Jump to content

Hvilken kule i .308 Golden target


kjetilh

Recommended Posts

Noen som vet hvilken kule som er brukt i .308 golden target?

evt bc ved forskjellige hastigheter.

ut ifra artiklene i jakt ang. kapping og tap av hastighet, så har jeg resonnert meg fram til at V0 fra mitt 47,5cm løp er ca. 730m/s.

Er det noen som kan gå god for noenlunde samme hastighet?

Link to comment
Share on other sites

takker for svar.

har sett på disse sidene, men skulle gjerne hatt flere bc ved andre hastigheter, gjerne høre andres erfaringer med ca lik løpslengde.

noen som vet hvilken kule som er brukt?

tenkte først sierra som på diamond line, men finner ingen kuler fra sierra som matcher norma's data

har sendt en forespørsel per sms til skytterkongen(wear) men han er virker opptatt i kveld..

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...
takker for svar.

har sett på disse sidene, men skulle gjerne hatt flere bc ved andre hastigheter, gjerne høre andres erfaringer med ca lik løpslengde.

 

Nå ble jeg litt usikker på hva du mener. BC er ikke en variabel, BC er lik uansett hastighet. Det er en verdi som sier noe om kulas flyegenskaper. jo høyere BC jo flatere kulebane ( i terorien iallefall :? )

 

dersom man sammenligner BC på et lang spiss kule (høy BC) mot en rundneset kule(lav BC) vil kula med høy BC ha flatere kulebane dersom de har samme utgangshastighet, dette fordi høy BC mister mindre hastighet enn ei kule med lav BC.

Link to comment
Share on other sites

BC har ingeting med fart og gjøre. man får ikke differanse i bc om man lader en 180 grain kule til 750m/s i 308 eller om man lader samme kule til 1000m/s i en 30-378wm. men selvfølgelig må det være slik at kula stabiliserer. så lenge man er innenfor det kula var tiltenkt fra levrandør mtp. vo etc.

jeg har aldri sett at noen oppgir forskjellig bc på en og samme kule.

Link to comment
Share on other sites

Ja ser man det, har jeg ikke sett før. :forvirra:

Men for normal kalibere utgjør det ingen differanse. i de fleste vanlige kalibere er man over den høyeste hastigheten som er oppgitt. det er når man starter med meget lave utgangs hastigheter det blir differanse. i 308 skal man ligge på maks oppgitt hastighet.

Det er jo klart man får andre parametere om hastigheten blir veldig lav. jeg har eksperimentert en del med sub i 308 og det er helt andre ting som blir problemet når hastigheten blir såpass lav.

Link to comment
Share on other sites

http://www.norma.cc/en/Products/Target/308-Win-Golden-Target/308-Win-Golden-Target/

 

http://www.norma.cc/us/Products/Hunting/308-Winchester/Norma-FMJ-150-gr/

 

I disse to lenkene ser man at kula i de to er forskjellige (forskjellig bc blant annet). I den siste lenka står kula beskrevet som Norma FMJ. Det er derfor jeg jeg lurte på hvilket fabrikat kula i den første lenken er.

 

 

Under lenken http://www.norma.cc/sv/Produkter/Komponenter/Skyttekulor/ går det frem at Norma ikke fører Norma target kuler i 30-kaliber, men de fører en patron ved det navnet. Derfor spekulerte jeg på om Golden Target patronen er ladet med en innkjøpt .30-kaliber kule fra en fremmed fabrikat (f.eks Sierra).

 

Kanskje spørsmålet er besvart uten at jeg klarer å se det...

 

Mvh Langlo :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror at Norma Jaktmatch 150grs og Norma Golden Target 150grs, er helt identiske, bortsett i fra at Jaktmatch er oppgitt med 810m/s og Golden Target 830m/s. Jeg tror, dette kun har med økt kruttmendgde/type å gjøre. Ellers er kulene like, Norma FMJ (full metal jacket) er deres Jaktmatch og Golden Target kule.

Link to comment
Share on other sites

Godt spm ja! Siste esken ble kastet på lørdag! Men om husker enda funker litt, kan det stemme at GT er med 74cm? Og hvis det er det, så er det nok en Sauer som det har blitt skutt med tenker jeg. Jaktmatch'en tar jeg ikke helt igjen, men da er det kanskje slik som du skisserer høggern, at det kun er løpslengden som gjør dette, og at det har lite med krutt og kruttmendgde å gjøre! Skulle nesten sendt en mail til Norma, for å få løst saken :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...