Jump to content

"Klone" pistoler? Brukbart?


Tobiassen

Recommended Posts

Heisann! Er fersk i gamet, bare uker gammel. Har såklart allerede begynt å glede meg til det første kjøpet av egen pistol. Er ikke helt bitt av presisjonsbillen enda, vil ha en morsom pistol i .22 til mengdetrening fram til at jeg finner min plass i hobbyen/sporten. Har sett endel på såkalte kloner av tjenestevåpen. Så er spørsmålet; Er det kvalitet i disse? Er siktemidler brukbare på avstand? Driftsikkerhet? Erfaringer fra folket? Jeg vet, er enda lenge til søknader skal sendes..men er nysgjerrig å vil ha planen klar når tiden Endelig er inne. Er takknemmelig for all eventuell feedback :)

Link to comment
Share on other sites

Det som er fellesnevneren for de fleste av disse er at uten modifikasjoner, så må du bruke høyhastighetsammo da vanlig ammo blir litt for svak til å cycle ordentlig.

 

Så til spørsmålene dine....

Kvalitèt: Varierer veldig mye, avhengig av hvem som lager de, hva de er kopier av osv.

Siktemidler: Her kommer det mest an på egenpresisjonen i våpnene, for siktene er som sikter flest, går der løpet peker :winke1:

Driftssikkerhet: Som jeg nevnte i starten, de fleste trenger høyhastighetsammo. Men det kan som regel løses ved filing av kontaktpunkt mellom sleide og ramme, samt en liten oljedråpe på disse kontaktpunktene.

 

Svarer også på noen andre spørsmål som jeg stiller for deg, siden de er vesentlige for hva du skal se etter.

 

Avtrekk: Pleier å være hardt, men avhengig av hvor nøyaktig klonen er i forhold til originalen, så kan man få et ganske fint avtrekk. (Kommer jo også selvsagt an på om det kan modifiseres eller ikke)

Grepsvinkel: Akkurat som med originalene, så bør man teste så mange som mulig.

 

En annen ting, er at kjøper du en .22lr som er klone/mini utgave av noe, så kanskje du også burde kjøpe den ordentlige. Da kan du bruke klonen til mengdetrening (om den er lik nok originalen til at dette har noe å si).

 

Av slike pistoler, så kan jeg selv anbefale GSG-1911.

Går veldig bra, men er jo selvsagt ikke like presis som disse matchpistolene til 15K+++

Avtrekket har jeg tunet ned til 1400gr og denne spiser nesten alt av ammo. Siktene har jeg også montèrt i ettertid.

Artig liten sak.

gsgmars2013.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hei! takk for kjempesvar. Har sett på gsg 1911, flere som anbefaler de. Ikke like presis som matchpistoler det skjønner jeg, men så er nå ikke jeg presis for fem flate øre uansett...Enda..! :P nå har jeg prøvd så få pistoler at jeg tror ikke jeg vet hva hardt og lett avtrekk er enda, men det kommer vell. Ser at man får denna med gjenga løp og picatinny, det kan vell være greit.

Nei takk igjen for bra svar :) kjøpelysten bare stiger og stiger!

Link to comment
Share on other sites

Skal forklare igjen, et godt avtrekk er et avtrekk der du ikke må bruke mye kraft (mindre risting pga styrken du må bruke i fingeren reduseres) for å trekke i avtrekkeren.

Et tyngre avtrekk vil ikke gi deg noe annet enn sløsing med ammo :lol: Når du trener avtrekk så skal du forsøke å holde våpenet så stille som mulig mens du sikter der du skal.

 

Grunnen til at jeg skiftet ut originalsiktene: Fordi jeg kan sånt og jeg ville finstille den, noe du kan om man har tålmodighet, med de originale.

