Jump to content

Langhold på Kongsberg


MH434

Recommended Posts

Lurer på om det er noe langholdsmiljø på Kongsberg?

Noen som veit om det er muligheter for skyting på hengsvann for tiden? Banen disponeres av Forsvaret, men har lest at den har blitt brukt av sivile langholdsskyttere også.

 

Takker for svar..

Link to comment
Share on other sites

Føler litt at de som holder på med LH går litt stille i gangene ikke veit jeg. Jeg har akkurat begynt å reise litt til Sørlandet for å ha et miljø som driver med LH. Så hvis det er et langholdsmiljø i Kongsberg syns jeg det er rart de ikke responderer på tråder hvor det blir spurt om det er noe i nærheten. Kan jo for all del tenkes at de ikke ønsker at flere skal bli med da. Litt rart, hvis det f.eks dannes en klubb vil det jo bli enklere å få til ting ala SBSK

Link to comment
Share on other sites

?..hvis det f.eks dannes en klubb vil det jo bli enklere å få til ting ala SBSK

Har tenkt litt på dette. Nå er det jo en viss mengde i Vestfold som synes langhold er gøy. Etter å ha telt litt her og der i trådene vil jeg tro vi er oppe i ca ti.. Kan hende vi burde gjort noe for å få til noe samlet et sted her. Det skytes jo litt her og der, men lite samlet. Det burde jo være mulig å gjøre noe med om vi gidder.

Link to comment
Share on other sites

?..hvis det f.eks dannes en klubb vil det jo bli enklere å få til ting ala SBSK

Har tenkt litt på dette. Nå er det jo en viss mengde i Vestfold som synes langhold er gøy. Etter å ha telt litt her og der i trådene vil jeg tro vi er oppe i ca ti.. Kan hende vi burde gjort noe for å få til noe samlet et sted her. Det skytes jo litt her og der, men lite samlet. Det burde jo være mulig å gjøre noe med om vi gidder.

Hvor i området bor du Kim? Har du egnet skyteplaas?

Link to comment
Share on other sites

Litt rart, hvis det f.eks dannes en klubb vil det jo bli enklere å få til ting ala SBSK

Derfor vi starta SBSK vettu :wink: Og det ble endel mer fart i sakene da. Det er jo opp til enhver å starte en klubb og man får til mer sammen enn man gjør hver for seg - klubbdannelsen fører også de med initiativ sammen, uten filteret av de som bare prater imellom.

 

Banene på Hengsvann er prisgitt Forsvarets luner, og er ikke noe å basere regelmessig langholdsskyting på, ikke for en klubb og ikke for andre. Det er noen ganske få helger som er ledige, og det kan ikke opprettholde noen klubbaktivitet på langt nær. Men det arrangeres samlinger der fra tid til annen. Men bare fra tid til annen - noen år er det ikke tilgang i det hele tatt.

 

HOBK arrangerte ei samling der i fjor, og er en medlem der så blir en muligens invitert. Jeg har ingen problemer med å forstå at når en klubb har en kontingent, arrangerer noe, kjøper inn gonger, stativer, og arbeider en hel del - så inviterer de medlemmene først.

Jeg vet om folk som ble sure pga. dette, men jeg vil egentlig bare si: start en klubb da - trolig vil de privatpersonene som holder igang på egen hånd raskt migrere til klubben og bidra med både baner og erfaring, og det er mye lettere å finne baner såsnart en har et nettverk - en klubb.

 

I SBSK har vi hittil hatt muligheten til å ha alle treningene våre åpne for alle, ikke bare medlemmer - og jeg åper det fortsetter slik - men inne på det militære skytefeltet forstår jeg at man trenger en viss adgangskontroll.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som har arrangert samling for LH på Hengsvann gjennom 5år.

 

Er riktig som M67 sier, Hengsvann er ikke stedet for å danne klubb etc. Vi er helt prisgitt forsvaret og tilgang fra de.

Vi kan få beskjed dagen i forveien at: Sorry, det kommer en avd fra Forsvaret. De skal ha banen!!!

 

Lik det eller ikke, men slik er det. Skal sies at vi har klart oss så langt, uten å måtte avlyse, men det har vært nære på 2x...

Det er heller ikke tatt noen avgjørelse på om det blir noe iår!

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også interressert i dette, såfremt noen har tid og overskudd til å organisere det. Medlemsmassen for en slik klubb er nok helt sikkert tilstede.
Hadde vært fint hvis noen tar tak å starter en klubb i buskerud/vestfold!

Blir langt å reise 30mil hver gang en skal skyte...

