Jump to content

Nok en nybegynner som vingler i våpenvalg


SofaBamse

Recommended Posts

Jeg kjøpte meg i fjor vår en Marlin 925 på XXL (billig vettu, spare penger er bra :roll: ) Jeg har vel fått skutt en 200 skudd eller så med den, men jeg har fortsatt ingen anelse om hvor godt den går, eller hvor godt jeg selv skyter. Rekruttstokken passer rett og slett ikke til mine gorillaarmer (193 på sokken). Forskjeftet kan med et bekymringsverdig lett trykk brukes som rytmepinne mot forskjeftet. Stokken er rett og slett ubrukelig. Jeg synes også at hevarmen er mest egnet til å terge på seg gråstein, den er på størrelse med en ekornpung og ligger så nær stokken som den overhode kan komme. Jeg er misfornøyd med sikringen, siden jeg ikke kan sikre etter skudd uten å først løfte hevarmen (i tillegg må jeg bytte grep for å nå tak i driten). Løpet mangler gjenger og brusboks. Kikkerten (BSA sweet-22 3-9x40) er helt grei til prisen.

 

Nå i dag var jeg innom Rogne Våpen og kjente litt på cz455 i ulike utgaver. Jeg fikk ikke prøvd tommelhullstokken (de hadde den ikke inne), men fellesnevner er at de er for små til meg. De er heller ikke så veldig godt egnet for kinnkontakt med kikkert. Så stokken jeg så smått begynte på (ligger på prosjektforumet) må jeg nok uansett gjøre ferdig. Jeg var også skuffet over at hevarmskulen bare var marginalt større på CZ enn Marlin. Ladegrepet virker "noe" glattere på CZ. Sikringen glemte jeg å spørre om, men jeg leser på nett at sikringen blokkerer hevarmsløftet. Dette er greit, så lenge den kan sikres etter avfyrt skudd. Muligheten til å sette inn 17hmr-pipe til rev og kråke er artig, siden jeg ser på slik jakt som en inngangsbillett til "det gode selskap" og muligheter for annen jakt.

 

Spørsmålet er hvorvidt jeg skal få fikset Marlin-en, eller om jeg skal gi den til Rogne i delvis innbytte mot en CZ. For begge våpen må jeg uansett gjøre noe med hevarmen (CZ-armen kan jeg kanskje leve med en stund), og begge skal ha gjenger og tut. Stokken må også fikses på, enten det blir slik eller sånn. En CZ med trestokk kan jeg kanskje rote med isopor og gaffatape på, men på Marlinen er det ikke noen overdrivelse å si at absolutt alt av ergonomi bak magasinbrønnen er helt feil.

 

Jeg har strengt tatt fått tillatelse fra Generalinspektøren for Heimevernet til å foreta en slik investering, men det er tross alt snakk om noen tusenlapper som jo er litt penger.

 

Begrave meg vel, jeg er jo selv ikke engang sikker på hva jeg spør om her, men jeg ber vel om råd. Sånn egentlig.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er misfornøyd med sikringen, siden jeg ikke kan sikre etter skudd uten å først løfte hevarmen (i tillegg må jeg bytte grep for å nå tak i driten).

...

Sikringen glemte jeg å spørre om, men jeg leser på nett at sikringen blokkerer hevarmsløftet. Dette er greit, så lenge den kan sikres etter avfyrt skudd.

 

Litt usikker på om jeg forstår deg rett, men cz'n kan heller ikke sikres når den ikke er spent opp, altså rett etter skudd. Om du ønsker å låse bolten må du da spenne den opp først, og så sikre.

 

Har aldri tenkt over dette som et problem dog.

Link to comment
Share on other sites

Selg den du har....høres jo ut som INGENTING stemmer med denne børsa iforhold til deg. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg vurdert en brukt CZ varmint og kjøpt til en GRS Jaktfeltstokk. De er justerbare i lengde og høyde. Tommelhullsvarianten som er laget av Boyd`s er også kort. Har denne selv, og den er altfor kort til meg (jeg er 186) Dessuten er grepet tynt og puslete..jeg kjøpte den for at den passa sønnen min på 11 år som hånd i hanske..

 

Eller du kan forlenge/forhøye originalstokken. Mange muligheter, men hvis det er et spørsmål om økonomi; Gå for brukt børse og ny stokk type GRS. Rogne er vel en av de dyreste forhandlerne i landet, hvis du tenker å kjøpe nytt. Får vel både to og tre brukte børser for det han forlanger for ei ny......

 

Hevarmskula kan vel gjøres større med ei gummikule (Magne Landrø selger disse) og litt kreativ liming. Mulig det må slipes av litt gummi, da disse er beregnet på større hevarmskuler og kan ta borti stokken på cz-salongen......Uansett,,,ei salongrifle er ei salongrifle...stort sett små puslete saker i forhold til fullvoksne rifler i storviltkaliber.

 

Anbefaler deg å lese tråden ved navn "CZ-Klubben" her inne. Der ligger det mye info om hva som kan gjøres med disse børsene, og endel bilder er lagt ut..

