Jump to content

Pardini SP eller AW93


Ilatad

Recommended Posts

Jeg skal kjøpe min første pistol til sommeren og etter å ha prøvd det meste av matchpistoler er det Pardini og AW93 jeg liker desidert best.

AW'en er litt dyrere, men ser MYE flottere ut, den har også åpning på toppen slik at man enkelt kan komme til om man får forkiling etc (ser for meg det er praktisk i felt), men er den verd prisforskjellen? Pardini er jo noe av det beste som er laget og eneste ulempa jeg kan finne er at den er kresen på ammolengden.

ABS Shooting selger aw93 til 16900 på finn, på hjemmesia dems selges dem til 17490.

Pardini SP mekanisk selges til 15900

 

Noen som har noe meninger? begge er jo gode pistoler så det faller mest på om det er verd å bruke 1000,- ekstra for AW'en. Børselars har jo veldig god service og jeg ser for meg det er enklere å få hjelp om noe går galt hos børselars...

Link to comment
Share on other sites

Hadde 10 starter ifjor. Begge er klubbvåpen og jeg har byttet på å bruke dem, kan ikke si at noen av dem har gitt meg noen fordel.

Har sett skremmende lite AW93 på stevner, men nå har jeg kun vært på lokale stevner da. Om det er fordi AW'en har noen svakheter vet jeg ikke.

Link to comment
Share on other sites

Kom over denne spennende historien en tid tilbake da jeg vurderte og testet AW93:

http://toz35.blogspot.no/2010/05/aw93-history.html

 

Det er en del av verdenseliten som deltar i OL og verdenscupen i SP (finpistol) som benytter nettopp AW93. Han lille, hjelpsomme våpenpusheren i Sarpsborg tar i alle fall meg i mot med åpne armer og gir god, god service. Bare pass på å legge igjen noen penger hjemme, så ikke alt havner i butikken :wink:

 

Har selv Pardini SP og er veldig godt fornøyd, som så veldig mange andre felt- og baneskyttere. Grepsvinkel, følt rekyl, balanse og våpenpussen er en fryd.

 

Spennende å høre hva valget blir eller veien dit..

Lykke til!

Link to comment
Share on other sites

.......den har også åpning på toppen slik at man enkelt kan komme til om man får forkiling etc (ser for meg det er praktisk i felt)........

Om du får en forkilig på felt så spiller det liten rolle hvor god tilgang du har, for du får ikke tid å gjøre noe med det likevel. Iallefall så er ikke det et moment som trenger å vektlegges.

 

Har en vag følelse av at det er utseende som legger føringer for hvorfor du drar frem den AW93'n. At man ikke ser så mange slike på stevnene tror jeg ikke har med kvalitet å gjøre. Tvertimot, så skal det vere top kvalitet utfra det som man får av info rundtforbi. Heller at forhandler ikke er intressert å markedsføre den og at prisen ikke er riktig.

 

Jeg tror du skal prøve dem før du bestemmer deg, og at det er skytefølelsen som skal avgjøre hva du kjøper. Hva funker i dine hender liksom.

Det er nok betydelig forskjell i skjeftevinkel og hvordan man holder den AW'n i forhold til Pardinien, og det kan vere avgjørende for hvor godt du skyter.

 

En annen ting som man bør ha i bakhodet er vernebriller. Nå heter det seg at det bør man ha uansett (bare sånn at det ble sagt), men på dem pistolene

som er opne på toppen, så er det ikke snakk om at du 'bør' bruke det. Jeg vil gå så langt og si at du 'MÅ' bruke det. Jeg har erfaring med slike som er opne i toppen, og jeg har merket meg at det flyr mere ting i lufta bakover fra desse en slike som er lukket.

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror du skal prøve dem før du bestemmer deg, og at det er skytefølelsen som skal avgjøre hva du kjøper. Hva funker i dine hender liksom.

 

Jeg har som sagt skutt endel med begge, liker begge godt skytemessig og ser ikke noe forskjell på poengsummen.

Men jeg skyter ikke godt nok til å kunne merke noen få poeng til eller fra.

