Jump to content

Ny salong skyter ikke hull i hull


TikkaReven

Recommended Posts

Hei!

 

Kjøpte meg en Marlin 925R i cal 22lr. Fikk den nå i helga, og gledet meg til å skyte den inn.

Men de beste seriene på 35m spreddde ca 5 cm. Jeg må vel forvente at den går bedre enn som så? På 60 meter så dro den ca 15 cm ut.. Jeg har prøvd tre forskjellige skudd, men ingen forbedringer.

Har også prøvd med og uten lyddemper.

Er det bare å klage å sende den inn igjen, eller har dere noen tips til meg? Er bestilt fra xxl på nettet..

 

Mvh

 

Tikkareven

Link to comment
Share on other sites

Det er nok litt tidlig å avfeie den enda, prøv med mange flere ammotyper, sørg for fast benkestilling og vindstille forhold.

Muligens må du også nedjustere kravene dine, da du ikke kan forvente konkurransepresisjon av billigste sort amerikanske salongrifler.

Link to comment
Share on other sites

Er ganske spenstig å levere tilbake et våpen etter en økt på skytebanen, med dårlige resultater. Følgende ting kan du tenke på:

-Du har tydeligvis ikke testet ut flere typer ammunisjon? Du skriver i allefall ikke noe om det. Flere salong-geværer er særdeles kresne, mens andre ikke er det. Her må du prøve og feile litt.

-Første gang du skyter med salongen. Kanskje du må venne deg litt til kikkert, stokk, avtrekk osv..?

-Mange salong-gevær blir mer og mer presis etterhvert som du skyter de første hundre skuddene... Ikke puss den om du ikke må.

 

Ellers så er det å følge tipsene over. Sjekk alle skruer (men ikke stram for hardt). Og så har du jo kjøpt en forholdsvis rimelig sak her, som så vidt meg bekjent ikke er kjent for sin fortreffelige prisisjon.. :?: Men du skal såklart forvente bedre enn hva du her har fått til :)

 

Lykke til! Ordner seg nok! Skulle ikke ting bedre seg, så må du jo bare stikke innom en XXL.

Link to comment
Share on other sites

Et annet betimelig spørsmål til trådstarter: hvor erfaren er du som skytter?

 

Tette samlinger -selv fra benk- avhenger ikke bare av børsa. I tillegg må man ta forhold som vind, temperatur (kalde fingre gir dårlig kontroll) og ikke minst kan resultatet variere med dagsformen.

 

Test ut flere typer ammo, skytestillinger og la andre forsøke børsa før du konkluderer med at den er upresis. Siden du har kjøpsloven i ryggen har du uansett ikke dårlig tid!

 

Lykke til :D !

Link to comment
Share on other sites

Med så dårlig samling på 35m,så hjelper det ikke å prøve en masse annen ammo,det går neppe mye bedre..Kanskje det hjelper å skyte flere skudd gjennom løpet så det får gå seg til?Er avtrekket grusomt?Da er det i såfall et slit å få gode samlinger!Vet ikke om dårlig presisjon er en reklamasjonsgrunn men..,uansett dårlig var det..

Link to comment
Share on other sites

Med så dårlig samling på 35m,så hjelper det ikke å prøve en masse annen ammo,det går neppe mye bedre

 

Akkurat dette er jeg ikke uten videre enig i. Jeg har eid en bråte med forskjellige .22 våpen -rifler, pistoler og revolvere- og et par av dem har vært ubeskrivelig kresne på hva de vil skyte godt med. Noen patroner går veldig godt og andre gir uforklarlige slengere og store samlinger.

 

Trådstarter: Forsøk så mange forskjellige patroner som du kan. Om du ikke får brukbare samlinger med kvalitetsammo -fra feks Lapua eller Eley- så har du i hvertfall en bedre "sak" dersom du velger å klage. Dette forutsetter selvfølgelig at du har kontrollert for andre faktorer som skruer, løse eller skeive montasjer, skytter og skytestilling, osv.

Link to comment
Share on other sites

Når du skyter, vær sikker på at stokken ikke subber oppi løpet. Jeg har samme børsa i plaststokk og det er ikke mye kraft som skal til for å bruke forskjefte og løp som rytmepinner.

 

Med samme børsa og nest billigste ammo fra xxl (den røde pakken, ikke den gule) så klarte jeg sånn høvelig å ta 3x3cm plastbiter på femten meter, så den er vel ikke fullstendig røten skulle jeg tro...

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...