Jump to content

Nye ski, men!


barerobert

Recommended Posts

Nei, det er det ikke. Prøv selv å sende inn ett år gamle ski til produsent med delaminert baktupp. De blir som regel reparert gratis, men det er ikke nødvendigvis produksjonsfeil som splitter de. Ihvertfall mine erfaringer etter ti år i gresvig som reklamasjonsansvarlig og verkstedsjef.

Link to comment
Share on other sites

ett år gamle ski var et aldeles dårlig eksempel. slitasje er noe annet enn delaminering. Derfor sier jeg at det er viktig at butikken kjører kvalitetskontroll i forbindelse med salg. Har skia begynnende delaminering så skal den ikke selges!

 

jeg sier at delaminering er reklamasjonsgrunn, og vi sender årlig inn en feit pakke med ski til åsnes. Gjengangeren er delaminering i tupp og bak, innenfor plastleppa.

 

Det er stor forskjell på slitasje og delaminering, og det bør selv en kar i gresvigsystemet klare å vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Kortfeller...

 

 

:roll::roll::roll::roll::roll::roll::lol::lol::lol::lol::lol:

 

 

De som oppfant denne dritten kan seriøst se an sin egen integritet og vurdere om de bør ta utdannelsen sin på nytt. Eventuelt en relatert utdannelse...

Fellen fungerer fint om det er hardt og slak helning. Da griper de og de bremser bra i nedoverbakker men tar ikke all glien.

I løs snø i oppoverbakker med mer enn 20-25-30 graders helning er de uten funksjon. Selv de gamle montanafellene mine som ble brukt på de ultrasmale turskiene fra 1990 er bedre.

Glad jeg fikk fellene med skipakken for en hundrelapp, det som er verdt noe er posen man lagrer de i når man ikke bruker de...

Link to comment
Share on other sites

Neppe det du, jeg testa de i terreng som ikke kan kalles for annet enn lett turterreng.

Jeg er 68kg og det burde være nok til å få adekvat press på fellene.

Om bruksområdet for kortfeller er så smalt at man kun bruker de på hardt underlag i relativt slake bakker har sportskjedene og de som jobber der virkelig gjort et markedsføringsgrep som er genialt...

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg, men kjøper du feller som dekker 1/3 av skia og forventer samme feste som ei langfelle som dekker hele skia, ja da får du virkelig bare bli skuffa. Litt logikk må man vel bruke.

 

Skal du gå i mye bratt terreng og mye løssnø er et bare langfellene som gjør jobben. Kortfellene er geniale til sitt bruk. Kjappe å ta av og på, som oftest godt nok feste. Glien er stusselig da, men forventer ikke mer heller.

 

Andreas

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg, men kjøper du feller som dekker 1/3 av skia og forventer samme feste som ei langfelle som dekker hele skia, ja da får du virkelig bare bli skuffa. Litt logikk må man vel bruke.

Skal du gå i mye bratt terreng og mye løssnø er et bare langfellene som gjør jobben. Kortfellene er geniale til sitt bruk. Kjappe å ta av og på, som oftest godt nok feste. Glien er stusselig da, men forventer ikke mer heller.

Andreas

Enig med du..

Har fått testa litt kortfell nå, og mener de er mest egnet til pulktrekking i passe kupert terreng.

Bratte bakker og løssnø krever sitt, og det er bla langfeller.

Kjøp både lang og kort, evt bare lang.

Link to comment
Share on other sites

Det fins feller med gli og feller med dårleg gli.

Billege feller har gjerne dårleg gli og nedover i ei preppa løype høyrer ein zzZZUUuumm når dei susar forbi. Slike feller er tunge å gå med, men utruleg slitesterke. Dessverre!

 

Legg litt pengar i gode feller om du skal nytta dei mykje.

Link to comment
Share on other sites

Unnskyld meg, men kjøper du feller som dekker 1/3 av skia og forventer samme feste som ei langfelle som dekker hele skia, ja da får du virkelig bare bli skuffa. Litt logikk må man vel bruke.

