Jump to content

Bolleoppskrift.


Daywalker

Recommended Posts

Poster denne her. Ikke bare god, men sinnssykt god, iflg posteren Kine79:

http://forum.nybaktmamma.com/showthread.php?t=452452

 

Beklager kilden, det er fra et forum som nok står langt fra dette rent innholdsmessig, men det får du leve med. Dessuten tror jeg det er smart å gå tidlig topic i en slik tråd, ellers blir det bare sånn, punkt 1 Gå på byen, pkt 2 speide rundt for å se om det bli noe pkt 3.... :oops:

Link to comment
Share on other sites

For de som ikke er så "manndige" at de bruker Hoppes #9 som etterbarberingsvann og kun spiser RSP, her er en helt OK bolleoppskrift:

1L Hvetemel av god kvalitet

1pk tørrgjær

0,35L helmelk (eller vikingmelk...)

100g smør (minst)

0,125L sukker

2-3 ts kardemomme

egg eller melk til pensling

Rikelig med rosiner

 

Bland 90% av melet, sukker, krydder og gjær.

Smelt smør og bland inn melken, når blandingen holder ca 40 grader blandes den inn med det andre

Om blandingen er litt løs/våt ha i resten av melet

Elt deigen skikkelig lenge (10 min med maskin, betydelig lenger manuelt)

Ha i rosinene mot slutten

La deigen heve til dobbel størrelse (ca 20 minutter)

Elt/kna deigen grundig

Del i ca 15 boller

Etterheves i ca 1/2 time

Pensle med egg og/eller melk

stekes 10-15 minutter ved 180 grader

Link to comment
Share on other sites

Ville ha teke berre 100g sukker, eg tykkjer dei blir betre då. Og gjerne eit egg oppi væska! Men folk kan jo variere som dei vil. Mykje kardemomme, okke som, den er halve poenget tykkjer eg!

 

Tommelfingerregel: jo blautare deigen er, jo betre blir bollene. Om ein let deigen stå med berre 9dl mjøl, vil ein god del av væska bli absorbert av stivelsen, og deigen blir fastare. Eg ville ha spart den siste deciliteren mjøl til sjølve utbakinga.

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker denne oppskriften, basert på en i Cappelens Kokebok fra 1991:

 

50 g gjær eller tilsvarende tørrgjær (jeg bruker 1 pose Idun tørrgjær til søt bakst)

125-150 g smør eller margarin

5 dl melk

1/2 ts salt

1 dl farin

1.4-1.5 l (ca 850 g) siktet hvetemel

 

Egg til pensling

 

Smelt fettet i kokekar, tilsett melken og sukkeret, og varm blandingen til fingervarmt. Bland gjæren ut i væsken (og la det stå til det bobler litt). Bland mel inn i væsken til du har en ok klistrete guggedeig - det skal IKKE være som en vanlig brøddeig, som slipper bollen ved elting. Spar på resten av melet (skal ikke være mye igjen) til utbakingen. La deigen heve minst en time, det går også helt fint å slå den ned og la den heve en gang til.

 

Ta deigen ut på bakebordet og arbeid den så noenlunde smidig. Bak ut til boller, skillingsboller, horn, fletter eller hva det nå måtte være. Ønsker man ekstra saftige boller kan det være lurt å sette bollene litt tettere på bakebrettet så de klistrer seg inntil hverandre under heving nr. 2, jeg pleier å la dem heve ca. 45 minutter.

 

Bollene pensles med sammenvispet egg (som skal holde romtemperatur) og stekes i ovnen på 250 grader i 8-10 minutter. Følg med hele tiden, da erfaringen min tilsier at det er nokså små marginer.

 

Oppskriften foreslår også malt kardemomme men det er ikke jeg så hypp på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...