Jump to content

Skyte med pistol i utlandet - trenger tips!


kameleon

Recommended Posts

Nå som jeg endelig har skaffet meg eget våpen (etter en god stund med bare kjipe klubbvåpen) har jeg bestemt meg for å stikke til det store utlandet og ha det litt moro :) Våpenpass er i orden, og alt ser ut til å bli en svært så god ferie. Men...

 

1) Hvordan er reglene i utlandet? Jeg skal til Tyskland, Frankrike og Spania. Er det akkurat som i Norge med tanke på oppbevaring og frakt? Normalt frakter jeg våpen i en relativt sikker taktisk bag, og i SUVen har jeg boltet fast et lite FG-godkjent sikkerhetsskap spesielt designet for pistol. Men det som er greit her er gjerne ikke greit andre steder, selv om jeg har vanskelig for å tro at andre land har strengere regler enn "puter-under-armene"-Norge.

 

Så spørsmålet er, noen som har erfaring med frakt og oppbevaring i disse landene?

 

2) Videre så er det et mareritt å finne gode klubber i utlandet. I Tyskland fant jeg denne diamanten: http://www.hanseatic-gun-club.de/ som virker som en allsidig klubb med myyye moro (med både bane for presisjon og praktisk, samt godt utvalg av andre lånevåpen å teste). Men ellers i europa finner jeg bare de typiske olympiske banene, i tillegg til en million baner med leirdue (gjesp).

 

Mitt andre spørsmål er derfor: Noen tips til gode baner gjennom europa? Tenker da noe ala den i Hamburg, med variert tilbud - og aller helst felt/praktisk. Fortrinnsvis langs motorveien fra Hamburg til Barcelona gjennom Luxembourg.

 

Svar mottas med stor glede :D

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at det ikke bare er å reise rundt med våpen selv om du har våpenpass, som regel må du dokumentere hva du skal med våpenet i de forskjellige landene.

 

F. eks. jaktrett eller invitasjon til et bestemt stevne.

Det tror jeg stemmer rimelig bra. Bare det å dra til sverige krever jo innmeldelse og utmeldelse av våpen + begrunnelse (f.eks et bestemt stevne). Til sverige så melder man det inn via nettet, om det er slik i andre land vet jeg ikke.

 

Jeg har egentlig ikke skjønt hva det våpenpasset gjør for jeg mener man må melde inn og ut våpen og begrunne det selv om man har et slikt pass, men jeg skal ikke si det skråsikkert. Passet er vel bare for å gjøre innmeldelse prosessen enklere, men den må likevel gjøres liksom (rett meg gjerne om jeg tar feil).

 

Hva det FG godkjente skapet i bilen skal gjøre vet ikke jeg. Det vil nok tiltrekke seg oppmerksomhet vist det ikke er godt skjult.

Stjeler noen bilen, så har dem også stjelt våpena. Så man må ha vital del i lomma uansett hvor man ferdes vist man skal vere sikker.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har egentlig ikke skjønt hva det våpenpasset gjør for jeg mener man må melde inn og ut våpen og begrunne det selv om man har et slikt pass, men jeg skal ikke si det skråsikkert. Passet er vel bare for å gjøre innmeldelse prosessen enklere, men den må likevel gjøres liksom (rett meg gjerne om jeg tar feil).

 

Sverige bruker faktisk ikke EU-våpenpass, men kun den inn/utmeldingen på nett.

Årsaken til at du trenger EU-våpenpass for Sverige-turer er for å ta våpenet ut av Norge.

 

Men slikt varierer nok ganske heftig fra land til land, så man må sjekke nøye på forhånd.

Link to comment
Share on other sites

... selv om jeg har vanskelig for å tro at andre land har strengere regler enn "puter-under-armene"-Norge.

Du bør nok starte med å snu den tankegangen totalt :wink: Norge er relativt liberalt når det kommer til håndvåpen.

 

Det å dra "på loffen" med håndvåpen i bagasjen kan du rimelig raskt slå fra deg. Når du får tillatelse til å ta med et håndvåpen inn i et av de landene du nevner, så gjelder det for et eller flere bestemte evenement. Som du også må ha en invitasjon til. Du få altså lov til å frakte våpnet dit du skal, og ut igjen. Du får ikke lov reise rundt på "ferie" med våpnet.

 

Spania vet jeg jo litt om, og du skal jobbe rimelg bra for å finne et sted hvor du som "utlenning" er velkommen. Jeg brukte lang tid, og jeg bodde der i noen år.

Luxembourg bør du nok styre godt unna, der er håndvåpen i privat eie forbudt.

Link to comment
Share on other sites

Husk også på at det ikke bare er å reise rundt med våpen selv om du har våpenpass, som regel må du dokumentere hva du skal med våpenet i de forskjellige landene.

