Jump to content

Må man være medlem i NVS for å bli samler?


Tesla32

Recommended Posts

etter det jeg har fått med meg er den eneste måten å bli våpensamler på er at man er med i NVS før søknaden behandles. tenker da selvfølgelig på skytevåpen.

men så har jeg da en kompis som mener noe helt annet. han har hørt om gamlekara som ikke var med i noe forbund og hadde boden full av samlevåpen. da alt lovlig ifølge kompisen. jada svarer jeg.. hvordan det var før er en ting. det er nye tider nå. men han mener enda at det er opp til politiet å vurdere om en kan bli samler og ikke noen andre.

vi står på hvert vårt nå. jeg mener at man MÅ være medlem i NVS. han mener man kan få samlerstatus på generelt grunnlag uten å spesifisere våpentyper og årstall.

hvem har rett?

 

dette er nok diskutert før og da får heller moderator piske meg og flytte denne tråden der den hører hjemme.

 

Tesla32

Link to comment
Share on other sites

Vet om et par som har samlelisens uten å være medlem av nvs, dette er riktignok lisenser som ble gitt langt tilbake i tid. Tror det er bare å glemme nå idag, nå tror jeg jo at en god del av de som er seriøse samlere i hovedsak samler på mer eller mindre antikke våpen, og disse er jo ikke omfattet av samme lovverk og det er vel igrunn fritt frem for å samle på slike våpen.

Link to comment
Share on other sites

Regelverket gjelder adgang til å samle registreringspliktige våpen. Slike godkjenninger kunne tidligere innvilges av det enkelte politikammer. Men dagens lov og forskrift stiller krav om medlemskap i godkjent samlerorganisasjon, i praksis NVS siden det er den eneste godkjente organisasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samlet siden tidlig 60-tall og ble først interessert i det som også var registreringspliktig på midten av 70-tallet. Søkte da Justisdepartementet (etter avslag fra politiet) om "åpen samlertillatelse innen mitt område). Denne ble innvilget i 1976. I 1983 fikk jeg et brev fra Justisdepartementet om at "jeg ikke lenger kunne regne med å få godkjent helautomatiske våpen til samling", noe jeg synes at egentlig var helt greit. Jeg kjøpte litt Krag'er, Mausere, Garand m.m. på 70- og 80-tallet. Interessen for det moderne har så svekket seg gradvis etter hvert og jeg er nå primært ute etter det virkelig gamle (før 1750) samt våpen produsert av Hans Larsen (og her er det lite som er registreringspliktig). Jeg ble først medlem i NVS i 2002.

 

Våpeninnehav av "brukbare våpen" til såvel bruk som samling vil antagelig bare bli strengere og strengere fremover. Myndighetene er fullstendig klar over at privatpersoner er vesentlig bedre egnet og villigere til å passe på disse historiske kulturgjenstandene enn det offentlige har vist seg å være takket være budsjettkutt og feil fokus, på den annen side er det teoretiske trusselbilde noe som tas svært alvorlig. Man er på den ene siden interessert i at mest mulig skal bevares med tanke på fremtiden, på den annen side lever vi i en helt annen verden enn vi gjorde på 1950- til 1970-tallet. Dagens virkelighet er nok at det er Breivik og de andre idiotene som har gjort samling av det det moderne til noe som er vanskelig og antagelig bare blir vanskeligere fremover.

 

Dette har også et annet aspekt. Våpensamling er en relativt kostbar hobby, i alle fall dersom man skal ha en viss størrelse på samlingen. Som det har utviklet seg i senere år, har prisen på "vanlige" registreringspliktige samlervåpen falt dramatisk. De ikke-registreringspliktige har samtidig sett en jevn økning i verdi. Dette er også noe å tenke på. I dag koster jo faktisk en plombert lang-Krag minst det dobbelte av en registreringspliktig en. Og dette er utvilsomt en utvikling som bare kommer til å tilta. Bruker man endel titusener på å bygge opp en samling, er det jo forsmedelig å bare kunne få igjen en brøkdel av de få som har lov til å kjøpe dersom man vil selge.

 

Så litt om medlemskap i NVS. Det er strengt å bli godkjent og det må det være om selskapet skal kunne opprette sin status iht. godkjent forening. Jeg synes sogar at det kunne være enda strenger ved at f.eks. søkende medlemmer enten må holde et foredrag i sin lokalforening eller skrive et innlegg i MTM (Meddelelse til medlemmene) om et våpen, en våpenutvikling eller noe annet våpenrelatert innen medlemskap bli innvilget. Dette ville kunne dokumentere interesse, kunnskap og nivå - jeg ble nedstemt. Jeg kan ikke begripe at kravene til fremmøte, til faddere eller at det i praksis tar et par års "innsats" for å kunne bli medlem, kan være noe å si på. Enten er man interessert og villig, eller - glem det. For dem som bor for langt unna en lokalforening til at det er praktisk mulig å stille på møtene, er det likevel muligheter for medlemskap.

