioner avvikles).

- Kongepokaler skal gå på rotasjon mellom de fire grenene.

- Saken om nytt styresammensetning ble utsatt til neste ting.

 

Noen korrigerer meg sikkert hvis jeg husker noe feil :)

 

Øystein

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...