Jump to content

Finnes det noen i Kongeriket Norge...


Guest

Recommended Posts

... som synes multigun-konseptet er noe å satse på?

 

Selv synes jeg det virker sykt fett, men jeg liker visstnok litt sære, praktisk rettede skyteformer.

 

Konseptet veldig grovt sett:

 

Man kan feks sette opp en match kun for makkerpar:

Begge har pistol, en har karabin/jaktrifle og en har langholdsrifle.

Mål i forskjellige avstandsområder fra nært til ganske langt, som skal engasjeres med våpentype i henhold til fargen målet er malt i.

Maks tid og maks antall skudd per stage.

Tydelig sivil linje, ikke noe paramilitært karneval eller lignende, og fine firkantede plater og IPSC-papp som mål.

 

Dette er bare de første løse tankene etter å ha sett noen artikler på dette rundt om.

 

Er det flere enn meg som hadde hatt glede av dette? (Vetle; jeg regner med at du stiller på noe sånt tvert?!?)

 

Jeg har nok å holde på med om dagen, men hvis noen andre har lyst så er iallefall idéen sluppet. Evt kan jeg se hva jeg får tid til utpå høsten, før jakta starter. Dersom noen er interessert i å hjelpe til med rigging, og -ikke minst- komme å skyte bør det være fullt mulig å få til noe. Dersom noen andre drar igang dette vil jeg gjøre alt jeg kan for både å hjelpe til og få delta, og jeg kan stille endel materiell!

 

Konstruktive innspill og kreativ diskusjon er hjertelig velkommen i denne tråden. Dere som bare skal spre eder og galle henvises til Den store trolle-tråden på Off Topic-kammeret, som jeg har laget spesielt til dere og deres likesinnede nå i kveld.

 

Loddet er kastet!

 

p.s: jeg er klar over at det vil være ett relativt lite marked for dette i Norge, men heldigvis finnes det noe som heter svensker som kan suplere. De har en generelt sporty innstilling, de bor ikke så fryktelig langt unna, og de er reisevillige (lager Volvo, osv) ;)

Link to comment
Share on other sites

Ett lignende konsept ble lansert som Lister Marksman Challenge i 2009.

http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=31&t=18742

 

Det var tenkt arrangert av NROF/HV og kun åpent for deltakere med mil/HV tilknytning.

Det ble avlyst grunnet lite påmelding og en generell motstand/skepsis til ett slik stevne blant enkelte i høyere stillinger i forsvaret.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ikke for å sjokkere noen nå, men altså....

 

 

 

Dritrått! Jeg er med!

 

:mrgreen:

 

 

På et mer seriøst plan så er det visse utfordringer assosiert med dette, men ingen er overkommelige.

Det har vært arrangert two-gun stevner i Norge i regi NFPS tidligere. Tror det var et i Trøndelag og da vedder jeg på at du var der Tika?

Da har konkurransen riktignok vært delt i to, slik at pistoldelen av stevnet arrangeres på lørdag og rifledelen arrangeres søndag.

Jeg synes nå det der er litt halvveis... Men at noen i det hele tatt prøver seg er glimrende, så jeg gir stående applaus uansett.

 

Image og PR utad er et problem: Kammeret består i denne sammenheng røfft regnet av 97% tullekuker som bare vil trolle og klage på at dette er for tacticool, 2% ålreite folk som ikke gidder å poste pga tullekukene, 0.6% som synes det er kult med nye initiativ, 0.3% som tror lyspæren er en konspirasjon fra AP for å blende folket og 0.1% som vingler mellom bøylerifle i .45/70 og en enkeltskudds derringer i .22 flobert.

Utover vår lille sfære her på Kammeret så risikerer en potensiell klubb som arrangerer dette negativ mediaoppmerksomhet om media skulle ønske å lage sin egen (selvfølgelig negative) sak om det. Faren er egentlig ikke negativ mediaoppmerksomhet men mediaoppmerksomhet generelt, for man kan med 99,99% trygghet si at media ville funnet en eller annen skummel vri.

