Jump to content

Langholdsrife 1000m Kalibervalg - (6,5x55 eller 7mm-08?)


Thregg

Recommended Posts

Du sier ingenting om at pris betyr noe. Pris er vel en av 6,5x55 største fordeler. Foruten svært god BC på kulene. De eneste kulene som har noe særlig bedre BC er 7mm!!!

 

Overskriften og listen din over krav passer ikke sammen. Skal du skyte til 1000 meter er forskjellene på disse to patronene mindre.

 

Skal du skyte så langt som mulig, "maksimal rekkevidde", med presisjon vil nok 7 mm være den som trekker det lengste strået.

 

Farten på disse to patronene er omtrent den samme. Kulebanen er ikke mye forskjellig, ikke slik at det betyr noe for treffsikkerheten på lange hold ihvertfall.

 

I forhold til vindpåvirkning "vinner" 7mm på tyngre kuler og høyere BC.

Link to comment
Share on other sites

Du sier ingenting om at pris betyr noe. Pris er vel en av 6,5x55 største fordeler. Foruten svært god BC på kulene. De eneste kulene som har noe særlig bedre BC er 7mm!!!

 

Overskriften og listen din over krav passer ikke sammen. Skal du skyte til 1000 meter er forskjellene på disse to patronene mindre.

 

Skal du skyte så langt som mulig, "maksimal rekkevidde", med presisjon vil nok 7 mm være den som trekker det lengste strået.

 

Farten på disse to patronene er omtrent den samme. Kulebanen er ikke mye forskjellig, ikke slik at det betyr noe for treffsikkerheten på lange hold ihvertfall.

 

I forhold til vindpåvirkning "vinner" 7mm på tyngre kuler og høyere BC.

 

Takk for svar!

Beklager litt dårlig tittel - tenkte på 1000m+(pluss) - og lurte på, blandt annet forskjell i rekkevidde på de to overnevnte kaliber.

 

Skjønner jeg deg riktig i at de er tilnærmet like bra ut til 1000m? - men at 7mm08 er bedre ut over dette?

Hva er forskjellen i rekkevidde?

Link to comment
Share on other sites

6.5x55 er en klar vinner her.

 

7mm kuler har høy BC har vi lest - vel les igjen - 140gr 7mm har ikke SÅ høy BC... De patronene som har nok hylsevolum til få i anstendig fart på 162 og helst 180grs 7mm kuler er klart ballistisk overlegne 6.5x55, men 7mm 08 er ikke en sånn patron.

Det koker ned til at en kan skyte 162gr kuler noe langsommere (si 830m/s på en god dag) enn 6.5x55 kan skyte 140grs kuler (900ish m/s) - men altså med høyere BC.

Det resulterer i et langt større kulefall for 7mm-08, men kun marginalt større vindavdrift. BC er vel og bra, men når hastigheten blir så forskjellig så får flytiden virke, vindavdriften blir overraskende høy, og kulebanen veldig mye høyere.

I sum vil en forvente dårligere presisjon hele veien til, og forbi 1000m for 7-08.

- mer vindavdrift

- mer kulefall

- lenger flytid

- mer rekyl

 

Putter du 7mm kula i ei hylse som er like stor som 6.5x55 hylsa så er det dødt løp omtrent, eller svak fordel 7mm, selv med mindre hastighet. 6.5-284 eksisterer jo side om side med .284Win, og der er de fleste enige om at 7mm har en fordel

 

K

Link to comment
Share on other sites

7mm-08 = kort kasse.

6,5x55 = mer økonomisk.

 

Har selv 7mm-08 som jeg bruker til 1000 meter.

Litt sjalu på prisen på 6,5 kulene,men ellers er det artig å ha et kaliber ikke alle har :)

 

Kort eller lang kasse spiller ingen rolle. Det målet som betyr noe er munning til avtrekker hvis størrelse er en faktor.

 

Alle std/lange kasser med låsing bak er kortere enn korte kasser med låsing foran.

 

Blaser har kortest kasse. Den har ingen..

 

7-08 må benyttes i std/lang kasse for å utnytte de optimale 7mm kulene best hvis man skal bruke magasinet.

Link to comment
Share on other sites

Jaggu skyter de bedre med 6XC iallefall.

Det er nå bare fordi de bruker 6XC :wink:

Hvis du gir "eliten" en 6,5x55 som er like "polert", så hadde det sikkert vært 6,5x55 som de "skjøt best med" :wink:

 

Halooooo :lol:

 

6XC er bare et oppgulp for at Tubben skal ha noe og selge. Han kan ikke selge over 100år gammelt skrot som har vært med på krig og greier må du skjønne. Det bare gjør seg ikke med tidløst rask i dagens markedsføring :lol: Det er bare DFS som kan leve med slikt :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jaggu skyter de bedre med 6XC iallefall.

Det er nå bare fordi de bruker 6XC :wink:

Hvis du gir "eliten" en 6,5x55 som er like "polert", så hadde det sikkert vært 6,5x55 som de "skjøt best med"

 

Vel, jeg har min tvil. Dette er karer som skyter mye og jeg tror de har prøvd det meste. Det er mulig 6 mm kalibrene er mest "hype" men jeg tviler som sagt. Men de er vel best egnet til hold under 1000m? I hvert fall runder som 6mmBR. Men at 6mm er jevnt over velegnet til presisjon er vel ingen tvil. BR har jo blitt brukt i 300m match i årevis og gjør det svært bra på 600 yard mm.

 

Når det gjelder trådstartes spørsmål, tror jeg M67 pekte på essensen, at du ikke helt klarer å utnytte de tyngre 7mm kulene i 7mm 08.

Link to comment
Share on other sites

Tja min leverer kuler med 0.588 i bc i 965ms prøv d m 6.5X55

 

Høres for meg ut som om du har sprenglada??

Litt over 900m/s er vel mere vanlig med 115gr DTAC, som kanskje er den mest ekstreme kula du får i 6mm (BC=0,585)??

 

6,5 har mere ekstreme kuler, hvis du gidder å betale for de :wink:

De kan lades til nesten samme fart som 6XC om du vet hva du gjør :wink:

Bruker du vanlige skytterlagskomponenter kan du ometrent +/-matche 6XC :wink:

Jeg ser ikke helt vitsen bortsett fra at du kan få bittelitt mindre rekyl :wink:

 

Nå var ikke pris et spørsmål, men for 3,50 kan jeg få til det samme som du må betale .......???? for.... :wink:

Tror jeg holder en finger på 6,5x55.

 

(Men bevares 6XC er en morsom kreasjon, ikke misforstå meg :winke1: )

Link to comment
Share on other sites

Det var vel ytelse på lengre hold XC versus 6.5X55 som var diskusjon.Ser heilt klart fordelene med 6.5 og bruker denne sjøl på felt og bane skyting.Men den er bånn gørr. Får litt tenning av bratte skuldre og stutte hylser :mrgreen::mrgreen:

Min XC er strekt 2 mm og gir litt mere volum enn standard og er på ingen måte sprenglada.

Men spørsmålet var vel 6.5X55 eller 7mm08 til langhold og jakt.da tror eg nok 6.5 vinner.

 

 

S

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...