Jump to content

Kjøpe 22mag eller 17hmr når man har 223 fra før?


fredrik

Recommended Posts

Hei

Har en CZ 455 american med 22lr løp. Jeg er litt småsugen på å kjøpe 22mag eller 17hmr løp til denne.. Ingen konkret jobb det kaliberet skal utføre, bare have-syken som slo inn for fullt! ;)

 

Men er dette BARE tull når man har .223rem fra før, eller finnes det noen argumenter for å kjøpe en av dem? Heller mest mot 22mag..

 

En 22mag er vel kanskje litt snillere med matvillt enn hva .223 er? Og så er CZn veldig lett og fin å ha i sekken på jakt..

Link to comment
Share on other sites

Si heller ja takk begge deler!! 17hmr. går som ei stråle til 130m. Ypperlig til den kikkerten du har på, med 22lr og 22wmr. bør man tenke kulebane komp./milldot, og kansje avstandsmåler vist man skal på jakt(variert hold). Jeg kommer også til å kjøpe 22wmr. til min CZ-455, men da med nevnte kikkert m/lys og mørkegenskaper (revejakt). Men på ønskelista står selvfølgelig en komplett "reverigg" i cal.223.

Link to comment
Share on other sites

22wmr har god punch uten å sprenge småvilt-noe winchester hadde i tankene da dei konstr denne . kulebanen innf 100 m er teoretisk under praktisk jakt.holder litt opp på avstand,litt til siden ved vind. har du 223 fra før så er den sannsynligvis bedre egnet enn alle små rand kaliber på rev.

personl brukes 22mag på ender. 12/76-308w kombi blir verktøyet på rev og oppover. selvom 22mag,17hmr,salongen er lov på div småvilt så er det ikke nødv å være på den marginale siden. vet at elefant har vert felt med 22lr,men likevel så er min personl erfaring att vanlig salong 22lr er veikt på andejakta kjøpte derfor 22wmr som har fungert bra.

ammo prisen er heller ikke av det værste i n22wmr.

Link to comment
Share on other sites

En liten historie om 17 hmr. Jeg hadde nettopp en artig opplevelse da jeg var på vinterjakt med truger sist helg. Skremte plutselig opp en reveunge. Reven stoppet på ca.80m da hadde jeg ikke fått rifla ut av riflesekken. Den stoppet på ca 150m da kunne jeg prøvd et skudd, men jeg syntes det var litt langt hold på frihånd (noen hadde vel skutt)... Den stoppet på 200m og kikket på meg osv... For å si det sånn, jeg gikk og tenkte på 223 og 6,5 etterpå. Med et slikt kaliber utnytter en flere situasjoner. Men da jeg også jakter i områder med hytter og grisgrendte strøk synes jeg det er ok å bruke 17HMR på småturer. Jeg setter 17 HMR foran de andre randtenningspatronene pga.den ekstreme presisjonen, noe jeg setter pris på. Bruker sako quad 17mr.

Link to comment
Share on other sites

Ypperlig til den kikkerten du har på, med 22lr og 22wmr. bør man tenke kulebane komp./milldot,

 

Jeg har byttet kikkert på min CZ 455 i dag til BSA Sweet 22 3-9x40 Side Focus (altså den nye modellen, ikke den xxl-greia til 700,-). Denne skal testes på mandag, og jeg gleder meg stort til det! :D

 

22wmr har god punch uten å sprenge småvilt-noe winchester hadde i tankene da dei konstr denne .

personl brukes 22mag på ender.

ammo prisen er heller ikke av det værste i n22wmr.

 

Ja har lest en del om kaliberet, og det er jo forholdsvis lette kuler, i moderat fart, noe som jeg har erfart er vanskelig å få til noe særlig presisjon med i 223. Jeg har forsøkt å lade 50gr kuler i 223 med svake ladninger, for å skape en god rype/hare-ladning, men blir enten for kvass ladning, eller dårlig presisjon. Så her tror jeg 22WMR vil gjøre jobben for meg :D

 

Ja hva er egentlig prisen på ok ammo til 22WMR? Og hvor får man kjøpt? Er vel nokså snevert utvalg har jeg skjønt?