En av grunnene til at AW'en er på ønskelista er som du sier pga utsende, men det går mest på om det er verd å betale så mye ekstra, bare for å få et penere våpen ;)

Jeg tror nok også at AW hadde vært mye mer populært om den hadde vært billigere og ABS Shooting hadde brukt litt på å reklamere for den.

 

Takker for tips så langt. Det er et vanskelig valg, men så langt heller jeg mest mot pardini, mye pga pris, men også pga leverandøren :)

Link to comment
Share on other sites

Heia! Ville kjørt 1 time med 6-sekundere med hvert av våpnene, da jeg mener at det er på den måten man virkelig får svar. Og nyttige sådane: Det er ved hurtig-serier man "finner" sin favoritt. Jeg har aldri prøvd aw93, men av utseendet/kjernelinje, ville jeg tippe at Pardinien kom bedre ut ved hurtige serier. Vet ikke om du kun har skutt press med de to aktuelle, men man skyter enkelt 50-serier med til og med Ruger mk2/3, Browning Biuckmark (litt feil skrevet tror jeg) etc. på press, så referansepunktet blir litt mangelfullt etter min mening. S.O.N. sier en del fornuftig her synes jeg, og beklager litt upassende mening, men jeg fatter ikke hvorfor Børselars er en så til de grader beskyttet størrelse her i landet.. Har aldri fått dårligere service noe sted, opplevde en komplett uforståelig dårlig behandling der, at det var nesten jeg anmeldte. Sorry - må likevel skryte uhemmet av våpenet Pardini. Mvh Finkel.

Link to comment
Share on other sites

...................Heia! Ville kjørt 1 time med 6-sekundere med hvert av våpnene, da jeg mener at det er på den måten man virkelig får svar. Og nyttige sådane: Det er ved hurtig-serier man "finner" sin favoritt................

Yes...absolutt et godt poeng. Ta gjerne noen runder med Duell trening også.

Men om du føger desse rådene, så er det viktigt og ikke la det ene bli favoriserende fremfor det andre ved at du blir sliten og gjør det dårligt

på våpen no. 2. Fordel testinga over flere dager og ta vare på instikkene og merk dem, eller ikke skyt flere skudd en at du ikke blir sliten.

Duell trening tapper deg fort for krefter i armen vist du ikke har mye trening på dette fra før. Eksempelvis kan du prøve når du kommer på banen

og drar noen få 6-sekundere med hvert våpen. Det forutsetter at du ikke har stått og blitt varm over lang tid med det ene fremfor det andre.

 

Våpen 1

Prøveserie, 5-skudd

Sjekk resultat og lapp instikket

Skyt så 3-serier 6-sekundere uten å se på instikket (eller i kikkert) mellom seriene.

 

Bytt instikk, og repeter prosedyre med våpen No. 2. Studer instikkene etterpå.

 

Nå er ikke denne testen ovenfor noe som gir absolutte svar, men det kan gi en pekepinn på hva som

funker sånn umiddelbart i neven hos deg. Er det bare kaos på skiva, så må du teste mere og sakte

finne ut hva som gir best feeling og resultat.

Link to comment
Share on other sites

Prøvde begge, endte opp med AW93. Orginalskjeftet er litt merkelig, så det ble byttet til et Rink, en stor forbedring. Pardinien ble helt feil for meg. Er også så gammeldags at jeg mener våpen skal lages av stål :D ikke all slags lurium og absurdyrtium...

Det hender det dukker opp brukte på Finn, ellers har HH endel på lager i prisleiet 8-10K

Link to comment
Share on other sites

ang. bruktvåpen.. Hva må man regne med å betale for en pent brukt Pardini sp? Ser en på finn nå til 9900,- men til den prisen kan jeg vel like gjerne kjøpe en ny som ingen andre har tuklet med. (nå er det jo nesten aldri noen brukte pardinier til salgs heller da)

Link to comment
Share on other sites

Når det gjeld kva .22 matchpistol som blir mest brukt frå land til land, heng dette også saman med kven som er importør og kor god jobb denne gjer. I Norge har dei siste åra Pardini SP teke ein stor del av marknaden. Dette er mykje på grunn av at Børselars AS er importør og gjer ein kjempegod jobb både med marknadsføring, salg og ikkje minst service. Pluss at det er ein veldig god pistol. Ser ein internasjonalt, så har framleis Pardini SP ein høg marknadsandel blant dei beste, men då kjem Feinwerkbau betre ut enn dei gjer i Noreg (legg m.a. merke til at Feinwerkbau AW93 er mykje brukt blant utøvarane i VM-fin/sportspistol (damer) internasjonalt. Det same med Morini og Walther SSP. Treng ikkje gå lenger enn til Sverige for å sjå skilnaden.