 

Å arrangere det derimot er ikke noe problem. Det blir akkurat som å arrangere et DFS feltstevne eller annet feltstevne, men vi bytter ut et eller to hold med pistol. Easy peasy. Har man først tilgang til å skyte 1200m er det som regel ingen utfordring å finne en grop og sette opp noen blinker på 7m, gjerne på veien mellom riflestandplass 1 og 2, 3 og 4..

 

Men, et problem, eller tanke om du vil: SBSK er Norges mest aktive klubb og 99% av skytinga jeg ser er av typen som vi to liker: Ned på magen, tofot (og noen med reim!), over sekken eller wtf og skyt langt. Gjerne feltmessig.

Men av våre ca 70 medlemmer kan jeg telle 4 stk som jeg vet har håndvåpen i tillegg.

Av disse 4 er det kun 1 jeg vet med 100% sikkerhet er gal nok til å ville delta :wink:

Eller... 3. To av disse forøvrig kjendiser på Kongsberg etter sin opptreden på Bane14 sist. Men de kryper sjelden ut av sine hi dypt i de Sørlandske skoger.

Basert på lokal erfaring er jeg usikker på hvor stort markedet er for slikt.

Kjenner mange som er med på det meste innenfor langhold og mange som er med på det meste innenfor pistol,

men det er få personer jeg kjenner som er med i begge miljøene.

 

Jeg derimot er som kjent med på alt unntatt selvmord.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dette høres dritkult ut, virkelig, men...

 

...jeg tror nok Wheelgunner har litt rett her. Jeg er for at vi ikke skal gi oss, stå på krava og så videre når de gjelder de sakene han linker til, men vi trenger jo ikke kaste mer bensin på bålet enn nødvendig.

 

Kan vi ikke se hva som skjer i løpet av dette året og neste, og så kjøre på med multigun for fullt etter det? Blir nok kanskje bare med boltrifler og muligens revolver, men det blir nok kult uansett. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Uten tvil noe som jeg kunne vært med på 8)

 

Jeg også er jo veldig for å stå på krava og bla bla bla...

...men ¨må si meg enig i at du velger absolutt værste tidspungt å gå for noe slikt.

 

Og som Vetle sier, det er mye Tullekuker på kammeret, og garantert allerede mange tullekuker som har lest dette og fått kaffelatten i vrangstrupen.

 

Når det er sagt, det er selvsagt ikke noe i veien med invitere kun aktuelle, dette er uansett så sært, så alle som kan tenkes å stille på noe sånt er folk dere kjenner.

 

Så det beste er vel å invitere på PM eller noe og bare la denne tråden dø ut, evt. slette den. Men det er min mening.

 

Men du får tommel opp for insj og viljestyrke.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspill, det virker som om dette kan ha sin plass, og jeg kommer tilbake til dette utover året, men i andre fora enn dette (jeg skal huske dere som er interesserte).

 

Jeg ser hva som skjer i media om dagen, og tenker mine tanker om det. Kort oppsummert (fra signaturen til en bruker her inne, husker ikke hvilken):

 

"Political correctness is a doctrine, fostered by a delusional, illogical minority and rabidly promoted by an unscrupulous mainstream media, which holds forth the proposition that it is entirely possible to pick up a turd by the clean end"

- R. J. Wiedemann, Lt Col. USMC Ret.

 

Jeg klarer å styre min begeistring for "frys, så ser de oss ikke"-mentalitet, men det har dere vel sikkert skjønt for lenge siden ;)

 

Fred ut

Link to comment
Share on other sites

Lurer litt på hva som er galt med meg, ikke synes jeg multigun stevner er noe å lette på øyenbryna av, og ikke synes jeg det er noen form for paramilitær trening. Med tanke på hva vi ble trent til i forsvaret og i HV (Der målsettingen var å få en mest mulig effektiv styrt drapsmann ut av mine evner), blir dette ren konkurranse for meg. Men så skiller jeg som de fleste her i landet ekstremt mellom skytesport og det å skyte på mennesker.

