Jump to content

Ønsker å begynne med skyting igjen, trenger veiledning


Recommended Posts

Hei,

 

Håper jeg spør på rett underforum nå.

 

Jeg var en aktiv skytter i DFS på Klepp i Rogaland da jeg var i 13-16 årsalderen. Hadde en leasing-avtale på en Sauer 200STR og hadde rimelig greit talent for skyting, men etter hvert fikk jeg nok av alt ustyrshysteriet, som jeg hverken hadde råd til eller lyst til å slenge meg på. Det ble til at jeg kjøpte en gammel Kongsberg-mauser som jeg var storfornøyd med, men jeg ble faktisk tilnærmet mobbet ut av enkelte i klubben pga. dette.

 

Nå er jeg 21 år og savner virkelig det å skyte. Har ingen interesse av å drive med konkurranseskyting, ei heller noen særlig interesse eller tid til å drive med jakt. Har alltid hatt en rimelig stor interesse for historiske våpen, så det å f.eks kunne kjøpe en rimelig Mosin Nagant eller en HV-mauser, for så å kunne fått skutt litt med disse, hadde vært ideelt. Nå bare aner jeg ikke hvor jeg skal henvende meg eller hva jeg kan melde meg inn i for å få til dette. Har prøvd å finne noe info på nettet med lite hell.

 

Er det jeg ser for meg her mulig på noe vis? Setter stor pris på hjelp. :)

Link to comment
Share on other sites

Hei

Alt er mulig! Ta deg en prat med nærmeste skytterlag eller jff. Jævla synd at utstyrsmafiaen råder i enkelte skytterlag. Men ikke vær redd for å snakke med de som er i styre og stell. Mest trolig har de flere medlemmer som skyter bare for moro skyld. I hvert fall i de skytterlaga jeg kjenner til er flertallet jegere eller skyter kun for moro.

Link to comment
Share on other sites

Det er absolutt mulig.

Desverre er det enkelte skytterlag som er gjenomsyret av snobberi og selvhevdelse.

Men de aller fleste jeg har vært borti er de fleste veldig hjelpsomme og imøtekommende.

 

Anbefaler at du tar deg en tur på alle skytebanene som er i området rundt deg og ser på hvordan stemninga er der.

På de skytebanene vi har i området her, så finnes det ikke mye snobberi. Der kan du skyte med hva du vil så lenge det er lovlig og forsvarlig :)

Link to comment
Share on other sites

Takker for raske svar folkens!

 

Skal forhøre meg litt med skytterlag rundt Stavanger/Sandnes og se hva jeg får til.

 

HV-mauser godkjent i DFS? Da jeg skjøt mener jeg å huske at alt måtte være maks 6,5mm? Eller er det slik at man kan få ombygget HV-mauser også til 6,5mm uten den grusomme Kongsberg-stokken? Beklager dersom jeg stiller dumme spørsmål, men er nokså grønn her. :)

Link to comment
Share on other sites

For rekrutt-klassene er det 22lr og 6,5x55 med rekrutammo som er tillatt; for de voksne klassene er det litt flere muligheter, inkludert HV-mauser i kaliber 30-06.

Alt dette og mye mer finner du i skytterboka, som kan lastes ned her http://www.dfs.no/Documents/Skytterkont ... 13_web.pdf" target="_blank

 

Og slik jeg leser ditt innlegg tipper jeg du snart er på plass med Sauer og sånt igjen:-)

Link to comment
Share on other sites

Hei ToreFagerheim

 

Det er synd att slikt utstyrshysteri skal ødelegge for en sunn og god hobby! (Been there, done that... i dfs) Jeg håper at tingene ordner seg for deg, men jeg kan virkelig annbefale å ta en prat med gjengen hos Gann Skytterlag, de har alltid vært hyggelige og imøtekommende for min del!

 

Ta en telefon, eller send en mail å hør hva dem har å si.

http://gann.skytterlag.no/" target="_blank" target="_blank

 

Og viss du virkelig vill fyre opp stemningen hos utstyrs mafiaen, så skaff deg en "Orignal" Krag M94 i tillegg til Mauser og Mosin Nagant. Da skal du se utstyrsmafiaen/gledesdreperne setter ammunisjonen på tvers i halsen :mrgreen: ivertfall viss du skyter bedre enn dem, noe som er fullt mulig

 

Jeg har fått noen kommentarer av gamle DFS pamper når jeg har gamle børser med på diverse baner, å alltid like morro å gi ett hyggelig svar på kritikken, må aldri la slike folk få gleden av å klare å irritere deg :winke1:

 

Får håpe at vi møtes på banen i løpet av våren!

 

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte gode gamle enkeltskudds .22LR mauser'n min inne i fjorvinter, og brukte den jeg har i 6,5x55 på felt nå i vinter, og jeg ha fått flere spørsmål ifra yngre skyttere om hva slags våpen det er. Men alle, både gamle og unge, har syntes at det er morsomt at det er noen som bruker de. Det var en som møtte med en gammel Krag på feltskyting i vinter også :) Jeg får vel legge til at det stå to Sauer'e i våpenskapet også, .22LR og 6,5x55, og jeg skyter ikke mye bedre med de. Og det jeg skyter bedre med de, er mest fordi det er Sauer jeg har skutt med de siste årene.

 

Så ta en tur til ditt lokale skytterlag med en god gammel HV-Mauser, skyt og kos deg!

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle hjelpsomme svar folkens. :)

 

Nå har det seg slik at dersom alt går etter planen her, så flytter jeg til østlandet for å gå PHS til høsten, og da blir det nok ikke tid til noe skytterlag for min del. Så dersom jeg melder meg inn i et skytterlag nå, er det da slik at jeg må være medlem i flere måneder før jeg kan søke om våpentillatelse? Da jeg drev på før, var det min mor som hadde tillatelsen, så jeg har aldri hatt våpentillatelse før. Noen som har en kjapp forklaring på hvordan dette funker? :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Kom du i mål med å finne deg et skyttermiljø i Rogaland? Har du noen tips å dele? Jeg er tilflytter, akkurat etablert oss på Sola. Er på jakt etter et skyttermiljø. Har snakket med Gann, skal nok ta meg en tur opp til Vatne og kikke litt. Ser at Jæren Skytterklubb også er et alternativ.

 

Forstår det slik at Stavanger Skytterlag står uten bane for tiden?

 

Trenger noen inside-tips fra området om hvilke skytterlag som eksisterer (innenfor rimelig kjøreavstand) fra Sola. Har et ønske om å kunne ligge på 100/200 meter og meditere med litt egentrening, skyte i eget tempo og etter eget behov. Ta en pause når jeg ønsker det, osv. Elektronisk bane er et must på 100 og/eller 200 m, men langhold på selvanvisere hadde også vært artig! Høy seriøsitet kombinert med høy fleksibilitet er et ønske fra meg, med andre ord.

 

Har for det meste skutt i Forsvaret tidligere, men har da vært innom DFS-baner ved jevne mellomrom.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...