Det er mange svært gode .22 matchpistolar på marknaden. Salstala og populariteten her i Noreg seier ikkje alt.

Men for all del Pardini SP er ein svært, svært god pistol, som du godt kan bli verdsmeister med, men det kan du også med.....

Link to comment
Share on other sites

Det med pris er alltid en variabel man dytter inn parametere som alder, produksjonsår, kjøpt i Norge, slitasje, antall skudd, garanti og andre ting som er svært personavhengige og forskjellige fra person til person og da hvilke behov som bør prioriteres.

 

Pardini og Børselars har balletak på store deler av pistolfolket. Dette gir blant annet utslag i høy bruktpris på Pardini når denne "av og til" dukker opp på bruktmarkedet. Har sett ett brukt objekt som kostet, mulig jeg drar på litt her, ca kr 900,- mindre enn ett nytt på bruktsidere til forhandleren.

 

Hvis en brukt er helt strøken (i mine øyne), så synes jeg 4000 under nypris er ok. Byttet rekylfjær hvert år? Pusset hver uke? Riper? 10 år eller 1 år gammel?

 

Når det gjelder bruksområdet ditt, så er jeg nysgjerrig. Blir det alle baneprogrammene og felt? Felt er utpreget hurtigskyting og mange Pardini-eiere vil hevde at tid fra begynnende munningsvipp og tilbake til utgangsstilling er mindre.

 

Synes argument i tråden om at kvalitetsfølelsen er større hos FWB, så den er verdt 4000 mer i nypris enn Pardini burde spesifiseres.

Link to comment
Share on other sites

Etter mange år med Walther GSP bestemte jeg meg får å kjøpe ny 22 (og 32)

Prøvde det meste av det jeg kom over, og tilslutt havnet jeg på Pardini SP (ble en i 32 også)

Hvorfor: det var den jeg likte beste og følte at den passet meg.

 

Så mitt råd til deg er å prøve dem og velge den DU føler passer deg best. Hva andre mener betyr ikke så mye.

Link to comment
Share on other sites

Nei det spiller ingen rolle hva andre mener, hadde jeg klart å bestemme meg uten hjelp så hadde jeg gjort det :mrgreen: Det er jo ofte slik at det man har selv det beste..

Bruksområdet blir både bane og felt ja. Nå flytter jeg til sommeren og må desverre forlate klubben jeg er så glad i og flytter til et området med endel mindre stevner og dertil mindre miljø, så hvor mye stevner det blir er uvist :(

Link to comment
Share on other sites

Hva du enn ser av bruktpistoler, så ha det litt i bakhodet at du 'kanskje' må koste på

dem 1500-2000 kr i et nytt skjefte som passer deg, eller som du vil tilpasse.

 

Er du heldig så slepper du det, men når man begynner og veie bruktpriser

opp mot nye priser, så kan det vere lurt å ha det litt i bakhodet.

Link to comment
Share on other sites

Ja har tenkt litt på det, om jeg må koste på en brukt pistol 2k for å få nytt skjefte så er jeg farlig nerme en ny pistol.

Slik det ligger an idag så holder jeg en liten knapp på pardini, men må ærlig inrømme at det er pris som avgjør valget mitt pdd..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
........De beskriver også magasin problemet, skal du ha 6 skudd magasin (til felt) så får du ikke varsling med sleiden. Men du kan jo ha 2 magasin.

Hæh..........hva er problemet ?.... Dem fleste 22 pistoler i feltløypa har ikke noe varsling med sleiden. Pardini har det ikke, Hammerli har det ikke, Morini har det ikke, Walther har det ikke, Feinwerkbau har det ikke. Benelli er jeg ikke sikker på, men tror ikke dem har det.

