Jump to content

Hvor nødvendig er egentlig kamuflasje i jakt?


Snapabel

Recommended Posts

Er fersk jeger, og lurer litt på dette med kamuflasje.

 

Noen sier at det er kjempeviktig med god kamuflasje, alt fra klær til godt kamuflerte poster i posterigsjakt. Andre sier at det er ikke så viktig.

 

Selv tenker jeg at det er mange forskjellige typer jakt, forskjellge typer vilt og at forskjellige forhold vil stille forskjellige krav til å gå i ett med bakgrunnen.

 

Uansett så hadde det vært fint å hørt fra mer erfarne jegere hva de mener.

 

Kanskje noen kan forklare hvilke krav som stilles til kamuflasje av de forskjellige forholdene, vilttypene og jaktformene.

Link to comment
Share on other sites

Hvor viktig kamo er blir vi nok aldri enige om, men det skader definitivt ikke å få vekk noen konturer.

Det viktigste er etter min mening å sitte stille og ha kontroll på vinden. Jeg bruker stort sett grønne klær og det funker for meg, men jeg får jo aldri vite om jeg hadde sett flere dyr med for eksempel løvkamo eller gilli.

Dersom du har en av de to ovenfor nevnte kamoer får du garantert mer bevegelsesfrihet.

Hadde en episode ifjor da min bror gikk ut på jordet for å hente inn en due ikledd gilli. Når han bøyde seg ned for å ta den opp kom det en ny due å slo mot lokkeduene to meter ifra han. Duejakt krever jo normalt mye kamo eller minst å sitte helt rolig, så at det har noe for seg er helt sikkert.

Når jeg begyte å jakte fikk jeg beskjed om at jeg ikke skulle bruke såpe med parfyme og at klær helst skulle henge ute til lufting. Så nøye er det ikke for om vinden er feil vil det aldri komme dyr uansett.

Kort svar vil vel være, alt med måte. Litt holder i de fleste tilfeller.

Link to comment
Share on other sites

Å redusere kontrast og kontur er nok det viktigste. Det vil også gi mer toleranse ved bevegelse. Særlig når det er snø vises det hvor stor betydning det har å gå i ett med omgivelsene. Om været er riktig har jeg med vinterkamo utallge ganger opplevd å få vilt inn på bare få meter uten å bli oppdaget.

 

Når det gjelder hjortevilt som etter sigende ikke har fargesyn er nok ikke farger like viktig. Kamomønster hjelper på å bryte konturer, men jeg synes personlig at såkalt "blaze" kamuflaje/ farge er såpass lys at den gir for mye kontrast i de fleste omgivelser. Foretrekker derfor rødt i stedet ved jaktformer der jeg ønsker å være mer synlig for andre jegere. Har derfor "modifisert" blazen ved å farge den med en stor rød tusj så den blir mer dempet. Synlighet overfor fargesyn er likevel god.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hjortevilt som etter sigende ikke har fargesyn er nok ikke farger like viktig.

Det er vel gammel vranglære som sitter godt fast. Slik jeg har forstått det har de begrenset fargesyn, ikke ulikt det s.k. rød-grønn fargeblinde har. Dvs at rødt og grønt blir samme farge, så rødt stikker seg ikke ut. De kan selvfølgelig se kontraster, så rødt som beveger seg mot grønn bakgrunn kan fremdeles oppfattes.

Link to comment
Share on other sites

Mine teorier rundt emnet:

Hjortevilt ser noen, men begrenset med farger. For eksempel er ikke signalrød noen signalfarge for hjortevilt. Noe jeg er overbevist om siden ei voksen elgku en gang stod maks 10 meter unna og glodde på den rare "stubben" som ikke skulle være der. Hadde hun sett lua mi som den signalrøde fargen den hadde, ville den neppe stått lenge rolig... MEN, en farge uten brytninger blir en stor flate, og lys oransje blir ofte en lys flate. Noe som gjør at den kan stikke seg ut. Spesielt ved bevegelse. Disse kamuflasjemønstre i signalfarger burde være geniale, uten at jeg har testet noen.

Når det gjelder hjortevilt, tror altså jeg at de ikke oppfatter signalrødt som noen signalfarge. Men de ser om en lys flekk beveger seg utrolig lett. Sitt rolig, det er alfa og omega!

Fugl ser godt. Men de har evnen til å trykke. Går jeg på støkk eller med stående fuglehund, bruker jeg gjerne signalrød lue. Har ikke merket forskjell på det.

Skal jeg postere på fugl, velger jeg ikke signalfarger. Det er kanskje den jaktformen jeg ville lagt mest vekt på kamuflasje.

Under toppjakt vil vinterkamo være en ubetinget fordel dersom skogen er hvit, slik den skal være under denne jaktformen.

 

Mvh Dagl

Link to comment
Share on other sites

Med unntak av posteringsjakt på duer/kråke, er det vel EN stor ting mange ferske jegere glemmer... VINDEN. Passer du på den, og jakter riktig utifra den, samt beveger deg ellers så stille som mulig, er kamo til liten nytte. Har aldri hatt det, og savner det ikke, etter 30 års jakt. Bruker vanlige grå/grønn farger. Til due jakt, bruker jeg gjerne å kappe ned noe bladverk, og trekker 'Dundee' hatten litt ned. Så gjelder det bare å sitte urørlig til dua er innafor hold.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...