Link to comment
Share on other sites

Har ingen erfaring med 1911 kloner i 22 utenom å ha klådd litt på en kimber, og den var fin. Har ei sig sauer mosquito og walther p22, vil ikke anbefale noen av de, laget av lite holdbare materialer og svært lite funskjonssikre, når det gjelder presisjon er jeg ikke helt enig med rausheim i at disse type pistolene nødvendigvis er mindre presise enn andre 22 pistoler, de krever bare mer trening. Skjøt 50 skudd dagen med min p22 og skjøt minst likegodt med denne som alt annet jeg har skutt endel med, men jeg gikk lei av å ikke kunne skyte ei pakke med ammo uten funsjonsfeil til slutt :?

Ruger og Smith & wesson har vel også kommet på markedet med klonepistoler som det går an å titte på.

Link to comment
Share on other sites

MarinJ: Om du samler kun 10'ere på 25m med ei hand og med en P22, så må jeg bøye med langt ned i støvet. For det er bare noe jeg gjør med en av matchpistolene mine :lol:

Jeg kan ikke treffe sånt noe med P22'en jeg har mitt skap i hvertfall og den har jeg tunet (så langt man kan med den modellen). Den kiler dog ingenting, ikke med CCI standard en gang, men det kommer av å file sleiden og en dråpe olje på kontaktpunktene :)

Link to comment
Share on other sites

I tillegg til et par Colt Gold Cup`er jeg hadde på tidlig -80 tall, kjøpte jeg en Colt Ace (22 LR).

 

Ace`en var et skuff.

 

Kjøpte derfor et (kostbart) Kart ombyggingssett til G. Cup`ene istedet, og du verden hvor jeg angrer på salg av Cup`ene og Kart`en.

 

Idag har jeg en STI Targetmaster (kan ikke noe for det -men liker 1911-modeller :D ) med et Marvel Unit 1 ombyggingssett - som jeg er meget fornøyd med.

Marvel Unit 2 - er litt rimeligere, men må ha kraftig 22 ammo for å funke.

Samt at jeg overhodet ikke var fornøyd med presisjonen på dette.

 

I mellom disse - har jeg hatt et par/tre rimelige kloner av 1911 - som har vært bare r :twisted: a!

 

Når jeg var i Afrika for et par uker siden, og jaktvåpenet (Freedom Arms 454 Casull) mitt ikke kom fram sammen med resten av bagasjen, lånte jeg meg en slarkete Norinco 1911.

 

Før jeg tok den med ut på jakt - testskjøt jeg den, og klarte å samle 5 skudd innenfor et A4 ark på 15 m :?

I forkant for testen, hadde jeg tatt ut fjæren, og bøyd litt på den - slik at avtrekket ble noenlunde :thumbup:

 

Det sier seg selv at det ikke ble aktuelt å skyte på noe som var på over 10 m`s avstand.

 

Min erfaring:

 

Billige kloner - er noe dritt :!::!::!::!::!::!:

 

 

Som de fleste erfarer:

 

Starter med noe billig - som man ikke er fornøyd med.

Selger dette til innbruddspris (hvis man i det hele tatt får selge).

Kjøper noe bedre - som ikke er bra nok.

Ender opp med noe som koster "litt av skjorta" - men får et bra våpen.

 

Og skal man være med i diverse disipliner - og går på tabbene gang etter gang - blir det ganske dyrt.

 

Men dette er nok som med smårollingen som blir fortalt at man brenner fingrene hvis man rører ovnen.

Smårollingen vil uansett røre ovnen.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde S&W M&P22. Morsom pistol med ett tøft utseende og gjenget løp til demper. Den spiste det meste uten problemer.

Stort mer positivt er det ikke å si om den. Den var veldig morsom i begynnelsen men etter et halvt års tid blei jeg rett og slett lei av den. Følelsen av å skyte med en plast pistol skurra litt for min del. Kjentes litt ut som en leke og ikke et "verktøy" til poeng sanking. Smak og behag...