For meg er det uvirkelig at t.d. media drar slike koblinger, når vi som driver med skytesport vet at stort lenger bort fra voldelig bruk av våpen kommer man ikke.

 

Kunne godt tenkt meg å prøve ett slikt stemne, om det var lokalt. Uansett, best å holde pressen unna (Styrt informasjons flyt) slik ting er nå.

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarer å styre min begeistring for "frys, så ser de oss ikke"-mentalitet,

Jeg tror ikke problemet med dette er politisk korrekthet, eller mangel på sådan. JEg tror det kan bli drit-gøy. Er man redd for denslags, så kan en - og en bør uansett, av hensyn til sikkerheten, holde seg til statiske øvelser.

Såsnart en beveger seg med våpen, så skal en vite hva en gjør, og det er en grunn til at NFPS er så rigide her - man får ikke trene engang, uten bestått kurs. Og setter man slike krav så skal "kundene" være både etablerte langholdsskyttere, OG aktive NFPS-skyttere. Det KAN bli få som er kvalifisert

 

De som har tilgang til brukbare fasiliteter kan jo eksperimentere litt med miniversjoner av et slikt arrangement, det vil vise om det er grobunn, og det vil vise hvordan en skal gjennomføre.

 

I vår klubb har vi svartkruttskyttere, DFS-skyttere, jaktfeltskyttere, rene BR skyttere, praktiskskyttere, lerdueskyttere, altmuligskyttere og mange har en fot i hver grein. Noen skyter svart ei helg og langt ei anna, noen skyter svart OG langt, noen har med hagla på LH-banen (det blir lett mye kaos på ei trening da, men-men) - pistoler har det blitt skutt med rett som det er. Glock og 1911 på 100 og 200m er en finfin øvelse...,noen skyter miniatyr, og noen brenner for det ene og noen for det andre. Vi kan på ei trening ha både pistoler, pumpehagler, bøylerifler, svartkrutthagler, dobbeltrifler, what ever - om noen kan nevne en lovlig våpentype som ikke har vært på ei SBSK-trening så må de ha litt fantasi.

Det er folk som har skutt i 30 år, og det er folk som begynte NÅ, eller i går - i beste fall. Det er et salig kaos, kjempegøy, sosialt, og alle koser seg.

Jo flere interesser som samles, jo mer skyting, jo mer læring, og jo mer rekruttering.

 

Ulempen som kommer om man prøver å kombinere alt, er at alt blir utvannet, blandet, og halvveis. Noen vil skyte på 1000m, andre på 300m, noen med pistol og noen med gevær. Og så kommer høsten, og ingen har tid til å skyte i det hele tatt. Alle ar det gøy, men ingen blir gode til noe

 

Det gjelder å være åpne for hverandres ideer, men vi må også forstå at ikke alle kan holde på med alt

 

 

Det trådstarter kan gjøre er jo bare å arrangere et stevne og så se hva som kommer. Vi satte jo opp et .22LR stevne, etter mønster fra USA, og det var en del hype på Kammeret, og mange var interesserte - men det var 4 påmeldte...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det høres ut som dere har et sunt, aktivt og trivelig miljø på sørlandet. :)

 

Sikkerhet er selvfølgelig en utfordring, men den lar seg alltid løse ved å regulere etter forholdene. Dersom man starter et slikt opplegg er det kanskje greit å ha maks avstander på 400m den første tiden, det bør ikke være lenger enn at praktikerne kan bli med, og de drar med seg mye godt, både teknisk og ikke minst sikkerhetsmessig.