 

F. eks. jaktrett eller invitasjon til et bestemt stevne.

 

Ok, dette var en ganske så essensiell nyhet for meg! Har spurt våpenkontoret 100 ganger om regler osv, og ingen har nevnt at jeg må gjøre noe annet enn å ha et våpenpass med meg for å ta det med i alle EU-land. Ikke ett eneste kvekk om at jeg må melde noe inn eller ha noe skriftlig.

 

Siden jeg skrev denne posten har jeg også fått ordnet avtaler med klubber gjennom mange steder i Europa (i hovedsak Tyskland og Frankrike). Men ingen av dem nevnte noe som helst om noe innmelding eller noe annet enn "you and your gun is welcome to shoot here".

 

Nå er jeg "trent" i å ta alt som skrives på nettet med en klype salt, men må innrømme at jeg får litt semi-angst av responsen her. Noen som har personlig erfaring fra dette, eller er det noe dere har hørt fra andre? Noen relevante linker kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Kan og legge til at 9x19mm og andre militære kalibere er ulovlig i Italia. Muligens Frankrike og Spania også.

 

Italia mulig, men ikke i Tyskland. Den ene klubben jeg skal til der har alle typer. Slik jeg forstod det, så var det også noe lignende som Oslo Skytesenter, hvor hvem som helst fra gaten kan komme inn og skyte alt fra fint til grovt.

 

Men for å klargjøre, jeg tar kun med meg et presisjonsvåpen i .22lr.

Link to comment
Share on other sites

Har spurt våpenkontoret 100 ganger om regler osv, og ingen har nevnt at jeg må gjøre noe annet enn å ha et våpenpass med meg for å ta det med i alle EU-land.

 

Hvorfor er du overrasket over at en norsk saksbehandler kun svarer deg på hva som kreves for å ta våpen ut av Norge? Norsk forvaltning har da ingenting med reglene i andre land å gjøre, du må naturligvis kontakte tilsvarende forvaltning i de aktuelle landene.

 

Prosjektet er neppe gjennomførbart.

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg "trent" i å ta alt som skrives på nettet med en klype salt, men må innrømme at jeg får litt semi-angst av responsen her. Noen som har personlig erfaring fra dette, eller er det noe dere har hørt fra andre? Noen relevante linker kanskje?

 

Her er f. eks. invitasjonen til EM i IPSC i Portugal senere i år:

 

http://www.ipscmatches.org/ehc2013/files/2012/10/CONVITE-EHC.pdf

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens, takker for alle svar og hjelp (dog det var ikke helt den type hjelp jeg ventet meg).

 

Gikk og sjekket på politiets nettsider: https://www.politi.no/nordre_buskerud/t ... _555.xhtml" target="_blank" target="_blank

og der informeres det kun om at man trenger våpenpass for å ta det med steder.

Klippet fra linken din, med understreket bruksbehov:

"Når du reiser til utlandet med våpen, enten for å jakte eller for å skyte konkurranser, må du føre skytevåpen inn og ut av det landet du reiser til og fra."

Altså det skal registreres inn på grensen selv om du har våpenpass, og du blir spurt om behovet. For sverige kan man gjøre det via nettet.

 

Du får fortelle oss hvordan det går. Litt sånn motsatt tenkt....myndighetene i ethvert land vil vite hva våpenflyt det er gjennom landet.

Vist det var slik at alle våpeneiere i ethvert land kunne ta med våpenet 'på ferie i tilfelle det dukket opp en skytebane', så ville det i praksis bety fri flyt uten konkret bruksbehov. Høres det riktigt ut synes du................?

 

Men bevares......man kan aldri vere sikker før man har prøvd.

Link to comment
Share on other sites

Ok folkens, takker for alle svar og hjelp (dog det var ikke helt den type hjelp jeg ventet meg).

 

Gikk og sjekket på politiets nettsider: https://www.politi.no/nordre_buskerud/t ... _555.xhtml" target="_blank" target="_blank" target="_blank

og der informeres det kun om at man trenger våpenpass for å ta det med steder.

Klippet fra linken din, med understreket bruksbehov:

"Når du reiser til utlandet med våpen, enten for å jakte eller for å skyte konkurranser, må du føre skytevåpen inn og ut av det landet du reiser til og fra."

Altså det skal registreres inn på grensen selv om du har våpenpass, og du blir spurt om behovet. For sverige kan man gjøre det via nettet.

 

Du får fortelle oss hvordan det går. Litt sånn motsatt tenkt....myndighetene i ethvert land vil vite hva våpenflyt det er gjennom landet.

Vist det var slik at alle våpeneiere i ethvert land kunne ta med våpenet 'på ferie i tilfelle det dukket opp en skytebane', så ville det i praksis bety fri flyt uten konkret bruksbehov. Høres det riktigt ut synes du................?