Angrer ikke på at jeg kjøpte den. Blei tross alt en erfaring rikere og fikk solgt den på dagen til samme pris som jeg gav for den. pga. stor etterspørsel.

Jeg hadde heller sett etter en brukt Smith m41 eller noe annet i god kvalitet.

Link to comment
Share on other sites

MarinJ: Om du samler kun 10'ere på 25m med ei hand og med en P22, så må jeg bøye med langt ned i støvet. For det er bare noe jeg gjør med en av matchpistolene mine :lol:

Jeg kan ikke treffe sånt noe med P22'en jeg har mitt skap i hvertfall og den har jeg tunet (så langt man kan med den modellen). Den kiler dog ingenting, ikke med CCI standard en gang, men det kommer av å file sleiden og en dråpe olje på kontaktpunktene :)

 

Nei, jeg samla ikke kun tiere med p22n, men 50 serier er noe jeg kun får en gang iblandt uansett pistol, lå på 44 per serie i snitt med p22n idet den ble lagt vekk til fordel for hammerli xesse, gikk som sagt lei av de 2-3 funksjonsfeilene per 50 skudd.

Poenget mitt var vel uansett at disse klonepistolene ikke nødvendigvis har dårlig presisjon i segt selv, men rett og slett krever mye trening i forhold til en konkuransepistol for å oppnå gode resultater. En skal være relativt stø på armen for å avgjøre om en pistol har dårlig presisjon, til det er en ransom rest bedre egnet, min høyre arm er ingen ransom rest , desverre :D

 

Dersom en forøvrig er ute etter noe mer enn bare en klone ville jeg kikka på en cz75 shadow med 22 kit, fint avtrekk og svært funksjonssikkert 22 kit (de 2 jeg har prøvd ihvertfall) som spiser standardammo. Da har du jo en glimrende 9mm i samme slengen også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en CZ 75 B med Kadett-sett i 22 til. Kjøpte brukt, og har aldri hatt problemer med dette, Kadett-settet funker som en drøm, funksjonsfeil er omtrent fraværende og presisjonen overgår langt han som holder i den :roll: .

 

Min første pistol var en brukt Walther GSP med begge løpssettene, innkjøpt for den nette sum av kr 7000. Jeg aner ikke hvor mange skudd som hadde gått gjennom denne på forhånd, jeg nærmer meg 40 000 i 22LR med den nå, den holder ennå 10'eren, og den spiser absolutt alt av ammo uten problemer (ICI standard og Top Shot er det jeg bruker mest), funksjonsfeil er nærmest fraværende, bare den får litt puss og stell en gang i mellom (sånn ca hvert 1000 skudd). Det jeg har sagt er at jeg skal bytte den ut den dagen jeg kan si at det er pistolens feil at jeg ikke skyter 50-serier :roll:, men den dagen har ennå ikke kommet :?

 

Så Tobiassen, jeg ville vurdert å anskaffe en brukt matchpistol som ditt første våpen. Det sparer deg for en del kroner, du får et våpen av god kvalitet, og du vil antagelig få like mye tilbake når du selger den for å kjøpe et nytt våpen når den dagen kommer.

Link to comment
Share on other sites

Tenk vilke resultater det da burde bli med en for bruken egnet pistol. OL neste sier jeg da :wink:

 

Litt seriøst, hvis du ikke absolutt må ha n 22lr klon, men kan tenke deg ett vekselsett som det foreslås til CZ ville jeg anbefalt det. Ja, dem er forholdsvis dyre, men de som er i min klubb funker fint og irriterendes skyter jeg like ille med det som med min Walther GSP fra 1979.. Ligger som regel mellom 40-45p med en og annen dupp under 40p og noen topper opp mot 48p.

For å få den å passe på en Shadow er det strengt tatt litt filing som må til. Dette ble gjort i klubblokalet på 10-15min. Funker fint de ganger jeg har lånt den og eier sier det er like pålitlig som Uniqen han også har.