 

Jeg kommer som sagt tilbake til dette senere i år, etter påske en gang. Noen visjoner og planer må landes først ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Artig tiltak. Tanken og ønsket om noe tilsvarende har streifet meg og. :-) som kjent er vanlige hold for håndvåpen på feltskyting maks rundt 70 m o i magnumklassene inntil 200m. Hvorfor ikke kombinere disse? Mulig utforming kan være f. Eks ei feltløype med 10 hold, . Man får 5poeng for hver treff med rifle og 10 poeng for hver treff med kortpang :-) da er det åpent for alle, om noen har bare rifle, så kan de fullføre med kun den, og ha en fair sjanse til å hevde seg. Personlig skaut æ en gang en finfelt for rifle med en revolver i 38spes.. Ikke no suksess, men fikk poeng og var kjempefornøyd... Det sto til og med i resultatlistene en PS om at jeg skjøt med revolver :-)

Link to comment
Share on other sites

Bra at denne tråden har fått en liten renessanse; vi er tydeligvis en skare av folk som ikke tilfredsstilles fullstendig av de etablerte tilbudene der ute, og ønsker å gjøre noe med det! :)

 

Mulige løsninger, scoring, organisering osv kan vi diskutere oss frem til i tiden fremover. Jeg har noe eksamens-greier jeg må bli ferdig med i løpet av mai, så ser får meg å dra noe sånt avgårde en helg i juni. Banene er allerede godkjente, og skal før eller senere få godkjent enda flere, en gang etter at snøen har gått og før den kommer tilbake igjen...

 

Jeg har ikke mulighet til å legge på langt nær like mye tid og ressurser i dette som i NM Langhold, men kan skaffe skivemateriellet så det ligger klart. Hvis vi får til dette må det bli dugnadsbasert i form av at man møter opp tidlig, deles i små grupper som rigger hver sin bane, før man gjennomfører skyting iht en rulleringsplan, evt gjennomfører etter tur, ledet av det laget som rigget den aktuelle banen. I så fall begrenser det seg selv hvor omfattende dette kan bli. Dersom det gjennomføres som bare makkerpar tror jeg 10 par bør være maks den første gangen. Om det skal gå over en eller to dager får bli opp til dere; jeg er med uansett!

 

Klok av erfaring blir det påmelding så fort dato er satt, og deretter en relativt kort betalingsfrist, så jeg vet hva jeg har av midler, da det må drives i null, og aller helst med litt overskudd til vedlikehold og utvidelse (oh yes!) av feltet fremover. Kontigenten bør være såpass at det dekker nevnte faktorer, og at inntil halvparten går i premiepotten til 1., 2. og 3. plass.

 

Jeg har en drøss av idéer for praktisk gjennomføring, men legg gjerne inn forslag til hvordan dere mener det bør organiseres, så blir det best mulig. Så langt liker jeg tanken på maks 4 våpen per makkerpar, valgfri type, 2 våpen per pers i paret eller individuelt.

 

Vi får kalle dette dynamisk feltskyting før noen får brokk og pustebesvær og kaster rundt seg med vederstyggeligheter og misforståtte politiske korrektheter.... ;)

Link to comment
Share on other sites

I utgangspunktet, men det kan jo diskuteres.

Dersom man går får en fargekode-løsning på skivene bør man jo iallefall ha våpen i forhold til den forutsetningen, men det går jo an å ha feks skiver for pistol/hagle, jaktrifle/karabin og feks langholdsrifle, hvor som sagt fargen og avstanden avgjør. Her oppe kan det skytes fra kloss hold til over 1000m, så det er relativt åpent hvordan det organiseres.

 

En løsning kan feks være 3-gun pistol/revoler, hagle og rifle med avstander til 5-600m og tre fargekoder på skivene. Det må bli på papp hvis det skal skytes på tørre dager, så man ikke sette terrenget i brann med gnister. Det kan lages skivearrangementer med en nummeret skive per skytter/par per hold, og all scoring til slutt, så det bør la seg gjøre å være effektiv og rekke over endel baner; det krever mange pappskiver, men lite personell og veldig mye mindre tid enn å score og klistre etter hver skytter.

 

Dynamisk er et ullent og fint ord... ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...