 

Men bevares......man kan aldri vere sikker før man har prøvd.

 

Ja, leste det. Men følte at det ble erstattet av setningene under. For hvordan "fører" man inn et våpen i et land? Sier man ifra hos tollen, eller er det noe på nettet?

 

Videre så var jo ikke planen å delta på noen konkurranser, men trening i seg selv. Holder det da kanskje bare med en skriftlig invitasjon fra klubben?

Link to comment
Share on other sites

Men hva med å oppsøke klubbene uten eget våpen?

Kanskje de har noe spennende som ikke er så lett å oppdrive her i landet.

 

Ja, vil definitivt prøve mye moro i de klubbene som har litt utvalg - som for eksempel den klubben jeg nevnte i Hamburg. Men problemet er at jeg finner ingen andre klubber med slikt utvalg, og videre så er det svært dyrt å leie våpen på slike drop in-klubber. På de andre mer vanlige olympiske klubbene så er det krav om sikkerhetskurs før man får låne klubbens våpen.

 

Videre så må jo jeg også si at eget våpen er 100 ganger bedre enn hvilket som helst lånevåpen. Ikke bare har jeg et våpen som er perfekt for min bruk og hånd, men sikter (både korn og optiske) er også innstilt for meg.

Link to comment
Share on other sites

Siden jeg skrev denne posten har jeg også fått ordnet avtaler med klubber gjennom mange steder i Europa (i hovedsak Tyskland og Frankrike). Men ingen av dem nevnte noe som helst om noe innmelding eller noe annet enn "you and your gun is welcome to shoot here".

?

 

At en klubb ønsker deg velkommen er en sak, hva politiet i samme land sier når du står på grenseposten med pistolen din er noe helt annet.

Link to comment
Share on other sites

Du finner informasjon på siden til svenske tollvesnet. Våpenpasset gjelder fra sverge og viderer nedover eu, da vi ikke er medlemmer i eu. I tilegg må du ha en skriflig invitasjon fra den klubben du skal besøke.

 

Jeg skal ikke gjennom Sverige, og som jeg forstod var det kun Sverige som krevde innmelding - mens alle andre land kun krevde våpenpass.

 

Skriftlig invitasjon skal jeg nok klare å få oversendt :)

Link to comment
Share on other sites

På de andre mer vanlige olympiske klubbene så er det krav om sikkerhetskurs før man får låne klubbens våpen.

 

Det har du vel, i og med at du lovlig eier (siden du har våpenpass) våpen i Norge?

 

Hehe ja selvsagt. Men jeg har aldri fått noe bevis eller diplom på kurset. Så for alt en utenlandsk klubb vet, så er jeg bare en tulling som ikke har noe som helst. Og med tanke på språkbarrierer (spesielt i Frankrike og Spania) så er det kanskje ikke helt enkelt å forklare. Ser for meg en samtale ala: - Habla ingles? - No! -I want to shoot gun in your club! -No possible, no gringo campo de tiro! - No, but I have license, por favor! - No comprende y no possible! - Ok takk for ingenting etter 3000 km biltur. :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har dratt mye rundt i Europa og skutt....(Tsjekkia, Polen, Nederland, Sverige, Danmark) Men da på stevner, med stevne invitasjoner med meg. Har aldri tollet ting inn elelr ut, etter at vi begynte med våpen pass. Men har heller aldri blitt stanset i noen form for kontroll.

 

Som andre har envt, er det oghså essensielt å kjenne til lokal bestemmelser i enkelte lans (Østerrike har F.eks forbud mot pumpehagle, det er ikke lov å transportere en slik igjennom til et annet land en gang)

Og igjen... et stevne er nok å regne som "legitim grunn", men å dra på trening vil nok folk være meget skeptiske til. Invitasjon vil kanskje hjelpe.

Link to comment
Share on other sites

Utlandet er kjempedigert og består av 180-200 forskjellige land (litt avhengig av hvem du spør); alle med egne lover og regler. Du må altså vite hvilket land du skal til for å finne ut av slikt.

 

En god start er våpenpass (ut av Norge og inn til de fleste EU-land) og invitasjon til stevnet. De som inviterer kan mest sannsynlig veilede videre.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Ok folkens, da har jeg fasiten. Dere som var spesielt negative og sa "glem det!" - bør følge spesielt godt med.