 

Hva er egentlig det såkalte 'problemet' ?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Stusser litt på uttalelsen om at Børselars har balletak på norske skyttere...

 

At Børselars yter er service og et nærvær som savner sidestykke tolker ikke jeg som et balletak, tvert imot.

Kunskapen og servicen som Børselars leverer var en avgjørende faktor da jeg valgte Pardini.

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med valget og finfin Feinwerkbau! :thumbup:

Kikket litt på utvalget av brukte aw93 hos Hunters nylig og mener at du får veldig mye kvalitet for en god pris.

Håper du blir fornøyd og at den er alt du ønsket deg :wink:

 

Kaaredump, jo noen synes kanskje det er et litt for vulgært begrep og kanskje det burde vært valgt "godt grep" i stedet. Ser den og setter pris på tilbakemeldingen.

Link to comment
Share on other sites

Pardini og Børselars har balletak på store deler av pistolfolket. Dette gir blant annet utslag i høy bruktpris på Pardini når denne "av og til" dukker opp på bruktmarkedet.

Beklager, hadde ikke fått med meg denne kommentaren før kaaredump kommenterte det i sitt svar over her..

:roll: Trodde ikke det gikk an å være så naiv som å tro at en forhandler bestemmer hva kunder vil betale for brukte våpen!

At vi har så bra importør og børsemaker som Børselars skal vi være glad for! Og servicen i den butikken er helt topp.

Det eneste jeg kunne tenkt meg var at de burde klone folka der sånn at de kunne betjene flere kunder! :D

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Fikk aw93'en i posten i helga :D Kjapt levert og utrolig enkelt å handle av HH :D

Nå er det bare å legge seg i hardtrening hvis jeg skal vinne neste års NM :P Er lite stevner i området, får prøve å ta en tur til Verdal på MNM og kanskje jeg tar turen til Støren på hagabrustevnet i slutten på september :)

Link to comment
Share on other sites

Du er velkommen til Tromsdalen i Verdal. Det er ikke MNM i finfelt, men et vanlig stevne. MNM er i militærfelt og revolverfelt. Du tar av vei 72 mot Sverige like nord for Shell på Vinne.

Før det er det NAIS på Steinkjer (Lerkehaug) mandag 26. august. NAIS er den enkleste konkurranseøvelsen og anbefales til alle, både nybegynnere og erfarne.

Link to comment
Share on other sites

Takk for det nhd, blir vel å ta med cz'en også på felten :)

Skøyt mye nais når jeg skøyt for Støren PK, nå har jeg flyttet til namdalen og her er aktiviteten litt lavere, men skal prøve å dra igang litt nais-trening, et svært moro program der man får variert trening :)

Steinkjer er jo bare en dryg times kjøring unna så kan hende jeg dukker opp på stevner der :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Har ikke skutt så mye med AW93'en men er godt fornøyd så langt. Oppdaget kjapt at jeg ikke har noe mulighet til å justere lavere, men etter en hyggelig telefon til hodstad våpen fikk jeg høre at det var vanlig på disse, han hadde til og med høyere korn liggende så nå er det problemet løst. Utrolig kjapt fikset av hofstad :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser at Huntershouse.dk har endret teksten i sin presangstasjon av AW93 LW, magasinet modifiseres til å ta 6 skudd. Må sjekke med dem at varsling fortsatt fungerer.

 

Forstår at våpenet trenger høyere korn for at siktelinje og treffpunkt skal være lik på 25 meter. Hvilken høyde setter dere på da ?

 

Hagla solgt = kjøpetillatelse fra kona innvilget :oops: , penger på konto men foten i gips. Kona er nå å kjøper høst klær/sko til seg og ungene, Pedersen våpen har 2 pistoler inne for arbeider, når alt er betalt og jeg har oversikt så bestiller jeg .22 match våpen. Trolig en FW93 LW fordi den har jeg prøvd med Rink skjefte, å den var bare nydelig. Morini har jeg bare holdt i.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...