Det er vel ofte akkurat dette som er utfordringen når man skal dra igang noe. Medlemsmasse og folk som vil skyte er ikke noe problem. Men å få noen til å dra igang, jobbe med det og styre og ordne er ikke så enkelt. Trenger flere som Christian s :D

Link to comment
Share on other sites

Nå skal jeg være dønn ærlig.

 

Men å få noen til å dra igang, jobbe med det og styre og ordne er ikke så enkelt

min understreking - er vi blitt et slags "herrefolk" som er vant til at det er noen som gjør alt for for oss?

 

Dersom utgangspunktet er å få noen til å - kan dere bare gi faen - men hold faen meg kjeft også.

- få noen til å starte klubb?

- få noen til å drive klubben?

- få noen til å arrangere skyting?

- Få noen til å rigge bane?

Skal du få noen til å skyte også? Det er kjipt å lage og drive klubb for sånne folk, "få noen til å" :(

 

 

 

Dersom du vil ha en klubb så start en klubb. "Build it, and they will come" - har du først en klubb så kommer folk, de som har steder og baner vil komme, og du er igang.

I dag får vi kø (kø, som ifullt av folk som skal skyte, ut til 1000m) på en av banene vi har fått tilgang til etter at vi startet en klubb :wink: Folk skal skyte, spotte, kommentere, drikke kaffe, prøve rifler, vise fram rifler, diskutere, skyte, male gonge, lappe skiver...

 

Ikke bare får folk skutt, langhold, men folk rekrutteres fordi de ser at det skytes, langhold, og det rekrutteres nå langt flere enn de i utgangspunktet som allerede hadde "lysten". Skytterlagsfolk ser på, og sier "hmm" dette må vi prøve, og da er en kommet en vei.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mye kloke ord fra M67,han væit jo hvordan dette er på godt og vondt.

Bor i Vestfold selv og skulle gjerne hatt et sted ikke så langt unna men er desverre ikke så mange muligheter.

Er medlem på sørlandet og hadeland for og ha muligheter for og skyte,nermeste er 1,5 time unna for meg men gjør gjerne det for hobbyen.

Når det er sakt så hadde det vært fint om vi kunne funnet et sted i næreheten,er jo flere bønder rundt som har gode muligheter,er klart at de vil vel ikke gjøre noe jobb for at vi skal få et sted men jeg er i værtfall villig til litt dugnad.

Synes at folket skal høre litt med venner og beskjente som kan ha steder å lufte litt muligheter med dem.

 

Hilsen skyte kåt kar fra Hof :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Jeg ønsker å tilføye litt mer av det M67 har kommentert.

 

Det kreves endel å drive frem en klubb og drifte denne, og ikke minst for å finne folk som er geniuint intressert i å drive klubben fremover år etter år.

 

SBSK startet i sin spede begynnelese i 2009 med ca.10-15 medlemmer og har vokst til 67. Vi hadde den gang ingen baner, men med iherdig og systematisk jobbing, så er vi kommet frem til det vi er i dag.

 

SBSK er vel den klubben som har desidert flest stevner og aktivitet gjennom året. :wink: Dette krever mye planlegging og gjennomføring av skyting og stevner.

Dette tar tid, og krever endel av styrets medlemmer for å få ryddet plass i en travel hverdag med jobb og familie, MEN hvis en har interessen til å få til noe for fellesskapet så får en det til.

 

SBSK har flere medlemmer som bor langveis ifra, og ikke bare i nedslagsfeltet til Sørlandet. Og det er vel noen grunner for at folk velger å kjøre mange timer for å komme til oss... :wink::mrgreen::mrgreen:

 

Og det er det Castor og Poacher gjør ved å arrangere LH skytinger på Kongsberg. De ønsker å bidra til fellesskapet, og ære være de for at de vil dette. LH på Kongsberg er bare gøy :!::!::mrgreen:

Jeg håper at de vil fortsette med det i årene fremover :?:

 

Det er fint at det er flere som ønsker å starte opp en klubb, men den kommer ikke frem som et ferdig produkt, men må jobbes med og bearbeides frem til et ønsket produkt.

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg har misforstått M67 og TRG-22, men er vel ikke det at det ikke er noen som er klare for å dra igang. Jeg for min dele vil gjerne være med, men føler jeg vil bli litt varmere i trøya ang. skyting før jeg skal starte klubb. Har eid rifle i 1,5 år. Og skutt på 300m+ 4-5 ganger :) Gutta i SBSK var trivelige karer og hvis de er interessert i medlemmer så skal jeg gladelig melde meg inn å delta. Så får vi håpe at ting legger seg til rette i Vestfold/Buskerud til en klubb kan startes med tiden. Ser jo ut til at LH sprer seg som ild i tørt gress om dagen, og det er jo positivt!