Skal du gå i mye bratt terreng og mye løssnø er et bare langfellene som gjør jobben. Kortfellene er geniale til sitt bruk. Kjappe å ta av og på, som oftest godt nok feste. Glien er stusselig da, men forventer ikke mer heller.

Andreas

Roooooooooolig nå ;)

Jeg forventa at man ihvertfall skulle kunne gå bent opp slake bakker med nysnø, det funka dårlig.

I retrospekt kan det være at fellene er for smale, en kompis påsto at han hadde superfeste med sine som var 60mm kontra de jeg har som er 45mm. Vi skal teste dette til uka å se om det er forskjell.

Link to comment
Share on other sites

Roooooooooolig nå ;)

Jeg forventa at man ihvertfall skulle kunne gå bent opp slake bakker med nysnø, .

Roooolig, ja - og hold dere til vanlige naturlover! Ting som er strider mot naturlovene, eller er for godt til å være sant, hører helst heime på ei "alternativmesse"! Nysnø gir dårligere feste enn gammel snø - enten en bruker voks eller feller.
Unnskyld meg, men kjøper du feller som dekker 1/3 av skia og forventer samme feste som ei langfelle som dekker hele skia, ja da får du virkelig bare bli skuffa. Litt logikk må man vel bruke.
Nettopp - og derfor ser jeg heller ingenting galt i bestkrivelsen av kortfellene til Åsnes-ski. Så vidt jeg erindrer, leveres disse i 3 forskjellige bredder - og "feste-arealet" blir dermed proporsjonalt med bredden. På samme måten som festet med klister (på skareføre) avhenger av hvor tykt lag klister en legger.

 

Til trådens tema - delaminering bak på ski: Jeg ser jevnlig folk som skal sette fra seg ski ved turisthytter - og prøver å bruke bakenden på skiene som spett, for å stappe dem gjennom tykke islag. Forundrer meg ikke at de samme folka etterpå går til sportsbutikkene og klager over "feil" ved skiene!

Link to comment
Share on other sites

Enten er dere sluttet å lese innlegg eller så har noen 4chanfjortiser hacka kontoene deres. Jeg sier da vitterlig at både på XXL og Gmax lokalt så fortalte selgerne at fellene ville funke like bra som vanlige feller siden det er i smøresonen man vil ha fellene.

Jeg er IKKE god på ski og har erfaring med feller som nær sagt går skiene for meg så jeg tok dette for god fisk.

 

Jeg forstår jo nå at kortfeller har et helt annet bruksområde enn det langfeller har, og kjøper fellelim i morgen for å fikse opp de gamle fellene hvor limet er litt "ikkelim" lengre.

 

Og ja, nysnø gir dårligere feste enn gammel snø på de fleste måter men når en bakke er SLAK så bør man vel kunne forvente at selv kortfeller gir nok feste til å gå rett opp bakken?

La oss nå kalle det en helning så skjønner dere vel hva jeg mener.

 

 

Forøvrig MÅ man ikke svar i en tråd bare for å ha rett... ;)

tumblr_lnwai0fFsL1qmsj87o1_400.jpg

 

Edit: Skiene (Åsnes Nansen) fungerer forøvrig bra og er lette å gå med, de er ikke noe tyngre enn de gamle tur/løypeskiene mine. Litt uvant å gå med bredere ski enn før men det kom seg fort. Det ble litt bakski over bakski i begynnelsen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sier da vitterlig at både på XXL og Gmax lokalt så fortalte selgerne at fellene ville funke like bra som vanlige feller siden det er i smøresonen man vil ha fellene.

 

Skal du høre på råd fra betjeningen, får du ihvertfall dra til skikkelige butikker.

 

Jeg er IKKE god på ski og har erfaring med feller som nær sagt går skiene for meg så jeg tok dette for god fisk.

 

Kan det være at du ikke er god nok i tyngdeoverføringen til å få fullt utbytte av kortfellene da?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...