Jump to content

Lønnsomhet for hjemmeladning hvis bly blir tillatt igjen?


Lee1

Recommended Posts

Jeg tror det kan bli veldig lønnsomt å lade selv om bly blir tillatt igjen.

Vi må nok regne med div. avgifter på blyammunisjon som vi ikke hadde før.

Når du også kan lage bedre og gjevnere patroner selv kan dette bli en vinn, vinn situasjon :o for oss hjemmeladere.

Men det forutsetter at krutt, tennhetter og andre komponenter blir tilgjengelig, så jo flere som lader, jo større sjanse blir det

at Hjemmeladning.no og Midway har disse i sortemanget.

Og som tidligere nevnt på kammeret, det er en flott hobby .

Sammenlign litt med fluebinding, det er større stas å få fisk på selvbunnet flue, og på lik linje, felling av vilt på hjemmeladet ammunisjon :D

Link to comment
Share on other sites

Tror nok ikke vi kan regne med så lave priser som før om bly blir tillatt igjen (hvor mye kostet egentlig blypatroner til feks skogsfugljakt? Jeg begynte ikke å jakte før etter forbudet kom). Skulle ikke forundre meg om det blir miljøavgift slik at blypatroner også kommer til å koste rundt 20 kroner pr stk... På den annen side, man får bedre patroner til jakta enn de alternative som er i dag, med unntak av de virkelig dyre.

 

Så det vil nok lønne seg å lade selv uansett.

Link to comment
Share on other sites

Gode blypatroner (Rottweil Waidmannsheil) kostet litt mindre enn 7kr/stk . Men disse var blant de dyreste.

Mener man kunne få rel gode (Rem Shur Shot, Baikal m.fl) patroner for ca 4kr/stk.

 

Slutt nå opp med å sette griller i hodet på våre politikere :D

Hvorfor skulle blypatroner bli dyrere i Norge enn i våre naboland-(om bly nå skulle bli tillatt).

Regner med at det i så fall blir mange "harry-turer" over grensen til Sverige.

Sikkert artig å lade hagelpatroner også, men lønnsomt .... neeei det tror jeg ikke, virker ikke sånn på de som driver med det.

Link to comment
Share on other sites

Rottweil-patroner koster rundt 14-15 kroner i Sverige pr. i dag, så vi bør nok regne med nærmere 20 kr på de i norge. Og de billigste blypatronene vil vell havne på rundt 10kr tenker jeg... Vi tjener mer, og ting koster mye mer i 2013 kontra 2005 :-)

 

Sent from my GT-S5690 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå er det vel egnetlig sånn at det ikke koster så mye å få sendt 100kg med bly fra land som selger sånt.

Slik at med fullt utstyr lader man vel til rundt 3 kroner med blyet hvis du bruker 28 grams ladning.

 

http://www.ballisticproducts.com/Chille ... o/030CL04/

 

 

Vi må huske på at det er ikke komponenter fra øverste hylle i de billigste patronene.

Link to comment
Share on other sites

Hallo!! Om en jaktpatron koster 7-9-11 eller 15 kroner er ganske så uvesntlig. Enten du er fattig student eller direktør. Det er mengdetrening før jakta som teller og som bør koste daler. Slik er det enten det gjelder små- eller storviljalt. At feks. en patronpris på 7 eller 13 kroner skal være avgjørende for om en gidder å dra på jakt virker ganske søkt... Er ganske få av oss nordmenn som er avhengig av jakt for å overleve. Rema er nok det billigste alternativet. Finn en billigere hobby!!! Og for den som tror det, hjemmelading har sjelden vært lønnsomt. Ladeutstyr, "kjekt å ha utstyr", eksperimentering osv. koster pæng! Lets feis it! Skyting, lading og jakt skal være litt terapi og ikke nødvendigvis måles i kroner og ører...

Link to comment
Share on other sites

D99, jeg tror du må ta kalkulatoren fatt. :wink:

 

Etter de første 200+- med hjemmelada rifleskuddene er man i null og begynner å spare på å lade selv.

Tenker jeg meg litt om så blir det vagt, la oss se på .308

 

Jaktmatch=10 kroner smellen.

 

Ladeutstyr fullt sett (LEE)=1800 kroner

Krutt=540 kroner for et kilo N150

Kuler=652 kroner for 200 Sierra 150grs FMJBT

Hetter= 450 kroner for 1000 CCI #200

 

Jeg husker ikke hvordan man regner ut skjæringspunkter nå om morran, men matten ser unektelig positiv ut i favør av å lade selv hjemme :D

Samt at det er sjelefred å sitte ved ladebenken, drikke kaffe, og presse opp sin egen ammunisjon. Den kan vi vel neppe sette en prislapp på.

Link to comment
Share on other sites

D99, jeg tror du må ta kalkulatoren fatt. :wink:

 

Etter de første 200+- med hjemmelada rifleskuddene er man i null og begynner å spare på å lade selv.

Tenker jeg meg litt om så blir det vagt, la oss se på .308

 

Jaktmatch=10 kroner smellen.

 

Ladeutstyr fullt sett (LEE)=1800 kroner

Krutt=540 kroner for et kilo N150

Kuler=652 kroner for 200 Sierra 150grs FMJBT

Hetter= 450 kroner for 1000 CCI #200

.

 

Får vel 300skudd av 1 kg krutt.

Så med kulene du har satt opp her, så ender stk prisen pr skudd inkl ladesettet på ca 11,- på de første 300 skuddene. Og da er ikke hylser tatt med i prisen heller.

Men klart det er en morsom hobby, og hobbyer pleier som sakt ikke å være kjempebillige.

Men nå tråden ligger i haglelading :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser for meg en byråkrat i finansdepartementet sitte og glise vantro mens han leser denne tråden. "Jøss!! Jegerne aksepterer allerede en blyavgift??!! Og uten at vi har en gang hvisket om det! Jeg må ringe ministeren og fortelle han om denne nye inntekstekilden. Men late som om det er min ide. Da får jeg kanskje drømmjobben jeg ville ha i Brussel likevel"

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hver av oss har nok mange grunner for å lade selv.

 

Noen for hobbyen og kosen, noen for utgiftene OG noen for kvaliteten.

Det har, og gjør det nok enda, blitt levert utrolig mye søppelpatroner ut på markedet. Dette gjelder både bly og stål patroner.

Hvis riflepatroner hadde vært av så dårlig kvalitet så hadde de mye lettere blitt avslørt. Der skyter man vanligvis på en skive og får resultatet "svart på hvitt".

Sjekk om det er oppgitt utgangshastighet på haglpatronene før du kjøper dem. Hvis ikke la dem stå igjen i hylla.

 

Ta et utvalg av det du har i skapet og mål hastigheten på dem. Speed kills.

Det var først da jeg startet å lade haglpatroner selv at jeg oppdaget hvilken kvalitet det var mulig å lage selv, kontra det søppelet jeg hadde brukt tidligere.

Hvis bly igjen blir tillatt, så vil haglene bli den største utgiften ved lading.

Da må man enten importere eller lage selv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...