Jump to content

Blir helt forvirret når det gjelder kikkertsikte


Tavi

Recommended Posts

Hei

Siste gang jeg hadde et kikkertsikte med fast forstørrelse ca 1965,har lest på nettet men bortsett fra lys åpning,og forstørrelse blir det chinesisk for meg

hva er parallakse

hva er retikel i første plan

hva er retikel i andre plan

 

Jeg har en meopta mepro med retikel 4 ,på 50-60m blir tråkorset veldig lite(tynne streker) som er vanskelig å se klart for meg,kommer vel pga alderen ,er pensionist så da vet der ca alder.

 

Har tittet på en ny kikkert i samme forstørelse 4-12-50 med lyspunkt ,eventuelt hva slags kikkertsikte skal jeg kjøpe hvor retiklet økes i samme grad som forstørelsen,den tar vel mye av sikte på 12 ganger ,men streken i trådkorset blir vel synelig?

Link to comment
Share on other sites

Hva er parallakse: Definisjonen er

endringen i posisjonen til to stasjonære punkter relativt til hverandre sett av en observatør, som følge av observatørens bevegelse. Det er den tilsynelatende forflytningen av ett objekt i forhold til en bakgrunn på grunn av endring i observatørens posisjon.

Enkelt forklart vil det si at du "fokuserer" på målet ditt. Om det er 100meter unna og du vrir justeringen til 50meter vil du kunne oppleve at om du flytter hodet ditt horisontalt/vertikalt i forhold til kikkerten så flytter retikkelet seg fra målet om rifla er helt dønn i ro.

 

Hva er retikel i første plan: retikkelet forstørres/forminskes sammens med hvor mye du øker/misker på forstørrelsen på kikkerten. Ofte brukt på taktiske sikter for å gi nøyaktig MIL/MOA.

 

Hva er retikel i andre plan: retikkelet er like stort/tykt uansett hvor mye du vrir på forstørrelsen.

Link to comment
Share on other sites

 

Har tittet på en ny kikkert i samme forstørelse 4-12-50 med lyspunkt ,

Husk at med økende alder så svekkes synet på en slik måte at du ikke klarer å utnytte stor lysopning.

Kan hende det er like godt å satse på en lysopning på 40-42 :wink:

Dette høres kanskje veldig ulogisk ut men er slik :o

Står mere om dette i en annen tråd.

Link to comment
Share on other sites

Husk at med økende alder så svekkes synet på en slik måte at du ikke klarer å utnytte stor lysopning.Kan hende det er like godt å satse på en lysopning på 40-42

Dette er ikke riktig, ved å justere forstørrelsen endres utgangpupillen. Har kikkersiktet nok forstørrelse kan alle utnytte full lysåpning.

Det er når en blir eldre en har mest utbytte av kikkerter med stor lysåpning.

Link to comment
Share on other sites

:? Da blir jeg like forvirret som trådstarter.

Håper noen som virkelig har peiling på dette kan oppklare dette en gang for alle! Helst med dokumentasjoner og henvisninger.

 

 

Ingen grunn til å være forvirret. Per-S har fortalt deg sannheten.

 

I en kikkert med FAST forstørrelse stemmer din påstand.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 67 år, synet er langt fra det det var som ung mann.

De tre mest brukte jaktriflene har henholdsvis Zeiss Victory 3-12x56 med belyst nr 40 retikkel, Zeiss Victory 2-10x50 med tysk nr 4 retikkel, og Leica ER 2.5-10x42 med tysk nr1 retikkel.

De to første er medforstørrende, det siste ikke.

 

Med mitt noe aldrende syn er det ingen tvil om at med 3-12x56 kan jeg jakte sikkert i vesentlig dårliger lys enn med de to andre selv om jeg velger å ha lyset i retikkelet avslått.

De to andre er noenlunde like med tanke på mørkeegenskaper, men Zeiss er håret bedre enn Leica.

 

Jeg har hverken tabeller eller doktoravhandlinger som kan understøtte dette, kun min praktiske bruk som forteller meg klinkende klart at når det gjelder egenskaper for jakt i dårlig lys er det største best!

Den som prøver å fortelle meg at jeg ikke klarer å utnytte de optiske fordelene x56 har i praktisk jakt i forhold til de to andre prater bullshit!

Link to comment
Share on other sites

@ seawolf - ingenting er som erfaring, når erfaringen også stemmer med teorien så er det ikke noe mer å diskutere.

 

Svært forenklet:

Stor linse samler mer lys enn liten linse.

Diameter på "utgangspupillen" på kikkerten er lysåpning dividert med forstørrelsen.

Uansett øyes pupillåpning kan en ved å øke forstørrelsen få alt lys inn i øyet.

Link to comment
Share on other sites

I praksis er parallaks om du klarer å fokusere på målet og retikkelen samtidig. De fleste opplever nok at å tørrklikke på et eller annet innendørs hvor avstanden gjerne er relativt korte, sliter øyet med å holde både retikkel og mål skarp samtidig. Da er rett og slett mål og retikkel ikke i samme fokusplan.

 

Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

hei

Takk for konstruktive svar,jeg snakket med en selger av kikkerter,han sa at folk ikke kjøpte(veldig lite) kikkerter hvor trådkorset ble større/mindre når du forandrer forstørelsen på sikte.Hvet ikke om det stemmer.

etter å ha lest alle svarene blir det en Zeiss Viktory i 56 size.

tavi

Link to comment
Share on other sites

Takk for konstruktive svar,jeg snakket med en selger av kikkerter,han sa at folk ikke kjøpte(veldig lite) kikkerter hvor trådkorset ble større/mindre når du forandrer forstørelsen på sikte.

 

Medforstørrende retikkel (første fokalplan) er mye brukt, foretrekker det helt klart selv.

Link to comment
Share on other sites

hei

Takk for konstruktive svar,jeg snakket med en selger av kikkerter,han sa at folk ikke kjøpte(veldig lite) kikkerter hvor trådkorset ble større/mindre når du forandrer forstørelsen på sikte.Hvet ikke om det stemmer.

etter å ha lest alle svarene blir det en Zeiss Viktory i 56 size.

tavi

Det koker nok ned til bruket ditt. Problemet med medforstørrende retikkel var gjerne at ved full vidvinkel så ble retikkelet så tynt at det var jævla vanskelig å se under litt knotete forhold men nå etter at det er helt vanlig med lys i retikkelet er ikke det heller noe big deal. De fleste langholdskyttere bruker medforstørrende retikkel i dag(retikkel i 1. bildeplan aka FFP) mens mange jegere ikke føler at det er noe poeng. Min Zeiss Victory Varipoint med retikkel 60 har begge deler, dvs lysprikken er i 2. bildeplan og korset er i 1. bildeplan. Zeiss har en retikkel som heter V69 som er både lysprikk og lyskryss. Krysset er i første bildeplan og prikken er i 2. bildeplan og man kan velge hva man skal bruke med en bryter på siktet. Du kan mao ha medforstørrende lyskryss eller en ikke medforstørrende prikk hvis du skal skyte på lengre hold og målet er lite.Til langhold er medforstørrende mil-dot retikkel med cm-klikk på kikkerten nær sagt enerådende.

En annen ting er at en retikkel i 1. bildeplan alltid vil være 100% korrekt ift forskjellig zoom på kikkertsiktet. Retikkel i 2. bildeplan kan endre seg ved forskjellig zoom men på dyrere sikter er ikke dette noe tema.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...