Du må søke om vekselsett da det er pipe OG sleide som er registreringspliktig.

 

Hvis du kantene deg noe som ikke ser så tacticool ut men som funker kjøp en Ruger Mk1-Mk3. Har selv en slik en for litt useriøs men morsom plinking når det ikke er med som reservevåpen på stevne.

 

Men ta det med ro, du rekker å skifte mening mangw ganger før du kan levere søknad til våpenkontoret :wink:

 

Uansett, skyt og ha det gøy :D

Link to comment
Share on other sites

Haha, har kommet noe feil ut det her, blir mer riktig da å si at jeg hadde 44 i snitt som topp med p22n dette betyr ikke at dette var hver gang pistolen ble lufta :D , men den ble lufta daglig over en lengre periode og etterhvert ble resultatene stabilt gode. POENGET VAR: disse pistolene er ikke nødvendigvis upresise, men krever mye trening, dette grunnet at vekt/balanse avtrekk og ergonomi ikke er optimalisert for konkuranseskyting, de er vel heller produsert for å se tøffe ut/ ligne på storebror i et større kaliber, avogtil (etter egen erfaring) går dette noe på bekostning av funksjonalitet.

Link to comment
Share on other sites

Bare litt info:

 

32 settet til min GSP er registrert som: Våpendel Ombyggingssett, mens 22 settet til CZ'en er registrert som: Våpendel Pipe, våpendel. Det kan se ut som den siste formuleringen er den som brukes nå, for jeg anskaffet i fjor en H&K mod 4 med alle 4 løpssettene, og der er de tre ekstra løpene også registrert som: Våpendel Pipe.

 

Jeg skal propagandere litt for GSP'en her. Det tar sånn ca 10 sekunder å bytte fra 22 til 32 eller omvendt, og det er ikke nødvendig med noen innskyting etter bytte. Du har derved med deg en fullt konkurransedyktig fin- og grovpistol på stevner, jeg har flere ganger faktisk skutt bedre med 32 løpet enn med 22 løpet, på siste feltstevne fikk jeg et treff mer med 32 enn med 22 løpet :D

 

Det er litt mer kronglete å skifte fra 9 mm til 22 med CZ'en, men krever allikevel ikke mer enn et par minutter. Presisjonen med 22 løpet er også god, jeg har en gang prestert 50 på duellen med det. (Jeg har ikke greid det igjen, så det var kanskje en tilfeldighet :roll: )

 

Fordelen med slike vekselsett er at de teller kun som et våpen, også H&K mod 4 som altså kan brukes med 4 forskjellige kalibre (22, 25ACP, 32ACP og 380)

Link to comment
Share on other sites

Du får jo ganske mye med en CZ, en finfin 9mm, og en driftsikker pistol i 22 som ser ut som en pistol, kjøper du f.eks en shadow får du en pistol med et fint avtrekk også.

Tror mange som kjøper diverse "tøffe" pistoler i 22 ender opp med å bytte disse til fordel for noe som er mer brukbart til baneskyting, må si jeg kjennte meg igjen i Shadobs innlegg lenger opp :D , leste vel endel negativ omtale av både p22 og sig mosquito før jeg gikk hen og kjøpte de, måtte brenne meg litt på finga først, nå er mosquitoen byttet og p22n ble solgt for Kr500.

Link to comment
Share on other sites

P22`n ble solgt for 750,- men da fulgte det med et rødpunkt sikte ;)

Var sånn det var ja :D

 

P22 er vel ikke den pistolen som gir deg best selvtillit hvis du er fersk skytter, den er ikke lett å skyte bra med, men funksjonsmessig så var min helt topp så lenge den ble pusset.

 

Nesten irriterende å høre, jeg pusset mye, ofte etter hvert 50. Skudd, må være mine forbannede hender som fikk den til å kile seg. Uansett veldig glad for at den ikke ga deg mer trøbbel :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...