Jump to content

v-max i 6,5x55


rygh88

Recommended Posts

Har ladet noen 95 grs v-max i 6,5. De er ladet med 49grs vv n-160, nye winchester hylser, federal 210 hetter og col på 73mm. Har prøveskutt 3 stk med den ladningen. Etter skyting hadde hylsene bult ut littegrann ca 5mm fra hylsebunn, og hettene var nesten flate. Er dette en alt for hard ladning? Har noen ladet med samme ladning i normahylser. Er det en vesentlig volumforskjell mellom de to fabrikatene? Kan den med norma hylse med trygghet skytes? De er skutt i en blaser r93 hvist det er av betydning. På forhånd takk :mrgreen:

 

Og bay the way, høres 45grs norma urp fornuftig ut til 140grs accubond? Col på 78, 210 hetter og norma hylser på denne også :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Det bugner av tråder med V-Max og ladedata. Her er to (blant mange) gode eksempel:

viewtopic.php?f=14&p=237825

viewtopic.php?f=17&t=71808

 

Var da vel ikke bare ladedata jeg var ute etter her da men... Jeg orket ikke gå igjennom alle v-max trådene for og få svar på mine frågar. For det er som du sier, det bogner av v-max 6,5 tråder. Mn uansett takk for tipset :winke1: .

Link to comment
Share on other sites

Den accubond ladningen er ikke noe start ladning hvertfall.

 

Med urp start rundt 41 grain, Norma har 43,5 graim som maks på partition 140 grain og 44 grain på hornady sp 140 grain.

 

45 grain kan være litt mye

Har ikke accubond i ql men prøvde med partition å 45gr urp col 78

4022 bar (maks i 6,5x55 er 3800 bar)

845m/s i 57cm pipe.

 

Kan fungere fint i gode børser men ikke start der.

Link to comment
Share on other sites

QuickLOAD:

95 grain Hornady V-Max, 49 grain N-160, COL 73 mm, løpslengde 55 cm, gir PSI 44759, dette er heilt opp mot max og skal gi 5% komprimert ladning. Kalkulert utgangshastighet 1105 m/s. Hadde vel redusert litt...

Usikker på om jeg gjør noe feil her nå, men får litt andre data enn bosnes her og de ser da ikke så skumle ut.

1401736.jpeg

Link to comment
Share on other sites

. Skal brukes til elg og rådyr.

 

er ikke minste kravet om 140grn kule for å jakte elg?

 

bruke v-max på elg. her får man ikke dybde virkningen man trenge, og alt kjøtter der du treffer er jo splintret og uspiselig.

eller er det jeg som har falt helt av nå.

 

opp mot 100% restvekt er jo noe man prøver på til mat vilt

Link to comment
Share on other sites

Er det noen som har vurdert å bruke 100gr A-Max istede for 95r V-Max i 6,5x55? Prisen på A-Max er ca. 1,60,- vs. 3,20,- for V-Max.

A-Max har noe bedre BC. 0,390 vs. 0,365, men med mindre plast i tuppen blir kanskje ikke ekspansjonen like eksplosiv, men i 950ms blir kanskje ikke forskjellen så stor. Er det noen som har testet dette?

Link to comment
Share on other sites

Har testet litt med 100 A-Max mot 1,5 liters plastflasker fylt med vann, utgangshastighet så vidt over 900 m/s. Det var ingen tvil om at kula ekspanderte for den vrengte flaska ganske kontant. En kompis testet samtidig en 222 ladd med 30 Berger MEF i bra fart og der var effekten i flaska vesentlig mindre. Ei kråke vil nok ha vondt for å fordøye den A-Max'n, selv om effekten nok er ennå råere med V-Max :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 5 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...