 

Jeg har nettopp hatt en fantastisk tur, og kan med sikkerhet si at å reise rundt i Europa med pistol - er null problem. Siden interwebberne her inne "skremte" meg litt i forkant, så tok jeg en runde på telefonen og snakket med samtlige konsulater/ambassader til Danmark, Tyskland, Luxembourg, Frankrike og Spania. Alle sammen - forklarte unisont at så lenge jeg hadde papirene i orden (våpenpass + våpenkort) så var det ingen problem å ta med seg våpenet. Man behøvde heller ikke melde fra om det på forhånd, eneste var at dersom det var tollkontroll (eller ble stoppet av Politiet o.l. ved grensa) så skulle man nevne at man hadde våpen i bagasjen. Thats it!

 

Vedrørende invitasjon til stevne etc, så var det ikke nødvendig. Det som derimot ville "forenkle" en forklaringsprosess dersom man ble stoppet av Toll/Politi, var at man hadde klar en forklaring på hvorfor man reiser med våpenet. Jeg tok derfor utskrift av email med klubbene jeg skulle besøke, bare for å være sikker på at jeg ikke skulle få noe ekstra stress (les; bortkastet tid på å mase i et annet språk).

 

Slightly off-topic: anbefaler alle å ta en tur ut av landet og skyte! Mye fine klubber, og mye kule folk å prate med og lære av. Skytekulturen varierer også, noe som gjør det veldig interessant. Har møtt businessfolk som bruker lunchen til å stresse ned med noen runder .45, og jeg har møtt eks-spesialsoldater fra Sovjet. Og i det store utland er utvalget av klubbvåpen "hakket" bedre enn i Norge! Man slipper kjipe .22 Rugere med funksjonsfeil på annenhver kule - her kan man boltre seg i alle slags tjenestevåpen og grovkalibre - i tillegg til alle filmklassikerne. Noen hadde til og med semiauto-hagler i alle mulige utforminger.

 

MAO! Glad jeg ikke hørte på negativistene her inne og tok turen. Må komme seg litt ut av skogen iblant vettu - og se verden :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis jeg skal fremheve én klubb spesielt, så må det være Hanseatic Gun Club i Hamburg. (http://www.hanseatic-gun-club.de/). Den MÅ du besøke, og siden den ligger i Hamburg, så ligger den ved "porten" til resten av Europa. De har både ordinære standplasser, samt egen innendørs bane for IPSC. De hadde også det største våpenutvalget av alle klubbene jeg besøkte. Anbefaler å ta minst et par dager der. Ellers i Europa så er det litt variert, spørs helt hva du ønsker å skyte?

 

Frankrike har litt ordinære baner, oftest veldig likt vårt opplegg her i Norge. I Spania er det for det meste Olympiske baner, og har til gode å finne en som har feltskyting.

Link to comment
Share on other sites

Høres ut som en bra tur, fint det løste seg.

 

Feltskyting er vel en skandianavisk greie, tror jeg.

 

Ja, virker litt slik desverre - med unntak av Tyskland. Mulig jeg gjorde en litt dårlig jobb med å Google potensielle baner, men var fint lite å finne innen IPSC i Frankrike og Spania.

Link to comment
Share on other sites

Spørs om jeg må en tur innom hanseatene da, vi skal uansett ha en fire-fem dager i hamburg. Takk for tips.

 

Anbefales definitivt. Hvis man liker at det skal være litt "tøft" å skyte, så aner man stemningen med en gang - når man ser et stort bilde av Steve Mcqueen i entréen :) Forøvrig er det mange andre filmstjerner portrettert der, med tilhørende infoark om hva slags pistol dem brukte i de respektive filmene.

 

Så når man har hatt noen runder med presisjon og felt, så kan man leke seg litt med noen gode klassikere.

 

PS off-topic: hvis du skal reparere eller oppgradere noe på bilen, så gjør det i Hamburg. Etter min erfaring koster alle typer mekanisk arbeid rundt én tredjedel av norske verksted. Hvis du allerede kjører bilen ned.

Link to comment
Share on other sites

Synest dette var en veldig bra tråd. Jeg er ny i pistolskyte gamet, og har holdt på i 3 mnd. Jeg forsøker frem til sommeren å forsøke flest mulig forskjellige våpen for å finne ut hva jeg trives best med. I lokale skyteklubben har jeg "gått tom" for flere alternativer nå ( de har: tangfolio, glock, ruger, H&K, colt til utleie )

 

Kan man troppe opp på pistolklubben du nevner i Hamburg og leie hva man vil, selv om man ikke har egen pistol som du?

Link to comment
Share on other sites

Kan man troppe opp på pistolklubben du nevner i Hamburg og leie hva man vil, selv om man ikke har egen pistol som du?

 

Ja, i utgangspunktet. Spesielt dersom du har sikkerhetskurs o.l, men det virket som om hvem som helst kunne spasere inn og få skyte med valgfritt utvalg.

 

Angående våpentyper så spørs det litt hva du ønsker å drive med. Glock, H&K og Colt er glimrende (syns jeg).

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...