Link to comment
Share on other sites

Selg den du har....høres jo ut som INGENTING stemmer med denne børsa iforhold til deg. Hadde jeg vært i din situasjon ville jeg vurdert en brukt CZ varmint og kjøpt til en GRS Jaktfeltstokk.
Det var den studentøkonomien og Finansministeren da... Det er dette jeg har lyst til å gjøre, men GRS koster jo flesk og bønner. Tafset på en Blæser i GRS på våpenkvelden på Hovin, og stokken var glitrende (blaser-rettrekket likte jeg ikke).

 

Det jeg må gjøre med den jeg har er ikke så mye mer enn det jeg må gjøre med en CZ uansett, så jeg lurer litt på om det er verdt den tusenlappen (minst) jeg går i minus på å bytte.

 

Det med sikringen gjør at jeg ikke husker å sikre mellom skuddene, og det er vel ikke så bra. På bane er dette kanskje ikke det største problemet, men jeg glemmer hele sikringen og tar bare ut sluttstykket når jeg slutter å skyte eller skal frem for å teipe.

Link to comment
Share on other sites

Det med sikringen gjør at jeg ikke husker å sikre mellom skuddene, og det er vel ikke så bra. På bane er dette kanskje ikke det største problemet, men jeg glemmer hele sikringen og tar bare ut sluttstykket når jeg slutter å skyte eller skal frem for å teipe.

Det fins ingen rifler som kan sikres når de ikke er spent, iallefall ikke rifler med sikring som virker på en ordentlig måte - altså holder tennstemplet.

 

Glem hele sikringen, lær deg sikker og fornuftig våpenbehandling, hold fingrene fra avtrekkeren og pek i sikker retning - å gå rundt og stole på en sikring er bare livsfarlig.

Faktum er at jeg ikke kan huske sist jeg sikret mine salongrifler? Jeg har forresten to rifler uten sikring og har aldri savnet den.

 

På post er sikring greit å ha, og i konkurranser der utgangsstilling er "sikret med grep om kolbehalsen", og når en smyger i skogen med spent våpen - men uansett er den unødvendig når våpnet ikke er spent/ladd, og som sagt, jeg kan ikke komme på et våpen (AG3? diverse halvautoer med avtrekkersikring?) som kan sikres når det er nedspent. Det er jo nedspent.

 

Alle salongrifler er litt små, GRS-stokken kan fikse det, eller Manners, eller en annen stokk - ville gått for CZ over Marlin i 1002 av 100 tilfeller. Skal du ha ei "voksen" salongrifle til banebruk - se etter en brukt Anschütz på Finn, de er billige og presise. Ellers er jo en Sauer med .22 sett noe av det mer voksne som en kan få, men muligens noe over budsjett. Det ender fort på 20 000,-

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

hvis økonomien betyr endel så er det nok best å beholde børsa. du skrev at du hadde skutt 200 skudd med den,det er bare 4pk ammo og etter min mening så er du og børsa baresåvidt begynt å gå seg til "i sammen". klart feelingen betyr mye men stor hevarmkule,auto sikring tror jeg ikke mange fabrikat leverer på salongene.det betyr at skifter du børse så er du ikke kommet noe særlig nærmere målet uten å modde den selv,eller få en børsemaker til å ta jobben hvis du ikke er kvalifisert.

det er jo mulig å kjøpe rekylkappe i gummi som kan monteres, da er jo straks kolben lengre,plast kolbeforhøyer finnes også.

men hvis det har seg slik at man angrer på kjøpet,og vil ha noe annet så er det ingen annen medisin enn selg den du har,og kjøp den børsa du ønsker deg hvis den finnes...

Link to comment
Share on other sites

......Uansett,,,ei salongrifle er ei salongrifle...stort sett små puslete saker i forhold til fullvoksne rifler i storviltkaliber./quote]

 

Stemmer dette da?

Min Ruger M77/22 har lik avstand fra rekyklkappe til avtrekker som de andre riflene jeg har, ca 35 cm, den er riktignok noe slankere med det er vel naturlig med tanke på den mindre mekanismen.

Broderens Sako er er ihvertfall full zize.

Men det er klart at når en nærmer seg to meter over havet blir forholdet noe annet enn med mine beskjendne 175 cm :wink:

 

Her salongrifla sammen med storebroren, Hawkeye Africa i 375 Ruger.

m7722_zps0c26b143.jpg

Link to comment
Share on other sites

Glem hele sikringen, lær deg sikker og fornuftig våpenbehandling, hold fingrene fra avtrekkeren og pek i sikker retning.
Fingra av fatet og pipa rett vei holder jeg så godt jeg kan. Jeg er vel ikke fullstendig religiøs når jeg har sjekka at våpenet er tomt og jeg holder på i kjelleren hjemme, men på bane er pipa rett vei.

 

Vepr'n kan sikres når som helst, sikringen blokkerer ladegrep. På AG'n kunne man vel såvidt jeg husker gjøre det meste med sikringen på "S".

 

Grepet på den jeg har er kort og godt forferdelig, stokken må erstattes totalt for å avhjelpe dette. På en CZ med annen stokk kan jeg kanskje komme unna med å legge til noe, jeg har som sagt ikke fått prøvd thumbhole-stokken og det er vel den som virker mest lovende. Kanskje jeg skal legge inn annonse etter en slik, med bill.mrk. *bare tafse*...

 

Størrelsen på Vepr'n er også nær ti centi under min komfortsone, så her også må jeg ha for meg noe. Det er derfor jeg sørget for å lage to stokkemner av XPS-en jeg fikk :wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...