 

En liten historie om 17 hmr. Jeg hadde nettopp en artig opplevelse da jeg var på vinterjakt med truger sist helg. Skremte plutselig opp en reveunge. Reven stoppet på ca.80m da hadde jeg ikke fått rifla ut av riflesekken. Den stoppet på ca 150m da kunne jeg prøvd et skudd, men jeg syntes det var litt langt hold på frihånd (noen hadde vel skutt)... Den stoppet på 200m og kikket på meg osv... For å si det sånn, jeg gikk og tenkte på 223 og 6,5 etterpå. Med et slikt kaliber utnytter en flere situasjoner. Men da jeg også jakter i områder med hytter og grisgrendte strøk synes jeg det er ok å bruke 17HMR på småturer. Jeg setter 17 HMR foran de andre randtenningspatronene pga.den ekstreme presisjonen, noe jeg setter pris på. Bruker sako quad 17mr.

 

Ja her ville såklart en 223 kommet til sin rett! Vil nok fortsette å bruke 223'n på rev. Er i mine øyne det dette kaliberet egner seg aller best til!

 

Men du sier noe om presisjon her; mener du at 17hmr er mer presist enn 22wmr?

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg vil kanskje påstå det. Har ikke noen forskningsresultater å vise til.. Det er skrevet en del om dette på kammeret. Presisjonspotensialet kan likevel være litt kilent å få ut, vil tro det kan være større variasjoner mellom våpen enn mellom ulike kaliber. For å få den beste tilpassede ammunisjonen i en randtenningsrifle bør en dessuten teste ulike produsenter og lotnr. og gjerne i benk.

17hmr har imidlertid mer hastighet som spiller positivt inn på kulebanen. Min lille subjektive erfaring er at 17HMR er et lettskutt kaliber, jeg skyter lett gode samlinger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg valgte 22wmr til min Quad fordi jeg hadde lest at den var bedre enn 17hmr når en skulle spise det felte viltet (for min del Kortnebbgås).

Maxi-mag HP kjøpt på Nava sport koster 130 for 50 (2,60) kjøpt i smått.

Jeg er meget fornøyd, men har ikke 17 hmr, så jeg kan ikke sammenligne med den.

Link to comment
Share on other sites

På relativt korte hold har 22wmr litt høyere anslagsenergi.

Bortsett fra det mener jeg at 17hmr slår 22wmr i alt. Vet dog ikke hva prisen er..

 

 

hva er relativt kort hold? chuck hawks har sammenlignet 17hmr og 22wmr.anb å lese den sammenligningen grundig.

under overskiften killing power i teksten kommer den mest intr lesinga syns jeg. der målingene sier at 22wmr har samme energi på 100yards som 17hmr har på 50 yards.dette har betydning da jeg ikke er noe særlig glad i å lete etter skadeskutt vilt.

siden jeg er så sabla god på data så håper jeg noen andre kan linke til artikkelen.

det at 17hmr er bra til sitt bruk tviler jeg ikke på,men det er 22wmr også.

Link to comment
Share on other sites

Fornuftig svar: .223 gjør alt de andre kalibrene du nevner med god margin.

Svaret du vil ha :D : Kjøp .17 HMR. Gøykaliber, med ekstrem pesisjon, så lenge du husker å pusse relativt ofte. Du har jo 455 fra før. Ekstraløp koster jo ikke allverden. Teller bare som våpendel på kortet uansett.

:wink:

Link to comment
Share on other sites

jeg har ei 452 i 22 wmr og baikal 94 i 20/76 og 22 wmr har skutt ryper storfugler rev hare kårkefugler og ender og gås funker fint har skutt gås å rev på over 100m der de detter i skuddet jeg er i allefall fornøyd med det kaliberet slipper igjennomskytting ( det er minimalt som går igjendom dyret )

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...