Jump to content

Reservevåpen.


freezingduck

Har du reserve våpen i din mest skutte divisjon?  

82 members have voted

  1. 1. Har du reserve våpen i din mest skutte divisjon?

    • Ja, har et identisk ett.
      8
    • Ja, har et lignende ett som går i divisjonen.
      21
    • Nei, men kunne tenkt meg hvis jeg hadde råd.
      39
    • Nei, trenger det ikke.
      14


Recommended Posts

Har dere reserve våpen i den klassen dere skyter mest?

Hvorfor ikke i så fall.

Tenker at det er mye frustrasjon hvis det dukker opp problemer med pistolen under et større stevne, eller rett før, sånn at du ikke kan stole på den.

Må være bedre å kunne bytte våpen i full fart;)

 

Har en CZ Shadow og en glock 17, vurderer å selge ett og kjøpe et identisk ett;)

Link to comment
Share on other sites

Har du råd så anbefales ett identisk ett som det du bruker.

 

Det gjør overgangen mye enklere på stevnet da du kan benytte samme rigg og magasiner.

 

Husk at det er opp til RM om du får benytte reservepistolen. så om du skyter glock og kommer å spør om å få bruke din Shadow så kan det bli problem da du "kan" ha fordel av det. men motsatt vei skal det ikke være noe problem.

 

I standard har jeg komplett identiske pistoler. forskjellen ligger i slitasjen:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ser poenget med at du mener at han kan ha en fordel med shadowen, men jeg tror at hvis jeg hadde vært RO, så hadde jeg tenkt at han startet vell med det våpenet han skyter best med. Hvis han velger å starte med glocken, selv om cz er ''bedre'' og bytter til cz når glocken streiker, får det være opp til han;)

Link to comment
Share on other sites

Så lenge du holder deg i Production med den type pistoler som brukes der, er oddsa større for at flyet styrter på vei dit en at pistolen havarerer på en slik måte at du ikke kan få fikset den med noen smådeler.

Til Shadow kan det være lurt å kjøpe en ekstra varsler eller 2, en utdrager med fjær et ekstra forsikte, og om du skal være helt sikker et komplett avtrekkerhus.

Resten av pistolen skal det utrolig mye til å ødelegge.

Link to comment
Share on other sites

Husk at det er opp til RM om du får benytte reservepistolen. så om du skyter glock og kommer å spør om å få bruke din Shadow så kan det bli problem da du "kan" ha fordel av det. men motsatt vei skal det ikke være noe problem.

 

Om du ikke hadde to identiske SVI'er, men en SVI og en Tanfoglio... Hva er oddsen for at du hadde brukt Tanfoglioen som startvåpen..? ;)

Man kan ha som utgangspunkt, at så lenge den som spør om å benytte reservevåpen eier begge våpen, så vil han starte med det han mener han skyter best med. :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...
..jeg har hørt så mye piss siste tiden at jeg vurderer å skyte andre klubber :)

 

:shock: Heiser hvitt flagg og håper du ikke skyter PÅ oss!! :lol:

 

 

Er ikke allverden med aktivitet som skal til for å få ervervstillatelse til reservevåpen, etter at jeg ble bedt om å fremskaffe dokumentasjon på aktivitet for å kjøpe mitt femte og sjette håndvåpen fikk jeg beskjed av Onkel Blå om at her var det bare å søke om reservevåpen i både fin, revolver (... men satte finansene en stopper for.)

 

Syns våpenloven vår/forskriftene er helt grei på det punktet, ti starter er da ikke allverden.

...og skyter du mindre enn det har man vel neppe bruk for reservevåpen?

Jeg ligger godt over ti starter (i alle fall på to av mine våpen), og har personlig ikke sett noe behov utover "kjekt å ha", men ikke så kjekt at jeg har tatt meg råd til det.

Link to comment
Share on other sites

Det burde være en åpning for å kjøpe våpen nr 2 i klassen under forutsettning av at du selger våpen nr 1 eller 2 innen 12 mnd. Da kan en få prøvd våpenet skikkelig før enn bestemmer hva som er best i klassen.

Har du normal konkurranse aktivitet som konkurranseskytter er vel ikke det noe problem? Bor du ikke på bana da? :wink:

 

24-36 oppmøter i året, med 24 som minimum (For de av oss som sitter i styre og lignende er det blåst før sommerferien).

+

10 starter hvorav 5 åpne approberte i bruksområdet, utløser innvilgelse av reserve/tileggsvåpen i hvert bruksområde der dette er oppfylt.

 

Dere på østlandet som har tilgjengelig alle slags stevner året rundt innen det vi her på Sunnmøre regner som akseptabel kjørelengde på en søndag (30-35mil tur/retur), oppnår svært lett dette. Det er verre her der man må på nesten alle tilgjengelige stevner for å oppretholde retten til å inneha reservevåpen i 1M/1R. Og knapt nok har mulighet til reservevåpen i 1S. (Også grunnen til at jeg har solgt/endret bruksområde på noen våpen for å få ned antall reservevåpen).

 

Som aktivt medlem i flere forbund er ikke utfordringen mulighet til flere våpen til konkurranse, men økonomi til å kjøpe det man trenger/ønsker seg. (Med skapene fulle kommer jeg på 11 håndvåpen og 2 rifler jeg kan sende inn søknad på i morgen og få innvilget, selv her på Sunnmøre). Og det er her i utkantnorge, så jeg har ikke akkurat særlig medlidenhet med dere i smørøyet. :wink:

 

Tror det er mer viljen til å prioritere skyting som er problemet enn mangel på muligheter rundt om, de fleste vil sitte hjemme og kjøpe det de har lyst på. Fremfor å møte opp på trening/dugnad og stevner så lovverket gir en mulighet til å erverve og inneha det man trenger, eller bent ut det man har lyst på. Det han handler om prioriteringer og vilje, ingenting annet. (De nordre fylkene ikke inkludert).

Link to comment
Share on other sites

Nå hadde ikke jeg tenkt å kjøpe reservevåpen, ei heller har jeg behov for det. Jeg har vel 30 treninger i året. Ingen konkurranser så jeg er definert som rekreasjonsskytter. Neste år skal jeg satse mer aktivt og da kan behovet melde seg, det var selve saken at reservevåpen ikke innvilges hvis an har starter e.t.c jeg stilte meg tvilende til. Det fikk jeg svar på her at utsagnene ikke stemte :)

Link to comment
Share on other sites

Som nevnt er lovverket enkelt og oversiktlig på området, ble selv nektet reservevåpen med Sunnmøre våpenkontor. Sendte som vanlig inn klage til pod (via våpenkontoret). Våpenkontoret opprettholdt avslag, og sendte klage videre til pod. POD omgjorde avslag iht. Forskrift og rundskriv. + de ordnet opp i noe annet rot.

 

Krav for å få medhold hos pod er skikkelig dokumentasjon, fusker en der får man avslag, gjør man jobben riktig får man normalt medhold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...