Link to comment
Share on other sites

 

HOBK arrangerte ei samling der i fjor, og er en medlem der så blir en muligens invitert. Jeg har ingen problemer med å forstå at når en klubb har en kontingent, arrangerer noe, kjøper inn gonger, stativer, og arbeider en hel del - så inviterer de medlemmene først.

Jeg vet om folk som ble sure pga. dette, men jeg vil egentlig bare si: start en klubb da - trolig vil de privatpersonene som holder igang på egen hånd raskt migrere til klubben og bidra med både baner og erfaring, og det er mye lettere å finne baner såsnart en har et nettverk - en klubb.

 

I SBSK har vi hittil hatt muligheten til å ha alle treningene våre åpne for alle, ikke bare medlemmer - og jeg åper det fortsetter slik - men inne på det militære skytefeltet forstår jeg at man trenger en viss adgangskontroll.

 

K

 

Enig i det som er sagt ang. det å danne en klubb. Ta initiativ!!

Sånn er det hele veien igjennom: danne klubb, da er det lettere å få til avtaler ang skyting også, og flere til å dra lasset. Aktivitetene øker i intesivitet ettersom det er folk som tar tak...

Selv om det er et styre, og mange medlemmer, så vil det fortsatt trenges folk til å arrangere og gjøre i stand baner osv, som M67 er inne på.

På vegne av HOBK så vil jeg bare få påpeke at ALLE våre arrangementer, til nå, har vært åpne for alle. Men, helt riktig, det er kun medlemmene våre som får skriftlig innbydelse og blir prioritert. Andre må forholde seg til vår hjemmeside www.hobk.no eller jungelordet. Den eneste forskjellen på medlem/ikke medlem er at vi krever litt høyere skyteavgift for ikke-medlemmer(selvsagt).

HOBK har også hatt begrenset tilgang til skytefasiliteter, men har et godt samarbeide med Blaker Skl, og får jevnlig låne deres bane der vi kan skyte ut til ca 600m. Men vi må selvsagt forholde oss til skytterlagets planer, og på sommertid er det ennå mere begrenset da de heiser opp sine 300m -skiver, og da er det vanskelig å få skutt på 600m.

Men, vi er i forhandlinger ang tilgang til en bane til, som vi vil få større tilgang til, på helårsbasis, og da vil nok vår stevne-kalender også bli fyldigere.

F-class-type skyting er mye enklere å arrangere, og vi har jobbet iherdig for å få på plass en plass der vi kan kvalitetsmessig skyting fra benk også. Der vi kan ha benkene stående, og skyte BR, BR500, og F-class(liggende).

Men skikkelig langhold(600m+++).....det er vi foreløpig tvunget til å spørre Forsvaret om lån av bane til. Det er helt riktig at vi hadde en seanse på Hengsvatn her i vår, og vi ser ikke bort fra at dette kan gjentas, men ingenting er "banket" ennå. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg er gjerne med å bidrar til ny klubb i Buskerud/Vestfold, men jeg har ikke kapasitet til å dra igang lasset alene.. Er heller ingen "erfaren" skytter.

Men hvis en begynner med jungeltelegrafen, så skal jeg bistå så godt jeg kan!

 

Er jo en gammel bane i Svene, men vet ikke hva slags muligheter det er for evt utbygging/tillatelse??

Link to comment
Share on other sites

Er jo en gammel bane i Svene, men vet ikke hva slags muligheter det er for evt utbygging/tillatelse??

 

Jeg bor rett ved banen i Svene og er der og skyter når jeg føler for det men desverre er det ikke mulig å skyte lengre enn litt over 100 m der.

 

Selv har jeg begynnt å skyte litt langhold selv, var på kurs med jofla på Hengsvann i vår og skutt litt opp til 500 m etterpå.

 

Har så vidt luftet spørsmålet om å henge opp ett par gonger på banen i Flesberg, er mulig og skyte 600+m der så vi får se om det er mulig å få til noe i løpet av sommeren.

Link to comment
Share on other sites

Jeg blir sikkert med i en eventuell klubb i buskerud/vestfold området, men som mange andre har jeg ikke organisatorisk kapasitet, tid eller plass(bane) til å starte noe slikt. Stiller derimot gjerne på de enkle tingene som dugnad for å rydde bane, lage kulefang, blinker, bæring av utstyr, hjelp til arrangementer osv. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan også være med å bidra. Kan nok få til både gonger og lage stativ. Kjøretøy til å frakte diverse ting og tang ut i pereferien har jeg også. Det jeg ikke har, er kontakter med grunneiere som kan ha egnete steder å skyte på, men motorsag har jeg :smile:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...