 

Konklusjon: De som er "dumme nok" til å samle på noe man helt sikkert vil tape (mye?) penger på, må gjøre en innsats for å få lov til dette. De som ønsker å samle på det som ikke er masseprodusert på fabrikk, men som er skikkelig håndverk av god, gammel årgang og som antagelig fortsatt vil vise seg å være en god investering, slipper - men vil kanskje likevel ha glede av den forskning medlemmene driver og som fremkommer på møter, i MTM og i årbøkene. De som bare ønsker å bli medlem av et kompetent fellesskap for å utveksle meninger, lære, se og forstå vil utvilsomt ha stor glede av et medlemsskap og for dem er det neppe noen belastning å skulle gå på møtene uansett.

Link to comment
Share on other sites

Takk Trond. Men jeg lurer på hvorfor dere ikke har åpne møter for alle? De fleste som er opptatt av historie ønsker å formidle sine kunnskaper ut i samfunnet. Her på universitet i bergen er samtlige historie grupper helt ville etter å formidle sitt arbeid. Historie som fag og fritidssysel er kjent for å støtte seg til Humboldt prinsippet med åpne møter og forelesninger.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det ville være helt feil om NVS-møter var åpne for alle og ikke bare for dem som har en fadder. Det legges ofte (oftest) frem forskjellige våpen på hvert eneste møte, neste møte på NVS i Oslo er våpentinget hvor det legges ut en masse våpen, i dagens virkelighet er det viktig at ikke enhver Breivik-idiot har adgang til noe slikt.

Link to comment
Share on other sites

du må bare bli innvitert...

Da er det ikke åpent.

 

Jeg ser i utgangspunktet ikke problemet med at en privat klubb har slike regler, og strengt tatt er det ikke NVS som har ansvaret for at de er eneste godkjente samlerforening. Men det er jo likevel litt problematisk at et lukket forbund skulle ha monopol på samling i landet.

Link to comment
Share on other sites

I tillegg så har ikke forsvarsmuseet tid og anledning til å godkjenne samlerområder for politet... så det hjelper kanpt å være medlem av NVS...

 

Det var i hvert fall minst en samlersøknad som ble godkjent på tampen av 2012 (vet ikke hvilket område) så det er håp.

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha vært en som har blitt godkjent tidligere og så endelig har kommet igjennom kværna.

Eventuelt kan området ha vært så langt utenfor FMU's felt at det har vært irellevant.

Dog har jeg lagt merke til at FMU's Eminente Askildsen har bidratt til godkjenningen av nye selvladerrifler til erverv.

Link to comment
Share on other sites

Du må være medlem av en godkjent samler organisasjon og per idag er det kun NVS.

Som du sier så kunne man tidligere bli samler uten å være medlem noen steder men det går ikke lenger.

Og samleromr må spesifiseres

 

Hvordan fungerer dette med "godkjenning av samler rom" i praksis ? Må en samler ha med seg én fremmed uniformert person til godkjenning, og må du forklare/dokumentere byggehistorikken av slike rom ?

Link to comment
Share on other sites

Hei!

 

Interesant tråd! Har en stund lest litt om dette å være våpensamler, og har veldig lyst til å bli dette.

Problemet mitt er at jeg bor i Molde, altså ingen lokallag i nærheten og en jobb hvor jeg har 200 reisedøgn spredt utover hele året..

 

Hvordan skal jeg da kunne møte opp på x antall møter osv? Interessen er her for å si det slik :)

 

Håper noen kan komme med et fornuftig svar og kanskje en løsning på mitt problem?

 

Mvh

Preeben

Link to comment
Share on other sites

NVS sine statutter åpner for at folk som bor grisgrendt til, (les Molde :mrgreen: ) har mulighet til å omgå møteplikten. Send dem en epost der du forklarer situasjonen og samtidig informerer litt om hvilke interesser du har, så ser jeg ikke bort fra at dette kan løse seg.

 

 

Haha, kan kanskje kalle det grisegrendt til :lol:

 

Men dette var jeg ikke klar over, så nå skal jeg sende de en mail å høre :) Takk for tips!

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha vært en som har blitt godkjent tidligere og så endelig har kommet igjennom kværna.

Eventuelt kan området ha vært så langt utenfor FMU's felt at det har vært irellevant.

Dog har jeg lagt merke til at FMU's Eminente Askildsen har bidratt til godkjenningen av nye selvladerrifler til erverv.

 

På møte i Fanehallen igår spurte jeg formannen om dette og han bekreftet at det var flere samlerlisenser som var godkjent i det siste. Og, det var heller ingen problemer å få nye søknader godkjent "så lenge man holdt seg unna halvautomater". Så da finnes det lys i tunnelen for oss som vurderer å gå den veien.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...